2013-01-27, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Då får man nog utlokalisera lastbilsterminalen. Till Hisingen?

Har du inte hängt med? DHL har redan utlokaliserat sin verksamhet till Hisingen. Enligt planarbetet skall hela terminalen bort men i väntan på rivning håller diverse andra åkerier till i lokalerna tillfälligt nu när DHL har flyttat.
Citera
2013-01-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Har du varit på Hisingen? De välmående områdena ligger vid strandkanten och tar färja till innerstaden och behöver ingen bussfil. I övrigt har det funnits bussfiler och spårvagnspår på
Göta-Älvbron sedan denna bro byggdes på 30-talet. Mångkulturen har redan en beryktad spårvagnslinje in till centrum (Elin Krantz) över denna bro. I övrigt finns det få enklaver av välmående områden på Hisingen där mångkulturen alltmer breder ut sig. Förutom Torslanda.

Trafiken är inte från mångkulturen till centrum över Göta Älvbron på morgonen utan busslinjerna går fulla med stående från centrum till Lindholmen. Spårvagnen från mångkulturen i Biskopsgården till centrum går nästan folktom .

Delar av den ”välmående enklaven” på norra älvstranden trängs nu på 16-bussen. Det är inte ovanligt att en tur dras in mitt i rusningstrafiken och den efterföljande kan närmast liknas vid en boskapstransport. Det är inte heller ovanligt att uppvärmningen inte fungerar/inte är på, fast utomhustermometern kan visa på -12-13 grader. Medhavt sittunderlägg är därför att rekommendera ifall man skulle ha turen att få en sittplats, annars kan det nog vara bättre att stå.
Citera
2013-01-27, 19:24
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Delar av den ”välmående enklaven” på norra älvstranden trängs nu på 16-bussen. Det är inte ovanligt att en tur dras in mitt i rusningstrafiken och den efterföljande kan närmast liknas vid en boskapstransport. Det är inte heller ovanligt att uppvärmningen inte fungerar/inte är på, fast utomhustermometern kan visa på -12-13 grader. Medhavt sittunderlägg är därför att rekommendera ifall man skulle ha turen att få en sittplats, annars kan det nog vara bättre att stå.

Där ser man..tur att man går till jobbet var dag och slipper behandlas som kreatur.
Varför inte ta färjan..? Fryser det lite till kan ni ju åka skridskor över?
Jag begriper inte varför du bor på Hisingen om du jobbar i centrum. Har sett bussarna över Göta-älvbron men är det inte överfulla när de går i andra riktningen mot Lindholmen från centrum med studenter och andra?
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-27 kl. 19:36.
Citera
2013-01-27, 19:30
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Har du inte hängt med? DHL har redan utlokaliserat sin verksamhet till Hisingen. Enligt planarbetet skall hela terminalen bort men i väntan på rivning håller diverse andra åkerier till i lokalerna tillfälligt nu när DHL har flyttat.

Jag har hört rykten men inte mer. Ett perfekt läge att arbeta på om man åker pendeltåg från Lerum, Kungsbacka eller Ale. Gångavstånd till jobbet.

Marken kan brukas bättre.
Citera
2013-01-27, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Du hör till den där arroganta kategorin som tror att alla bara kan slänga upp datorn och jobba på stående fot, som inte är styrd efter en stämpelklocka, eller som till och med är åksjuka. Prova att slänga fram en laptop på stadens spårvagnar. Om du av rent under lyckas få fram den så ska du se att du inte blir speciellt populär när du ockuperar något utöver dom 8cm^2 som du normalt har till ditt förfogande.

Nej folk med din attityd kan stoppa huvudet i röven och dra ett jävligt djupt andetag.

Det här med att "jobba" ombord på lokaltrafiken hör man ju ofta men något man sällan ser när man åker med detta färdsätt. Visst kan folk sitta och fundera på saker men det kan ju knappast kallas för jobba. Själv ringer jag en del samtal i bilen på vägen till och från jobbet. Har blåtandstelefon i bilen. Fungerar hur smidigt som helst. Företagssekretessen skulle hindra mig från att göra samma sak på bussen.
Citera
2013-01-27, 21:56
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Det här med att "jobba" ombord på lokaltrafiken hör man ju ofta men något man sällan ser när man åker med detta färdsätt. Visst kan folk sitta och fundera på saker men det kan ju knappast kallas för jobba. Själv ringer jag en del samtal i bilen på vägen till och från jobbet. Har blåtandstelefon i bilen. Fungerar hur smidigt som helst. Företagssekretessen skulle hindra mig från att göra samma sak på bussen.

Typiska "tips" från fanatikerna ju. Samma störda individer som skriker "cykla!" så fort man nämner bil.

Nej, hela regionen styrs av folk som är helt uppe i det blå, och människor älskar att rösta på dom.
Citera
2013-01-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Men däremot bör det väl vara av intresse att sänka sina omkostnader? Västtrafiks månadskort vs bilkostnaden?

Punktskatter fungerar så att det alltid finns någon som inte längre har något val utan måste åka kollektivtrafik mot sin vilja. Sällan är det ju samma människa som kan sitta och producera på bussen.
Jag blir faktiskt lite nyfiken på vem som kan sitta och jobba på bussen? Vilken typ av arbete är det som går att utföra via laptop och som inte omfattas av någon form av sekretess?
Citera
2013-01-28, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Jag har läst lagarna och det står inget om 15 grader.

"Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas."

Där har du lagen

I fallet i Vänersborg du hänvisar till:

1. Killen klarade sig för att åklagaren gjorde en miss och åtalade för fel stycke i lagen
2. Åtalet ogillades. Han blev inte friad.
3. Tingsrätten kan inte sätta prejudikat

Det finns således inget prejudikat som skyddar linserna och personerna som använder dom gör det bara med polisens godtycke och en polisman kan när som helst stanna dig. Konfiskerar linserna och bötfälla dig.

RH 2007:72 är ett bra fall att läsa på det här ämnet.

Läs om läs rätt!
Här har du lagen som gäller!
<b>1.2.1.5 Geometrisk synbarhet:
1.2.1.5.1 Om höjden över marken för skyltens övre kant inte överskrider 1,20 m, ska skylten vara synlig i hela utrymmet som innefattas av följande fyra plan:
- De två vertikala planen som tangerar skyltens båda sidokanter och som bildar en utåtriktad vinkel på 30° i förhållande till fordonets symmetrilängdplan.
- Planet som tangerar skyltens övre kant och som bildar en uppåtriktad vinkel på 15° i förhållande till det horisontella planet.
- Det horisontella planet genom skyltens lägre kant.
1.2.1.5.2 Om höjden över marken för skyltens övre kant överskrider 1,20 m, ska skylten vara synlig i hela utrymmet som innefattas av följande fyra plan:
- De två vertikala planen som tangerar skyltens båda sidokanter och som bildar en utåtriktad vinkel på 30° i förhållande till fordonets symmetrilängdplan.
- Planet som tangerar skyltens övre kant och som bildar en uppåtriktad vinkel på 15° i förhållande till det horisontella planet.
- Planet som tangerar skyltens nedre kant och som bildar en nedåtriktad vinkel på 15° i förhållande till det horisontella planet.
<b>
Här är hela lagtexten:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...03%3ASV%3AHTML
Citera
2013-01-28, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Du får hemskt gärna hänvisa till den lagen där detta står.
Se ovan!
Citera
2013-01-28, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Läs om läs rätt!
Här har du lagen som gäller!
<b>1.2.1.5 Geometrisk synbarhet:
1.2.1.5.1 Om höjden över marken för skyltens övre kant inte överskrider 1,20 m, ska skylten vara synlig i hela utrymmet som innefattas av följande fyra plan:
- Det horisontella planet genom skyltens lägre kant.
1.2.1.5.2 Om höjden över marken för skyltens övre kant överskrider 1,20 m, ska skylten vara synlig i hela utrymmet som innefattas av följande fyra plan:
- Planet som tangerar skyltens nedre kant och som bildar en nedåtriktad vinkel på 15° i förhållande till det horisontella planet.
<b>
Här är hela lagtexten:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...03%3ASV%3AHTML

Geometri är inte min starka sida, och idag är jag dessutom seg i skallen, men blir inte summan av det hela ändå att skylten inte får täckas?

Om så inte är fallet är det förstås ett av dessa glädjande fall där byråkratin sätter krokben för sig själv.
Citera
2013-01-28, 14:55
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Geometri är inte min starka sida, och idag är jag dessutom seg i skallen, men blir inte summan av det hela ändå att skylten inte får täckas?

Om så inte är fallet är det förstås ett av dessa glädjande fall där byråkratin sätter krokben för sig själv.

Nu var det ett tag sedan jag läste EU-rätt men det verkar stämma som ovanstående skriver.

Länk som fungerar: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:291:0022:01:SV:HTML

Det är en EU-förordning 32010R1003 (rättsakt som gäller omedelbart) som avhandlar bl.a. bakre registreringsskyltars placering etc.

Såvitt jag kan utläsa det hela så är kravet för dom vanligaste bilmodellerna (där skylten inte måste vara placerad ovanligt högt upp) att skylten skall vara synlig i 15 graders vinkel uppåt mätt från skyltens övre kant. För högt placerade skyltar skall dessa även vara synliga 15 grader neråt.

Hittar dock ingen förordning avseende främre skyltens placering; DOCK... skall dom rimligen bevisa att man passerat kontrollstationen så måste det väl ändå krävas bild både framifrån och bakifrån. Borde således vara fullt tillräckligt att bara skydda bakre skylten från smuts med en "plastfilm"...
Man kan inte bli beskattad för att man står 10m framför kameran. Bara bevisad passage kan beskattas.

Summa summarum, köp prisma. Om bylingen stoppar dig; vägra ta boten utan låt dom väcka åtal. Smäll sedan domaren i huvudet med ovanstående förordning. Se dom klia sig i huvudet medan du vinner målet. Rätt skall vara rätt.
Citera
2013-01-28, 19:03
Bannlyst
Jag kom på en (som jag tycker) smart idé som någon kan få pröva. Det skyddar ju inte mot manuell granskning av bilderna, men om alla gör såhär så blir det omöjligt för dom att hantera.

Istället för att täcka skylten, stripea bilen med klistermärken med bokstäver i samma typsnitt och storlek som reg. skylten bak och fram, så är jag ganska säker på att den inte kan urskilja reg. numret automatiskt.

Och jag har svårt att se att det kan vara förbjudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in