Citat:
Ursprungligen postat av marry
Tror du verkligen att drivmedel någonsin kommer att kosta 3kr milen! Har du aldrig funderat på varför disel och etanol kostar nästan lika mycket som bensin trotts att det är billigare att producera? Allt handlar om skatt och inte om miljön. Även om ett helt miljövänlig alternativt bränsle tas fram kommer det att kosta över 10kr/milen att använda. När det kommer till elbilar läggs den summan säkert på bilskatten precis som dom gjort med dieseln idag.
Du förutsätter att alla bussar är gamla och bara är fylld med 30% av sin kapacitet men alla svenska kör omkring i nya Volvo och är 100% fyllda hela tiden? Resonemanget haltar.
Trams, trams,trams
1. Du har en poäng, men då vi talade om övergången till el och vätgas så håller prisargumentet mycket väl då det i början kommer att vara billigt. Om man inte skulle subventionera kollektivtrafiken med osannolika 50% så skulle bilisterna inte behöva ha det så himla dyrt för den delen heller.
2. Du verkar varken vara läskunnig eller klara av simpel matematik. Vem har nämnt gamla bussar,? Jag har refererat till SIKAs siffror för den genomsnittliga bussen i storstäderna - alltså gamla som nya, så som det är i verkligheten. Och sedan Är det i genomsnitt 18 av 58 möjliga passagerare som färdas i bussarna, punkt slut. 12 st Volvo V50 betyder att det
enbart behövs 1,5 personer i bilen för att gå om bussen i CO2-förhållande. - Inom ett par dagar kommer jag av SIKA få just den siffran, alltså hur många som i genomsnitt sitter i bilarna (både landsbygd och stad).
Om nu 12 Volvo V50:s (5x12=60) respektive bussarna (1 förare + genomsnittliga 58 passagerare) är fullsatta är "CO2/sittplats-verkningsgraden" i en buss sämre. Vi får alltså 2 passagerare på köpet i bilarna!
Jag skrev absolut inte att alla svenskar kör DrivE för tillfället, utan att bilen som fordon gått om bussen i miljövänlighet. Då personbilsmarknaden har mycket större konkurrens i kombination med att miljöfrågan är trend för tillfället så springer bilarna väldigt snabbt om bussarna just nu. Upphandlingstiden i en stad tar sin tid medan samtalet vid köksbordet är mycket mindre invecklat.
3. Varför? Det stämmer till fullo.
Då det visat sig att du inte är läskunnig så är det väl mer du som är trams.