2013-06-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Som jag sa så vet jag bara att bilismen för ett par år sedan drog in mer än 3ggr så mycket som den kostade.
Det är du som påstår att den subventioneras, inte jag!

Sedan svarade du inte på frågan vad som i så fall subventioneras mest, kollektivtrafiken eller bilismen.

Det är du som kommer med påståendena, beslutsbördan bör enligt sann naturvetenskaplig forskningsteori ligga på dig som påstår något.

Ser heller inte hur frågan kring vilket av de två alternativen som subventioneras mest är en fråga för ämnet. Varför subventioneras då missbrukarvård med våra skattepengar?

Skulle gärna se brukaravgifter både för väg och kollektivtrafik, men det är en diskussion som inte alls hör hemma här.
Citera
2013-06-18, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det är du som kommer med påståendena, beslutsbördan bör enligt sann naturvetenskaplig forskningsteori ligga på dig som påstår något.

Ser heller inte hur frågan kring vilket av de två alternativen som subventioneras mest är en fråga för ämnet. Varför subventioneras då missbrukarvård med våra skattepengar?

Skulle gärna se brukaravgifter både för väg och kollektivtrafik, men det är en diskussion som inte alls hör hemma här.

Som jag anade så klarade du inte av att besvara frågan.... Mitt påstående står fortfarande fast så jag behöver väl inte bevisa något som inte finns att besvara.
Visst ta du upp irrelevanta saker, det visar bara fur du försöker fly från ämnet...

Läste en insändare i Gp för 1-2 veckor sedan där en ensamstående berättade att hon numera fick pendla med buss mm från utanför Kungälv in till sitt jobb utanför Gbg centrum (Frölunda?). det innebar att dagis för hennes barn fick ta hand om hennes barn i 1.5-2 timmar extra per dag.
Man kan fråga sej hur samhällsekonomiskt det är?
Citera
2013-06-18, 21:33
Medlem
Citat:
Som jag anade så klarade du inte av att besvara frågan.... Mitt påstående står fortfarande fast så jag behöver väl inte bevisa något som inte finns att besvara.
Visst ta du upp irrelevanta saker, det visar bara fur du försöker fly från ämnet...

Läste en insändare i Gp för 1-2 veckor sedan där en ensamstående berättade att hon numera fick pendla med buss mm från utanför Kungälv in till sitt jobb utanför Gbg centrum (Frölunda?). det innebar att dagis för hennes barn fick ta hand om hennes barn i 1.5-2 timmar extra per dag.
Man kan fråga sej hur samhällsekonomiskt det är?

Återigen, _DU_ levererar ett påstående, därav ligger ju bevisbördan på dig. Det är det normala inom vetenskapsteori.

Har ju hänvisat till källor (mer än en gång), men det här med källhänvisningar verkar ju bara gå åt ett håll.

Hur gjorde _hen_ tidigare? Med andra ord så innebär en trängselskatt (maximalt 1200 kronor per månad) att _hen_ inte kan behålla bilen utan istället måste övergå till annat färdval?

Man kan fråga sig hur samhällsekonomiska köerna är för nyttotrafiken...

Ska vi inte hoppa över och diskutera vägvalets humbugretorik avseende investeringen? Plocka bort västlänken, lägg in en station med hemska radier och säg "men titta, det går". Populism när den är som allra bäst.
Citera
2013-06-19, 10:02
Medlem
henrik21: Har det blivit mindre köer efter trängselskatten? Jag tror ej det.
Vad tror du att slutkostnaden blir för tunneln?
Citera
2013-06-19, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Återigen, _DU_ levererar ett påstående, därav ligger ju bevisbördan på dig. Det är det normala inom vetenskapsteori.

Har ju hänvisat till källor (mer än en gång), men det här med källhänvisningar verkar ju bara gå åt ett håll.

Hur gjorde _hen_ tidigare? Med andra ord så innebär en trängselskatt (maximalt 1200 kronor per månad) att _hen_ inte kan behålla bilen utan istället måste övergå till annat färdval?

Man kan fråga sig hur samhällsekonomiska köerna är för nyttotrafiken...

Ska vi inte hoppa över och diskutera vägvalets humbugretorik avseende investeringen? Plocka bort västlänken, lägg in en station med hemska radier och säg "men titta, det går". Populism när den är som allra bäst.

Du har INTE presentearat inkomster och utgifter för bilismen! Du har bara presenterat en prognos vad utgifterna är men framför allt så var den inte opartisk utan väldigt vinklad med avgifter som inte har ett skit med billismen att göra. Några data för vad bilismen drar in till staten har du inte presenterat.
Jag har inte heller hittat oberoende data för in och utgifter för bilismen så därför hänvisar jag till vaf jag hört i debatter för 5-6 (?) år sedan att inkomsterna är ca 3 ggr större än utgifterna. Har även hört att bilismen är en lönsam "guld-kalv" för staten. i dessa debatter har ingen motsatt sej dessa uttalanden så jag kan inte annat än lita på dom.

Trängeslen har INTE blivit mindre i city, tvärtom! inne stan har man ju sedan december tagit hälften av det vanliga körfälten och gjort dessa till bussfiler, dessutom ändrat så att taxi inte längre får använda dom. Många muppar som du talar om kostnaderna för koldioxid-utsläpp från trafiken, vad tror du kontentan blir av att bilarna står på tomgång framför ljus som aldrig slår om pga prioriterad förtur för alla bussar/spårvagnar mm mm???

Tja vad tror du själv att kostnaden innebär för en mamma som jobbar som tex undersköterska?
Hon körde tydligen bil till jobbet, vad trodde du?
Kia Andreasson, du och den andra miljömuppen säger ju i tråden att man inte kan finansiera lertunneln och resten på skatten för det skulle bli en orimlig skattehöjning (300kr). Men att låta vissa betala upp emot 1200kr är tydligen helt ok.....
Citera
2013-06-19, 15:35
Medlem
Naikons avatar
Kul! Glömde betala 18 kronor förra månaden för en passage. 500 kronor i sjön! Wohoo!
Citera
2013-06-19, 19:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Du har INTE presentearat inkomster och utgifter för bilismen! Du har bara presenterat en prognos vad utgifterna är men framför allt så var den inte opartisk utan väldigt vinklad med avgifter som inte har ett skit med billismen att göra. Några data för vad bilismen drar in till staten har du inte presenterat.
Jag har inte heller hittat oberoende data för in och utgifter för bilismen så därför hänvisar jag till vaf jag hört i debatter för 5-6 (?) år sedan att inkomsterna är ca 3 ggr större än utgifterna. Har även hört att bilismen är en lönsam "guld-kalv" för staten. i dessa debatter har ingen motsatt sej dessa uttalanden så jag kan inte annat än lita på dom.

Trängeslen har INTE blivit mindre i city, tvärtom! inne stan har man ju sedan december tagit hälften av det vanliga körfälten och gjort dessa till bussfiler, dessutom ändrat så att taxi inte längre får använda dom. Många muppar som du talar om kostnaderna för koldioxid-utsläpp från trafiken, vad tror du kontentan blir av att bilarna står på tomgång framför ljus som aldrig slår om pga prioriterad förtur för alla bussar/spårvagnar mm mm???

Tja vad tror du själv att kostnaden innebär för en mamma som jobbar som tex undersköterska?
Hon körde tydligen bil till jobbet, vad trodde du?
Kia Andreasson, du och den andra miljömuppen säger ju i tråden att man inte kan finansiera lertunneln och resten på skatten för det skulle bli en orimlig skattehöjning (300kr). Men att låta vissa betala upp emot 1200kr är tydligen helt ok.....
Ditt trögtänkande helvete, försök inse att T-skatten som mest blir ca 1100 kr/månad om man kör in och ut ur stan som en jävla jojo.
Citera
2013-06-19, 21:05
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

De som förr körde runt centrum i egna bilar på trafiklederna uppmuntras nu att åka kollektivt till centrum och därefter byta till buss för att i de nya bussfilerna som nu skapar trängsel för nyttotrafik genom att åka ur centrum...!!!?

Stadens stora arbetsplatser ligger faktiskt inte i centrum. GBG är en industristad och arbetsplatserna ligger faktiskt där de stora industrierna ligger och det är inte i stadskärnan.

Jag tror detta blir en flopp eftersom de stora skrymmande bussarna nu främst blockerar varandra i de kända flaskhalsarna (Stampbroarna) och trängs alltmer med cyklister och fotgängare på trånga utrymmen vilket på sikt inte kan vara bra rent trafikmässigt ur olyckshänseende. En allt större del av bussarna går redan nu med få passagerare genom det i övrigt öde centrum där kriminella alltmer tar över gatan under lågtrafik.

Det man främst noterar är att den kollektivburna mångkulturen frodas i Nordstaden, runt Centralstationen vilket gör att den bilburna medelklassen alltmer väljer att förlägga sina inköp utanför stadskärnan. Kollektivtrafiken transiterar bara utanförskapet och förfallet in till centrum från de segregerade områdena som inte för egen maskin (bil) förmår förflytta sig. I Nordstaden där ungdomsgäng och hemlösa nu alltmer trängs och vintertid försöker finna värme och sovplatser samt tigga för de allt färre ur medelklassen som ännu frekventerar Nordstadens köpcentra.

Avenyn är ännu förskonad men tids nog lär de kringströvande negerna hitta dit i takt med att kollektivtrafiken får tätare rutter. Den bilburna medelklassen samt barnfamlijerna lär inom kort i allt större utsträckning flytta ur stadskärnan och till kranskommunerna. White flight. Kungsbacka kommun med sin pendel till GBG lär blomstra.

Inte underligt att den judiska professorn Rothstein reagerar när alltfler arbetspendlare uppmuntras åka genom centrum i tät spårvagnstrafik istället för att åka runt densamma i egen bil på trafiklederna.

Citat:
Rothstein anmäler därför Västtrafik för miljöbrott.

- Sedan 2007 när jag flyttade till Vasaplatsen har bullret från spårvägstrafiken varit störande, säger han. Men de senaste tre veckorna har det ökat dramatiskt till nivåer som jag uppfattar som olagliga.

- När spårvagnarna kör genom korsningen Vasagatan-Aschebergsgatan i riktning österut dunkar det och smäller betydligt högre än tidigare.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1761184--later-som-om-nagon-skar-halsen-av-en-gris-

Juden tror sig bli gasförgiftad och får dåliga vibbar.....
Senast redigerad av Rektangel 2013-06-19 kl. 21:35.
Citera
2013-06-20, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ditt trögtänkande helvete, försök inse att T-skatten som mest blir ca 1100 kr/månad om man kör in och ut ur stan som en jävla jojo.

Är jag trögtänkt för att jag inser fakta??? Miljö-mupparna förfasar sej för att invånarna i clownstaden Gbg skall få en genomsnitlig höjning av skatten med 300kr och du tycker jag är trögtänkt för att bilister skall betala mellan 500-1200kr utöver all annan extraskatt vi betalar...
Undrar just vem fann det är som är trögtänkt!?
Citera
2013-06-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
henrik21: Har det blivit mindre köer efter trängselskatten? Jag tror ej det.
Vad tror du att slutkostnaden blir för tunneln?

Om vi skrotar förslaget gällande tunnel och istället antar idén att alla skall transportera sig med bil - som i USA. Vad tror du slutkostnaden blir när man byggt ut infrastrukturen för att klara framtidens trafik.

Värt att nämna är att utbyggnaden av etappen väg155 efter älvsborgsbron och syrhåla kostar 1 miljard.
Citera
2013-06-20, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Om vi skrotar förslaget gällande tunnel och istället antar idén att alla skall transportera sig med bil - som i USA. Vad tror du slutkostnaden blir när man byggt ut infras

trukturen för att klara framtidens trafik.

Värt att nämna är att utbyggnaden av etappen väg155 efter älvsborgsbron och syrhåla kostar 1 miljard.

Dom flesta är ju eniga om att en tunnel i leran inte är en bra eller billig lösning, men du kanske vet mer än oss andra?

Ang. det nya vägarna som behöver rustas upp så tas det pengarna från det över 100 miljarder som bilismen drar in till staten.
Citera
2013-06-20, 12:32
Medlem
Citat:
Dom flesta är ju eniga om att en tunnel i leran inte är en bra eller billig lösning, men du kanske vet mer än oss andra?

Ang. det nya vägarna som behöver rustas upp så tas det pengarna från det över 100 miljarder som bilismen drar in till staten.

Att tunneln inte är bra får du gärna belägga med annat än dina sentimentala åsikter. Att den inte är billig kan jag ge dig rätt i. Frågan är vad som är billigast: Ett samhälle byggt på transport med bil eller kollektivtrafik.

Det är klart. Eftersom dessa nya infrastruktursatsningar genererar både nya jobb och bättre förutsättningar för näringslivet så kan man (på samma sätt som i ditt exempel) ta dessa pengarna från de 815 miljarder som företag och privatpersoner genererar (ej inkluderat skatter från transport)

Du får gärna ta och bryta ner den där kostnads posten du hänvisar till. Lägger vi ihop skatt på drivmedel+koldioxidskatt+fordonskatt så hamnar vi på ca 32 miljarder. FÖR HELA SVERIGE. Så utveckla gärna - matTematikern. Du som vet mer än alla andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in