2013-01-04, 02:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Mycket intressant ändå måste jag säga. Ena stunden hör man argument om att människor är instängda och inte kommer att ha råd att röra sig. Kanske säger man detta för att det passar ens agenda.
Andra stunden säger man att trafiken inte kommer att minska. Av samma skäl?

http://www.expressen.se/gt/trangselskatten-gav-snabbt-resultat/

Hur ställer du dig till att vägskatten höjer låginkomsttagares skatt med upp till 26% medan höginkomsttagare knappt ens märker det? Avgifterna är ett sätt att tvinga mindre bemedlade till sämre livskvalitet. Vi som har råd kommer givetvis inte förändra vårt beteende, skulle vi göra det så faller kalkylerna och man blir tvungen att chockhöja avgifterna - pengarna skall in!
Citera
2013-01-04, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du är skrattretande med ditt jidder om halmdockor. Valet 2014 kommer troligen förändra maktbalansen i kommunstyrelsen och jag kan inte påstå att jag är ledsen över det.

Dina försök att förlöjliga dina motståndare får motsatt effekt till det du hoppas. System med trängselskatt är inte förankrat hos folket och då går det inte att tysta kritiska röster hur mycket icke demokrater som du än önskar att så vore fallet.

Vägvalet 2014!

Tycker att det är minst lika skrattretande hur du håller på för halmdocksretorik är precis vad du tillämpar.

Hela sanningen är att du är för snål för att betala denna skatt och du tänker dig att alla problem väl går att lösa på andra sätt så länge du inte drabbas negativt.
Och hur detta skall göras blir politikernas sak att ordna. Om nu politikerna har kommit fram till att trängselskatt är den bästa lösningen och folket inte vill detta. Är det då politikerna eller folket som offentligt kommer få bära ansvaret om det infinner sig ett misslyckande?
Citera
2013-01-04, 03:25
Medlem
Citat:
Hur ställer du dig till att vägskatten höjer låginkomsttagares skatt med upp till 26% medan höginkomsttagare knappt ens märker det? Avgifterna är ett sätt att tvinga mindre bemedlade till sämre livskvalitet. Vi som har råd kommer givetvis inte förändra vårt beteende, skulle vi göra det så faller kalkylerna och man blir tvungen att chockhöja avgifterna - pengarna skall in!

Trafiken måste minska och idag finns enbart 1 rimligt alternativ och det är ekonomiska styrmedel. Eftersom ekonomiska styrmedel har olika effekt beroende på varje individs ekonomi så drabbas olika individer olika hårt. Inget jag tycker är bra, men ser inte heller något bättre alternativ.

Ditt argument om livskvalite tycker jag är både diffust och subjektivt. Renare luft, mindre buller, bättre framkomlighet, bättre och bredare kollektivtrafik, och bättre vägar till priset av ca 300 månad(subjektivt) det kan vara livskvalite även för en låginkomsttagare.
Citera
2013-01-04, 03:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tycker att det är minst lika skrattretande hur du håller på för halmdocksretorik är precis vad du tillämpar.

Hela sanningen är att du är för snål för att betala denna skatt och du tänker dig att alla problem väl går att lösa på andra sätt så länge du inte drabbas negativt.
Och hur detta skall göras blir politikernas sak att ordna. Om nu politikerna har kommit fram till att trängselskatt är den bästa lösningen och folket inte vill detta. Är det då politikerna eller folket som offentligt kommer få bära ansvaret om det infinner sig ett misslyckande?

Du är skrämmande som tycker det är ok att neka folket en folkomröstning i en fråga som faktiskt drabbar väldigt orättvist, människor som inte ens skall in till centrala göteborg tvingas betala dessa skatter. Allt är bara spel för gallerierna och syftet är enbart att dra in pengar.

Du kan skrika dig hes, jag och många med mig kommer lägga våra röster i syfte att straffa de politiker som fattat beslut över våra huvuden och trots våra protester.

Sålänge kollektivtrafiken inte rullar 24 timmar per dygn så kan man inte hänvisa till den, alltså finns det inga alternativ till bilen.

Jag har råd att betala trängselavgift, jag har också råd att köpa ägg att kasta på folkvalda maktfullkomliga politikersvin.
Citera
2013-01-04, 03:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Trafiken måste minska och idag finns enbart 1 rimligt alternativ och det är ekonomiska styrmedel. Eftersom ekonomiska styrmedel har olika effekt beroende på varje individs ekonomi så drabbas olika individer olika hårt. Inget jag tycker är bra, men ser inte heller något bättre alternativ.

Ditt argument om livskvalite tycker jag är både diffust och subjektivt. Renare luft, mindre buller, bättre framkomlighet, bättre och bredare kollektivtrafik, och bättre vägar till priset av ca 300 månad(subjektivt) det kan vara livskvalite även för en låginkomsttagare.

Utan bil drabbas många människors vardag, barnen kommer inte iväg till den där fotbollsträningen för mor och far får lägga 2 timmar mer om dagen på resor till och från jobbet.

Behöver man ha in pengar så får man höja kommunalskatten, inte tvinga människor utan alternativ till att betala samtidigt som de i city boende människorna med korta avstånd och subventionerad koillektivtrafik inte behöver bidra med en krona. Politikerna borde skämmas!
Citera
2013-01-04, 03:45
Medlem
Citat:
Du är skrämmande som tycker det är ok att neka folket en folkomröstning i en fråga som faktiskt drabbar väldigt orättvist, människor som inte ens skall in till centrala göteborg tvingas betala dessa skatter. Allt är bara spel för gallerierna och syftet är enbart att dra in pengar.

Dom trängs lika mycket och bör således betala. Om man har tillämpat någon annan regel i Stockholm så är det väl bara att gratulera.

Citat:
Du kan skrika dig hes, jag och många med mig kommer lägga våra röster i syfte att straffa de politiker som fattat beslut över våra huvuden och trots våra protester.

Ingen fara, jag är lugn. De som verkar skrika är ni när ni desperat slänger in argument ni har vridit till, som sedan framstår som mer eller mindre löjliga när man reder ut dom.
Som ett sista desperat försök börjar ni gnälla om att det rör sig om ickedemokrati och att ni inte får vara med och bestämma.
Skall man se på saken på ett mer sansat sätt så är detta att betrakta som en viktig fråga där det gäller att rätt beslut fattas för att framtiden för Göteborg och västra götalands regionen skall bli så bra som möjligt.
Skall då frågan tas av politiker som har betydligt mer information och experthjälp tillhands eller skall beslutet tas av personer som mer eller mindre fattar sina beslut på sentimental nivå.

Jag tror knappast att du hade gapat så mycket om folkomröstning om det hade funnits en opinion till stöd för förslaget.

Citat:
Sålänge kollektivtrafiken inte rullar 24 timmar per dygn så kan man inte hänvisa till den, alltså finns det inga alternativ till bilen.

Jag har råd att betala trängselavgift, jag har också råd att köpa ägg att kasta på folkvalda maktfullkomliga politikersvin.

Nu kostar det ju inte trängselskatt 24 timmar per dygn så då inser du väl att du inte kan använda detta i diskussionen.
Citera
2013-01-04, 03:52
Medlem
Citat:
Utan bil drabbas många människors vardag, barnen kommer inte iväg till den där fotbollsträningen för mor och far får lägga 2 timmar mer om dagen på resor till och från jobbet.

Behöver man ha in pengar så får man höja kommunalskatten, inte tvinga människor utan alternativ till att betala samtidigt som de i city boende människorna med korta avstånd och subventionerad koillektivtrafik inte behöver bidra med en krona. Politikerna borde skämmas!

Restiden blir mindre pga minskad trängsel tack vare trängselskatten

Det har talats endel om begreppet rättvisa i denna tråd.
Hur ser du på det faktum att människor som inte har bil får vara med och betala för det som trängselskatten skall finansiera. Dessutom är det inte bara göteborgare som nyttjar vägarna, är detta rättvist.
Förklara varför detta system är bättre än att de som utnyttjar vägarna också betalar för dom?

Hur menar du med subventionerad kollektivtrafik?
Citera
2013-01-04, 03:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Dom trängs lika mycket och bör således betala. Om man har tillämpat någon annan regel i Stockholm så är det väl bara att gratulera.

Ingen fara, jag är lugn. De som verkar skrika är ni när ni desperat slänger in argument ni har vridit till, som sedan framstår som mer eller mindre löjliga när man reder ut dom.
Som ett sista desperat försök börjar ni gnälla om att det rör sig om ickedemokrati och att ni inte får vara med och bestämma.
Skall man se på saken på ett mer sansat sätt så är detta att betrakta som en viktig fråga där det gäller att rätt beslut fattas för att framtiden för Göteborg och västra götalands regionen skall bli så bra som möjligt.
Skall då frågan tas av politiker som har betydligt mer information och experthjälp tillhands eller skall beslutet tas av personer som mer eller mindre fattar sina beslut på sentimental nivå.

Jag tror knappast att du hade gapat så mycket om folkomröstning om det hade funnits en opinion till stöd för förslaget.

Nu kostar det ju inte trängselskatt 24 timmar per dygn så då inser du väl att du inte kan använda detta i diskussionen.

Missat att essingeleden inte är avgiftsbelagd *just* för att det annars inte går att ta sig förbi stan utan att betala?

Jag irriterar mig på att man hafsar ihop ett förslag, driver igenom det knappt utan någon debatt och sedan står som en mur hela politkerkåren och hävdar att detta är beslutet och nu går det inte att riva upp. Klart som fan att man reagerar.

Om du arbetar så att du tvingas ta bilen ena vägen så blir du tvungen att ta bilen tillbaks också, såvida inte du har någon smart lösning på problemet vilket jag betvivlar?

Cityboende kan gasa omkring i stan hur mycket de vill, utan att betala en spänn - tycker du alltså att dessa inte bidrar till trängsel?

Btw så gapar inte jag heller, jag agerar vilket politikerna kommer fatta 2014.
Citera
2013-01-04, 03:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Restiden blir mindre pga minskad trängsel tack vare trängselskatten

Det har talats endel om begreppet rättvisa i denna tråd.
Hur ser du på det faktum att människor som inte har bil får vara med och betala för det som trängselskatten skall finansiera. Dessutom är det inte bara göteborgare som nyttjar vägarna, är detta rättvist.
Förklara varför detta system är bättre än att de som utnyttjar vägarna också betalar för dom?

Hur menar du med subventionerad kollektivtrafik?

Folk utan bil är i ännu högre grad beroende av att transporter utförs åt dem, tror du att varor du köper på ica hamnar där genom trolleri?

Vi betalar redan för att utnyttja vägarna, detta kallas vägskatt och tas ut av varje påställd bil, undantaget är om man skaffar sig en 30 år gammal miljöbov till bil, go figure...

Hur jag menar? Som om du inte visste att kollektivtrafiken subventioneras via skattsedeln...
Citera
2013-01-04, 04:03
Medlem
rusmags avatar
Naturligtvis kan man hänvisa till argumentet "ingen 24h kollektivtrafik = Inget åkande från min sida i den samma heller"...

Jag blir riktigt förargad över den "klassiska svensson mentalitet" som råder allena, då man inte får lov enligt jantelagen tycka att man BORDE få lov till det ena och det andra i "själviska" syften...

Nej, istället måste man ha riktigt "bra" ursäkter till att få ha en bil!!

"Förlåt, jag skulle helst inte ha en bil ALLS, OM...bla bla bla"....Skitargument!!

Vi bilister blir redan drabbade av alla sorters skatter och avgifter som kan tänkas finnas i relation till ämnet...

Jag provade själv att åka kollektivt till plugget på lindholmen från mölndal... BLÄH! 50min - 1tim i dessa smutsiga, ofräscha samt långsamma transportmedel!

+ På köpet fick man sitta och lyssna på riktigt tragiska WT-morsor som dessutom behagade att vara stupfulla mitt på dagen!!!

Nej, jag kommer ta bilen ändå, fakk it.... 13-16min enkel resa + egen bil, UTAN störande idioter i!
Citera
2013-01-04, 05:56
Medlem
claymanns avatar
Dessa enorma summor man lägger på trängselskatt systemet kunde man väl lagt på att bygga fler filer, ny älvbro. Hade med glädje betalat skatt för det.

Ställa sig och trängas på spårvagnar, stå och frysa på hållplatser, bli försenad på grund av dåligt väder, bli försenad av andra problem med kollektivtrafiken.. Kollektivtrafik är bara för fattiga som inte har råd att köra bil, så är det i överallt även i övriga världen.
Senast redigerad av claymann 2013-01-04 kl. 05:59.
Citera
2013-01-04, 06:11
Bannlyst
Citat:

Man blir ju lätt snål när man får högre utgifter än inkomster trots att man har kapat allt som går...det är den där realiteten politiker blundar för...människor (vissa) HAR inte pengar till trängselskatt ...eller så är det precis det som är syftet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in