Citat:
Ursprungligen postat av
Emmaslemma
Jag är själv sjuksköterska och känner väl till sekretessreglerna. Man får inte berätta detaljerade historier, även utan att nämna namn, ens för sina kompisar. Då är det också självklart att man inte får berätta samma detaljerade historier i radio.
Cissi nämnde såklart inga namn, men historierna var inte generella utan specifika och ovanliga. Så fort det finns risk att en patient eller närståendes identitet kan röjas bryter man mot sekretessen. Patient och anhöriga kan också känna igen sig när detaljerade berättelser basuneras i radio, vilket också blir ett brott mot sekretessen.
Så jo, psykologen har gjort sig skyldig till sektretessbrott, såvida inte psykologkompisen är en Molgan-kompis som existerar bara för Cissi.
Fniss, nej...
Att en psykolog berättar väldigt generella historier (nej, de var INTE "specifika och ovanliga", jag tror de flesta över 25 någon gång har hört talas om människor med liknande problem) som ägt rum någon gång, någonstans under vad som skulle kunna vara en mångårig yrkesutövning är knappast "ett brott mot sekretessen".
Dessutom har du ingen aning om hur väl de verkliga händelserna stämmer överens med det som berättades i radio. Psykologen kan mycket väl ha ändrat detaljer i berättelserna som gör klienterna än mer oidentifierbara.
Cissi Wallin är inte min favoritperson heller, men kom ner på jorden nu.