2009-08-28, 12:12
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marry
Tror du verkligen att drivmedel någonsin kommer att kosta 3kr milen! Har du aldrig funderat på varför disel och etanol kostar nästan lika mycket som bensin trotts att det är billigare att producera? Allt handlar om skatt och inte om miljön. Även om ett helt miljövänlig alternativt bränsle tas fram kommer det att kosta över 10kr/milen att använda. När det kommer till elbilar läggs den summan säkert på bilskatten precis som dom gjort med dieseln idag.

Tror jag också. Myndigheterna vill av diverse luddiga skäl begränsa bilåkandet. Om nån skulle uppfinna en motor som gick på rent vatten skulle vi istället beskattas med nån form av kilometerskatt. Skattepengarna ska in och bilåkande är fult och ska begränsas. Miljöskälen är bara en påhittad orsak att dra in pengar och försvåra för bilisterna. Vägverket och Miljöpartiet i en ohelig allians...
Citera
2009-08-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marry
Tror du verkligen att drivmedel någonsin kommer att kosta 3kr milen! Har du aldrig funderat på varför disel och etanol kostar nästan lika mycket som bensin trotts att det är billigare att producera? Allt handlar om skatt och inte om miljön. Även om ett helt miljövänlig alternativt bränsle tas fram kommer det att kosta över 10kr/milen att använda. När det kommer till elbilar läggs den summan säkert på bilskatten precis som dom gjort med dieseln idag.

Du förutsätter att alla bussar är gamla och bara är fylld med 30% av sin kapacitet men alla svenska kör omkring i nya Volvo och är 100% fyllda hela tiden? Resonemanget haltar.

Trams, trams,trams

1. Du har en poäng, men då vi talade om övergången till el och vätgas så håller prisargumentet mycket väl då det i början kommer att vara billigt. Om man inte skulle subventionera kollektivtrafiken med osannolika 50% så skulle bilisterna inte behöva ha det så himla dyrt för den delen heller.

2. Du verkar varken vara läskunnig eller klara av simpel matematik. Vem har nämnt gamla bussar,? Jag har refererat till SIKAs siffror för den genomsnittliga bussen i storstäderna - alltså gamla som nya, så som det är i verkligheten. Och sedan Är det i genomsnitt 18 av 58 möjliga passagerare som färdas i bussarna, punkt slut. 12 st Volvo V50 betyder att det enbart behövs 1,5 personer i bilen för att gå om bussen i CO2-förhållande. - Inom ett par dagar kommer jag av SIKA få just den siffran, alltså hur många som i genomsnitt sitter i bilarna (både landsbygd och stad).

Om nu 12 Volvo V50:s (5x12=60) respektive bussarna (1 förare + genomsnittliga 58 passagerare) är fullsatta är "CO2/sittplats-verkningsgraden" i en buss sämre. Vi får alltså 2 passagerare på köpet i bilarna!

Jag skrev absolut inte att alla svenskar kör DrivE för tillfället, utan att bilen som fordon gått om bussen i miljövänlighet. Då personbilsmarknaden har mycket större konkurrens i kombination med att miljöfrågan är trend för tillfället så springer bilarna väldigt snabbt om bussarna just nu. Upphandlingstiden i en stad tar sin tid medan samtalet vid köksbordet är mycket mindre invecklat.

3. Varför? Det stämmer till fullo.

Då det visat sig att du inte är läskunnig så är det väl mer du som är trams.
Citera
2009-08-29, 14:07
Medlem
Aleizohiets avatar
Jag tycker att förslaget har timats utmärkt. Precis när Västtrafik har sin kris där de uppenbarligen inte bryr sig om kunderna utan om sig själva. De införskaffar ett system där de underlättare för sina egna anställda.
De kan dra av i smyg lite extra biljettpengar.

Utmärkt ide helt enkelt.

Dessutom är det ju inte som att bussen är ett prisvärt alternativ. Det är snordyrt, obekvämt, kass service, punktlighet, frekvens. Vill man åka mellan två förorter utan att åka in till centrum för att sedan hoppa på en annan vagn/buss, måste man planera väldigt väl, för de förbindelserna är minst sagt bristfälliga.
Samtidigt sitter Göran Johansson&co: med sina hem mitt inne i stan och berörs inte utav detta.

Det finns absolut inga alternativ till biltrafiken i Göteborg. Men visst, den delen av befolkningen som arbetar måste betala. De som sitter på socbidrag får sitta obeskattade.
Citera
2009-08-29, 17:37
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Jag tycker att förslaget har timats utmärkt. Precis när Västtrafik har sin kris där de uppenbarligen inte bryr sig om kunderna utan om sig själva. De införskaffar ett system där de underlättare för sina egna anställda.
De kan dra av i smyg lite extra biljettpengar.

Utmärkt ide helt enkelt.

Dessutom är det ju inte som att bussen är ett prisvärt alternativ. Det är snordyrt, obekvämt, kass service, punktlighet, frekvens. Vill man åka mellan två förorter utan att åka in till centrum för att sedan hoppa på en annan vagn/buss, måste man planera väldigt väl, för de förbindelserna är minst sagt bristfälliga.
Samtidigt sitter Göran Johansson&co: med sina hem mitt inne i stan och berörs inte utav detta.

Det finns absolut inga alternativ till biltrafiken i Göteborg. Men visst, den delen av befolkningen som arbetar måste betala. De som sitter på socbidrag får sitta obeskattade.

Att Göran Johansson bor mitt i stan var något nytt för mig. För vad jag vet så ligger Kortedala INTE mitt i stan.
Citera
2009-08-29, 17:56
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zawaq
Att Göran Johansson bor mitt i stan var något nytt för mig. För vad jag vet så ligger Kortedala INTE mitt i stan.
Vilket kommer att hamna innanför tullarna i vilket fall då det tillhör Göteborg.
Citera
2009-08-29, 18:21
Medlem
Studsbolls avatar
Det är fördjävligt. Klart att nästan alla politiker står bakom förslaget, de har ju råd att betala med sin feta löner de får för att fatta beslut som inte önskade av väljarna.
Citera
2009-08-29, 19:04
Medlem
Ja tycker de ska bli väldigt intressant att se var de är tänkta att placeras. Rent spontant känns de som man kan köra runt de flesta ställena där de placeras, ganska enkelt. Detta går ju självklart att ändra. Men det är inget enkelt jobb.
Citera
2009-08-30, 01:30
Medlem
marimekkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Jag tycker att förslaget har timats utmärkt. Precis när Västtrafik har sin kris där de uppenbarligen inte bryr sig om kunderna utan om sig själva.
Västtrafik har aldrig brytt sig om sina kunder. Kris? Menar du det nya jättedyra biljettsystemet? Jag har bara hört om det i förbigående, verkar inte fungera så bra tydligen. Jag förstår inte varför folk åker med Västtrafik av egen fri vilja. Köp en billig bil istället, kostnaden är ungefär den samma men du kommer fram dit du vill när du vill.

[tillägg]
Haha, läste på lite om Västtrafiks nya biljettsystem som visst bara kostade 300 miljoner kronor, här är ett exempel på hur det fungerar.
Citat:
Exempel: Förälder med två barn ska åka spårvagn från Göteborg till Mölndal.
Såhär gör du: Tryck först på plusknappen, sedan ett tryck på V-knappen, två på S-knappen och sedan K. Checka in. Glöm inte checka ut när resan är slut.
Kristallklart...
Senast redigerad av marimekko 2009-08-30 kl. 01:44.
Citera
2009-08-30, 09:33
Bannlyst
Jag "kanske" kan förstå någonstans att man behöver mer pengar för att bygga ut vägnätet, trots att den svenska bilisten är totalt överbeskattad idag.
Men jag har svårt att förstå varför man tar in pengar på ett sådant ineffektivt sätt som biltullar?
Att införa biltullar är mycket dyrt, med tanke på all administration, installation och underhåll av systemen.

Ett mer effektivt sätt är att införa en miljöavgift helt enkelt.
T ex införa miljöskatt när något fordon passerar gränsen till Sverige. Då får även alla utländska bilar vara med och betala kalaset i Sverige.

Jag var i Berlin i somras, där har dom en årlig miljöavgift för alla bilar som vill köra i innerstan. Jag fick betala 29€ och för det fick jag en liten klisterdekal som skulle plaseras på vindrutan, den visade att jag hade betalt miljöavgiften. Detta är ett mycket mer effektivt sätt att få in pengar för stat och kommun än att införa dyra biltullar.

Ett annat problem i Göteborg om man inför biltullar är Västtrafik.
Västtrafik har extremt dålig service, speciellt om du bor lite utanför centrum. Där jag bor så kommer bussen inte alltid på morgonen, då när jag ringer västtrafik och frågar varför inte bussen dyker upp, så har jag fått svaret att dom hade ingen chaufför att tillsätta på den turen.
Detta tvingar mig till att ta bilen till jobbet dom dagarna när jag har en viktig tid att passa. Det är tur att jag har flextid, trots allt är det inte alla som har den möjligheten.

Jag är emot biltullar men för bättre infrastruktur.

När vi endå pratar om biltrafik i centrum.
Många affärer inne i centrum går ganska dåligt numera, inte alls dom intäkterna man borde ha med tanke på läget. Detta beror på att det har tillkommit stora köpcentrum runt om i göteborgsområdet, där bilisten finner gratis parkering och samma utbud av varor, så varför åka in till stan och betala runt 30kr/timme i parkeringsavgift.
Jag tror dessa miljönissar skjuter sig själva i foten snart när göteborgs innerstad tappar mer och mer av konsumtionen.
Citera
2009-08-30, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedala
När vi endå pratar om biltrafik i centrum.
Många affärer inne i centrum går ganska dåligt numera, inte alls dom intäkterna man borde ha med tanke på läget. Detta beror på att det har tillkommit stora köpcentrum runt om i göteborgsområdet, där bilisten finner gratis parkering och samma utbud av varor, så varför åka in till stan och betala runt 30kr/timme i parkeringsavgift.
Jag tror dessa miljönissar skjuter sig själva i foten snart när göteborgs innerstad tappar mer och mer av konsumtionen.

Precis! Tror ni detta kommer ge någon efffekt på bostadspriserna?
Citera
2009-08-30, 14:19
Bannlyst
Jag tycker det är jävligt orättvist för oss som bor i innerstan. Inte nog med att parkeringen är dyr 500/månad. Nu ska man få betala varje gång man åker ur innerstan, till jobbet eller skolan. Vi som bor i innerstan borde inte drabbas, vi kan ju inte hjälpa att vi bor innanför tullarna.
Citera
2009-08-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nkvd
Jag tycker det är jävligt orättvist för oss som bor i innerstan. Inte nog med att parkeringen är dyr 500/månad. Nu ska man få betala varje gång man åker ur innerstan, till jobbet eller skolan. Vi som bor i innerstan borde inte drabbas, vi kan ju inte hjälpa att vi bor innanför tullarna.

Så som du hävdar dig så kan ju vi utanför tullarna hjälpa det heller. Mycket dumt sagt. Vägtullar är ett jäkla påhitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in