2013-06-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Den beskattningsbara inkomsten är ju det man gör ett avdrag på. Dvs, 10 kronor i trängselskatt => 10 kronor mindre beskattningsbar inkomst.

Frågan är ju då vem som ska finansiera projekt som MV till Trollhättan, Förbifart Stockholm och andra (mer eller mindre) idiotiska projekt?

Vore ju trevligt med att varje transportsätt bar sina egna kostnader (hallå marknadspris på parkering).

Marknadspris på parkering, ja om man tar t.ex. Gullmarskajens p-avg är de 8kr/tim 24/7.

Det ger 192kr/dygn.

70080 per år i intäkt, delat med 15 m2 en årshyra på 4672 per m2.

Du lär inte hitta någon lgh i GBG som ger en m2 hyra ens i närheten av detta, möjligtvis kommersiella lokaler i goda lägen.
Så nog betalar bilisterna marknadspris på parkering och mer därtill.
Citera
2013-06-13, 16:56
Medlem
fluff995s avatar
Lägger upp en artikel från GP angående finansieringen, och nyttovärdet, av Västsvenska Paketet.

Det är mycket prat om att Västlänken mm är det enda som står mellan Göteborgsregionen och total infrastrukturell stagnation och kollaps.

Själv har jag ingen bestämd åsikt i frågan (mer än en hälsosam skepsis), men det är hursomhelst intressant att en professor i transportekonomi säger att

Citat:
Kommuner och regioner som hostar upp egna pengar till infrastruktur kan få en gräddfil till statens pengapåse.

På köpet kan de knuffa undan andra projekt som egentligen är mer lönsamma för samhället.

– Västlänken i Göteborg är ett lysande exempel på att exakt detta har skett, säger Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

...

Såväl SKL som Riksrevisionen anser att finansieringsformen riskerar att leda till att projekt som inte bedöms vara samhällsekonomiskt lönsamma hoppar före bättre projekt i regeringens prioriteringskö. Resurssvaga regioner riskerar att bli omkörda.

– Problematiken är i det närmaste olöslig. Regeringen har envist hävdat att den inte alls tillåter att man köper sig före. Men om man tittar på vad som har skett är det precis det, säger Jan-Eric Nilsson.

Västlänken, som är en tågtunnel under centrala Göteborg till en kostnad av minst 20 miljarder kronor, fanns inte i det förslag som dåvarande Vägverket och Banverket lämnade till regeringen. Ändå kom järnvägsprojektet med i den slutgiltiga nationella planen våren 2010. Det skedde sedan Göteborgspolitikerna gått med på att via trängselskatt medfinansiera det västsvenska paketet, där Västlänken ingår.

– Västlänken kom med och något annat pytsades ut, säger Jan-Eric Nilsson.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1741228-tranger-sig-fore-i-infrastrukturkon

Edit: Kolla gärna även VTIs presentation av Jan-Eric Nilsson. Intressant 4 1/2 minutersklipp där Nilsson diskuterar transportekonomi i allmänhet. Särskilt intressant för tråden är när han runt 3:30-punkten pratar om "vita elefanter", infrastruktursatsningar som det inte finns behov av.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=buh-Wdzk5Os

Dubbeledit: Även en intressant rapport från Nilsson, till finanspolitiska rådet 2013/3. Handlar en hel del om just vita elefanter, där Göteborgspaketet avhandlas (bla på s.15). Har endast ögnat igenom själv ännu, men det verkar läsvärt.

http://www.finanspolitiskaradet.se/download/18.11165b2c13cf48416debd6f/Underlagsrapport+2013-3+VTI.pdf

Citat:
Den del av paketet som avser Västlänken, en tunnel under centrala Göteborg
som innebär att centralstationen inte längre är en säckstation, har en beräknad samhällsekonomisk lönsamhet om -0,55 (Riksrevisionen 2012). Under det arbete
som ledde fram till att planen undertecknades ökade dess kostnader från
16 till 20 miljarder kronor. Riksrevisionens granskning visar också på att den
nytta som räknas hem inte kan åstadkommas med de investeringar som utpekats.
I själva verket krävs investeringar för ytterligare mellan 20 och 35 miljarder
kr för detta ändamål.
Senast redigerad av fluff995 2013-06-13 kl. 17:37.
Citera
2013-06-13, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott
Marknadspris på parkering, ja om man tar t.ex. Gullmarskajens p-avg är de 8kr/tim 24/7.

Det ger 192kr/dygn.

Du lär inte hitta någon lgh i GBG som ger en m2 hyra ens i närheten av detta, möjligtvis kommersiella lokaler i goda lägen.

Marknadspris, vad är någon villig att betala? Finns ju parkeringar där avgifterna är 80kr/tim. Folk nyttjar den, så marknadspriset är vi långt ifrån.

Sedan är det ju alltid intressant att det inte tas hänsyn till "alternativkostnad". ÄR det staden/det allmännas uppgift att se till att det finns parkeringsplatser längs gatorna? Sedan finns det ju ett par "fel" i uträkningen, dels förutsätter du maxuthyrning samt att det inte finns döda ytor som inte ger intäkter. 25m2 brukar parkeringsyta normalt räknas som.

Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Lägger upp en artikel från GP angående finansieringen, och nyttovärdet, av Västsvenska Paketet.

Det är mycket prat om att Västlänken mm är det enda som står mellan Göteborgsregionen och total infrastrukturell stagnation och kollaps.

Själv har jag ingen bestämd åsikt i frågan (mer än en hälsosam skepsis), men det är hursomhelst intressant att en professor i transportekonomi säger att

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1741228-tranger-sig-fore-i-infrastrukturkon

Edit: Kolla gärna även VTIs presentation av Jan-Eric Nilsson. Intressant 4 1/2 minutersklipp där Nilsson diskuterar transportekonomi i allmänhet. Särskilt intressant för tråden är när han runt 3:30-punkten pratar om "vita elefanter", infrastruktursatsningar som det inte finns behov av.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=buh-Wdzk5Os

Dubbeledit: Även en intressant rapport från Nilsson, till finanspolitiska rådet 2013/3. Handlar en hel del om just vita elefanter, där Göteborgspaketet avhandlas (bla på s.15). Har endast ögnat igenom själv ännu, men det verkar läsvärt.

http://www.finanspolitiskaradet.se/download/18.11165b2c13cf48416debd6f/Underlagsrapport+2013-3+VTI.pdf

Inget nytt med detta, det finns en hel del från både Riksrevisionen men även Göran Cars m.fl. har skrivit en hel del om det. Visst är det så, vilket även förbifarten kan sägas tillhöra. Putta ner mer lönsamma projekt.

Finns mängder med projekt som har negativ/begränsad NNK men som trots detta läggs före mer lönsamma projekt.
Citera
2013-06-14, 09:38
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullmerkott

Det ger 192kr/dygn.

Nu rör ju det sig om kortare tid och kan väl sanrast jämföras med ett hotell. Snittkostnaden för ett 15 m2 hotellrum i jämförbart läge i Göteborg bör vara 1 000 kronor per natt. Ungefär fem gånger så dyrt.

Häpp!
Citera
2013-06-15, 02:50
Bannlyst
Citat:
Den beskattningsbara inkomsten är ju det man gör ett avdrag på. Dvs, 10 kronor i trängselskatt => 10 kronor mindre beskattningsbar inkomst.

Frågan är ju då vem som ska finansiera projekt som MV till Trollhättan, Förbifart Stockholm och andra (mer eller mindre) idiotiska projekt?

Vore ju trevligt med att varje transportsätt bar sina egna kostnader (hallå marknadspris på parkering).
I stället för att bara dilla som du gjort nu i flera månader kan du väl i stället berätta varför du tycker att folk som åker kollektivt ska snylta på alla andra!!!!!
Du tycker inte att pengar behövd i bla skolor tex där Gbg har det sämsta resulten i landet?
Citera
2013-06-15, 02:55
Bannlyst
Citat:
Marknadspris, vad är någon villig att betala? Finns ju parkeringar där avgifterna är 80kr/tim. Folk nyttjar den, så marknadspriset är vi långt ifrån.

Sedan är det ju alltid intressant att det inte tas hänsyn till "alternativkostnad". ÄR det staden/det allmännas uppgift att se till att det finns parkeringsplatser längs gatorna? Sedan finns det ju ett par "fel" i uträkningen, dels förutsätter du maxuthyrning samt att det inte finns döda ytor som inte ger intäkter. 25m2 brukar parkeringsyta normalt räknas som.

Inget nytt med detta, det finns en hel del från både Riksrevisionen men även Göran Cars m.fl. har skrivit en hel del om det. Visst är det så, vilket även förbifarten kan sägas tillhöra. Putta ner mer lönsamma projekt.

Finns mängder med projekt som har negativ/begränsad NNK men som trots detta läggs före mer lönsamma projekt.

Kan du då berätta var det finns dessa platser där dom 80kr/tim!
Gbg är ju annars känt för att ha Sveriges överlägset högsta p-avgifter...
Har hitills inte stött på en p-avgift över 40 kr so det dyrste p-huset i centrum kostar......
Citera
2013-06-15, 02:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Nu rör ju det sig om kortare tid och kan väl sanrast jämföras med ett hotell. Snittkostnaden för ett 15 m2 hotellrum i jämförbart läge i Göteborg bör vara 1 000 kronor per natt. Ungefär fem gånger så dyrt.

Häpp!

Är du sjuk eller?
Har aldrig fått säng och frukost för samma pris på en parkering för ungefär samma pengar!
Citera
2013-06-15, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
I stället för att bara dilla som du gjort nu i flera månader kan du väl i stället berätta varför du tycker att folk som åker kollektivt ska snylta på alla andra!!!!!
Du tycker inte att pengar behövd i bla skolor tex där Gbg har det sämsta resulten i landet?

Återigen, har jag överhuvudtaget nämnt kollektivtrafiken i mina poster? Varför ska vi finansiera infrastrukturen via skattsedeln är väl en viktigare fråga? Vi har banavgifter för järnvägen, dags att införa vägavgifter?

Jodå, det behövs satsningar även på skolor, vilket inte minst dina inlägg tydligt pekar ut. Sen kan man ju för att klargöra att skolorna är kommunala frågor, allmän infrastruktur är (idag) statens ansvar.

Citat:
Kan du då berätta var det finns dessa platser där dom 80kr/tim!
Gbg är ju annars känt för att ha Sveriges överlägset högsta p-avgifter...
Har hitills inte stött på en p-avgift över 40 kr so det dyrste p-huset i centrum kostar......

Nu är det parkering på gatumark som jag avser. Där ligger Sigtuna kommun högst (vad jag känner till), med de 60 kronor per timme som nämnts. Dvs, hade något fel, 60 kronor inte 80. Sedan finns även ytor vid centralstationer i större tätorter med bland de högre avgifterna. Högsta taxan i Göteborg är ju 20kr/30 min. Sedan finns det ju parkeringsgarage där minsta debitering är 220 kronor, oavsett uppställningstid.

Citat:
Är du sjuk eller?
Har aldrig fått säng och frukost för samma pris på en parkering för ungefär samma pengar!

Det personen nämner är ju att det bör tittas på vad motsvarande yta kan "hyras" för i andra korttidsrelaterade fall.
Citera
2013-06-16, 17:05
Bannlyst
Citat:
Återigen, har jag överhuvudtaget nämnt kollektivtrafiken i mina poster? Varför ska vi finansiera infrastrukturen via skattsedeln är väl en viktigare fråga? Vi har banavgifter för järnvägen, dags att införa vägavgifter?

Jodå, det behövs satsningar även på skolor, vilket inte minst dina inlägg tydligt pekar ut. Sen kan man ju för att klargöra att skolorna är kommunala frågor, allmän infrastruktur är (idag) statens ansvar.

Nu är det parkering på gatumark som jag avser. Där ligger Sigtuna kommun högst (vad jag känner till), med de 60 kronor per timme som nämnts. Dvs, hade något fel, 60 kronor inte 80. Sedan finns även ytor vid centralstationer i större tätorter med bland de högre avgifterna. Högsta taxan i Göteborg är ju 20kr/30 min. Sedan finns det ju parkeringsgarage där minsta debitering är 220 kronor, oavsett uppställningstid.

Det personen nämner är ju att det bör tittas på vad motsvarande yta kan "hyras" för i andra korttidsrelaterade fall.

Så då menar du att bilismen subventioneras mer än vad kollektivtrafiken gör....

Vet att du tidigare skickat in fakta på vad bilismen kostar, men aldrig presenterad att den drar in
110-120 miljarder/år enligt olika fakta på nätet.
För några år sedan sa det som visste i regeringen att bilismen fick bara tillbaka 1/3 av vad det betalar in i skatter, moms mm. Hur den siffran är idag vet jag inte eftersom man räknar på så olika
sätt.
Citera
2013-06-16, 20:38
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Är du sjuk eller?

Vad jag menade var att jämförelsen med en lägenhet haltade, då de sällan hyrs ut per timma/dag. Då tyckte jag att det är rimligare att jämföra med hotell...

Och OT: Nej jag är inte sjuk men tack för omtanken....
Citera
2013-06-16, 22:30
Medlem
Citat:
Så då menar du att bilismen subventioneras mer än vad kollektivtrafiken gör....

Vet att du tidigare skickat in fakta på vad bilismen kostar, men aldrig presenterad att den drar in
110-120 miljarder/år enligt olika fakta på nätet.
För några år sedan sa det som visste i regeringen att bilismen fick bara tillbaka 1/3 av vad det betalar in i skatter, moms mm. Hur den siffran är idag vet jag inte eftersom man räknar på så olika
sätt.

Intressant att du väljer att göra den tolkningen...

Har ju presenterat både kostnader och de intäkter som direkt är kopplade till bilen. Ser däremot inte hur man kan koppla momsen direkt till bilen.

Vilka kostnader har vi för bilismen då? Kan inte _du_ göra en sammanställning då?
Citera
2013-06-17, 11:57
Bannlyst
Citat:
Intressant att du väljer att göra den tolkningen...

Har ju presenterat både kostnader och de intäkter som direkt är kopplade till bilen. Ser däremot inte hur man kan koppla momsen direkt till bilen.

Vilka kostnader har vi för bilismen då? Kan inte _du_ göra en sammanställning då?

Som jag sa så vet jag bara att bilismen för ett par år sedan drog in mer än 3ggr så mycket som den kostade.
Det är du som påstår att den subventioneras, inte jag!

Sedan svarade du inte på frågan vad som i så fall subventioneras mest, kollektivtrafiken eller bilismen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in