2022-02-25, 14:37
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hon har en villkorlig dom sedan 2019, som enligt ovanstående diskussion ännu efter över 2 år inte vunnit laga kraft. Hade domen vunnit laga kraft tidigare är det väl möjligt att hennes senare bravader skulle ha skickat henne i fängelse, för det är väl så en villkorlig dom fungerar, dvs hon slipper fängelse men bara så länge hon sköter sig. Genom att överklagandet tagit 2 år och 3 månader har hon liksom fått frikort att missköta sig, och tycks ha utnyttjat detta. Man kan väl gissa att hon har dyra advokater som förklarat det för henne. Hon tycks hal som en ål, går inte få fast. Synd för hennes offer.
Och sen är det väl så underbart i Sverige att begår du nya brott under den tiden så får du straffrabatt på dessa.
Citera
2022-02-25, 16:45
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Hon har en villkorlig dom sedan 2019, som enligt ovanstående diskussion ännu efter över 2 år inte vunnit laga kraft. Hade domen vunnit laga kraft tidigare är det väl möjligt att hennes senare bravader skulle ha skickat henne i fängelse, för det är väl så en villkorlig dom fungerar, dvs hon slipper fängelse men bara så länge hon sköter sig. Genom att överklagandet tagit 2 år och 3 månader har hon liksom fått frikort att missköta sig, och tycks ha utnyttjat detta. Man kan väl gissa att hon har dyra advokater som förklarat det för henne. Hon tycks hal som en ål, går inte få fast. Synd för hennes offer.
Jo, men hade hon haft en lagakraftvunnen villkorlig dom som löpte hade hon kanske inte heller valt att återfalla i brottsligheten. Det blir därför missvisande att säga att hon ”slipper” fängelse.

Sen tror jag generellt att det ska väldigt mycket till innan någon åker i fängelse för ärekränkningsbrott, och att det faktiskt kvittar huruvida den första domen vunnit laga kraft eller ej eftersom fängelse ändå inte är en särskilt sannolik påföljd för två fall av grovt förtal.
Citera
2022-02-25, 17:14
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Jo, men hade hon haft en lagakraftvunnen villkorlig dom som löpte hade hon kanske inte heller valt att återfalla i brottsligheten. Det blir därför missvisande att säga att hon ”slipper” fängelse.

Sen tror jag generellt att det ska väldigt mycket till innan någon åker i fängelse för ärekränkningsbrott, och att det faktiskt kvittar huruvida den första domen vunnit laga kraft eller ej eftersom fängelse ändå inte är en särskilt sannolik påföljd för två fall av grovt förtal.
I just det här fallet så blev konsekvenserna för förtalsoffret extrema, så även om fängelse är ovanligt finns det likafullt i straffskalan och kan mycket väl komma att tillämpas i ett sådant här fall där förtalet helt förstört livet för den förtalade. Hon verkade ju bygga hela sin identitet kring anklagelserna mot FV. Hon blev kändis på att anklaga en kändis. Ska fängelse någon gång tillämpas så är det väl här.

Bara det att hon fick en villkorlig dom betyder väl att fängelse fanns i åtanke när domen föll, även om hon gavs en chans att skärpa sig, så att säga. Vilket hon inte tog.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-02-25 kl. 17:17.
Citera
2022-02-25, 17:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina

Det kan mycket väl bli tre domar.
Citera
2022-02-25, 18:49
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
I just det här fallet så blev konsekvenserna för förtalsoffret extrema, så även om fängelse är ovanligt finns det likafullt i straffskalan och kan mycket väl komma att tillämpas i ett sådant här fall där förtalet helt förstört livet för den förtalade. Hon verkade ju bygga hela sin identitet kring anklagelserna mot FV. Hon blev kändis på att anklaga en kändis. Ska fängelse någon gång tillämpas så är det väl här.
Nu önskar även jag att CW hamnar i finkan så att hon blir fråntagen sin mobil och inte kan sprida mer hat på några månader, men jag vet inte. Det är sant att hennes gärningar fått förödande effekter, men det är lika möjligt att domstolen ser hennes motiv som förmildrande vid påföljdsbestämningen. Vi får väl se.
Citat:
Bara det att hon fick en villkorlig dom betyder väl att fängelse fanns i åtanke när domen föll, även om hon gavs en chans att skärpa sig, så att säga. Vilket hon inte tog.
Visst är det så. Det har bara ingen rättslig signifikans i just detta fall. Men ja, du har helt klart en poäng.
Citera
2022-03-08, 12:13
Medlem
outoftheblues avatar
Det var tydligen "en av parterna" dvs antingen CW eller FV, som anmält sig sjuk. Någon som vet när det blir av?
15 feb, 2022
Hovrättsförhandlingarna mellan debattören Cissi Wallin och journalisten Fredrik Virtanen är inställda sedan en av parterna anmält sig sjuk, uppger Svea hovrätt.
https://www.hallandsposten.se/cmlink...lin-1.65896328

CW är väl den som har mest glädje av att skjuta på saken. Får se hur länge den förhalningstaktiken lyckas.
Citera
2022-03-08, 12:23
Medlem
Tycker det är intressant hur hon plötsligt har svängt i sina åsikter om feminism.
Citera
2022-03-08, 12:26
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Tycker det är intressant hur hon plötsligt har svängt i sina åsikter om feminism.
Är väl noll ovanligt för en borderlinebrud som hon att pendla
Citera
2022-03-08, 12:39
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Hur menar du att hon har svängt? Jag tycker hon verkar gå på som vanligt men vill gärna höra vad du observerat.
Citera
2022-03-09, 12:21
Medlem
diseuses avatar
Om jag inte helt misstar mig borde det här pressmeddelandet (Huvudförhandling i tryck- och yttrandefrihetsmål) handla om Cissi Wallin och boken Allt som var mitt:
Citat:
Den 15–17 mars 2022 [tisdag till torsdag nästa vecka] kommer tingsrätten att hålla huvudförhandling i ett tryck- och yttrandefrihetsmål där en kvinna står åtalad för grovt förtal genom att ha pekat ut en man som våldtäktsman i en bok respektive i en ljudbok/e-bok.

Förhandlingen kommer att påbörjas kl. 09.00 alla dagarna. Dag 1 kommer det att hållas sakframställningar samt förhör med målsäganden. Dag 2 kommer det att hållas förhör med den tilltalade och vittnen. Dag 3 kommer det att hållas ytterligare vittnesförhör samt slutanföranden.

Förhandlingen kommer att hållas i sal 27, Rådhuset, Scheelegatan 7, Stockholm.
Stockholms tingsrätt, mål: B 568-21
Citera
2022-03-09, 12:39
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om jag inte helt misstar mig borde det här pressmeddelandet (Huvudförhandling i tryck- och yttrandefrihetsmål) handla om Cissi Wallin och boken Allt som var mitt:

Stockholms tingsrätt, mål: B 568-21

Det kan knappast handla om något annat, nej.
Citera
2022-03-09, 13:44
Medlem
Citat:
Jo. Men kom då ihåg att hon gör vad hon tjänar på, hon gör inte vad hon tror på. Den inställningen finns hos många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in