2014-01-04, 15:08
Medlem
Det som är mest åt helvete med trängselskatten i Göteborg är ju att all trafik som passerar förbi staden mot Oslo och norrut t.ex. ska vara med och betala trängselskatt, även om man inte åker in. Var ska man ta vägen för att slippa betala som förbipasserande? Hoppas skiten försvinner i Göteborg i alla fall.
Citera
2014-01-04, 15:13
Medlem
Cubalibre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Var bor du då någonstans?

Knappast relevant. Jag bor i Göteborg, räcker bra så. Jobbar gör jag dock på Importgatan, och där ifrån går det inga bussar mellan ca: 20:00-05:30. Jag är alltså tvungen att ha bil. Åh andra sidan hade jag kört bil även om jag hade kunnat ta bussen, vile mest få fram att det inte alls finns någon bra kollektivtrafik som går dygnet runt.
Citera
2014-01-04, 15:34
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
http://www.svt.se/nyheter/sverige/trangselskatten-chockhojs

Trängselskatten chockhöjs
Regeringen vill se en 75-procentig höjning av trängselskatten i Stockholm. Göteborg slipper inte heller undan.
Citat:
För Göteborgs del som haft skatten i ett år nu, finns sedan en tidigare beslutad höjning från 8, 13 och 18 till 10, 16 och 22 kronor.
Citera
2014-01-04, 15:45
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cubalibre77
Knappast relevant. Jag bor i Göteborg, räcker bra så. Jobbar gör jag dock på Importgatan, och där ifrån går det inga bussar mellan ca: 20:00-05:30. Jag är alltså tvungen att ha bil. Åh andra sidan hade jag kört bil även om jag hade kunnat ta bussen, vile mest få fram att det inte alls finns någon bra kollektivtrafik som går dygnet runt.
Är dålig på Göteborg så jag har ingen aning om hur nattrafiken ser ut där. Anledningen till att jag frågade var för att i Stockholm så är det inte många ställen som inte kan nås hyfsat lätt med nattbussar om man inte bor helt ute i obygden, såsom t.ex vissa skärgårdsöar och norra Roslagen.

Dock så kan landsbygdsborna ta bilen till en pendlarparkering för att sedan åka kollektivt resten av vägen. En del av intäkterna från den höjda trängselskatten borde då gå till ett extra skatteavdrag för långpendlare då dom får en extra utgift för månadskort.
Citera
2014-01-04, 15:57
Medlem
Autoziones avatar
Ja, sedan skämtet Västtrafik sett till att ta bort industribussarna ut till Volvo kan häxorna Kia och Co se fram emot ännu större intäkter från häxskatten när de många tidigare kollektivburna Volvo-arbetarna nu tvingas åka bil och betala trängelskatt vare sig de vill eller inte. Eller är det meningen att alla som arbetar på Volvo skall trängas på de redan knökfulla Expressbussarna som går ut till Torslanda. Den som på allvar tror att trängselskatten i Göteborg har ens 1% med miljön att göra är antingen lobotomerad eller har ett ekonomiskt egenintresse i det hela som gör det enkelt att försöka lura befolkningen.
Citera
2014-01-04, 16:01
Bannlyst
Regeringen, staten vill få in så mycket pengar som möjligt och nya skatter samt höjda lär komma. Så funkar maffian. Höj allt för att dra in men lönerna går inte upp i samma takt som allt annat.
Citera
2014-01-04, 16:22
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honco
Det som är mest åt helvete med trängselskatten i Göteborg är ju att all trafik som passerar förbi staden mot Oslo och norrut t.ex. ska vara med och betala trängselskatt, även om man inte åker in. Var ska man ta vägen för att slippa betala som förbipasserande? Hoppas skiten försvinner i Göteborg i alla fall.
Eller så lär de sig åka tåg som folk. Det finns ingen mening med att folk som ska åka långa stäckor gör det i bil. Speciellt inte om de ska till en stor stad. Jag förstår om Göteborgarna inte vill ha tonvis med genomfartstrafik i närheten av sin stad.
Citera
2014-01-04, 16:49
Medlem
Bandhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Eller så lär de sig åka tåg som folk. Det finns ingen mening med att folk som ska åka långa stäckor gör det i bil. Speciellt inte om de ska till en stor stad. Jag förstår om Göteborgarna inte vill ha tonvis med genomfartstrafik i närheten av sin stad.

Vet du vad det kostar att åka tåg. Så länge priserna för ett miljövänligt alternativ är rena skämtet så kan du ju inte på allvar förvänta dig att folk gladeligen hostar upp.
Citera
2014-01-04, 18:10
Medlem
Liberaliss avatar
Utmärkt för att segregera stadsdelarna ännu mer... Om man vill få in mer pengar tycker jag det är bättre att utveckla en zonsystem för tullarna, lite liknande det SL använder. På samma sätt som innerstadsborna kan röra sig fritt inom sin zon borde en ytterzon i så fall inrättas där närförortorsborna kan röra sig fritt (inklusive Essingeleden).

Och staten kan för fan sluta kalla det för trängselskatt - det är VÄGTULLAR, inget annat.
Citera
2014-01-04, 19:37
Medlem
BAB7s avatar
Låt Stockholmarna hålla på sin trängselavgift...

Här i Skåne håller vi inte på med sånt trams.
http://www.nyhetsbevakarna.se/Rss56559.aspx
Citera
2014-01-04, 20:46
Medlem
Rooters avatar
Plocka bort 5000 parkeringsplatser och dubbla priset på boendeparkering så tror jag vi kommer att se en större skillnad än vad detta kommer att ge.
Höj månadskortet på SL till 1200:- för att finansiera cykelvägarna.
Citera
2014-01-04, 21:26
Medlem
Megadeths avatar
Trängselskatten är ju bara ett annat sätt att råna svensken på mer pengar. Inget med miljön att göra som tokstollar verkar få för sig. Jag lovar, ingen i stockholm vill passera genom citykärnan om det inte är i yrket eller om man måste ha akut vård. Korkade svensken kan ta och svälja vad som helst staten kastar på dem. Det finns ingen som säger ifrån i det här landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in