Citat:
I min bransch är det storstaden som gäller om man vill ha jobb, de få arbeten som dyker upp här på landsbygden är det minst 1000 sökande på varje plats.
När IKEA i Borlänge skulle rekrytera personal till sin nya affär hade dem 5800 sökande till 180 platser, när Biltema skulle öppna i Mora var det över 2000 sökande till 50 platser, listan kan göras lång.
När IKEA i Borlänge skulle rekrytera personal till sin nya affär hade dem 5800 sökande till 180 platser, när Biltema skulle öppna i Mora var det över 2000 sökande till 50 platser, listan kan göras lång.
jag vet inte om tanken slagit dig men en bra infrastruktur är ganska viktigt om man vill attrahera företag. Tex så har Volvo och Västsvenska handelskammaren varnat för konsekvenserna för om det västsvenska paketet läggs på is.
Jag vet inte precis vad du vill säga med IKEA och Biltema men om vi utvecklar det hela: Vad tror du det beror på att IKEA och Biltema har så många sökande per plats? Kan det ha något att göra med att båda företagen är lokaliserade så att man når ut till x antal personer inom låt oss säga 1 timmes bilväg.
Om restiden skulle dubblas tack vare att alla skall behöva sitta i bilkö, så kommer färre personer vara villiga att uppoffra den restiden vilket sänker både företagets rekryteringsbas, marknad och kostnadseffektiv materialdistribution
Citat:
Vad politikerna inte fattar är att HELA Sverige måste leva, detta löses inte genom att kräva trängselskatt i Göteborg och Stockholm, det jag skulle kunna tänka mig istället för TS och höga skatter på bilismen är differentierade energiskatter (på bränsle) så att tex. en liter bensin i glesbygd kostar 10Kr och i storstäderna 20Kr, på så sätt får man ner det onödiga bilåkandet i storstadsområdena utan dyra bågar och kameror.
Ursäkta nu gled jag OT men jag blir så jä**a förbannad på att vara mjölkko åt storstadsområdena, jag personligen kommer aldrig ha nytta av en tågtunnel i GBG, även om jag hittlils har fått betala 16 kr i TS de 2 ggr jag har hälsat på släktingar i GBG, pengar i sjön för min del...
Ursäkta nu gled jag OT men jag blir så jä**a förbannad på att vara mjölkko åt storstadsområdena, jag personligen kommer aldrig ha nytta av en tågtunnel i GBG, även om jag hittlils har fått betala 16 kr i TS de 2 ggr jag har hälsat på släktingar i GBG, pengar i sjön för min del...
Vadå hela sverige måste leva? Vi är ju överens om att det onödiga bilåkandet i storstäderna måste minska och att detta måste göras med ekonomiska styrmedel. Med tanke på att göteborgare med ditt förslag bara kan åka utanför stan och tanka och folk från glesbygden som åker genom stan bidrar till lika mycket trängsel som någon som kör i gbg så känns det inte som någon bra ide. Du vill samtidigt inte vara någon kassako så då hade det väl kännts en aning nerjobbat om du hade behövt fylla upp tanken i gbg när du kör mest utanför staden, eller varför inte kör på kvällar och helger i gbg när det ändå inte är någon trängselskatt?
Är det inte då istället bättre att du betalar för den trängseln du orsakar- i samma stund som du kör i trängsel? Typ som nu när vi har....tadaa trängselskatt
Eller är det ett problem dom gångerna du själv åker förbi göteborg och staten suger ut dig på någon 20-lapp?
Är det inte symptomatiskt att Norra Älvstranden inte är integrerad in i övriga Hisingen och inte delar samma kollektiva transportmedel? Det är en stark segregation mellan norr och söder om Lundbyleden.