Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det som retar mig till vansinne är att det bara beror på bristande vilja att folk finner sig i det mesta. Om alla vore som jag, så skulle vi ha äkta anarkism.
Det är inte alls så att folk gillar att bli hunsade med, men de är så dumma och viljesvaga att inte ens gör en ansats att förändra det.
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om alla vore som jag
Och där är problemet. Att folk gör som dom vill.
Äkta anarkism skulle aldrig existera för att det förutsätter att dom med makt inte missbrukar den vilket dom alltid gör i slutändan. Om vi avskaffade dagens stater så skulle lokala krigsherrar ta makten istället och sedan skulle dom kriga och förtära varandras klaner och några hundra år senare så står vi här igen med ungefär samma landsgränser och en elit som styr allt fast utan demokrati.
Fördelen med dagens nationer är att dom är så invecklade i byråkrati att ingen enskild person kan hantera makten. Varje person i en bestämmandeställning sitter löst.
Ryssland är ett exempel på vad som händer om man låter en person i en bestämmandeställning röra upp i byråkratin. När saker blir effektivare så blir dom lättare att hantera och den som då kan hantera behåller makten.
En smart libertarian förstår att sann anarkism aldrig kan finnas. Det näst bästa är en stor stat som är för dum och långsam för att kunna låta en person missbruka makten.