2013-07-24, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Du har presenterat länkar till känsloargument från GT samt GP. Du har inte presenterat fakta baserat på forskningsunderlag eller annat än vägvalets minst sagt mindre väl valda alternativ.

Återigen, uppenbart är att "din" fakta enligt dig bör tillmätas en större vikt än det som all expertis är ense om. Varför väljer du att göra på detta sätt?

Och du är precis lika korkad!
Jag la fram siffror först från Motormännens riksförbund. Sedan lade jag fram siffror från staten över inkomster från billism eftersom jag ansåg att dessa inte var så objektiva, Vad svarade du på dessa inlägg. ingenting!
Huruvida jag länkat till GT så var det bara att vissa företag gick på knäna tack vare trängselskatten. Är detta bara taget ur luften tycker du eftersom du hakat upp dej på detta i ca 10 inlägg nu???
Kom igen lite rejäl debatt från dej hoppas jag! Inte bara personangrepp utan fakta som "bull" inte kommer med!
Citera
2013-07-24, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Har du svårt att söka i tråden eller?
Du är så trevlig du! Bara personangrepp hela tiden, om du verkligen liksom jag är liberal så ska jag nog söka mej åt ett annat håll!

Du får ursäkta mig men det är lite svårt att få en bild av vad du tycker då du inte håller en konkret linje i vad du tycker, genom att du slänger in nya argument i diskussionen.
Kan du då vara snäll att sammanställa dina belägg.
Du bad mig om detta vilket jag gjorde (trots att jag lagt fram belägg i tråden vilka du kunde leta upp)
Citera
2013-07-24, 06:37
Medlem
Citat:
Och du är precis lika korkad!
Jag la fram siffror först från Motormännens riksförbund. Sedan lade jag fram siffror från staten över inkomster från billism eftersom jag ansåg att dessa inte var så objektiva, Vad svarade du på dessa inlägg. ingenting!
Huruvida jag länkat till GT så var det bara att vissa företag gick på knäna tack vare trängselskatten. Är detta bara taget ur luften tycker du eftersom du hakat upp dej på detta i ca 10 inlägg nu???
Kom igen lite rejäl debatt från dej hoppas jag! Inte bara personangrepp utan fakta som "bull" inte kommer med!

Trevligt, du har presenterat en partsinlaga från en intresseförening vars enda intresse är bil. Gör nu en källvärdering av hur den värderas i förhållande till vetenskapliga rapporter, tidsskrifter etc.

Företag som inte klarar sig på fria marknaden söker alltid externa faktorer att skylla misslyckanden på. Att inse att den egna verksamheten är för dålig för att skapa tillräcklig kundbas vill man aldrig inse.

Snälla, kan du inte lyfta in dels statens inkomster för bilismen samt även de fordonsrelaterade kostnaderna?
Citera
2013-07-25, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Trevligt, du har presenterat en partsinlaga från en intresseförening vars enda intresse är bil. Gör nu en källvärdering av hur den värderas i förhållande till vetenskapliga rapporter, tidsskrifter etc.

Företag som inte klarar sig på fria marknaden söker alltid externa faktorer att skylla misslyckanden på. Att inse att den egna verksamheten är för dålig för att skapa tillräcklig kundbas vill man aldrig inse.

Snälla, kan du inte lyfta in dels statens inkomster för bilismen samt även de fordonsrelaterade kostnaderna?

Vet inte om du är sämre läskunnig eller något....

Jag har vid flera tillfällen sagt att jag tyckte att Motormännens siffror säkert var något subjektiva och därför tog reda på fakta via objektiva uppgifter och fick fram en siffra vilket du och "Bull" aldrig velat diskutera....(Fakta finns i mitt inlägg från slutet av Maj-början av Juni).
Citera
2013-07-25, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Du får ursäkta mig men det är lite svårt att få en bild av vad du tycker då du inte håller en konkret linje i vad du tycker, genom att du slänger in nya argument i diskussionen.
Kan du då vara snäll att sammanställa dina belägg.
Du bad mig om detta vilket jag gjorde (trots att jag lagt fram belägg i tråden vilka du kunde leta upp)

Ok eftersom jag inte sätt några fakta från din sida så kanske du kan lägga fram dom igen från en OBEROENDE sida! Inte subjektiva data från en partisk sida som Henrik hela tiden gör.
Citera
2013-07-25, 02:36
Medlem
Citat:
Ok eftersom jag inte sätt några fakta från din sida så kanske du kan lägga fram dom igen från en OBEROENDE sida! Inte subjektiva data från en partisk sida som Henrik hela tiden gör.

Givetvis kan jag presentera oberoende fakta. Jag förväntar mig att du gör likadant.
Jag länkar direkt till fb sidan där jag postat så du ser i vilken kontext jag har lyft fram källan.

Här finner du en länk till en vetenskaplig undersökning och fältstudie som visar att trängsel påverkar företagens röresemarginal
https://www.flashback.org/sp43648110

Här har du tre andra. Nu kanske du tycker att trafikverket och business region är partiska så du får tolka dessa rapporter efter eget huvud.
https://www.flashback.org/p44109936#p44109936

Här är en vetenskaplig artikel som visar hur trängsel motverkar tillväxt
https://www.flashback.org/sp41322467

Din tur!!
Citera
2013-07-25, 06:54
Medlem
Citat:
Vet inte om du är sämre läskunnig eller något....

Jag har vid flera tillfällen sagt att jag tyckte att Motormännens siffror säkert var något subjektiva och därför tog reda på fakta via objektiva uppgifter och fick fram en siffra vilket du och "Bull" aldrig velat diskutera....(Fakta finns i mitt inlägg från slutet av Maj-början av Juni).

Snälla lilla vän, är det inlägget med "100 miljarder enligt ospecad politiker" och kostnader på 16 miljarder du refererar till då? Har inte lyckats hitta något annat inlägg utav dig som handlar om pengar (annat än att pengarna bör läggas på MER vägar för bilar).

Har ju presenterat otaliga källor som påvisar att de kostnaderna som du hänvisade till är betydligt större än så. Men när argumenten tryter så börjar det handla om opponentens läskunnighet istället för sakfrågan.
Citera
2013-07-29, 11:17
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Givetvis kan jag presentera oberoende fakta. Jag förväntar mig att du gör likadant.
Jag länkar direkt till fb sidan där jag postat så du ser i vilken kontext jag har lyft fram källan.

Här finner du en länk till en vetenskaplig undersökning och fältstudie som visar att trängsel påverkar företagens röresemarginal
https://www.flashback.org/sp43648110

Här har du tre andra. Nu kanske du tycker att trafikverket och business region är partiska så du får tolka dessa rapporter efter eget huvud.

Din tur!!

det finns väl ingen som hävdat att bilköer är bra eller att det inte finns.

men det går inte att använda "trängsel" som ett argument att bygga västlänken.
möjligtvis mindre trängsel på centralstationen, men där fyller östlänken samma funktion.
fast utan förargelseväckande vägtullar.
Citera
2013-07-30, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety

Det finns bara 2 sätt att lösa detta. 1: Stänga av vägen 2: Ta betalt för att passera

Citat:
möjligtvis mindre trängsel på centralstationen, men där fyller östlänken samma funktion.

Jo det är precis vad man kan. Om det skall vara ett rimligt alternativ att pendla till och från gbg med en växande region så behövs bättre kollektivtrafiklösningar. Annars uppstår just trängsel om alla istället skall ta bilen.
Citera
2013-07-30, 06:54
Medlem
Citat:

Fast trängsel har ju använts som argument för att bygga ut Förbifart Stockholm, E6/E45, Partihallsförbindelsen?

Antar att du då pratar om det förslag som förts fram av en arkitekt? Det finns anledningar till att man säger "skomakare bliv vid din läst". Arkitekter bör inte uttala sig om frågor där de saknar sakkunskaper. Det märker man även vid diskussionerna kring Förbifart Stockholm samt Slussen.
Citera
2013-07-30, 10:21
Medlem
viperinos avatar
Citat:

Din tur!!
Du länkar till opartiska trafikforskare och gör misstaget att jämföra Göteborg med Stockholm. Hittade debattartikel skriven av Vägvalets partiledare som beskriver skillnaden mellan GBG och Stockholm:
Citat:
Stockholm växer inte främst genom ett omfattande företagande. Stockholm växer genom statliga beslut som har placerat nästan all statlig verksamhet och väldigt mycket av statens budgetmedel i staden. Den statliga maktkoncentrationen drar till sig storbolagens huvudkontor och alla olika organisationer som hellre vill vara nära maktens centrum än den egna verksamheten.
Att tågtunneln till Haga skulle bidra så mycket till regionens tillväxt visar okunnigheten hos Göteborgs politiker. Inte konstigt att man misslyckats med stadens kollektivtrafik.

Citat:
Jo det är precis vad man kan. Om det skall vara ett rimligt alternativ att pendla till och från gbg med en växande region så behövs bättre kollektivtrafiklösningar. Annars uppstår just trängsel om alla istället skall ta bilen.
Regionen kan växa, men inte nödvändigtvis Göteborgs centrum. Det viktigaste är att bygga ut infrastrukturen runt omkring Göteborg för underlätta passagen förbi staden och transporterna från hamnen. Huvudfokus ligger inte nödvändigtvis att ta sig in till Göteborgs centrum som många av politikerna vill tro.

Har du inte trollat färdigt i den här tråden plainvanilla?
Senast redigerad av viperino 2013-07-30 kl. 10:24.
Citera
2013-07-31, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Du länkar till opartiska trafikforskare och gör misstaget att jämföra Göteborg med Stockholm. Hittade debattartikel skriven av Vägvalets partiledare som beskriver skillnaden mellan GBG och Stockholm:

Vänta lite nu. Vad snackar du för skit. Artikeln jag refererar till som visar på de negativa effekterna av trängsel tar inte upp stockholm. Övriga rapporter nämner förvisso stockholm men inte i jämförelse med göteborg.
Du får gärna komma med något som visar på att VSP är kontraproduktivt för gbg regionen om du kan. Och nej Vägvalets partiledare är ingen opartisk källa. Och nej igen, bara genom att konstatera att "Ja men det där är Stockholm och detta är Göteborg" är inget belägg för att VSP skulle vara olönsamt.

Citat:
Att tågtunneln till Haga skulle bidra så mycket till regionens tillväxt visar okunnigheten hos Göteborgs politiker. Inte konstigt att man misslyckats med stadens kollektivtrafik.

Och vad har du själv för kunnighet inom området? Jag kan gissa att den faktan du grundar ditt påstående på är din egna fantasi som säger "Ja det här är väl dåligt".

För det andra så visar du på en ganska stor okunnighet själv om du tror att göteborgs politiker inbillar sig att en station i haga är nyckeln för göteborgs framtid.
Stationen i haga är till för att minska belastningen på gbg central OCH att skapa en knutpunkt bortom gbg central för att underlätta för människor att förflytta sig in och ut ur staden.

Citat:
Regionen kan växa, men inte nödvändigtvis Göteborgs centrum. Det viktigaste är att bygga ut infrastrukturen runt omkring Göteborg för underlätta passagen förbi staden och transporterna från hamnen. Huvudfokus ligger inte nödvändigtvis att ta sig in till Göteborgs centrum som många av politikerna vill tro.

Har du inte trollat färdigt i den här tråden plainvanilla?

Återigen. Det handlar inte om att låta gbg centrum växa. Du har inte riktigt tänkt färdigt här verkar det som.

Du som vet. Hur och framförallt var skall vi bygga nya vägar och järnvägar för att underlätta transporterna genom stan. Du som vet bättre än alla andra som jobbar inom området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in