2013-10-06, 18:24
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmaslemma
Cissi berättade flera historier i radio som hennes kompis som är psykolog berättat för henne. Historierna handlade om bråk mellan familj och släkt och var väldigt detaljerade. Cissi verkar ha missat att psykologer har sekretess. Detta är ett så allvarligt brott mot sekretessen att kompisen kan bli av med sin legitimation! 4-5 års studier bortkastade för att Cissi inte tänker.

Om det nu finns en psykologkompis, kanske finns den personen bara i Cissis hjärna? Att en psykolog skulle berätta så detaljerat om sina patienter är märkligt. Denna "kompis" måste vara rasande på Cissi som berättar historierna i radio.

Outade hon vem dessa patienter var? Annars är det inget sekretessbrott på något sätt.
Citera
2013-10-06, 20:34
Medlem
Jag är själv sjuksköterska och känner väl till sekretessreglerna. Man får inte berätta detaljerade historier, även utan att nämna namn, ens för sina kompisar. Då är det också självklart att man inte får berätta samma detaljerade historier i radio.

Cissi nämnde såklart inga namn, men historierna var inte generella utan specifika och ovanliga. Så fort det finns risk att en patient eller närståendes identitet kan röjas bryter man mot sekretessen. Patient och anhöriga kan också känna igen sig när detaljerade berättelser basuneras i radio, vilket också blir ett brott mot sekretessen.

Så jo, psykologen har gjort sig skyldig till sektretessbrott, såvida inte psykologkompisen är en Molgan-kompis som existerar bara för Cissi.
Citera
2013-10-11, 11:31
Medlem
Cissi hade igår ett program om hämnd. Hon berättade att hon förut ville ha hämnd men inte nu. Sedan drar hon upp hur elak hennes kompis varit som skriver massa elakt om Cissi på blogg och twitter. Hon har ju haft ett storbråk med Lady dahmer och det var uppenbarligen mer än tydligt att det var henne Cissi menade. Cissi ville ha tips från lyssnare.

Cissi sa att hon bett om ursäkt men att "kompisen" inte pratar med henne, och att kompisens hämndbegär är väldigt stort. Som att inte DET vore en hämnd att ta upp det i radio? Cissi ville ju inte ha tips, hon ville ha medhåll och förlöjliga lady Dahmer. Som tur var var det inte många som ville prata med Cissi om detta.
Citera
2013-10-11, 15:49
Medlem
Det positiva med att Lady Dahmer och vår Cissi är osams är att vi slipper höra dessa två sitta och spy ut sitt förakt mot omgivningen. Den gnälliga svägerskan var så hemsk att lyssna på och det är sällan man hör en sån bitter människa. Cissi vänder kappan efter vinden och deltog gladeligen i all dysterhet som ingick i sändningarna. Riktigt skönt att slippa.
Citera
2013-10-14, 23:27
Medlem
Zebogevos avatar
jag har ingen aning om vem den här människan är. Har jag missat något?
Detsamma gäller Lady Dahmer och det här s.k. pentricket...
Citera
2013-10-14, 23:39
Medlem
Citat:
Cissi berättade flera historier i radio som hennes kompis som är psykolog berättat för henne. Historierna handlade om bråk mellan familj och släkt och var väldigt detaljerade. Cissi verkar ha missat att psykologer har sekretess. Detta är ett så allvarligt brott mot sekretessen att kompisen kan bli av med sin legitimation! 4-5 års studier bortkastade för att Cissi inte tänker.

Om det nu finns en psykologkompis, kanske finns den personen bara i Cissis hjärna? Att en psykolog skulle berätta så detaljerat om sina patienter är märkligt. Denna "kompis" måste vara rasande på Cissi som berättar historierna i radio.

Påhittat. Jag har flera bekanta inom sjukvården som omfattas av sekretess och ibland närmar vi oss bekanta eller bekantas bekanta. Det finns inte på kartan att de säger ett ord om personer de mött i yrkeslivet.
Min syster frågade mig en gång om jag visste om hennes sjukdom. Nej, svarade jag. Är du sjuk, undrade jag?
Det är din bästa kompis som är min läkare, svarade hon.

Jag har flera vänner som omgärdas av sekretesslagen och alla agerar de på samma sätt.
Citera
2013-10-14, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebogevo

Nope! Alla katastrofer kan med fördel missas.
Citera
2013-10-15, 20:50
Medlem
Ratads avatar
Medicinerar hon eller får terapi? Jag skriver detta i ren nyfikenhet eftersom att hon påminner mig om en tjej under min skoltid som var precis likadan. Hon levde för att näpsa folk, hänvisa till "vänner", framhäva sitt intellekt och såklart sin klarsynthet. Hon gick igenom någon sorts hjälp.

Jag antar att behandlingen fick lyckad effekt för några år senare var hon mycket lugnare, ödmjukare och mer harmonisk. Något för Cissi kanske? Hennes politiska och sociala inlägg skulle få lite mer tyngd om de var mer eftertänksamma och med bättre källhänvisning. Det tycker jag iallafall.
Citera
2013-10-20, 02:31
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebogevo

Måste också erkänna att Lady Dahmer och föreställningen "Penntricket", som nu tydligen cancellerats, gått mig helt och hållet förbi. Men då bor jag ju vare sig i Stockholm eller hänger på Twitter till vardags.

Plus att det enda jag visste om Cissi Wallin, var att hon möjligen våldtogs av Fredrik Virtanen.

Nu vet jag bättre.
Citera
2013-10-21, 00:21
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Jag är själv sjuksköterska och känner väl till sekretessreglerna. Man får inte berätta detaljerade historier, även utan att nämna namn, ens för sina kompisar. Då är det också självklart att man inte får berätta samma detaljerade historier i radio.

Cissi nämnde såklart inga namn, men historierna var inte generella utan specifika och ovanliga. Så fort det finns risk att en patient eller närståendes identitet kan röjas bryter man mot sekretessen. Patient och anhöriga kan också känna igen sig när detaljerade berättelser basuneras i radio, vilket också blir ett brott mot sekretessen.

Så jo, psykologen har gjort sig skyldig till sektretessbrott, såvida inte psykologkompisen är en Molgan-kompis som existerar bara för Cissi.

Fniss, nej...

Att en psykolog berättar väldigt generella historier (nej, de var INTE "specifika och ovanliga", jag tror de flesta över 25 någon gång har hört talas om människor med liknande problem) som ägt rum någon gång, någonstans under vad som skulle kunna vara en mångårig yrkesutövning är knappast "ett brott mot sekretessen".

Dessutom har du ingen aning om hur väl de verkliga händelserna stämmer överens med det som berättades i radio. Psykologen kan mycket väl ha ändrat detaljer i berättelserna som gör klienterna än mer oidentifierbara.

Cissi Wallin är inte min favoritperson heller, men kom ner på jorden nu.
Citera
2013-10-21, 01:12
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Jag är själv sjuksköterska och känner väl till sekretessreglerna.

Hur ser sekretessavtalet ni skriver på ut?
Citera
2013-10-22, 20:47
Medlem
William Hainess avatar
Cissi och hennes Radio 1-medarbetare kanske får mer fritid framöver:

Citat:
Flera uppgiftslämnare uppger att ledningen kommer att meddela att Radio 1 ska skrotas i sin nuvarande form.

MTG Radio startade pratkanalen Radio1 – med tv-profilen Robert Aschberg som kanalens dragplåster – våren 2011. Kanalen har haft svårt att locka stora lyssnarskaror, enligt Sifos radiomätningar. Kanalen har samtidigt prisats. Så sent som i september blev den "Årets radiostation" på branschens gala.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/ra...cle3781486.ece
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in