2009-08-19, 16:49
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Sen är det inte riktigt så enkelt att åka med tex spårvagn om man har svårt att gå eller ska släpa kring på en soffa.

Då får du väl glädjas åt att det förhoppningsvis blir lite färre bilister att trängas med när du ska ut och köra med din soffa, alternativt köra den i lågtrafik, när det troligen kommer att vara billigare/gratis (som i Stockholm).
Citera
2009-08-19, 17:06
Medlem
bantexs avatar
yes ännu en "avgift" som måste betalas. Betalar vi inte tillräckligt med skatter redan? Svensken blir fattigare och fattigare.
Citera
2009-08-19, 21:30
Medlem
Öppnar det inte nya möjligheter till inkomster för städer som ligger vid genomfartsregler. Jönköping t.ex. Halmstad kanske kan ta ett par tior per bil för att köra förbi på E6? Malmö kanske kan komplettera broavgiften med en trängselavgift för genomfartsresa?
Citera
2009-08-19, 22:56
Medlem
1. Det är inte trångt med biltrafik i Göteborg. Det som förstör är idioter som inte kan köra bil, bussar som ställer sig över 2-3 linjer för att dem tydligen ska ha rätten att åka ut först, människor som promt måste trycka för grön gubbe istället för att smidigt trippa över några sekunder innan eller efter bilflödet...

2. Samhällsutvecklaren bilen är redan överbeskattat när pengar från bilismen går till allt annat än just vägnätet

3. Klassfråga när bara de välbeställda (då de har tjänstebil kan de säkert dra av det mesta också) som "får rätten" att köra på vägar finansierade av alla.

4. Övervakningen blir skrämmande omfattande och framtida samhällssystem kan utnyttja detta på riktigt läskiga sätt

5. Ifall detta projekt genomförs i GBG om sådär 5 år så är vi i en tid då vår bilpark i princip är miljöneutral, både gällande avgaser och buller. Så där faller miljöargumentet fatalt.

6. Volvo som har sitt bästa fäste i Sverige kommer att få väldigt ont när svenska städers bilpark krymper och blir omodernare på grund av sådana påhitt. Alternativet blir att folk har kvar sina äldre bilar där hemma när de väl måste ta bilen, alltså en ouppdaterad bilpark med allt vad det innebär - Färre industrijobb och följaktligen i alla branscher, försvunna biltillverkare som genom tiderna skapat och fortsätter skapa designklassiker, fortfarande förbränningsmotorer med dess miljöpåverkan osv.

7. Kollektivtrafiken är värdelös; ej punktlig, tidsineffektiv, avgår inte när man behöver, risk för våld ombord på fordonen, otrevliga människor, öststatskomfort, ingen AC, totalt videoövervakade (en falsk trygghet som bara trycker oss längre ner i problemspiralen), totalt övervakade på grund av våra åkkort, hamnar i Västtrafiks monopol där de kan bete sig hur som helst. Och en sak framför allt enligt mig; medan busslinjen ställer krav att destinationen har ett befintligt köpcentrum eller liknande så är det bilen som föder nya verksamheter

Hoppas att ni egoister tänker till/om lite mer. Kan ju vända många av era frågeställningar; varför ska våra olika bilistskatter exemplevis gå till bortskämda studenter (ja bortskämda som fan; korta dagar, bidrag i mängder och en rolig tid i livet) i innerstaden? (Jag själv är student, men jag kan tänka på helheten till skillnad från många andra.
Senast redigerad av TeddyC 2009-08-19 kl. 23:08.
Citera
2009-08-20, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyC
5. Ifall detta projekt genomförs i GBG om sådär 5 år så är vi i en tid då vår bilpark i princip är miljöneutral, både gällande avgaser och buller. Så där faller miljöargumentet fatalt.

Skojar du? Det resonemanget faller på så många plan. För det första så bytar inte ens i närheten av de flesta bilägare bil var 5:e år. För det andra även om man har en "miljöbil" idag avger den en massa skit och är inte i närheten av att vara miljöneutral.
Citera
2009-08-20, 09:05
Medlem
jolindbes avatar
Skulle det inte vara bättre att tillämpa förmånsbeskattning på parkeringsplatser som tillhandahålls gratis genom arbetsgivaren? Det gjordes en undersökning av Sweco om detta för några år sedan, men den föll i "glömska", eftersom beslutsfattarna skulle påverkas negativt.
Citera
2009-08-20, 10:03
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
1. Det är inte trångt med biltrafik i Göteborg. Det som förstör är idioter som inte kan köra bil, bussar som ställer sig över 2-3 linjer för att dem tydligen ska ha rätten att åka ut först, människor som promt måste trycka för grön gubbe istället för att smidigt trippa över några sekunder innan eller efter bilflödet...

2. Samhällsutvecklaren bilen är redan överbeskattat när pengar från bilismen går till allt annat än just vägnätet

3. Klassfråga när bara de välbeställda (då de har tjänstebil kan de säkert dra av det mesta också) som "får rätten" att köra på vägar finansierade av alla.

4. Övervakningen blir skrämmande omfattande och framtida samhällssystem kan utnyttja detta på riktigt läskiga sätt

6. Volvo som har sitt bästa fäste i Sverige kommer att få väldigt ont när svenska städers bilpark krymper och blir omodernare på grund av sådana påhitt. Alternativet blir att folk har kvar sina äldre bilar där hemma när de väl måste ta bilen, alltså en ouppdaterad bilpark med allt vad det innebär - Färre industrijobb och följaktligen i alla branscher, försvunna biltillverkare som genom tiderna skapat och fortsätter skapa designklassiker, fortfarande förbränningsmotorer med dess miljöpåverkan osv.

7. Kollektivtrafiken är värdelös; ej punktlig, tidsineffektiv, avgår inte när man behöver, risk för våld ombord på fordonen, otrevliga människor, öststatskomfort, ingen AC, totalt videoövervakade (en falsk trygghet som bara trycker oss längre ner i problemspiralen), totalt övervakade på grund av våra åkkort, hamnar i Västtrafiks monopol där de kan bete sig hur som helst. Och en sak framför allt enligt mig; medan busslinjen ställer krav att destinationen har ett befintligt köpcentrum eller liknande så är det bilen som föder nya verksamheter

Hoppas att ni egoister tänker till/om lite mer. Kan ju vända många av era frågeställningar; varför ska våra olika bilistskatter exemplevis gå till bortskämda studenter (ja bortskämda som fan; korta dagar, bidrag i mängder och en rolig tid i livet) i innerstaden? (Jag själv är student, men jag kan tänka på helheten till skillnad från många andra.

1. Jag ser av ditt inlägg att du är vänsterpartist som aldrig varit utanför Majorna/Haga (stämmer för övrigt med din bittra proletärton i punkt 3). Kolla in köerna i Tingstadstunneln och Älvsborgsbron någon gång, så fattar du vad det hela handlar om.

2. Bullshit. Bilen betalr inte sina samhällskostnader idag om man räknar in miljöpåverkan och ohälsotal.

3. "Ja e inte bitter".....

4. Kanske, men jävligt långsökt.

5. Det var väl köerna vi skulle fixa också? Inte bara miljön.

6. Skulle tvärtom tro att detta sätter ytterligare fart på miljöbilsförsäljningen (där Volvo ligger bra till), då miljöbilar förmodligen slipper trängselskatt alt får rejäl rabatt.

7. Ja, kollektivtrafiken suger i dagsläget. Men om fler åker kollektivt, ökar intäkterna och dessutom pressen att höja standarden.

Ja, jag har tjänstebil och berörs inte.
Ja, jag bor på Hisingen och har aldrig några köer till jobbet.
Ja, jag har miljöbil och parkerar gratis i stan
Citera
2009-08-20, 10:41
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
en tid då vår bilpark i princip är miljöneutral, både gällande avgaser och buller.

Hur får du en bil som är miljöneutral gällande buller? Även om motorn är knäpptyst så är däckbuller svårt att komma undan. Elektriska svävare kanske, men knappast om fem år.
Citera
2009-08-20, 12:56
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Fyfan. VARFÖR ingen folkomröstning?
Citera
2009-08-20, 21:17
Medlem
Altså det beror ju helt på vart dom sätter tullarna. Sätter dom upp dom långt bort påväg in i regionen har jag inget emot det. Genomfarten genom Göteborg behöver minska. Men skall dom ha tullar i innerstan tycker jag inte direkt är vettigt.
Citera
2009-08-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Hur får du en bil som är miljöneutral gällande buller? Även om motorn är knäpptyst så är däckbuller svårt att komma undan. Elektriska svävare kanske, men knappast om fem år.

Däckbuller är försumbart i innerstadshastighet 30-50 km/t. Är det 70 eller högre så är det oftast i tunnel eller bro där inga boende störs.

Detta medan spårvagnarna kan gnissla riktigt öronbedövande redan vid 30 km/t.
Citera
2009-08-20, 21:43
Bannlyst
Tullar är inte lösningen. Tullar skulle vara lösningen om vägnätet var helt privatiserat, vilket det inte är. Vi bilister betalar redan 20+ miljarder årligen i skatt, bara löjligt att öka skatten. Tull är skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in