2013-04-17, 18:45
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det roligaste av allt är att västlänken också innebär att staden kommer vara en byggarbetsplats de närmaste 10-15 åren. Trafiken i allén skall bland annat ledas om.

Det kommer helt enkelt bli kaos. Men vi får ju påfundet "cykelboxar" snart http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelbox

Då kan vi krypa fram bakom miljöpartisterna på stålhästar

Tror mer att det är en del i att lösa Kias pensionsmiss, istället för att ändra lagar och fiffla värre än värst för att ge henne pension av staden så väljer man helt enkelt att slutförvara Kia på ett miljömässigt sätt i en cykelbox .
Citera
2013-04-17, 18:46
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Det där är också något som jag inte känner att gemene Göteborgare blivit informerad om.

Oh boy, det är inte mycket dom skulle våga informera Göteborgarna om.
Citera
2013-04-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det kommer helt enkelt bli kaos. Men vi får ju påfundet "cykelboxar" snart http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelbox

Då kan vi krypa fram bakom miljöpartisterna på stålhästar

Det där var ju lite kul. När jag tog körlektioner för många herrans år sedan, blev jag lite osams med min bilskollärare eftersom han ville att jag skulle ”täppa till” för cyklisterna vid rödljusen, medan jag, som huvudsakligen tog mig fram per cykel på den tiden, tyckte att de stackarna inte skulle behöva stå bakom alla avgaser. Det tycker jag väl fortfarande, men jag ser ingen orsak att trängas med bilen i centrum. Sista gången var nog förra våren, när jag begick det fatala misstaget att försöka ta mig tvärs genom centrum från öster till Linnéstaden en fredag eftermiddag. Jag vet inte om biltullarna har påverkat situationen, men jag känner att jag kan använda min tid bättre.
Citera
2013-04-17, 23:22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Kan du inte berätta varför du tycker att det är endast bilisterna som skall vara med och finansiera något som alla ska kunna ta del av?
Hade det inte varit rättvisare att låta alla i gbg med kranskommuner betala kostnaden på skatten?
Svar på fråga 1: Tycker jag verkligen det?
Svar på fråga 2: Utan att blanda in filosofi för mycket, ja!
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Jag hör att du har svalt hela den majoritetsbestämda förklaringsmodellen kring "drömlänken" och försöker försvara denna innehållslösa vision. Beundransvärt men tyvärr fullständigt meningslöst.

Men jag förstår dig, det är lätt att vilja tro när man som människa hela tiden pekas ut som överflödig, meningslös och tärande på moder jord av Miljöpartiet.

Vad som främst behövs i regionen är en upprustning av existerande spårsystem. Nu har vi enbart en "toppmodern" sträckning som blev klar i vintras som går norr om stan, i övrigt är det gammalt gammalt och gammalt. Alingsåspendeln och Kungsbackapendeln går med trasiga tåg och sliten infrastruktur. Dessutom är kapaciteten längs sträckningarna undermålig. Detta kommer inte västlänken att lösa. Ofinansierat. Visionslöst. Meningslöst.

Kan hålla med dig i "Vem fan ska till Göteborg C" till viss del. Faktum är att majoriteten skall till Hisingen och jobba eller ut i någon förort och jobba.

Den dag Volvo flyttar till Haga eller Korsvägen då kanske en station behövs där - aldrig innan.

Att plöja ned 30-massor miljarder kronor i ett par tågstationer i ett i sammanhanget öde och näringslivsfattigt område är fullständigt vansinne och uttryck för politisk hybris över att i alla sätt förnedra sina väljare och bygga meningslösa monument över sig själv.

Aldrig ... Aldrig (!) har politikerna gått ut och berätta vad meningen med västlänken är. Det yras om att förstora regionens arbetsmarknad men man kopplar inte detta på något sätt till varför man skall bygga en liten tunnel i staden.

Västlänken är och förblir ett galet politiskt projekt utan förankring i verkliga livet.
Det här snacket började ungefär med att David Prutton frågade hur Västlänken motiverats och jag rapade ur minnet upp vad jag hört.
Visst behöver vi mer järnvägskapacitet och visst är lertunnel dyr järnvägskapacitet. Tyvärr verkar många se det här med t-skatt enbart som ett sätt för folk att åka tåg till Haga. Vem fan ska till Haga? Inte många kanske, men tågsynka en buss så är du vid Sahlgrenskas huvudentré 10 minuter efter att du klivit av tåget (ca 2200 meter, varav det mesta är bussfil).

Sedan har vi antagligen lite penismätande även bland staden nyutnämnda häxor. Stockholm har länge haft en station med flera genomgående spår, även om det begränsats till två (överbelastade) spår som korsar Mälaren. Nu får Stockholm ytterligare två spår i en pendeltågstunnel, som delvis är så brant att vissa icke-pendlar kan få problem. Sedan har vi lillbrorsan Malmö. De fick en fet bro till Danmark, då var det plötsligt väldigt dumt med en säck på Malmö C eftersom tågen ska vidare till bron mot Danmark, som ungefär ligger i säckens förlängning. Alltså fick även Malmö en tunnel. Men, frågade Göteborg försynt, får inte vi någon tunnel? Tittar man i säckens förlängning så finns bara centrala Göteborg och sedan, på andra sidan havet, det fjärran landet Danmark. Stockholm C och Malmö C är placerade så att det finns en geografisk anledning att inte ha säckstationer, i Göteborg finns ingen sådan anledning. I dagsläget tycker jag det hade varit vettigare med Göteborg C i berget vid nuvarande stationen Liseberg och sedan pendeltåg med eventuell vändslinga vid nuvarande Göteborg C samt lite platser där och vid Almedal för att vända tåg med slutstation Göteborg. Hade vi däremot haft tågtunnel Göteborg - (Läsö) - Jylland så hade nuvarande placering, och någon Västlänk, varit ganska lämplig.

Jag vill även nämna att t-skatten handlar om en överenskommelse, kompromiss, som innebär en massa annat. Kompromisser brukar inte upplevas som optimala av alla.
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Det där är också något som jag inte känner att gemene Göteborgare blivit informerad om.
Blivit dåligt informerad vet jag inte, men min uppfattning är att folk verkar lyckligt omedvetna. Själv pratade jag för kanske 5 år sedan, eventuellt mer, med en person med koll på den typen av frågor som sa något om att det kommer bli mycket värre än dåtidens byggen när de börjar med Västlänken. Ett helvete, om jag minns rätt.
Citera
2013-04-18, 21:53
Medlem
Citat:
Faaan vad skit du dillar! Det är väl klart som helvete att det går bra att ta vagnen elller bussen till jobbet om man bor innen i stan! För oss andra som bor i kranskommuner är detta inte samma sak.
För egen del tar det numera ca 20 minuter att ta bilen till jobbet, med bussar mm tar denna resa en timma längre. Dvs 2 timmar om dagen skulle jag behöva sitta extra för att komma till och från jobbet bara!

Varför dillar du även om att det skulle vara fel med folkomrötning???
73% av invånarna känner ju sej helt överkörda med tullar soom är plasserade på ett totalt vidringt sätt! Det är vid just sådana här tillfällen som man tar till folkomröstningar!
Bara för 2 kärringar i kommunen ser det som sitt prestigeprojekt..... Inte så jävla konstigt att det har
fått namnet häkskatt!

Det är ju hela "Klart vi ska förändra oss så länge det inte drabbar mig"-grejen som gör att det inte funkar att folkomrösta om en sån här sak. Jag tycker såklart att det är kass att behöva betala för att få komma ut ur staden jag bor i men så är det. Suck it up. Angående dina 73% som känner sig överkörda (eller kränkta buhuu) så är det inte samma sak som att vara emot trängselskatt. Jag känner mig rövknullad varje gång jag deklarerar och ser hur mycket skatt jag betalt men jag är inte emot skatt för det. Och har du fått siffrorna från Greken & Flintskallen så kan du ju räkna med att de är kraftigt feltolkade eller friserade.

Men, låt säga att folk röstar mot trängselskatten så vi hamnar på ruta #1 igen med hela planerandet kommer ju Göteborgs välbehövliga utbyggnad att stanna av helt. Den här stan behöver få tummen ur eller få se sig ytterligare frånkörd av Stockholm samt säkerligen omkörd av andra städer.

Hela den här folkomröstningsgrejen är ju ett kappvändande utav rang. Alla styrande är under bordet överens om att det ska genomföras men så väljer vissa politiker att låtsas lyssna på sina väljare för att fiska röster till nästa personval. Hade borgarna hållit i klubban hade det blivit likadant.

Sen funderar jag, sparar du verkligen en timme per väg och dag på att köra bil? Var fan bor du? Seglora? Kanske kan det funka ta bilen till närmsta knutpunkt och sen ta bussen därifrån? Nähä, inte det nä? Men fine, om du nu sparar så mycket tid på att åka bil istället för buss - ta bilen då. Tid är ju som bekant pengar så du kanske rent av blir stormrik av att köra bil. Vi som bor i stan och behöver stå ut med alla jävla avgaser och idioter som blir panikslagna av rondeller har inget emot att ni får slanta för att komma in och ställa till det för oss. Eller så kan ni ju kanske fixa ett jobb hemma i kranskommunen?

Har för övrigt aldrig hört ordet häkskatt.
Citera
2013-04-19, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KenQu
Det är ju hela "Klart vi ska förändra oss så länge det inte drabbar mig"-grejen som gör att det inte funkar att folkomrösta om en sån här sak. Jag tycker såklart att det är kass att behöva betala för att få komma ut ur staden jag bor i men så är det. Suck it up. Angående dina 73% som känner sig överkörda (eller kränkta buhuu) så är det inte samma sak som att vara emot trängselskatt. Jag känner mig rövknullad varje gång jag deklarerar och ser hur mycket skatt jag betalt men jag är inte emot skatt för det. Och har du fått siffrorna från Greken & Flintskallen så kan du ju räkna med att de är kraftigt feltolkade eller friserade.

Men, låt säga att folk röstar mot trängselskatten så vi hamnar på ruta #1 igen med hela planerandet kommer ju Göteborgs välbehövliga utbyggnad att stanna av helt. Den här stan behöver få tummen ur eller få se sig ytterligare frånkörd av Stockholm samt säkerligen omkörd av andra städer.

Hela den här folkomröstningsgrejen är ju ett kappvändande utav rang. Alla styrande är under bordet överens om att det ska genomföras men så väljer vissa politiker att låtsas lyssna på sina väljare för att fiska röster till nästa personval. Hade borgarna hållit i klubban hade det blivit likadant.

Sen funderar jag, sparar du verkligen en timme per väg och dag på att köra bil? Var fan bor du? Seglora? Kanske kan det funka ta bilen till närmsta knutpunkt och sen ta bussen därifrån? Nähä, inte det nä? Men fine, om du nu sparar så mycket tid på att åka bil istället för buss - ta bilen då. Tid är ju som bekant pengar så du kanske rent av blir stormrik av att köra bil. Vi som bor i stan och behöver stå ut med alla jävla avgaser och idioter som blir panikslagna av rondeller har inget emot att ni får slanta för att komma in och ställa till det för oss. Eller så kan ni ju kanske fixa ett jobb hemma i kranskommunen?

Har för övrigt aldrig hört ordet häkskatt.

Tillbaka på ruta 1???
Vi har inte någon så extremt akut situation att vi måste gräva upp hela staden för att dra järnväg till haga???
Varför inte låta den vanliga skatten finansiera en normal utbyggnad av infrastrukturen som den gör i andra städer samt gjort i åratal i Gbg tidigare?
Tokvänstern med miljömupparna ser ju bara det som en god ide att slippa lägga pengar på infrastrukturen genom att låta bara en lite del få betala för den!
Citera
2013-04-21, 00:33
Medlem
Citat:
Tillbaka på ruta 1???
Vi har inte någon så extremt akut situation att vi måste gräva upp hela staden för att dra järnväg till haga???

Tanken har inte slagit dig att man bygger för framtiden?

Citat:
Varför inte låta den vanliga skatten finansiera en normal utbyggnad av infrastrukturen som den gör i andra städer samt gjort i åratal i Gbg tidigare?

För att detta är en investering som har en lite högre kostnad jämfört med utbyggnad som sker kontinuerligt i staden.

Citat:
Tokvänstern med miljömupparna ser ju bara det som en god ide att slippa lägga pengar på infrastrukturen genom att låta bara en lite del få betala för den!

Och på samma sätt ser du en folkomröstning som en chans att slippa betala.
Citera
2013-04-21, 01:46
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Tanken har inte slagit dig att man bygger för framtiden?

För att detta är en investering som har en lite högre kostnad jämfört med utbyggnad som sker kontinuerligt i staden.

Och på samma sätt ser du en folkomröstning som en chans att slippa betala.

Förklara, utan floslker, vad det är för framtid man bygger för?
Citera
2013-04-21, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Förklara, utan floslker, vad det är för framtid man bygger för?

Låt oss ta 2 exempel.
1 Ökad befolkning. Vi kan ta tingsstadstunneln som exempel. Om jag inte har fel så är den dimensionerad för 80 000 bilar/dygn men det passerar idag ca 100 - 120 000. Denna trend har ökat stadigt de senaste 30 åren.

2 Ökad mobilitet. Tittar man ca 10-30 år tillbaka så har det varit relativt lätt att hitta en lägenhet, och man har haft lättare att välja en lägenhet i närheten av där man jobbar. Bostadssituationen har ritats om ganska kraftigt. Får du idag ett jobb i Kungälv och du inte vill/kan köpa en lägenhet i samma kommun har du istället tex möjligheten att skaffa dig ett boende i tex. Lerum. Iom detta kommer behovet av transporter att öka nu och i framtiden.
Citera
2013-04-21, 09:55
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Låt oss ta 2 exempel.
1 Ökad befolkning. Vi kan ta tingsstadstunneln som exempel. Om jag inte har fel så är den dimensionerad för 80 000 bilar/dygn men det passerar idag ca 100 - 120 000. Denna trend har ökat stadigt de senaste 30 åren.

2 Ökad mobilitet. Tittar man ca 10-30 år tillbaka så har det varit relativt lätt att hitta en lägenhet, och man har haft lättare att välja en lägenhet i närheten av där man jobbar. Bostadssituationen har ritats om ganska kraftigt. Får du idag ett jobb i Kungälv och du inte vill/kan köpa en lägenhet i samma kommun har du istället tex möjligheten att skaffa dig ett boende i tex. Lerum. Iom detta kommer behovet av transporter att öka nu och i framtiden.

På internet kan man skriva vad som helst om saker man vet ingenting om:

1. Göteborg lider av galloperande white-flight. I över 20 år har 5000 familjer om året lämnat gbg för kranskommunerna. Tyvärr är detta barnfamiljer där båda arbetar och betalar skatt, håller affärslivet igång och har bil. Men befolkningen minskar ju inte? Nej, för in flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare och bilköpare (förutsatt att de inte också söker sig till andra kommuner), och in flyttar invandrare som varken vill eller kan bidra till stadens ekonomi....och i många fall har de bara råd med en skrotbil om ens det. Alltså i göteborg pågår en galloperande förslummning vilket knappast kommer att leda till fler bilar framöver utan färre.

2. Vi har passerat peak-oil. Från och med nu kommer det bara att bli dyrare och färre ha råd med bil.

3. Men inte nog med det. hade du varit påläst så hade du vetat att vi även haft peak-car. Det sälj alltså färre nya bilar numer och det kommer att fortsätta sjunka.

I skenet av detta inför gbg biltullar? haha....kungsbacka är att gratulera!

Hur hjälper man resande mellan Kungälv och Lerum genom att ta ut mer skatt på resande inom gbg?
Senast redigerad av tryff 2013-04-21 kl. 09:58.
Citera
2013-04-21, 10:05
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff

1. Göteborg lider av galloperande white-flight. I över 20 år har 5000 familjer om året lämnat gbg för kranskommunerna. Tyvärr är detta barnfamiljer där båda arbetar och betalar skatt, håller affärslivet igång och har bil. Men befolkningen minskar ju inte? Nej, för in flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare och bilköpare (förutsatt att de inte också söker sig till andra kommuner), och in flyttar invandrare som varken vill eller kan bidra till stadens ekonomi....och i många fall har de bara råd med en skrotbil om ens det. Alltså i göteborg pågår en galloperande förslummning vilket knappast kommer att leda till fler bilar framöver utan färre.

2. Vi har passerat peak-oil. Från och med nu kommer det bara att bli dyrare och färre ha råd med bil.

3. Men inte nog med det. hade du varit påläst så hade du vetat att vi även haft peak-car. Det sälj alltså färre nya bilar numer och det kommer att fortsätta sjunka.

Ja, det är en utveckling som jag är den förste att skriva under på.
Jag är i den åldern att jag själv är på väg att fly staden snart, högst troligen till en välmående kranskommun. Jag har flertalet vänner som antingen redan gjort samma resa eller är på gång inom de närmsta åren att göra det.

Jag tillhör "medelklassen" och för oss som inte har råd med/prioriterar villorna i 2,5-3-4-5 miljoners klassen i de alltmer isolerade enklaverna inom Göteborgs kommun så kvarstår bara att "fly" fältet.

Jag påstår inte att detta beror på trängselskatterna, givetvis inte - problemet är större än så men nog vågar jag konstatera att det inte inbjuder till boende inom kommunen. Arbetsplats tänker någon? Ja, både jag och mina vänner kommer behöva pendla till staden men samtidigt är ju målet på sikt att istället kunna arbeta närmare sin bostad och helst utanför Göteborgs kommun.

För egen del kommer (förhoppningsvis) framtidens besök i Göteborg att bestå av att besöka (den äldre) delen av släkten, enstaka evenemangsbesök samt något specialköp någon gång.

Bilen är jag alltjämt beroende utav, friheten som ett fordon ger är oslagbar.
Citera
2013-04-21, 10:12
Medlem
Citat:

Och detta betyder i klartext vad? Att bilåkandet genom Göteborg har minskat?? Eller?

Citat:

Samma som 1. Är detta din professionella slutsats som bevisar att vi har en nedgående trend av bilbrukande i Göteborg?
Citat:
Hur hjälper man resande mellan Kungälv och Lerum genom att ta ut mer skatt på resande inom gbg?

Pendlare som reser mellan gbg och lerum kommer drabbas av mindre köer då skatten tas ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in