Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-07, 19:28
  #2509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Eller så lyssnar man på opartiska trafikforskare som uttalar sej om att det finns mycket billigare lösningar.... Jag är inte expert på trafik som du utger dej för att vara men jag kan läsa och litar på folk som kan sina saker!
Jag antar att du är polisk aktiv i ett rödare parti, så varför inte lyssna på vad andra än att bara tro på vad Kia och co i fullmäktige tycker och basunerar ut!


Du bad mig komma med källa vilket jag gjorde. Skall jag tolka din brist på källredovisning som att du inte har någon tillförlitlig källa att komma med. Kom igen nu. Visa något från någon icke opartisk och som "kan sina saker".

För det andra så är jag inte aktiv i något rödare parti eller något parti över huvudtaget. Jag är liberal och tycker att de som nyttjar något skall betala för sig.
För att göra det tydligt för dig. Skall alla åka bil ökar belastningen på vägarna och vägarna måste byggas ut. Därmed skall de som åker ofta och därmed bidrar till den ökade belastningen också betala mer.

Var står du själv på den politiska skalan? Troligen är du rent av kommunist. Alla skall ha lika - av skattehöjningar. Ingen skall ha mer än någon annan - om en grupp måste åka mer bil så skall den implicerade kostnaden bäras av alla.
Citera
2013-07-07, 22:28
  #2510
Avstängd
Kalasbyxmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Återigen, för att man stödjer ett punktskattuttag så saknar man empati? Finns ju via all forskning inom transport och trafikområdet inte någon annan enskild insats som får sådana effekter på transporterna som trängselskatten.



För det är ju endast TS som har förändrat situationen för företaget under detta år... Global ekonomi, lokal ekonomi (förutom TS). Den enkla lösningen är ju att skylla allt på TS:en.



Du vill påstå att man som konsult tar fram det en beställare vill se och inte det som faktiskt finns belägg för? Ett effektivt sätt att döda allt som sitt bolag står för med andra ord.

Att du inte är expert på trafik har jag fått bekräftat sedan länge, att du är läskunnig ställer jag mig tveksam till. Sen litar du ju inte heller på folk som kan sina saker.

Inte alls politiskt aktiv (varken i Göteborg eller Stockholm), men aktiv inom trafiksektorn (forskning samt tillämpning). Snälla lilla vän, kan inte du ta fram dessa "opartiska trafikforskare" och presentera rapporterna samt underlagen?


Hur vida jag är läskunnig eller inte beror ju knappast på att jag dömer ut dina korkade svar...

Men jag har läst om helt andra billigare lösningar från andra än Hulthens och Kias ja-sägare...
Citera
2013-07-07, 22:30
  #2511
Avstängd
Kalasbyxmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Du bad mig komma med källa vilket jag gjorde. Skall jag tolka din brist på källredovisning som att du inte har någon tillförlitlig källa att komma med. Kom igen nu. Visa något från någon icke opartisk och som "kan sina saker".

För det andra så är jag inte aktiv i något rödare parti eller något parti över huvudtaget. Jag är liberal och tycker att de som nyttjar något skall betala för sig.
För att göra det tydligt för dig. Skall alla åka bil ökar belastningen på vägarna och vägarna måste byggas ut. Därmed skall de som åker ofta och därmed bidrar till den ökade belastningen också betala mer.

Var står du själv på den politiska skalan? Troligen är du rent av kommunist. Alla skall ha lika - av skattehöjningar. Ingen skall ha mer än någon annan - om en grupp måste åka mer bil så skall den implicerade kostnaden bäras av alla.

Så då borde med andra ord priset på spårvagnen ökas till den nivån den kostar då....

Jag har då aldrig någonsin stött på en liberal person som resonerar som du!
Citera
2013-07-08, 06:26
  #2512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Så då borde med andra ord priset på spårvagnen ökas till den nivån den kostar då....

Huruvida priset skall ökas eller ej har inget med diskussionen att göra. Jag tror faktiskt inte att du förstod poängen riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Jag har då aldrig någonsin stött på en liberal person som resonerar som du!

Att du inte stött på någon liberal som förespråkar prisdifferentiering/2-tariff prissättning ser jag en enkel förklarng till:
Nivån i argumentationen när en person diskuterar med dig anpassas till din låga nivå och kommer därför inte in på (i ditt fall) avancerade frågor.

Själva grejjen med en prissättning likt den jag nämnde är inget konstigare än att du betalar självrisk på bilen (trots att du redan betalar en dyr försäkring). Eller att du får betala en avgift när du går till läkaren. (trots att du redan betalar mer än du får tillbaka via skattsedeln).
Har dina liberala vänner problem med detta? - Näe just det.
Citera
2013-07-09, 09:41
  #2513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Hur vida jag är läskunnig eller inte beror ju knappast på att jag dömer ut dina korkade svar...

Men jag har läst om helt andra billigare lösningar från andra än Hulthens och Kias ja-sägare...

Så, svar underbyggt med fakta från personer verksamma inom transportsektorn med precis dessa frågor på mitt bord under arbetstid är inte värt ens vatten. Du väljer att blint lita på en systemförvaltare på Sahlgrenska och de ogenomtänkta och ofinansierade förslagen som kommer därifrån.

Kan du inte få tummen ur och visa dessa bättre och billigare lösningar nu istället för att som en dålig skiva hacka om källhänvisningar (vilka du gång på gång får). Eller för en gångs skull presentera någon sorts källa själv(annat än partsinlaga från GT...)
Citera
2013-07-11, 11:41
  #2514
Medlem
Men tycker ni inte att 20 miljader är ofantligt mycket för en tunnel?

En jämförelse med tidigare stora bro- och tunnelbyggen i Göteborg. Omräknat till 2009 års penningvärde kostade det 7,4 miljarder kronor att bygga Älvsborgsbron, Tingstadstunneln, Lundbytunneln och Götatunneln. Sammanlagt.

Tingstadstunneln, Götatunneln gick på dubbelt så mycket som beräknat.

Är ni inte oroliga att det kan bli en fördubbling av priset av västlänken? Eftersom att det är väldigt sedvanligt att tunnelkostnaderna i Göteborg är i underdrift när dom kalkyleras.
Citera
2013-07-11, 17:46
  #2515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
Men tycker ni inte att 20 miljader är ofantligt mycket för en tunnel?

En jämförelse med tidigare stora bro- och tunnelbyggen i Göteborg. Omräknat till 2009 års penningvärde kostade det 7,4 miljarder kronor att bygga Älvsborgsbron, Tingstadstunneln, Lundbytunneln och Götatunneln. Sammanlagt.

Tingstadstunneln, Götatunneln gick på dubbelt så mycket som beräknat.

Är ni inte oroliga att det kan bli en fördubbling av priset av västlänken? Eftersom att det är väldigt sedvanligt att tunnelkostnaderna i Göteborg är i underdrift när dom kalkyleras.

Allt är väl ändå en definitionsfråga?

Uppenbart så är inte 27 miljarder för en motorväg ofantligt mycket. Har ju kommit nya siffror kring att det kommer landa på 60+miljarder för 3+3KF i en helt obegripligt vald sträckning.

Gör man ordentliga kalkyler samt har koll på förhållandena så ser jag inte att det ska kunna diffa så enormt. Är mer intresserad av VV:ets och de övriga här inne som säger att det finns alternativa lösningar (för mindre peng som ger samma eller bättre uppfyllnad av de mål som finns).
Citera
2013-07-11, 19:51
  #2516
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radioaktivanka
Men tycker ni inte att 20 miljader är ofantligt mycket för en tunnel?

En jämförelse med tidigare stora bro- och tunnelbyggen i Göteborg. Omräknat till 2009 års penningvärde kostade det 7,4 miljarder kronor att bygga Älvsborgsbron, Tingstadstunneln, Lundbytunneln och Götatunneln. Sammanlagt.

Tingstadstunneln, Götatunneln gick på dubbelt så mycket som beräknat.

Är ni inte oroliga att det kan bli en fördubbling av priset av västlänken? Eftersom att det är väldigt sedvanligt att tunnelkostnaderna i Göteborg är i underdrift när dom kalkyleras.
De tre tunnlarna du nämner har ett rör i varje riktning, är totalt ca 4 km (orkar inte googla) långa och går liksom Västlänken i både berg och lera. Totalt ca 8 km. Västlänken ska ha ett rör som är ca 6 km långt, sedan tillkommer installation av järnväg, 3 underjordiska stationer och diverse anslutningar. Utan att veta så antar jag att det är enklare/billigare att bygga lertunnel på land än i vatten, så 20 miljardsr verkar ganska rimligt. Fast det är ju mycket pengar.
Citera
2013-07-13, 01:26
  #2517
Avstängd
Kalasbyxmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Huruvida priset skall ökas eller ej har inget med diskussionen att göra. Jag tror faktiskt inte att du förstod poängen riktigt.



Att du inte stött på någon liberal som förespråkar prisdifferentiering/2-tariff prissättning ser jag en enkel förklarng till:
Nivån i argumentationen när en person diskuterar med dig anpassas till din låga nivå och kommer därför inte in på (i ditt fall) avancerade frågor.

Själva grejjen med en prissättning likt den jag nämnde är inget konstigare än att du betalar självrisk på bilen (trots att du redan betalar en dyr försäkring). Eller att du får betala en avgift när du går till läkaren. (trots att du redan betalar mer än du får tillbaka via skattsedeln).
Har dina liberala vänner problem med detta? - Näe just det.

Märker du inte själv hur du gör bort dej gång på gång med ditt snack att alla skall betala för sina kostnader?

Kan du visa var i den liberala läran (som jag själv förespråkar) där det nämns att vissa skall betala överpriser och andra inte skall betala för sina kostnader?
Citera
2013-07-13, 01:29
  #2518
Avstängd
Kalasbyxmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Så, svar underbyggt med fakta från personer verksamma inom transportsektorn med precis dessa frågor på mitt bord under arbetstid är inte värt ens vatten. Du väljer att blint lita på en systemförvaltare på Sahlgrenska och de ogenomtänkta och ofinansierade förslagen som kommer därifrån.

Kan du inte få tummen ur och visa dessa bättre och billigare lösningar nu istället för att som en dålig skiva hacka om källhänvisningar (vilka du gång på gång får). Eller för en gångs skull presentera någon sorts källa själv(annat än partsinlaga från GT...)

Antar att du (om du ni inte är Kia A som man kan tro) älskar dom så fina vindkraftverken som numera skitat ner hela skärgården? Big Glenn är fin som syns över 2 mil i från....
Citera
2013-07-13, 01:36
  #2519
Avstängd
Kalasbyxmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
De tre tunnlarna du nämner har ett rör i varje riktning, är totalt ca 4 km (orkar inte googla) långa och går liksom Västlänken i både berg och lera. Totalt ca 8 km. Västlänken ska ha ett rör som är ca 6 km långt, sedan tillkommer installation av järnväg, 3 underjordiska stationer och diverse anslutningar. Utan att veta så antar jag att det är enklare/billigare att bygga lertunnel på land än i vatten, så 20 miljardsr verkar ganska rimligt. Fast det är ju mycket pengar.

Nääää tycker du att det är mycket pengar..... Vem skall står för kalaset då? Dom som brukar det som Plainville förespråkar eller vad tycker du?

För billigare lösningar som man har löst problemen i riktigt stora storstäder skulle ju aldrig funka i Gbg eller hur? (Dvs att att lösa transporter "typ tunnelbana ovan jord")
Har själv åkt det vid flera tillfällen i Miami och tycker att det funkat bra.
Citera
2013-07-13, 07:03
  #2520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Märker du inte själv hur du gör bort dej gång på gång med ditt snack att alla skall betala för sina kostnader?

Kan du visa var i den liberala läran (som jag själv förespråkar) där det nämns att vissa skall betala överpriser och andra inte skall betala för sina kostnader?

Men du förstår ju inte. De typer av prissättningsstrategier jag nämnt kommer du inte hitta i samma mening som om du skulle googla liberalism.

Det är du som gör bort dig. Du lyfter fram argument som du tar ur luften men du glömmer ju helt bort helheten.

Jag har frågat efter en rimlig förklaring av dig huruvida man skall lösa problemet med ökad trafik i framtiden, men du har inte kommit med någon förklaring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback