2013-01-21, 20:01
Medlem

undrar vad som sker om man ex kör en bil med körförbud genom en trängseltull, om systemet hos transportstyrelsen reagera per automatik?
Senast redigerad av stefildo 2013-01-21 kl. 20:02. Anledning: komplettering
Citera
2013-01-21, 20:39
Medlem
darcodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefildo

undrar vad som sker om man ex kör en bil med körförbud genom en trängseltull, om systemet hos transportstyrelsen reagera per automatik?
Sannolikt reagerar den på det ja, men frågan är vad dom ska göra åt saken? Dessa kameror tar inga bilder på föraren, så du kommer inte kunna fällas för något brott.
Citera
2013-01-21, 21:07
Medlem
itwasfrees avatar
Nu har GP lagt ut artikeln...
Citat:
På bara en vecka tappade man nära 1,1 miljon i avgifter.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1232226-trangselskatten-dyr-for-p-bolag

Denna är intressant också...
Trodde kunderna skulle handla på andra tider (efter 18.30), men inte försvinna.
Citat:
Bäckebols köpcenter i Hisings Backa har tappat var femte kund på vardagarna sedan trängselskatten infördes.
http://www.expressen.se/gt/trangselskatten---en-katastrof-for-handlare/

Man skall tänka på att vi fortfarande är i Januari. Kommer bli spännande om detta håller i sig.
Citera
2013-01-21, 21:10
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Nu får du faktiskt skämmas, nu finns den inte på nätet men GP´s förstasida idag säger:
"Trängselskatten slår hårt mot p-boalget"

Läste artikeln, och om man gör det lite noggrannare upptäcker man att det inte alls handlar om en 30% minskning totalt sett och dessutom jämför de inte tiden direkt före trängselskatten med hur det är nu. De jämför hur det var samma datum för ett år sedan. Vad som hänt sedan dess är att parkeringsavgifterna höjts brutalt och det är den verkliga orsaken till minskningen. Den parkering som minskat allra mest är Heden (det är bara här den 30% minskningen finns) och det beror inte alls på någon ynka trängselskatt utan att 6 timmars parkring höjdes från 72 kronor till 320 kronor. Inte en käft vill betala 320 kr om dagen för att parkera och det förklarar minskningen.
Citera
2013-01-22, 00:31
Medlem
Rektangels avatar
Det är bara att konstatera att köpkraften är bilburen och att folk röstar med fötterna--f´låt hjulen.
Personligen bojkottar jag innerstaden och alla köpcentra inom tullzonen för att gynna och driva framtidens nyetableringar utanför tullzonen. Bojkotta Centrum och Hisingen och visa din konsumentmakt. Särskilt Nordstans köpcentra som främst frekventeras av den köpsvaga kollektivburna mångkulturen. Sök på mobilen och du finner alternativa ställen att handla på.

Egentligen har vi två zoner och det är Hisingen och Centrum och det är när man åker mellan dessa eller kör igenom man får betala. Jag rekommenderar att alla som ogillar denna skatt bojkottar de köpcentra som ligger inom tullområdet så att de cyklister och miljömuppr som bor där själva får bära upp sin infrastruktur eller drabbas av butiksdöden. Tänk på att skatteunderlaget är rörligt (hjul) och vill de inte ha vår köpkraft i centrum, så tackar vi för oss och handlar nån annanstans.

Var särskilt noga med att inte handla på systembolag inom tullzonen eftersom andra butiker gärna klustrar sej runt just Systembolaget. Var noga med att inte behöva gynna kommunens P-bolag och därför medvetet straffa dem. Utanför staden vid de stora köpcentra är det gratis att parkera. Ett köpcentra som förlorar sitt Systembolag är illa ute och kan initiera en nedåtgående spiral. Gynna din lokala mackägare och missgynna dem inom tullzonen.

Straffa och ödelägg innerstaden genom att utnyttja din konsumentmakt. Då får snart cyklisterna i innerstaden skaffa bil för att utföra sina inköp utanför staden och själva betala trängselskatt och vi driver nyetableringarna ut ur skattezonen. Snart vill de väl ha cykelbanor bredvid motorvägarna så att de kan nå våra köpcentra...?

Särskilt illa ute är Selma Lagerlöf Torg, Wieselgrensplatsen och förfallet accelerade efter att Systembolaget la ner... Bäckebol verkar även bli en förlorare eftersom bilpendlarna och volvofolket tar Norrleden respektive R45 norrut och inte Lundbytunneln, E6 och TT som förr.

Nu gäller systembolagen handla vid Jägerdorffsplatsen, Munkebäck,Mölndalsbro och i Sisjön och definitivt inte i centrum eller på Hisingen. Undvik gärna Systembolaget på mångkulturella Frölunda Torg.

Rösta med hjulen och med din köpkraft.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-22 kl. 00:50.
Citera
2013-01-22, 00:34
Medlem
Har ingen hittat någon miss i "muren" än? Alltså inte fake-skyltar eller så, utan ett ställe där man kan åka runt tullarna och passera utan att betala.
Citera
2013-01-22, 10:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spottet
Har ingen hittat någon miss i "muren" än? Alltså inte fake-skyltar eller så, utan ett ställe där man kan åka runt tullarna och passera utan att betala.

Missarna tätas allt eftersom, gissningsvis finns det inte många kvar vid det här laget.
Citera
2013-01-22, 10:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel

Så rätt, man kan bara önska att många fler inser hur stor makt vi bilister som grupp faktiskt har med vår köpkraft.

Våga vägra handla i förbjudna zonen.
Citera
2013-01-22, 10:13
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Så rätt, man kan bara önska att många fler inser hur stor makt vi bilister som grupp faktiskt har med vår köpkraft.

Våga vägra handla i förbjudna zonen.

Tror inte det är någon fara alls, väldigt få människor överväger ens det alternativet längre.
Citera
2013-01-22, 13:53
Medlem
Pussykings avatar
Hörde på radion om en stolle som inte hade råd att träffa sin familj längre eftersom han åkte tidigt till jobbet och sent hem. Man undrar ju om han betalt för extratiden han spenderar på jobbet eller kan kompa ut tiden...

Nåja, själv plockar jag ut en poolbil varje dag och brukar köra 4 - 5 mil om dan, sen måste jag tanka upp bilen innan jag ställer tillbaka den. Detta kostar mellan 50 och 90 kronor beroende på hur stor bil jag haft. Vi pratar nya, bränslesnåla bilar.

Om man då tänker att folk sparar tolv och en halv minut per resa på att inte sitta i kö per resa (enligt GP). Det blir 25 minuter. Det känns som det är ungefär den tid jag spenderar i bilen som det är nu. Det borde väl innebära att man sparar minst en 50-lapp i bensinkostnader. 50-36=14 Fjorton kronor plus tack vare trängselsskatten!

Lägger man sen till att man inte behöver åka runt på Heden i en halvtimme och leta p-plats, så kommer man ju göra en rejäl hacka.

Nån som är smartare än jag kanske kan kommentera detta.
Citera
2013-01-22, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Man skall tänka på att vi fortfarande är i Januari. Kommer bli spännande om detta håller i sig.

Jag vet inte, men jag tar någonstans för givet att man jämför med samma period förra året!?

Sen har ju alla affärer (utom möjligtvis mataffärerna) en ekonomisk modell som gör att dom hade gått i konkurs iaf. och det här får oss kanske att ifrågasätta den tidigare. Men eftersom det inte är det som är politikernas tanke så kan dom ju inte ta åt sig någon ära för det...

Snacka om att dom har hål i huvudet...nu gör dom det omöjligt att betala med mobiler utan konto på spårvagnarna också, vilket kommer minska deras intäkter ytterligare....

Citat:
Ursprungligen postat av Pussyking
Det känns som det är ungefär den tid jag spenderar i bilen som det är nu. Det borde väl innebära att man sparar minst en 50-lapp i bensinkostnader. 50-36=14 Fjorton kronor plus tack vare trängselsskatten!

Alltså, för det första, 50-36=14, det betyder väl att du betalar 64kr, så du tjänar väl knappast på det? Du betalar mindre än du gjorde förut..men du betalar.

Sen förstår jag inte riktigt...du sparar 25min x 2, men du betalar väl inte bensin/timma. Oavsett om resan tar 10 minuter, eller 30 minuter, så är den väl lika lång, och bilen drar ungefär lika mycket?
Senast redigerad av AndersJoh 2013-01-22 kl. 17:53.
Citera
2013-01-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Det är bara att konstatera att köpkraften är bilburen och att folk röstar med fötterna--f´låt hjulen.
Personligen bojkottar jag innerstaden och alla köpcentra inom tullzonen för att gynna och driva framtidens nyetableringar utanför tullzonen. Bojkotta Centrum och Hisingen och visa din konsumentmakt. Särskilt Nordstans köpcentra som främst frekventeras av den köpsvaga kollektivburna mångkulturen. Sök på mobilen och du finner alternativa ställen att handla på.

Egentligen har vi två zoner och det är Hisingen och Centrum och det är när man åker mellan dessa eller kör igenom man får betala. Jag rekommenderar att alla som ogillar denna skatt bojkottar de köpcentra som ligger inom tullområdet så att de cyklister och miljömuppr som bor där själva får bära upp sin infrastruktur eller drabbas av butiksdöden. Tänk på att skatteunderlaget är rörligt (hjul) och vill de inte ha vår köpkraft i centrum, så tackar vi för oss och handlar nån annanstans.

Var särskilt noga med att inte handla på systembolag inom tullzonen eftersom andra butiker gärna klustrar sej runt just Systembolaget. Var noga med att inte behöva gynna kommunens P-bolag och därför medvetet straffa dem. Utanför staden vid de stora köpcentra är det gratis att parkera. Ett köpcentra som förlorar sitt Systembolag är illa ute och kan initiera en nedåtgående spiral. Gynna din lokala mackägare och missgynna dem inom tullzonen.

Straffa och ödelägg innerstaden genom att utnyttja din konsumentmakt. Då får snart cyklisterna i innerstaden skaffa bil för att utföra sina inköp utanför staden och själva betala trängselskatt och vi driver nyetableringarna ut ur skattezonen. Snart vill de väl ha cykelbanor bredvid motorvägarna så att de kan nå våra köpcentra...?

Särskilt illa ute är Selma Lagerlöf Torg, Wieselgrensplatsen och förfallet accelerade efter att Systembolaget la ner... Bäckebol verkar även bli en förlorare eftersom bilpendlarna och volvofolket tar Norrleden respektive R45 norrut och inte Lundbytunneln, E6 och TT som förr.

Nu gäller systembolagen handla vid Jägerdorffsplatsen, Munkebäck,Mölndalsbro och i Sisjön och definitivt inte i centrum eller på Hisingen. Undvik gärna Systembolaget på mångkulturella Frölunda Torg.

All modern forskning visar ju att du har fel i dina tankar. Visst som bilburen handlar man för en större summa pengar än en person som går eller cyklar (per handlingstillfälle). Totalt blir vinsterna större på de som går eller cyklar då dessa handlar oftare.

Sen är det ju inte alls lika dyr infrastruktur för att härbärgera cyklister eller gående som det är att subventionera bilismen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in