2013-01-19, 23:52
Medlem
tryffs avatar
2x18krx21dagar = 800 spänn. Det är en saftig extraavgift tycker jag. Jag äter mat för 800kr i månaden.
Citera
2013-01-20, 14:40
Bannlyst
Jag vet inte om det har tagits upp, men minskad trafik inne i stan måste ge avsevärt mycket mindre intäkter för parkering, och parkeringsböter!?
Citera
2013-01-20, 14:50
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Jag vet inte om det har tagits upp, men minskad trafik inne i stan måste ge avsevärt mycket mindre intäkter för parkering, och parkeringsböter!?

Det blir inte mindre trafik i staden av trängselskatten. Det blir mindre trafik på genomfartslederna. Att minska trafiken i city var aldrig målet. De vill ha pengar av de som passerar staden, inte de som kör in i city, för de är inte så många, och de som gör det har råd att betala. Faktum är att det är trängre och jävligare än någonsin i själva city. GP, som annars skriver positivt om trängselskatten har observerat detta och skriver om det på ledarplats:

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.1227189--det-skall-fan-vara-bilist-
Citera
2013-01-20, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.1227189--det-skall-fan-vara-bilist-

Det är idioter som Hjörnes kompis som tar taxi från Götaplatsen till Centralstationen som gör att det är trängsel i stan.
Citera
2013-01-20, 16:27
Bannlyst
Citat:
De vill ha pengar av de som passerar staden, inte de som kör in i city, för de är inte så många, och de som gör det har råd att betala.

Så om man bara åker in i stan, så behöver man inte betala?

Citat:
Faktum är att det är trängre och jävligare än någonsin i själva city. GP, som annars skriver positivt om trängselskatten har observerat detta och skriver om det på ledarplats:

Jag slutade läsa GP´s ledare när jag var 5 och insåg att jag var smartare än dom.

GP (eller ja, deras anställda/ledning) ser ju den stad dom vill se, och vill anpassa den så att det fungerar för dom...
Citera
2013-01-20, 17:20
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Så om man bara åker in i stan, så behöver man inte betala?

Jodå, man måste betala när man åker in från ytterområdena, men de flesta ska inte dit, de skall bara köra förbi på lederna. Och väl inne i stan kan man köra runt utan att betala. Hade de velat minska trafiken i city hade de satt upp tullarna där, men istället har de förhindrat att man kan passera Göteborg utan att betala. Betalningsstationen på Älvsborgsbron är det ultimata beviset för just denna plan.
Citera
2013-01-20, 17:58
Bannlyst
Citat:
Jodå, man måste betala när man åker in från ytterområdena, men de flesta ska inte dit, de skall bara köra förbi på lederna. Och väl inne i stan kan man köra runt utan att betala. Hade de velat minska trafiken i city hade de satt upp tullarna där, men istället har de förhindrat att man kan passera Göteborg utan att betala. Betalningsstationen på Älvsborgsbron är det ultimata beviset för just denna plan.

E6:an går ju heller inte igenom den "egentliga" stadskärnan. Det jävligaste är att alla som ska norr- eller söderut på E6 utan att ens stanna i Göteborg passerar kameror. Ska man t.ex. åka från Halmstad till Trollhättan eller omvänt, så finns det inga vägar att åka på som inte passerar Göteborg, såvida man inte vill ta en jätteomväg via Alingsås.
Citera
2013-01-21, 09:06
Bannlyst
Citat:
Det blir inte mindre trafik i staden av trängselskatten. Det blir mindre trafik på genomfartslederna. Att minska trafiken i city var aldrig målet. De vill ha pengar av de som passerar staden, inte de som kör in i city, för de är inte så många, och de som gör det har råd att betala. Faktum är att det är trängre och jävligare än någonsin i själva city. GP, som annars skriver positivt om trängselskatten har observerat detta och skriver om det på ledarplats:

Nu får du faktiskt skämmas, nu finns den inte på nätet men GP´s förstasida idag säger:

"Trängselskatten slår hårt mot p-boalget"

Citat:
Ursprungligen postat av GP
Under vecka 2 tappade kommunen nära 1.1 miljon i avgifter. Det innebär en minskning med nära 30%.

Du får minskade skatteintäkter eftersom vi köper mindre bensin, minskad handel i innerstan slår mot handlarna, och också där mindre skatteintäkter.

Så den enda slutsatsen att dra är att vi inte får något "Västsvenskt paket" eftersom det här inte ger några pengar, som skulle gå dit.
Senast redigerad av AndersJoh 2013-01-21 kl. 09:10.
Citera
2013-01-21, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Du är medveten om att det är framför ALLT moderater, folkpartister, center som är orsaken till att det där röstades igenom? Det behövdes en bred politisk majoritet för att ta beslutet. Utan dem hade det aldrig gått igenom. Vägvalet och skogstomtarna är liksom de enda som var emot...
Det är inte fel att säga att det är moderaternas vi har att tacka för att det blev trängselskatt även om förslaget inte kom från dem från början.

Och, som jag tycker själv då, gött att det är lugnare i trafiken. Har man råd att ha bil så har man råd att betala bilens kostnader, däri trängselskatt ingår, om man nu "måste" köra där.

Men ja. Jag är ju lite sugen på att reparera MC:n, det ska erkännas.

Ännu en jävla nolla som tror att bilisterna ska betala bilens kostnader via vägtullar!

Hade du haft en aning så hade du vetat att vi via bilskatten betalar mer än dubbelt så mycket som går vägar mm som hör till våra kostnader för bil.

Vägtullarna skall till överlägset största del gå till utbyggt kollektivtrafik, hade det inte varit rättvisare att låta dom som använder detta också få betala för den??? Som det är nu så betalar det som nyttjar kollektivtrafiken bara 50% av kostnaden!

Jag vet att borgarna också har gått med på detta paket, men Gbg är som det är och dom har alltid hafy något hemlig överenskommelse att stödja varandras stora förslag. Så har det desvärre alltid varit i denn stad. MEN förslaget kom från en miljöpartist.
Citera
2013-01-21, 14:49
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
MEN förslaget kom från en miljöpartist.
Var det inte Göran J som först skissade upp förslaget på servett under en resa till Stockholm?
Citera
2013-01-21, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Var det inte Göran J som först skissade upp förslaget på servett under en resa till Stockholm?

Japp han la upp en strategi för det, men innan dess så var det en miljöpartist som kom med iden.
Citera
2013-01-21, 18:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nu får du faktiskt skämmas, nu finns den inte på nätet men GP´s förstasida idag säger:

"Trängselskatten slår hårt mot p-boalget"

Du får minskade skatteintäkter eftersom vi köper mindre bensin, minskad handel i innerstan slår mot handlarna, och också där mindre skatteintäkter.

Så den enda slutsatsen att dra är att vi inte får något "Västsvenskt paket" eftersom det här inte ger några pengar, som skulle gå dit.

Glädjande!

Kan själv stoltsera med att jag inte har konsumerat en enda krona i "förbjudna zonen" sedan trängselskatten infördes, jag hoppas och tror att jag kan hålla nollan under lång tid framöver. Även på helgerna när skatten inte tas ut väljer jag ytterområdena framför nordstan/kungsgatan etc. Mycket onlineköp blir det dessutom, gärna från england eller tyskland då går dessutom staten miste om momsen.

Om fler anammade denna filosofi så skulle uppdelningen av staden upphöra inom några månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in