2013-01-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
...och sen när dom kommer hem så sätter dom sig framför facebook också, eller framför tv´n....varför är tiden på bussen "bortkastad" jmf. med det?

Visst. Om man är 14 år. Men jag pratar om föräldrar som ska fixa middag när dom kommer hem. Och kanske umgås lite med sina barn innan det är läggdags.
Citera
2013-01-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Styra trafiken runt stan..

Du menar att det är därför man nu tänker införa trängselskatt på Essingeleden?

Nej det är för att få in mer pengar och förmå stockholmarna att använda den rationella kollektivtrafiken som finns i stan. Ofta väderskyddad t.ex.

Trafikverkets slutledningar drar man från när det nuvarande systemet i stockholm infördes och vilken effekt det då hade.
Citera
2013-01-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Tanken med planeringen ska vara att man kan välja kollektiva lösningar om man vill. T.ex. bostad, barnomsorg, arbete och handel väl förbundet.

Trängseln skulle också minska om själva behovet av förflyttning minskar. Således svaret på 1.

Trängseln minskar inte av att behovet av transport minskar. Trängseln minskar om individer väljer andra transportmedel än bil.
Citera
2013-01-04, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chief Wiggum
Ja, det kan jag. Tyvärr finner jag det meningslöst då det är ytterst tveksamt till att det kommer att öka din förståelse.

Alternativt är du egentligen emot trängselskatten och använder din argumentation för att belysa problemen med skatten? Jag tror att dagens ungdom kallar det för att trolla...

Jag tycker att du har svamlat endel så jag tvivlar på att jag behöver någon förklaring från din sida.
Citera
2013-01-04, 13:17
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
1. Varje månad beräknas en miljard att försvinna från konsumtionen i göteborg. Tror du inte att tolv miljarder årligen kommer påverka näringslivet dvs att försäljningen av varor och tjänster minskar när människor har mindre att handla för.
Om några månader får vi veta hur handeln i centrum påverkas. Det behövs lite tid för att säkra siffror.
Kan det bli en miljard/månad?

Men jag ser parallell till Uddevalla. Där har man medvetet byggt om vägar och försämrat möjlighet till parkering för att minska biltrafik i centrum.
Handeln i centrum går sämre och ökningen sker på Torp köpcentrum utanför stan.
Citera
2013-01-04, 13:18
Medlem
Gene Wilders avatar
Jag är en av dem som gynnas i viss mån av trängselskatt eftersom jag kan komma snabbare fram och min arbetsgivare står för den delen i och med tjänstebil men jag är motståndare eftersom jag anser att samhället som helhet drabbas av negativa konsekvenser när pengar för konsumtion försvinner alternativt tid som faktiskt är begränsad här på jorden.

En stor nackdel med trängselskatten är att den säger sig försöka lösa ett problem (trängsel) genom att skapa ett annat problem (försämrad ekonom alternativt förlorad tid).
Skulle man tillämpa samma princip på andra problem i samhället kan man tänka sig att införa köskatt på akuten där patienter får betala ett högre pris om det är många i väntrummet eller barnskatt på dagis när det är många barn.

I vanliga fall brukar godhetshjältarna bli väldigt upprörda när någon "papperslös" eller sjukskriven blir av med sin sjukpenning, man talar om att sparka på de som ligger, de svaga osv. Men när det gäller trängselskatten är det precis vad som sker, låginkomstagare tvingas betala statlig skatt som sedan går till oss bättre bemedlade i innerstan.
Citera
2013-01-04, 13:21
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Nej det är för att få in mer pengar och förmå stockholmarna att använda den rationella kollektivtrafiken som finns i stan. Ofta väderskyddad t.ex.

Trafikverkets slutledningar drar man från när det nuvarande systemet i stockholm infördes och vilken effekt det då hade.

Va?

Är det någon ironi i det här som jag inte förstår? Väderskyddad? Hahaha...
Bussarna kommer inte fram i innerstan för att det inte är plogat, bussarna i t.ex. Nacka-Värmdö har under 1-2v i vinter gått onekligen sporadiskt eller inte alls. Likadant i norrort..
Pendeltågen krånglar..
Och vi är inte ens halvvägs med vintern ännu..

Jäkligt bra väderskydd..
Citera
2013-01-04, 13:24
Medlem
Jag ber en tyst bön att Janne Josefsson granskar den här upphandlingen, så man får sågat de från grunden och upp.

900+ miljoner för 36 kamerastationer + övervaknings central.

25 miljoner per kamera station, vad ja kan se är de ca 6 kameror per station, om man bryter ner de hela till TP kabel dragning + installation kameror och serverhall för lagring , är de galna pengar. Jag kan inte i mina vildaste drömmer heller tro att dom byggt nytt nät för kamerorna etc, utan rider på bef. infrastruktur. Så de blir ännu absurdare.

Driftkostnad på 200+ miljoner...

Nån firma i det här stackars landet kommer i alla fall göra rekord resultat kan ja lova.

Janne, where are you????
Citera
2013-01-04, 13:27
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Om några månader får vi veta hur handeln i centrum påverkas. Det behövs lite tid för att säkra siffror.
Kan det bli en miljard/månad?

Men jag ser parallell till Uddevalla. Där har man medvetet byggt om vägar och försämrat möjlighet till parkering för att minska biltrafik i centrum.
Handeln i centrum går sämre och ökningen sker på Torp köpcentrum utanför stan.

My bad, en miljard per år menade jag såklart.
Citera
2013-01-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Va?

Är det någon ironi i det här som jag inte förstår? Väderskyddad? Hahaha...
Bussarna kommer inte fram i innerstan för att det inte är plogat, bussarna i t.ex. Nacka-Värmdö har under 1-2v i vinter gått onekligen sporadiskt eller inte alls. Likadant i norrort..
Pendeltågen krånglar..
Och vi är inte ens halvvägs med vintern ännu..

Jäkligt bra väderskydd..

Jag menar stockholmarnas tunnelbana. Göteborgarna har inget liknande.
Citera
2013-01-04, 13:30
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
My bad, en miljard per år menade jag såklart.
Ah, OK.
I vilket fall så kommer det bli intressant att följa hur handeln i centrum påverkas.
Citera
2013-01-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Trängseln minskar inte av att behovet av transport minskar.

Tänk en gång till på konsekvenserna av att färre behöver transportera sig lika långt/mycket som idag.
Dagisplats på ena sidan stan och jobbet på den andra. Största arbetsplatserna på en ö

Jag har kollegor som köpt hus där de fick dagisplats. Alla har inte den möjligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in