2013-01-04, 13:35
Medlem
rivaldo2k2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Men suck, är du tolv bast eller?
Efter som namnet Glenn är kraftigt överrepresenterat i "gamla gooa Göötlaboorg" jämfört med övriga landet så är det ett bra "öknamn" på samtliga manliga nötter i hålan.
Precis som Lotta eller Ada är bra "öknamn" på den kvinnliga befolkningen i hålan.

Göteborgare är per definition ett riktigt pack med mindervärdes/lillebrorskomplex, dryga och otrevliga.
Göötlaboorg, det är grääjjer det, Sveriges framsida! Ooh såå fint det är häär! Å vattnet är såå salt och bra, det är annat än den där dypöölen ni kallar östersjön..

Framsida?! Yeah Right, solen går upp i öster..
När fan skall dom fatta att Göteborg bara är en medelstor svensk hamnstad? Varken mer eller mindre, som dessutom håller på att förvandlas till ett riktigt ghetto med allsköns MENA-människor.
...

Borde inte orka kommentera dig men gör det i alla fall som en påminnelse till nästa gång att ta allt som du läser på internet med en liten nypa salt och humor så blir det inte lika jobbigt serru.
Citera
2013-01-04, 14:17
Medlem
Sandworms avatar
Det är ju helt cp att man inte ska kunna åka brevid gbg utan att åka på en avgift. Åker inte själv bil men principen. Hade man bara fått betala om man ville in/genom centrum hade det varit helt okej.
Citera
2013-01-04, 15:26
Medlem
Ogres avatar
I samma veva som detta införts har hastighetsgränserna på E6/E20 sänkts till 80 på långa sträckor och i stort sett alla dubbelfiliga vägar i innerstan har fått busskörfält. Frbi Heden på Avenysidan är det numera enkelriktat.
Från Götaälvbron ligger bussfilerna först på vänster sida, sedan till höger, för att sedan byta till vänstersidan igen när man kommer till allén. Det är kaos när bussarna byter körfält, de kommer ju inte heller fram.
Så jag vill ge en uppmaning till alla er som har turen att inte bo här, åk någon annanstans om ni kan.
Citera
2013-01-04, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Ah, OK.
I vilket fall så kommer det bli intressant att följa hur handeln i centrum påverkas.
Det blir intressant. Inte särskilt mycket, tror jag. Det får tiden utvisa.
Citera
2013-01-04, 15:28
Medlem
bofhs avatar
Miljöbot till EU ska delas av alla, tycker Lena Ek

Sverige riskerar att få böta mångmiljonbelopp till EU för att flera städer i landet har för dålig luftmiljö. Trots att Sverige dömdes för brott mot EU:s luftmiljödirektiv i EU-domstolen redan för två år sedan, bryter bland annat Göteborg fortfarande mot lagen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5398169
Citera
2013-01-04, 15:28
Medlem
VonArsles avatar
Funderar på varför sverige inte har råd med att bekosta våra infrastruktur byggen längre... Tullarna/kamerorna kostar en 30 procent av intäkterna att driva. SLÖSERI MED SKATTEPENGAR.
Citera
2013-01-04, 15:29
Medlem
VonArsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
Miljöbot till EU ska delas av alla, tycker Lena Ek

Sverige riskerar att få böta mångmiljonbelopp till EU för att flera städer i landet har för dålig luftmiljö. Trots att Sverige dömdes för brott mot EU:s luftmiljödirektiv i EU-domstolen redan för två år sedan, bryter bland annat Göteborg fortfarande mot lagen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5398169

därför vi måste få bort stena båtarna i hamnen som släpper ut tonvis med skit.
Citera
2013-01-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Självklart inte, den är absolut nödvändig för att ekonomin ska gå ihop, redan INNAN Västsvenska Paketet ska byggas, som ju finansieras med lån, inte dom här pengarna. Staten har tagit över kommunernas ansvar för försörjningsstödet. Så staten får dom här pengarna till det, och kommunen har därför pengar över till dom löner och pensioner man har, som man ALDRIG egentligen haft täcknig för.

Citat:
FÖRDELAR KOSTAR VÄL FAN INGET!!! Hur mycket lön får han den där "fördel"?

Asso för fan pojk. Implementeringen medför vissa fördelar som att luften blir renare och att folk som pendlar till Volvo enbart måste sitta i bilkö i 20!?! min jmf med över det dubbla. Vill man ha detta måste någon också betala för det.

Citat:
Det som är rättvist enligt mig är att om staten tar 100kr från mig, så fördelar dom sen 100kr till mig. Vilket i princip eliminerar behovet av skatt. Jag vet ju själv vad jag använder/behöver, och kan betala för det.

Du betalar 18 kr i skatt och detta går till att bygga ut infrastrukturen som du sedan kan använda. På köpet får du även bättre framkomlighet och slipper sitta i kö lika länge.

Citat:
Du är helt klart desillusionerad, ja.

Nej men du förenklar frågan lite för mycket. För jag betalar ju allt ifrån sjukvård, till skola, till dagis, till...varje månad, som jag inte använder. Trängselskatten är ju inte den enda skatten vi betalar.

Ja och den skatten du betalar räcker inte för att bekosta denna nya infrastruktursatsning. Inte fan kan du ringa försäkringsbolaget och och kräva en bilförsäkring med motiveringen att du redan betalar en massa.

Citat:
Trafikverket, som tillhör dom som får dom här pengarna, som lever på det här, är väl knappast objektiva i det här?
Du är förstås mer trovärdig.

Citat:
Vilka man? Man behöver ju inte veta VAD människor handlar, eller hur, eller vart, för att veta att dom handlar för pengar, med allt vad det innebär.
Man?
-Jo dessa
http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Vastra-gotaland/Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar---Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar-om-trangselskatten-i-Goteborg---Effekter-av-trangselskatten/
http://www.market.se/Brancher/Ovriga/Trangselskatt-inget-hot-mot-handeln/

Citat:
Jaså? Kan du på något sätt bevisa det beeendet hos människor?

Det vara bara spekulation som jag skrev. Iom att ingen har kunnat visa hur handeln påverkas så är det fritt fram för spekulation. Du kom med din och jag kom med min

Citat:
Fast eftersom jag är smartare än du så kan jag dra en slutsats. När det gäller den ekonomiska slutsatsen så är ju inte det ett skeende som börjar/slutar här, det är ju något vi har sett under 40 år...

Nejdå...vi kan bygga det västsvenska paketet dubbelt så fort, utan vägtullar, och utan att folk hamnar i kläm...

Lol, ja berätta
Citera
2013-01-04, 15:47
Medlem
[quote=viperino]

Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Göteborg måste lära sig reglera intaget av invånare. En stad kan inte ta emot invånare för visa sin solidaritet jämte världen. Staden måste ta sitt ansvar och skapa en infrastruktur där inkomsttagare belönas inte straffas. Klarar inte staden att tillgodose en vettigt trafiklösning vid expansion bör kommunen sätta ett tak för antal invånare.

Du slänger in allsköns argument i denna diskussion. Är det inte Volvo så är det antalet invånare. Det faktum att arbetstillfällen skapas och nya bostäder behövs och mer trafik tillkommer tänker du såklart inte på. Inte heller det faktum att andra städer växer som har Göteborg som genomfartsled.

Citat:
Nu förutsätter du att trafiken kommer minska p.g.a. av "trängselavgifterna". Om företagen kring Göteborgsområdet bibehåller ungefär samma antal anställda måste dom ta sig till sina arbeten. Att stirra sig blind på att dom flesta kommer ta kollektivtrafiken håller inte. Ingen vill spendera sin fritid på resor frivilligt.

Du har förmodligen ingen bil, bor innerstaden, hobbypolitiker och arbetslös. Ingen normalt funtad människa betalar en avgift som dom skiter i vart den går till.

Du kom med en analys tidigare hur Volvo skulle hantera det faktum att trängselskatten införs. Ett resonemang som var mer eller mindre hjärndött. Eftersom du uppenbarligen inte har förstått poängen med trängselskatten kommer jag inte att kommentera detta påstående.

Som svar på det andra. Jag har bil, ja jag bor i innerstan, jag är inte hobbypolitiker, jobbar och har en civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi.

Citat:
Kostnaderna för att driva in trängselskatten och underhålla betalstationerna beräknas för närvarande till ca 25 % av det totala inflödet av trängselskatter.

Som man beräknar kunna halvera ja.

Citat:
Du verkar ha svårt med din matematik. Antal Bilar*avgift-adminkostnad= nettoskatt. Om antal bilar minskar leder till skatten minskar. Vill staten bibehålla nettoskatten måste avgiften ökas.

Som sagt. Du har svårt med hela förståelsen ser jag. Bygger man nya vägar uppstår mer trafik sk. inducerad trafik. Då är inte infrastruktursatsningen gynnsam för att främja näringslivet och tillväxten. Man måste helt enkelt reducera trafiken för att åstadkomma detta.
Därav kan du inte dra slutsatsen att man kommer höja avgiften enbart mot bakgrund av att tullarna inte drar in beräknad summa.
Citera
2013-01-04, 15:50
Medlem
VonArsles avatar
Vi får se sen hur glada göteborgarna blir när dom höjjer trängselskatten till 40 kr per passage. Politikerna har själva sagt att trängselskatten kommer höjas framöver.
Citera
2013-01-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saxess
Jag ber en tyst bön att Janne Josefsson granskar den här upphandlingen, så man får sågat de från grunden och upp.

900+ miljoner för 36 kamerastationer + övervaknings central.

25 miljoner per kamera station, vad ja kan se är de ca 6 kameror per station, om man bryter ner de hela till TP kabel dragning + installation kameror och serverhall för lagring , är de galna pengar. Jag kan inte i mina vildaste drömmer heller tro att dom byggt nytt nät för kamerorna etc, utan rider på bef. infrastruktur. Så de blir ännu absurdare.

Driftkostnad på 200+ miljoner...

Nån firma i det här stackars landet kommer i alla fall göra rekord resultat kan ja lova.

Janne, where are you????
Det var ett norskt bolag som vann upphandlingen, så pengarna går åt nordväst. Underhållet lär man iofs pytsa ut till någon svensk underleverantör.

Det brukar vara ganska rigida krav i sådana här projekt så ett dedikerat nät för stationer + centralsystem lär med största sannolikhet byggts ut. Vidare lär stationerna innehålla mer utrustning än de kameror du nämner, vanligtvis finns den i en byggnad eller skjul precis intill stationen.

Prislappen kanske låter saftig men vad jag vet var den ändå den lägsta i upphandlingen och inte helt olik prislappar i andra liknande projekt världen över.
Citera
2013-01-04, 18:19
Medlem
Chief Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Som svar på det andra. Jag har bil, ja jag bor i innerstan, jag är inte hobbypolitiker, jobbar och har en civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi.

Jobbar du heltid eller extra medan du studerar? Har du barn som behöver transporteras till förskola? Kan det vara så att du har ett lägre transportbehov än gemene man?

Citat:
Bygger man nya vägar uppstår mer trafik sk. inducerad trafik. Då är inte infrastruktursatsningen gynnsam för att främja näringslivet och tillväxten. Man måste helt enkelt reducera trafiken för att åstadkomma detta.
Därav kan du inte dra slutsatsen att man kommer höja avgiften enbart mot bakgrund av att tullarna inte drar in beräknad summa.

Ett annat ord för inducerad trafik är att kalla det ett uppdämt behov. Du har valet den negativa tolkningen för att det passar din agenda gissar jag? Om en stads vägnät är eftersatt så kan det leda till ökning av trafiken om vägnätet förbättras. Detta för att det finns ett uppdämt behov av transporter som inte är tillgodosett. För en som läst industriell ekonomi är det helt obegripligt hur du kan propagera för dyrare transporter och hävda att det är bättre för samhällets ekonomi.

Tror du att folk kör bil för nöjes skull med dagens drivmedelspriser eller sker bilkörning med tanke på kost/benefit?

Citat:
Varför kan man inte dra den slutsatsen? Hur ska pengarna annars komma in för att bygga västlänken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in