2013-05-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Vilka som ska betala och finansiera uppgraderingen av vårt infrastrukturprojekt.

Nu vet jag sen gammalt att kommunister & marxister aldrig brytt sig om hur och vem offentliga projekt finansieras av och att du blir helt överumplad över frågeställingen.

Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma. Vilka som skall betala för projektet är redan klart. Vilka som skall betala för kostnader som överstiger budgeten är mig veterligen inte klart. Det vore mer seriöst från motståndarsidan att driva frågan att det borde vara staten som skalls stå för denna kostnaden och inte TS.

Men istället för att göra detta använder man det som argument mot hela paketet. Hade staten tagit från början tagit hela kostnaden för VSP så hade INGEN tagit upp kritiken som adresserats av riksrevisionen.

Citat:
Försök tänka utanför boxen...och låt frågeställningen sjunka in innan du reflexmässigt postar något om de välsignelser som uppstår för oss alla om detta projekt blir av samt hur lågubildade vi övriga är som inte begriper vårt eget bästa.

Om du och politikerna tror på projektet har ni väl missat en väsenlig del och där är väl att sälja detta projekt till allmänheten som har att betala för att få det legitimerat i demokratisk ordning? En väsentlig del om ni har ett demokratiskt sinnelag och nu tror på projektet?

Att vissa är lågutbildade och inte begriper sitt eget bästa är du ett ganska bra exempel på när du säger att lång tids spenderande i köer inte är något problem för vår tillverkande industri då dessa kan köra sina transporter på natten.

Om det blir ett Ja till TS i folkomröstningen vad säger du då?

Citat:
Varför tror du detta exploderar i ansiktet på politikerna nu och vilka tror du övertar MP:s roll efter valet 2014? Just hanteringen av detta projekt kan göra att det ö h t inte ens blir av utan avblåses efter valet 2014, då alla istället svassar runt SD. Vilka tror du kan ta över MP:s roll i riksdagen efter valet som har att hantera denna fråga?

Inser du inte hur idiotiskt du och dina "besserwissrar" hanterat denna fråga så lär du inte ha den utbildning som krävs för att kunna tänka ett drag framåt och beakta "motståndarsidans" eventuella nästa drag.

Har du spelat schack?

Ja jag kan hålla med om brister i hur frågan hanterats.
Citera
2013-05-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregeryoung
Hahahaha, hur står det till egentligen?? Klart man säger nej till ett förslag om man vet att budgeten inte håller. Jösses, hoppas verkligen att du inte är i någon position som kan fatta beslut.

Om man behöver bygga ett sjukhus men av olika anledningar inte kan fastslå slutpriset trots att det finns en samhällsekonomisk vinning i att bygga. Skall man låta bli då?
Citera
2013-05-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregeryoung
Jösses, hoppas verkligen att du inte är i någon position som kan fatta beslut.

Vad jobbar du med?
Citera
2013-05-26, 22:13
Medlem
Citat:
Kan det inte ha ett samband med att vi drar in stora skrymmande bussar som tar plats och lägger belag på kollektivfält för de resenärer som förr tog bilen runt centrum? Nu uppmuntras de att via centralen åka genom innerstaden till sin arbetsplats, ofta utanför centrum. De som förr åkte bil på genomfartslederna..?

Nej det har ett väldigt svagt samband. Tingstadstunneln är dimensionerad för 90 000 bilar/dygn och det passerad drygt 120 000 bilar/dygn. Du tillhör säkert som har köpt Vägvalets argument om att trafiken inte har ökat i Göteborg sedan -70 talet. Vilket dom har räknat ut mha mängden sålt bränsle i göteborg.

Att kollektivtrafiken har egna körfält beror på att den skall fungera så bra som möjligt. Vilket lustigt nog är ett argument som har tagits upp i tråden. "Gör kollektivtrafiken så attraktiv så att folk väljer den av egen vilja" - Det var ni som ville ha det så.
Citera
2013-05-26, 22:13
Medlem
Citat:
Göta Älvbron kan man nästan spränga bort utan att ersätta den med någon ny bro.

Jag använde tidigare Göta Älvbron på morgonen, just för att där var så lite trafik, hellre det än att köa vid Tingstadstunneln med alla backabor(?) som trängde sig före.

Cykelfärja finns ju redan, men bara vardagar fram till ca 19. Det vore tämligen skandalöst, tycker jag, om en stad av Göteborgs storlek inte erbjöd gående och cyklister en realistisk möjlighet att ta sig över älven alla tider på dygnet. Att traska över Älvsborgs- eller Marieholmsbroarna är knappast lockande om det är till centrum man vill.

Nu består Göteborg inte bara av företag, medelklass söder om stan och lattepimplande centrumbor. Vi är en hel del äktsvenskar som cyklar över Göta Älvbron, även om gratisfärjan Rosenlund-Lindholmen är en stark konkurrent, när den nu går. För oss göteborgare skulle det vara mer angeläget med fler lättåtkomliga förbindelser över älven, än en vänertrafik, som ändå skall läggas ned när slussarna har tjänat ut om några årtionden. I synnerhet nu när även södra älvstranden skall få bostäder.
Citera
2013-05-26, 22:17
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Dom bilisterna som styrs är dom som väljer en miljöbil nästa gång dom köper bil. Det finns fler sätt att använda ekonomiska styrmedel t.ex. utsläppsrätter som har gjort att företag fått en mer effektiv produktion. Faktum är att länder som har haft en hård reglering har klarat sig bättre i kristider.
Om nu ALLA kan klara av att välja de strategiska val som gynnar dem bäst. Hur kommer det sig att företagen inte effektiviserade sin verksamhet innan de blev belagda med styrmedel?

kan du nämna några exempel där utsläppsrätter har gjort att företag har fått en mer effektiv produktion

här har du exempel på det motsatta i australien

Carbon tax hurts, say ailing firms

http://www.news.com.au/tablet/carbon-tax-hurts-say-ailing-firms/story-fnejlrpu-1226599232391
Citera
2013-05-26, 22:22
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Läs ordentligt.
Jag har aldrig påstått att låginkomsttagare köper miljöbil pga trängselskatten.

Du frågade vilka bilister som styrs av styrmedel. Jag exemplifierade då att styrmedel där folk kan parkera gratis verkar som ett incitament för att skaffa sig t.ex. en miljöbil.

Citat:
Dom bilisterna som styrs är dom som väljer en miljöbil nästa gång dom köper bil.

Du menar på här ganska klart vilka bilister det är som påverkas, jag kan inte se att det framgår att det är ett exempel i den meningen.
Självklart påverkas den gruppen men det är inte osannolikt att anta att de ändå skulle köpa en miljöbil utan trängselskatt. Det är också ett rimligt antagande att den grupp som påverkas mest är den med knappa ekonomiska resurser, något som ni förespråkare för TS inte vill kännas vid, TS underlättar inte för den gruppen att köpa miljöbil, eller att äga bil alls för den delen.

Det finns andra sätt att minska trängsel på än att straffskatta låginkomstagare.
Citera
2013-05-26, 22:34
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen

Man kan också diskutera om dom som betalar kommunalskatt i en annan kommun men ändå belastar Göteborgs gator och infrastruktur.

Att dom får betala lite kanske inte är riktigt så orättvist.

Genomfartstrafiken runt Göteborg består av vägar som är statligt ägda och redan är betalda via statlig skatt av våra äldre generationer och har aldrig tillhört göteborgare eller finansierats via den kommunala skattsedeln.

Hur blir det om alla kommuner i Sverige resonerar likadant och vill att passerande bilister eller andra utsocknes passerande likt gangsters vid gatuhörnen kräver betalt för nöjet att passera "deras" gator föratt finansiera den kommunala budgeten alternativt det egna drogmissbruket?

Jag instämmer med dig om att vi borde begränsa TS till att enbart gälla kommunala gator i stadskärnan. Problemet är att detta skatteunderlag inte räcker och att de i stadens centrum då likt förbannad får ta större delen av kostnaden av VSP via den kommuala skattsedeln. Antingen via kommunen eller regionens skattsedel. Därför detta omak att belasta de i krankommunerna och inte har rösträtt i Göteborgs kommun när de faktikt bara kör runt centrum på statligt finansierade och betalda vägar. No taxation without representation...

Dessutom tränger Göteborg ute den köpkraft som är bilburen från kranskommunen och som nu resulterar i att folk i allt större utsträckning indirekt uppmanas förlägga sina inköp utanför själva centrum. Detta gör att personalen på dessa köpcentra impliciit har att flytta efter såvida de inte själva vill betala TS när de kör runt centrum beroende på var de bor. Tyngdpunkten i staden förskjuts då dit den bilburna köpkraften väljer att handla och arbeta.

Var folk väljer att bo och arbeta är inte ett statiskt förhållande utan var ungdom som skaffar eget boende samt arbete lär i framtiden välja detta även med hänsyn till denna skatt och skatteunderlaget eroderas.

De som blir kvar blir segregerade områden likt det dagsaktuella Husby dit vissa enklaver på Hisingen är på god väg att förvandlas till förutom de nodröstra stadsdelarna som förlorar all sin service eftersom köpkraften flytt området och strax därefter de som anser området förlorat eftersom det förvandlas till ett ghetto och allmän förvaringsplats för obehövligt "arbetskarftsreserv."

Wieselgrensplatsen har inget systembolag kvar och så inte Selma Lagerlöfs Torg, vilket är ett tecken på att köpkraften eroderat bort samt att de boende får ta bilen till andra ställen för att handla. I Backa över motorvägen E6 med bil och betala TS... HEHE

Det är främst de som bor i dessa område som segregeras ytterligare genom TS eftersom alltfler arbetstillfällen flyr det egna området. Ställ dig frågan varför alltfler lämnar dessa områden och varför all service flyr...Vad har dessa områden för gemensam nämnare..?
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-26 kl. 22:57.
Citera
2013-05-26, 22:50
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Nej det har ett väldigt svagt samband. Tingstadstunneln är dimensionerad för 90 000 bilar/dygn och det passerad drygt 120 000 bilar/dygn. Du tillhör säkert som har köpt Vägvalets argument om att trafiken inte har ökat i Göteborg sedan -70 talet. Vilket dom har räknat ut mha mängden sålt bränsle i göteborg.

Att kollektivtrafiken har egna körfält beror på att den skall fungera så bra som möjligt. Vilket lustigt nog är ett argument som har tagits upp i tråden. "Gör kollektivtrafiken så attraktiv så att folk väljer den av egen vilja" - Det var ni som ville ha det så.

Jag har inte ens bemödat mig om att läsa deras resonemang.
Citera
2013-05-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
kan du nämna några exempel där utsläppsrätter har gjort att företag har fått en mer effektiv produktion

här har du exempel på det motsatta i australien

Carbon tax hurts, say ailing firms

http://www.news.com.au/tablet/carbon-tax-hurts-say-ailing-firms/story-fnejlrpu-1226599232391

Inte något specifikt exempel på rak arm tyvärr, och ja jag vet att det finns delar i systemet som är komplexa. Så jag förstår din kritik

Dock har företag som lyckats med att minska sina utsläpp kunnat sälja sina rättigheter samtidigt som de gjort sin produktion mer konkurrenskraftig.

http://www.qualenergia.it/UserFiles/Files/Cl_In_SE_05_Business_Consequences_2005.pdf
Citera
2013-05-26, 23:05
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Att vissa är lågutbildade och inte begriper sitt eget bästa är du ett ganska bra exempel på när du säger att lång tids spenderande i köer inte är något problem för vår tillverkande industri då dessa kan köra sina transporter på natten.

Om det blir ett Ja till TS i folkomröstningen vad säger du då?

Ja jag kan hålla med om brister i hur frågan hanterats.

Lastbilstrafiken har alltid nått Volvo på morgonen för avlastning och detta i alla tider och är inte relaterat till TS. Produktionen och avlastningen påbörjas nämligen då,

Vilken lastbil vill nå Volvo på eftermiddagen och stå där till nästa dag för att bli lossad? Bättre då att köra så att man når destinationen på morgonen när truckförarna direkt lossar din last och kan vända.

Visa nu att du har en viss IQ..
Citera
2013-05-26, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Du menar på här ganska klart vilka bilister det är som påverkas, jag kan inte se att det framgår att det är ett exempel i den meningen.
Självklart påverkas den gruppen men det är inte osannolikt att anta att de ändå skulle köpa en miljöbil utan trängselskatt. Det är också ett rimligt antagande att den grupp som påverkas mest är den med knappa ekonomiska resurser, något som ni förespråkare för TS inte vill kännas vid, TS underlättar inte för den gruppen att köpa miljöbil, eller att äga bil alls för den delen.

Det finns andra sätt att minska trängsel på än att straffskatta låginkomstagare.

Men det var då fan. TS och miljöbil var 2 olika diskussioner.
Jag har aldrig påstått att någon köper en miljöbil pga TS. Du frågade om styrmedel i samband med diskussionen om gratisparkering för miljöbilar. På frågan vilka det var dom DÄR styrdes sa jag att de som styrs av var personer som planerar att köpa ny bil och där gratisparkering blir ett incitament till att skaffa miljöbil. - Alltså inget att göra med TS:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in