2022-03-09, 23:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om jag inte helt misstar mig borde det här pressmeddelandet (Huvudförhandling i tryck- och yttrandefrihetsmål) handla om Cissi Wallin och boken Allt som var mitt:

Stockholms tingsrätt, mål: B 568-21
Men när hålls då Hovrättsförhandlingarna rörande överklagandet av förtalsdomen för att hon pekat ut honom på instagram? Det skulle ha varit februari men sköts upp på grund av sjukdom.
Citera
2022-03-13, 00:52
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men när hålls då Hovrättsförhandlingarna rörande överklagandet av förtalsdomen för att hon pekat ut honom på instagram? Det skulle ha varit februari men sköts upp på grund av sjukdom.
Förmodligen efter att Tingsrätten avgjort förtalsmålet den 15-16 Mars om boken hon gav ut , kommer den första Tingsrättsdomen och den kommande Tingsrättsdomen slås samman i en kommande Hovrättsförhandling. Så att dom båda förmodat överklagade Tingsrättsdomarna avhandlas i en och samma Hovrättsförhandling någon gång i framtiden. Troligen blir det så
Citera
2022-03-15, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Tycker det är intressant hur hon plötsligt har svängt i sina åsikter om feminism.
Får jag skäll för att vara lat om jag frågar på vilket sätt hon svängt när det gäller feminismen?
Har hon svängt så till den grad att hon vid de kommande rättegångarna inte kommer att ha flocken med "stödsystrar" med sig på åhörarplatserna?

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Jo. Men kom då ihåg att hon gör vad hon tjänar på, hon gör inte vad hon tror på. Den inställningen finns hos många.
Jag som följt detta med Wallin vs Virtanen bara på avstånd undrar om den allmänna uppfattningen är att hon på allvar tror på sin uppgift om att hon blivit drogad och våldtagen?
Eller är Cissi Wallin ett levande, vandrande exempel på att om man tillräckligt ofta och tillräckligt länge och ihärdigt upprepar en historia så kan den till slut internaliseras hos en som verklighet?

Jag tänker lite i de banor, alltså själva fenomenet, som gällt de kvinnor som olyckligtvis hamnat hos "terapeuter" som ur klientens berättelse om sitt dåliga mående plockat fram bortträngda minnen av att ha blivit sexuellt utnyttjade som barn och därefter har blivit övertygade om att ett övergrepp skett. Och sprider detta som vore det ett "äkta minne".

I Cissi Wallins fall är ju dock påståendet om att hon blivit drogad av Virtanen naturligtvis helt gripet ur luften. Det är hennes upplevelse av fyllan som hon senare bygger om till att han lurat i henne nånting.
Hon sökte ju inte vård för misstanken, det finns inga labsvar, utan det där med att ha blivit drogad det har fått växa fram.
Om hon nu ens själv tror på det?
Vilket är vad jag undrar över.
Citera
2022-03-15, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Får jag skäll för att vara lat om jag frågar på vilket sätt hon svängt när det gäller feminismen?
Har hon svängt så till den grad att hon vid de kommande rättegångarna inte kommer att ha flocken med "stödsystrar" med sig på åhörarplatserna?

Jag som följt detta med Wallin vs Virtanen bara på avstånd undrar om den allmänna uppfattningen är att hon på allvar tror på sin uppgift om att hon blivit drogad och våldtagen?
Eller är Cissi Wallin ett levande, vandrande exempel på att om man tillräckligt ofta och tillräckligt länge och ihärdigt upprepar en historia så kan den till slut internaliseras hos en som verklighet?

Jag tänker lite i de banor, alltså själva fenomenet, som gällt de kvinnor som olyckligtvis hamnat hos "terapeuter" som ur klientens berättelse om sitt dåliga mående plockat fram bortträngda minnen av att ha blivit sexuellt utnyttjade som barn och därefter har blivit övertygade om att ett övergrepp skett. Och sprider detta som vore det ett "äkta minne".

I Cissi Wallins fall är ju dock påståendet om att hon blivit drogad av Virtanen naturligtvis helt gripet ur luften. Det är hennes upplevelse av fyllan som hon senare bygger om till att han lurat i henne nånting.
Hon sökte ju inte vård för misstanken, det finns inga labsvar, utan det där med att ha blivit drogad det har fått växa fram.
Jag håller med dej om det du skriver. Tror hon själv på det. För mej är CW den kvinnliga feminismens motsvarighet till Lamotte. Dom Tror inte på det dom för ut. Dom bottnar inte i något.
Citera
2022-03-15, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Jag håller med dej om det du skriver. Tror hon själv på det. För mej är CW den kvinnliga feminismens motsvarighet till Lamotte. Dom Tror inte på det dom för ut. Dom bottnar inte i något.
Jag tror inte att Wallin tror på det hon basunerat ut sedan hösten 2017 när Me too injicerades i henne. Hon blev hög på denna gräsrotsrörelse och kunde inte låta bli att damma av sin gamla anmälan om "våldtäkt" och visa hela världen hur orättvist ett stackars våldtäktsoffer behandlades. Åklagaren lade ned ärendet. Därför fick Wallin bli domare och bödel.

Hörde nyss på SR P1 justitekansler Mari Heidenborg yttra sig om tryckfrihetsmålet. Hon gullade inte med Wallin, men vart det leder vet vi ju inte.
Fast gärna till fängelse. Böter är ju inget bekymmer för Wallin. Välbärgad make och en stor "rättvisekassa" att ösa ur..
Citera
2022-03-15, 13:39
Medlem
basistensbass avatar
"Rättegången är nu inledd med båda parter i rättssalen. Utanför Stockholms tingsrätt fanns inget av den trängsel som uppstod vid den första rättegången 2019 då debattören och medieprofilen Cissi Wallin hade uppmanat människor att komma till förhandlingarna"
Citera
2022-03-15, 16:37
Medlem
Kämpendahls avatar
Man undrar hur Expressen tänker när den upplåter utrymme just idag, samma dag som rättegången börjar, till Cissi Wallin att skriva en text om den första och enda romanen där författarinnan dömts för tryckfrihetsbrott för att rättfärdiga sin egen handling? Artikeln är numera låst, men CW träffar den här kvinnan som dömdes för över 50 år sedan.

https://www.expressen.se/kultur/jag-...ade-sanningen/

Cissi Wallin verkar ha bestämt sig för att inte ge Virtanen en lugn stund under resten av hans liv.
Citera
2022-03-15, 16:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basistensbas
"Rättegången är nu inledd med båda parter i rättssalen. Utanför Stockholms tingsrätt fanns inget av den trängsel som uppstod vid den första rättegången 2019 då debattören och medieprofilen Cissi Wallin hade uppmanat människor att komma till förhandlingarna"
Katastrof för Cissi, hon är inte relevant längre.
Citera
2022-03-15, 17:27
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Man undrar hur Expressen tänker när den upplåter utrymme just idag, samma dag som rättegången börjar, till Cissi Wallin att skriva en text om den första och enda romanen där författarinnan dömts för tryckfrihetsbrott för att rättfärdiga sin egen handling? Artikeln är numera låst, men CW träffar den här kvinnan som dömdes för över 50 år sedan.

https://www.expressen.se/kultur/jag-...ade-sanningen/

Cissi Wallin verkar ha bestämt sig för att inte ge Virtanen en lugn stund under resten av hans liv.

Tror jag med hon känner sig så utnyttjad, kränkt och illa behandlad av FV att hon tänker veva så länge det bara går.
Citera
2022-03-15, 18:04
Medlem
Ursäkta min efterblivenhet, kommer Cissi bli dömd igen för förtal ? Har inte hängt med i detta, vet att hon blev fälld för förtal men inte att det är flera fall av det.
Citera
2022-03-15, 18:07
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Ursäkta min efterblivenhet, kommer Cissi bli dömd igen för förtal ? Har inte hängt med i detta, vet att hon blev fälld för förtal men inte att det är flera fall av det.

Hon kommer bli fälld igen.
Citera
2022-03-15, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Jag är rädd att hennes psykolog kanske är kvar i den gamla sekten som trodde på förträngda minnen.

Cissi säger väl att hon inte minns, men att hennes kropp minns vad som hände. Det låter som den sekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in