Citat:
Ursprungligen postat av TeddyC
1. Det är inte trångt med biltrafik i Göteborg. Det som förstör är idioter som inte kan köra bil, bussar som ställer sig över 2-3 linjer för att dem tydligen ska ha rätten att åka ut först, människor som promt måste trycka för grön gubbe istället för att smidigt trippa över några sekunder innan eller efter bilflödet...
2. Samhällsutvecklaren bilen är redan överbeskattat när pengar från bilismen går till allt annat än just vägnätet
3. Klassfråga när bara de välbeställda (då de har tjänstebil kan de säkert dra av det mesta också) som "får rätten" att köra på vägar finansierade av alla.
4. Övervakningen blir skrämmande omfattande och framtida samhällssystem kan utnyttja detta på riktigt läskiga sätt
5. Ifall detta projekt genomförs i GBG om sådär 5 år så är vi i en tid då vår bilpark i princip är miljöneutral, både gällande avgaser och buller. Så där faller miljöargumentet fatalt.
6. Volvo som har sitt bästa fäste i Sverige kommer att få väldigt ont när svenska städers bilpark krymper och blir omodernare på grund av sådana påhitt. Alternativet blir att folk har kvar sina äldre bilar där hemma när de väl måste ta bilen, alltså en ouppdaterad bilpark med allt vad det innebär - Färre industrijobb och följaktligen i alla branscher, försvunna biltillverkare som genom tiderna skapat och fortsätter skapa designklassiker, fortfarande förbränningsmotorer med dess miljöpåverkan osv.
7. Kollektivtrafiken är värdelös; ej punktlig, tidsineffektiv, avgår inte när man behöver, risk för våld ombord på fordonen, otrevliga människor, öststatskomfort, ingen AC, totalt videoövervakade (en falsk trygghet som bara trycker oss längre ner i problemspiralen), totalt övervakade på grund av våra åkkort, hamnar i Västtrafiks monopol där de kan bete sig hur som helst. Och en sak framför allt enligt mig; medan busslinjen ställer krav att destinationen har ett befintligt köpcentrum eller liknande så är det bilen som föder nya verksamheter
Hoppas att ni egoister tänker till/om lite mer. Kan ju vända många av era frågeställningar; varför ska våra olika bilistskatter exemplevis gå till bortskämda studenter (ja bortskämda som fan; korta dagar, bidrag i mängder och en rolig tid i livet) i innerstaden? (Jag själv är student, men jag kan tänka på helheten till skillnad från många andra.
1. Jag ser av ditt inlägg att du är vänsterpartist som aldrig varit utanför Majorna/Haga (stämmer för övrigt med din bittra proletärton i punkt 3).
Kolla in köerna i Tingstadstunneln och Älvsborgsbron någon gång, så fattar du vad det hela handlar om.
2. Bullshit. Bilen betalr inte sina samhällskostnader idag om man räknar in miljöpåverkan och ohälsotal.
3. "Ja e inte bitter".....
4. Kanske, men jävligt långsökt.
5. Det var väl köerna vi skulle fixa också? Inte bara miljön.
6. Skulle tvärtom tro att detta sätter ytterligare fart på miljöbilsförsäljningen (där Volvo ligger bra till), då miljöbilar förmodligen slipper trängselskatt alt får rejäl rabatt.
7. Ja, kollektivtrafiken suger i dagsläget. Men om fler åker kollektivt, ökar intäkterna och dessutom pressen att höja standarden.
Ja, jag har tjänstebil och berörs inte.
Ja, jag bor på Hisingen och har aldrig några köer till jobbet.
Ja, jag har miljöbil och parkerar gratis i stan