2013-11-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burt.Harbinson
I min bransch är det storstaden som gäller om man vill ha jobb, de få arbeten som dyker upp här på landsbygden är det minst 1000 sökande på varje plats.

När IKEA i Borlänge skulle rekrytera personal till sin nya affär hade dem 5800 sökande till 180 platser, när Biltema skulle öppna i Mora var det över 2000 sökande till 50 platser, listan kan göras lång.

jag vet inte om tanken slagit dig men en bra infrastruktur är ganska viktigt om man vill attrahera företag. Tex så har Volvo och Västsvenska handelskammaren varnat för konsekvenserna för om det västsvenska paketet läggs på is.
Jag vet inte precis vad du vill säga med IKEA och Biltema men om vi utvecklar det hela: Vad tror du det beror på att IKEA och Biltema har så många sökande per plats? Kan det ha något att göra med att båda företagen är lokaliserade så att man når ut till x antal personer inom låt oss säga 1 timmes bilväg.
Om restiden skulle dubblas tack vare att alla skall behöva sitta i bilkö, så kommer färre personer vara villiga att uppoffra den restiden vilket sänker både företagets rekryteringsbas, marknad och kostnadseffektiv materialdistribution

Citat:
Vad politikerna inte fattar är att HELA Sverige måste leva, detta löses inte genom att kräva trängselskatt i Göteborg och Stockholm, det jag skulle kunna tänka mig istället för TS och höga skatter på bilismen är differentierade energiskatter (på bränsle) så att tex. en liter bensin i glesbygd kostar 10Kr och i storstäderna 20Kr, på så sätt får man ner det onödiga bilåkandet i storstadsområdena utan dyra bågar och kameror.
Ursäkta nu gled jag OT men jag blir så jä**a förbannad på att vara mjölkko åt storstadsområdena, jag personligen kommer aldrig ha nytta av en tågtunnel i GBG, även om jag hittlils har fått betala 16 kr i TS de 2 ggr jag har hälsat på släktingar i GBG, pengar i sjön för min del...

Vadå hela sverige måste leva? Vi är ju överens om att det onödiga bilåkandet i storstäderna måste minska och att detta måste göras med ekonomiska styrmedel. Med tanke på att göteborgare med ditt förslag bara kan åka utanför stan och tanka och folk från glesbygden som åker genom stan bidrar till lika mycket trängsel som någon som kör i gbg så känns det inte som någon bra ide. Du vill samtidigt inte vara någon kassako så då hade det väl kännts en aning nerjobbat om du hade behövt fylla upp tanken i gbg när du kör mest utanför staden, eller varför inte kör på kvällar och helger i gbg när det ändå inte är någon trängselskatt?
Är det inte då istället bättre att du betalar för den trängseln du orsakar- i samma stund som du kör i trängsel? Typ som nu när vi har....tadaa trängselskatt
Citera
2013-11-30, 22:04
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Är det inte bättre att folk bosätter sig tätare och därmed är det enklare att samordna transporter än "var man för sig själv"?

Varför inte bygga tätare städer där allt finns inom gång/cykelavstånd och därmed minska behovet av utrymme för (parkerade) bilar? Eller är det fortfarande så att bilen är en rättighet? Som sagt, utvecklade länder är de där rika åker kollektivt, inte där fattiga har bil.

Instämmer i det sista jag markerat men du förbigår en hel del. Varför åker "rika" kollektivt i utvecklade länder?

Detta är kärnan i vad som skiljer vårt tänkande. Du underordnar individens rätt att bosätta sig efter eget val och överordnar behovet av rationella transporter genom politisk styrning. I din syn är det ingen "rättighet" att själv ta ansvar för sitt leverne eller transportbehov. Alla ska underordnas Planekonomin eftersom detta ger driftfördelar i sin storskalighet. Ett tänkande från den gamla planekonomiska tiden och rester av ett sovjetiskt tänkande. Ren skär bolsjevism.

Detta är i grunden en felsyn p g a då folk skiktar sitt boende efter vilken samhällsklass de hör eller anser sig höra till och väljer aktivt bort vissa bostadsområden trots att det är mer rationellt att masstransportera folk utifrån att de bor i betong-ghetton och pendlas in till kontorskomplex i stadkärnan. Att de stora arbetsplatserna inte ligger i stadskärnan bortser jag ifrån i detta resonemang. Dock ligger skolor och utbildning till stor del i Vasastan. Åtminstone i Göteborg.

De områden som präglas av betongghetton med en gammal spårvagnslinje väljs faktisk bort av de som har köpkraft att göra så p g a den tilltagande segregeringen. Detta eftersom många inte bara känner utan såsom jag ofta försökt påvisa innebär att utsatta sig och sin familj för otrygghet, dåliga skolor och annan kriminalitet genom att göra sig beroende av kollektiva transportmedel. Särskilt dem där man delar kollektivtrafik med segregerade områden, där jag ofta länkat till artiklar om de tilltagande personrånen. Särskilt frekventa runt hållplatserna.

Tror du inte flykten från Biskopsgården och Backa tilltar nu med den det mediafokus som nu finns?
De har fungerande kollektivtrafik till centrum men folk med köpkraft ratar området. VARFÖR????

För att din utopi ska förverkligas måste något ge sig: Antingen individens rätt att kunna bosätta sig vart h*a vill eller påtvingad integrerad mångkultur (bussning av skolelever från segregerade områden till mer välbärgade) och med det en tilltagande "White flight" från just de områden du vill förtäta.

Göteborg är inte Stockholm.

Därför har du rätt i att den fallande omsättningen hos butikerna i stadskärnan inte helt kan lastas TS eftersom trenden har funnits där sedan länge, men förstärks och accelererar genom TS och svårframkomligheten i stadskärnan. Det du ser är en begynnande "White flight"...

Ta nu till dig mitt resonemang och svara inte med halmgubberesonemang om nåt jag faktiskt inte påstått.
Senast redigerad av Rektangel 2013-11-30 kl. 22:21.
Citera
2013-11-30, 23:12
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
jag vet inte om tanken slagit dig men en bra infrastruktur är ganska viktigt om man vill attrahera företag. Tex så har Volvo och Västsvenska handelskammaren varnat för konsekvenserna för om det västsvenska paketet läggs på is.
Jag vet inte precis vad du vill säga med IKEA och Biltema men om vi utvecklar det hela: Vad tror du det beror på att IKEA och Biltema har så många sökande per plats? Kan det ha något att göra med att båda företagen är lokaliserade så att man når ut till x antal personer inom låt oss säga 1 timmes bilväg.
Om restiden skulle dubblas tack vare att alla skall behöva sitta i bilkö, så kommer färre personer vara villiga att uppoffra den restiden vilket sänker både företagets rekryteringsbas, marknad och kostnadseffektiv materialdistribution

Nu var IKEA och Biltema bara exempel, det är tex minst 30 sökande på ett vanligt städjobb här i glesbygden, det jag menar är att staten kan inte hålla på att mjölka oss bilister på en massa pengar, speciellt oss som bor i glesbygd för att några politiker ska bygga monument över sig själva i den Göteborgska leran, TS är bara en delfinansiering av detta monument, gissa var resten kommer ifrån...
Varför får inte vi på landet ha bra infrastruktur? Ska vi också betala TS för att få halvhyfsade vägar trots att det inte finns trängsel så långt ögat kan nå(precis som i GBG).
No offense Plainvanilla men jag driver OT hela tiden, så vi kan fortsätta denna "Stad Vs Landet" debatt under någon lämpligare tråd
Citera
2013-11-30, 23:14
Medlem
Rektangels avatar
Området till stor del utanför TS blir alltmer attraktivt och verkar växa så det knakar: Flykten från stadskärnan ut mot kranskommunerna verkar tillta. Av någon anledning förläggs inte expansionen på Hisingen förutom då på Nya Älvstranden som snarst kommunikationsmässigt hör till innerstaden, helt isolerad från övriga Hisingen.

Citat:
I dag fattar Byggnadsnämnden troligtvis beslut om att gå ut i samråd gällande en översiktsplan för området längs Mölndalsån från Åbromotet till Korsvägen. Förhoppningen är att få plats med 7 000 bostäder och 8 000 arbetsplatser i Mölndal och Göteborg, att Mölndalsån blir tillgänglig för allmänheten och

– Huvudidén är att det ska bli en gata som Södra Vägen, det är den innerstadsmodellen som vi tänker oss. Fem till åtta våningar och verksamheter i bottenplan utefter Mölndalsvägen, säger Inger Bergström på stadsbyggnadskontoret.

http://www.metro.se/nyheter/trafikverket-vill-ha-sex-jarnvagsspar-och-attafilig-motorvag-langs-molndalsan/EVHmky!kcV9VXAMsFwDo/

Citera
2013-11-30, 23:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Området till stor del utanför TS blir alltmer attraktivt och verkar växa så det knakar: Flykten från stadskärnan ut mot kranskommunerna verkar tillta. Av någon anledning förläggs inte expansionen på Hisingen förutom då på Nya Älvstranden som snarst kommunikationsmässigt hör till innerstaden, helt isolerad från övriga Hisingen.

http://www.metro.se/nyheter/trafikverket-vill-ha-sex-jarnvagsspar-och-attafilig-motorvag-langs-molndalsan/EVHmky!kcV9VXAMsFwDo/

Antar att du menar norra älvstranden och inte nya älvstranden.

A: Norra älvstranden hör till Göteborgs stadskärna, både kommunikationsmässigt och trängselskattemässigt.

B: Det pågår en ökande flykt från stadskärnan.

C: Norra älvstranden expanderar.

Det verkar vara något fel här...
Citera
2013-11-30, 23:44
Medlem
Citat:
Nu var IKEA och Biltema bara exempel, det är tex minst 30 sökande på ett vanligt städjobb här i glesbygden, det jag menar är att staten kan inte hålla på att mjölka oss bilister på en massa pengar, speciellt oss som bor i glesbygd för att några politiker ska bygga monument över sig själva i den Göteborgska leran, TS är bara en delfinansiering av detta monument, gissa var resten kommer ifrån...
Varför får inte vi på landet ha bra infrastruktur? Ska vi också betala TS för att få halvhyfsade vägar trots att det inte finns trängsel så långt ögat kan nå(precis som i GBG).
No offense Plainvanilla men jag driver OT hela tiden, så vi kan fortsätta denna "Stad Vs Landet" debatt under någon lämpligare tråd

Jag har lite svårt att luska ut vad din poäng är?

Du menar att det är ett problem för dig ute på landet när bilisterna i göteborg betalar trängselskatt? Eller är det ett problem dom gångerna du själv åker förbi göteborg och staten suger ut dig på någon 20-lapp?

Är du emot delfinansieringen som sker genom TS? Eller hade det varit bättre om man höjt bilskatten/bränsleskatten så att du också får vara med och finansiera en större del oavsett om du åker bil i gbg eller inte?

Huruvida ni på landet skall ha bra infrastruktur eller inte tycker jag vi tar i en annan tråd. Det är rörigt nog som det räcker
Citera
2013-12-01, 01:04
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Antar att du menar norra älvstranden och inte nya älvstranden.

A: Norra älvstranden hör till Göteborgs stadskärna, både kommunikationsmässigt och trängselskattemässigt.

B: Det pågår en ökande flykt från stadskärnan.

C: Norra älvstranden expanderar.

Det verkar vara något fel här...

Naturligvis menar jag Norra Älvstranden. Ibland kan även jag skriva fel i farten. Är det inte symptomatiskt att Norra Älvstranden inte är integrerad in i övriga Hisingen och inte delar samma kollektiva transportmedel? Det är en stark segregation mellan norr och söder om Lundbyleden.

Hur många av de boende i det närbelägna Biskopsgården tror du får jobb på Norra Älvstranden där främst tekniska konsulter verkar samt Chalmers eller Ericsson? Möjligen i disken på lunchstället om det ens finns fungerande kollektivtrafik trots den relativa närheten.

Detta är stadens reaktion för att bryta den större trenden som innebär motverka flykten av skattekraft av unga barnfamljer ut ur stadskärnan inklusive Norra Älvstranden. Fördelen är dessutom att där finns stora P-däck så att man utan TS kan nå stora delar av enklaven från stadskärnan eller andra välmående områden t ex Torslanda,. TS-gränsen går nämligen rätt igenom enklaven och har dessutom egna hotell för dess gäster ska kunna undvika hamna i trafikinfarkten i stadskärnan. Området är lätt att nå med bil.

Om du utforskar vilka som bosätter sig där finner du äldre (övre) medelklass ofta utsocknes med en såld villa bakom sig utan de gamla stigmatiserade föreställningarna om Hisingen som de äldre generationerna har samt ofta ett jobb relaterad till Volvo eller dess underleverantörer. Förutom de Volvoanställda som flyttat närmare stan från Torslanda på ålderns höst genom att sälja villan.

Det är ironiskt nog bilindustrin som räddar den urbana befolkningen kvar i stadskärnan ink. N Älvstranden och är den industri ni helst vill döma ut.
Senast redigerad av Rektangel 2013-12-01 kl. 01:31.
Citera
2013-12-01, 01:08
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Du menar att det är ett problem för dig ute på landet när bilisterna i göteborg betalar trängselskatt? Eller är det ett problem dom gångerna du själv åker förbi göteborg och staten suger ut dig på någon 20-lapp?

Är du emot delfinansieringen som sker genom TS? Eller hade det varit bättre om man höjt bilskatten/bränsleskatten så att du också får vara med och finansiera en större del oavsett om du åker bil i gbg eller inte?

Huruvida ni på landet skall ha bra infrastruktur eller inte tycker jag vi tar i en annan tråd. Det är rörigt nog som det räcker

Det var du själv som valde att spinna vidare på ämnet på vad bilismen betalar i skatt och vad de får för pengarna och nu vill du plötsligt inte debattera den biten med utsocknes boende på landet och först nu förstår du att det är ett stickspår och OT

Senast redigerad av Rektangel 2013-12-01 kl. 01:14.
Citera
2013-12-01, 14:22
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det var du själv som valde att spinna vidare på ämnet på vad bilismen betalar i skatt och vad de får för pengarna och nu vill du plötsligt inte debattera den biten med utsocknes boende på landet och först nu förstår du att det är ett stickspår och OT

Jag debatterar hemskt gärna men inte under just denna tråd
Citera
2013-12-01, 14:28
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:

Poängen är att så fort något större projekt skall dras igång, oavsett om det är järnväg, flyg eller vägprojekt så är det den mest överbeskattade gruppen som skall betala nämligen bilisterna.
Vi behöver inte höja några skatter överhuvudtaget för att genomföra dessa projekt, om politikerna slutade hålla på med struntgrejer och går tillbaka till "basics" och statsar på kärnverksamheten, inte en massa dravel som idag.

Ja jag har stora problem med att betala 20Kr när jag passerar GBG, 1. Jag orsakar ingen trängsel 2. Jag har redan betalat vägen jag åker på 3. Jag betalar redan underhållet av vägen via vägskatten.
Citera
2013-12-01, 20:45
Medlem
Citat:
Poängen är att så fort något större projekt skall dras igång, oavsett om det är järnväg, flyg eller vägprojekt så är det den mest överbeskattade gruppen som skall betala nämligen bilisterna.
Vi behöver inte höja några skatter överhuvudtaget för att genomföra dessa projekt, om politikerna slutade hålla på med struntgrejer och går tillbaka till "basics" och statsar på kärnverksamheten, inte en massa dravel som idag.

Bilisterna bidrar med ca 40% av finansieringen via trängselskatt. Hur du får detta till att det är bilisterna som finansierar hela projektet får du gärna förklara. Jag gissar att du tycker som många andra i tråden. Bilisten är överbeskattad alltså finansierar han allt. En "vanlig" person som betalar skatt men inte är överbeskattad finansierar ingenting. Några siffror som underbygger detta påstående läggs i regel inte fram heller.

Citat:
Ja jag har stora problem med att betala 20Kr när jag passerar GBG, 1. Jag orsakar ingen trängsel 2. Jag har redan betalat vägen jag åker på 3. Jag betalar redan underhållet av vägen via vägskatten.

1. Du orsakar visst trängsel. Kanske inte när klockan är 03 på morgonen men då är det visserligen inte heller någon trängselskatt.
2 Du har redan betalt vägen men du har inte (via bilskatt etc) betalat kostnader för: skador och olyckor, buller/vibrationer, utsläpp av partiklar, anspåkstagande av mark som kan användas till att generera tex hyror, försening av godstransporter som uppgår till minst 200 miljoner kr enbart i göteborg.

Har du mindre problem med att betala dubbelt så mycket för bränslet (vilket var ditt tidigare förslag) än att betala 20 kr när du åker genom gbg någon gång?
Citera
2013-12-02, 09:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
För det är ju endast dina skattepengar som går till detta?

Återigen, plocka bort trafiken med privatbilar som står för det stora antalet så skapar vi möjligheter både för nyttotrafiken och en bättre trafiksäkerhet.

Vems val är det att bosätta sig så de privata levnadskostnaderna och "behov" av bil finns? Självklart så betalar man inte en krona för att cykla...

Nja, BilSweden och Motormännen räknar väl inte jag till oberoende källor. Vad sägs om att även lyfta in de kommunala infrastrukturinvesteringarna?

Måste den? För du har ju inte skatter på övriga "konsumtionsvaror". Ett alternativ är ju att avskaffa alla skatteavdragen och sänka skattenivån generellt. Inte topic för ämnet dock.

Är det rimligt att privata omkostnader ska medföra skattelättnader?

Och då ska väl även det vägnät som inte är allmänt utan kommunalt också räknas in? Samt endast de skatter som är direkt anknutna till bilen, inte moms på varor/tjänster?

Trevligt att du tar upp förtida död i en diskussion om bilen. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term=10.1289/ehp.0901747 är ju intressant som motvikt i diskussionen.

En filosofisk fråga att avsluta med, är det bra att forskning inom geriatriken fortsätter med tanke på de kostnader detta innebär för samhället?

Vet inte om du inte är läskunnig eller bara dum! Jag skrev att jag INTE trodde på dessa fakta men däremot det fakta som finns att tillgå från oberoende källor! Har för mej att det var så man drog in 130 miljarder och konstnaden för ALL trafik låg på 60-70 miljarder....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in