Citat:
Ursprungligen postat av
Strasser1337
Det som redan tidigare, i mina ögon iaf, var en riskabel plan med relativt liten chans till framgång blir ännu mer svår att lyckas med, under dessa nya förutsättningar.
Man skall alltså lura i Sven en bulle med sömnmedel/morfin i köket, utan att i praktiken ha en aning om hur mycket av dosen han faktiskt kommer få i sig eller hur han reagerar, med förhoppning om att han blir alldeles lagom drogad för att för egen maskin ta sig ut till säckarna på åkrarna för att väl framme vara vänlig nog att somna in utan att under någon del av processen väcka uppmärksamhet eller ställa till någon sorts besvär?
Vad händer om han får i sig för lite? =>
Legendariskt stark bonde inser att något är väldigt fel.
Vad händer om han får i sig för mycket? =>
Legendariskt tung bonde somnar eller dör och bitter besvärad bulvan med revbensbrott får stora, stora bärproblem.
Jag tror inte ens att en utbildad narkosläkare skulle klara av att få i en grovhuggen gotländsk bonde precis rätt dos sömnmedel via peroral bulle, och än mindre skulle en glad giftmördaramatör utan känd erfarenhet klara det.
Hur avgjorde man om morfinbullen var tillräckligt god för att inte planen skulle leda till omedelbar katastrof när Sjögren tar en enda tugga och arg som ett bi konfronterar bulvanbullbakaren? Avsmakade det kriminella geniet månne själv sin sats med smaskiga morfinwienerbröd?
Det är bara i mina ögon en alltför invecklad och onödigt komplicerad plan för att jag skall köpa detta som det mest troliga scenariot. Jag ser ingenting i BLs personlighet som får mig att tro att han skulle välja detta framför en mer direkt approach. Dessutom VET vi att förövarens plan faktiskt i praktiken lyckades - försvinnandet är olöst, inga avgörande spår hittades och jag ser alltför stora problem med denna plan. Jag tror att Sven hade upptäckt att något var väldigt fel innan han blev inkapaciterad och reagerat, varnat eller ställt till problem för förövaren.
Det är relevanta invändningar, helt klart. Vad gäller ”doseringen” så tänker jag att det är en viktig sak som glöms bort i ditt resonemang där, nämligen tidsaspekten. Något som är mycket viktigt är ju hur lång tid man tänker sig att det skall ta från inmundigandet tills att man sätter in dödsstöten. Att åka från Sjögrens hus till åkrarna på myren tar cirka 10 min med bil. Jag tänker att man som gärningsman därför tar i med en rejält kraftig dos. Hellre för mycket än för lite. Tar du dig bara ut till platsen där det skall avslutas ganska snart så gör det inget. Det tar ett bra tag innan offret märker att något är fel, är man då på rätt plats så spelar det ingen roll om man har tagit i tillräckligt för att sänka en häst eller för att sänka en elefant
Det som kan gå snett är i så fall att Sjögren tar längre tid på sig innan det är dags att lämna huset. Att han i så fall börjar få symptom och i den vevan får nån slags uppkastning mot TVn.
En annan aspekt är den att Sjögren in i det sista litade fullständigt på BL enligt Sjögrens vänner. Det fanns nog inte på hans karta att BL skulle tänkas skada honom. Tror därför att reaktioner på beska wienerbröd eller sjukdomssymptom hos Sjögren inte nödvändigtvis behöver ha blivit så starka som man kanske först kan tro!
Citat:
Ursprungligen postat av
Strasser1337
Du menar ju att BL plockade upp Sjögren precis där han somnade? Hur kan han då inte ha noterat Svens uppkastning precis bredvid honom? Fläckarna har dessutom väldigt stor kontrast mot underlaget. Det låter inte alls rimligt att man inte noterar dessa.
”Spyan” eller snarare stänken var ju på TVn som stod någon meter från Sjögrens säng. Inte i själva sängen. Jag tänker att GMs uppmärksamhet i ett sånt här fall sannolikt var helt riktad mot offret. Det var bevidligen väldigt skräpigt. Var det dessutom dålig belysning är det inte orimligt att missa, nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strasser1337
Varför trodde inte polisen, som intervjuade BL flera gånger personligen, som undersökte Sjögrens hus med egna ögon istället för att bara titta på gamla foton, som fick en dagsaktuell bild av händelserna snarare än ett retrospektiv, på ett förgiftningsscenario?
Dom trodde helt klart på förgiftning initialt. Det var bland det första som de skickade analys för. Det skulle de inte gjort om de uppfattat spyan som något som funnits på platsen under lång tid. Sen tror jag att de stirrade sig blinda på att han hade blivit förgiftad via mjölken som stod på bordet. Så när det visade sig att så inte var fallet så tappade de intresset, vilket jag tycker är konstigt. BL skulle ju varit sällsynt korkad om han förgiftat Sjögren och lämnat kannan med gift kvar för allmän beskådan!
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Sjögrens immunförsvar måste ha varit anpassat efter hur han hade bott under många år så man kan säga att han var immun mot det mesta fast inte mot främmande bakteriestammar.
Tänk om han t. o. m. sov i sin skitiga overall? T. o. m. mat kan mycket väl ha stått framme som sedan ruttnade. Åt han ändå sådan mat? SS var inte en sådan person som badade och/eller duschade alltför ofta. Jag förutsätter att det inte fanns sådana möjligheter att göra det i hans hus. Någon gång lär han ändå ha gjort detta. Badade han i havet? Åkte han till ett badhus?
Det här är en bra poäng. Sjögren hade ju bott under sådana här förhållanden i säkert decennier. Jag har svårt att tänka mig att han sprang runt och kräktes stup i kvarten. Det mesta tyder på att spyan var färsk? Varför spydde han bara vid detta tillfälle? Spydde han lite när som helst borde fler spyor hittats. Det gjorde man inte.
Sjögren badade ibland hemma hos en bekant dom bodde i Visby.
Citat:
Ursprungligen postat av
tlarsson365
Ingen verkar tro på att det inte var BL eller att han hsft hjälp av minst en till.
Varför då ?.
Förutom det gamla talesättet ”två är en för mycket” så utesluter jag inte detta. Att minkfarmaren plockade ut 10.000 kr kontant (idag ca 80000) samma dag som Sjögren försvann skulle ju kunna tyda på en oförutsedd utgift i form av att någon extern tillgång behövde ”anlitas”. Men det är ren spekulation. Vi vet inte vad de pengarna skulle vara till för det frågade aldrig polisen. Polisen misstänkte ett tag BLs bekant vaktmästaren för att ha hjälp till, men man hittade aldrig något som tydde på någon inblandning förutom det där med att han hjälpte till att köra in Sjögrens säckar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Scientology
Ja absolutOch med en giftig dos silver borde inte mjölken blivit sur. Påstår någon det blir jag sur i stället. Huskurer med silverskedar och silverföremål är kända sedan lång tid.
Jag tänker inte att det var silvret som orsakade förgiftning eller kräkning, det var alldeles för liten mängd för det. Jag tänker att spåren av silver antyder att det finns en koppling mellan kräkningen och mjölken på bordet, men att denna koppling inte i sig behöver ha med förgiftning att göra.
Det här med ”huskurer” med silverföremål och silverskedar är mycket intressant. Jag har hört liknande ryktas tidigare. Kan du eller någon annan berätta mer om detta?