Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Kan du inte berätta varför du tycker att det är endast bilisterna som skall vara med och finansiera något som alla ska kunna ta del av?
Hade det inte varit rättvisare att låta alla i gbg med kranskommuner betala kostnaden på skatten?
Svar på fråga 1: Tycker jag verkligen det?
Svar på fråga 2: Utan att blanda in filosofi för mycket, ja!
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Jag hör att du har svalt hela den majoritetsbestämda förklaringsmodellen kring "drömlänken" och försöker försvara denna innehållslösa vision. Beundransvärt men tyvärr fullständigt meningslöst.
Men jag förstår dig, det är lätt att vilja tro när man som människa hela tiden pekas ut som överflödig, meningslös och tärande på moder jord av Miljöpartiet.
Vad som främst behövs i regionen är en upprustning av existerande spårsystem. Nu har vi enbart en "toppmodern" sträckning som blev klar i vintras som går norr om stan, i övrigt är det gammalt gammalt och gammalt. Alingsåspendeln och Kungsbackapendeln går med trasiga tåg och sliten infrastruktur. Dessutom är kapaciteten längs sträckningarna undermålig. Detta kommer inte västlänken att lösa. Ofinansierat. Visionslöst. Meningslöst.
Kan hålla med dig i "Vem fan ska till Göteborg C" till viss del. Faktum är att majoriteten skall till Hisingen och jobba eller ut i någon förort och jobba.
Den dag Volvo flyttar till Haga eller Korsvägen då kanske en station behövs där - aldrig innan.
Att plöja ned 30-massor miljarder kronor i ett par tågstationer i ett i sammanhanget öde och näringslivsfattigt område är fullständigt vansinne och uttryck för politisk hybris över att i alla sätt förnedra sina väljare och bygga meningslösa monument över sig själv.
Aldrig ... Aldrig (!) har politikerna gått ut och berätta vad meningen med västlänken är. Det yras om att förstora regionens arbetsmarknad men man kopplar inte detta på något sätt till varför man skall bygga en liten tunnel i staden.
Västlänken är och förblir ett galet politiskt projekt utan förankring i verkliga livet.
Det här snacket började ungefär med att David Prutton frågade hur Västlänken motiverats och jag rapade ur minnet upp vad jag hört.
Visst behöver vi mer järnvägskapacitet och visst är lertunnel dyr järnvägskapacitet. Tyvärr verkar många se det här med t-skatt enbart som ett sätt för folk att åka tåg till Haga. Vem fan ska till Haga? Inte många kanske, men tågsynka en buss så är du vid Sahlgrenskas huvudentré 10 minuter efter att du klivit av tåget (ca 2200 meter, varav det mesta är bussfil).
Sedan har vi antagligen lite penismätande även bland staden nyutnämnda häxor. Stockholm har länge haft en station med flera genomgående spår, även om det begränsats till två (överbelastade) spår som korsar Mälaren. Nu får Stockholm ytterligare två spår i en pendeltågstunnel, som delvis är så brant att vissa icke-pendlar kan få problem. Sedan har vi lillbrorsan Malmö. De fick en fet bro till Danmark, då var det plötsligt väldigt dumt med en säck på Malmö C eftersom tågen ska vidare till bron mot Danmark, som ungefär ligger i säckens förlängning. Alltså fick även Malmö en tunnel. Men, frågade Göteborg försynt, får inte vi någon tunnel? Tittar man i säckens förlängning så finns bara centrala Göteborg och sedan, på andra sidan havet, det fjärran landet Danmark. Stockholm C och Malmö C är placerade så att det finns en geografisk anledning att inte ha säckstationer, i Göteborg finns ingen sådan anledning. I dagsläget tycker jag det hade varit vettigare med Göteborg C i berget vid nuvarande stationen Liseberg och sedan pendeltåg med eventuell vändslinga vid nuvarande Göteborg C samt lite platser där och vid Almedal för att vända tåg med slutstation Göteborg. Hade vi däremot haft tågtunnel Göteborg - (Läsö) - Jylland så hade nuvarande placering, och någon Västlänk, varit ganska lämplig.
Jag vill även nämna att t-skatten handlar om en överenskommelse, kompromiss, som innebär en massa annat. Kompromisser brukar inte upplevas som optimala av alla.
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Det där är också något som jag inte känner att gemene Göteborgare blivit informerad om.
Blivit dåligt informerad vet jag inte, men min uppfattning är att folk verkar lyckligt omedvetna. Själv pratade jag för kanske 5 år sedan, eventuellt mer, med en person med koll på den typen av frågor som sa något om att det kommer bli mycket värre än dåtidens byggen när de börjar med Västlänken. Ett helvete, om jag minns rätt.