2021-08-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det försvarstalet hade varit lika självklart som ”Amen” i kyrkan. Intressantare hade nog varit uteslutningsmetoden i avsaknaden av andra fingeravtryck.

Fast hur skall du påvisa någon skuld i själva försvinnandet med eventuell avsaknad av annan persons fingeravtryck på diverse saker i huset menar du? Om du syftar på att Sjögrens fingeravtryck skulle saknas på nåt dokument så är ju BL trots allt dömd för bedrägeri med förfalskade papper som rör Sjögrens mark. Det är ju oomtvistat att han var en ful fisk.
Citera
2021-08-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Tror inte du har missuppfattat något per se men min kommentar är att begynnande demens knappast är den enda möjliga förklaringen till brister i djurhållning. Depression, ekonomiska problem, ångestproblematik, orimligt stor arbetsbörda und so weiter kan förstås yttra sig i form av att man inte riktigt klarar av att ta hand om sina djur på bästa sätt, hur mycket djurvän man än är. Men tror säkert att Sjögrens ålder delvis kan ha börjat ta ut sin rätt i kombination med den skrala ekonomin. Det är ju verkligen frågan hur glad och nöjd han var med tillvaron med allt krångel med myndigheter o.s.v. också.

Sen bör man väl ha i åtanke att Sjögrens bristande djurhållning nog begränsades till att han klippte sina får för sällan och att de rymde frekvent. Det var alltså inte frågan om avancerad vanvård eller så.
När man läser det du skriver så undrar jag om inte självmord hamnar på en högre nivå gällande möjligt scenario för ett försvinnande.
Citera
2021-08-10, 22:13
Medlem
Enligt podden så köper han mjölken av Majken och Tomas. När han var där och åt middag glömde han kvar krukan med mjölk vid bilen ute på åkern.

Majken tog med mjölken nästa dag när hon skulle in till Visby. SS var inte hemma så hon ställde då krukan på verandan. SS tog nog in den när han kom hem.

Detta var nog på onsdagen.

Jag gissar på att SS har ett svalt skafferi inne i huset där han har mjölken sen.
Denna kruka tar han fram och fyller över mjölk till en kanna och tar in till finrummet och dricker ur glas sen. Krukan blir stående kvar på golvet inne i köket sen öppen. Ingen mjölkdrickare lämnar sin mjölk sånär han reser bort bara den detaljen bland möss och flugor .. fast flugor kanske börjar dö av i oktober. Men ändå
Citera
2021-08-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Enligt podden så köper han mjölken av Majken och Tomas. När han var där och åt middag glömde han kvar krukan med mjölk vid bilen ute på åkern.

Majken tog med mjölken nästa dag när hon skulle in till Visby. SS var inte hemma så hon ställde då krukan på verandan. SS tog nog in den när han kom hem.

Detta var nog på onsdagen.

Jag gissar på att SS har ett svalt skafferi inne i huset där han har mjölken sen.
Denna kruka tar han fram och fyller över mjölk till en kanna och tar in till finrummet och dricker ur glas sen. Krukan blir stående kvar på golvet inne i köket sen öppen. Ingen mjölkdrickare lämnar sin mjölk sånär han reser bort bara den detaljen bland möss och flugor .. fast flugor kanske börjar dö av i oktober. Men ändå
Detta inlägg var en helgardering 1 X 2.
Du menar eftersom han inte tog hand om sin mjölkkanna samma kanna som han glömde ute vid åkern så pekar det på vadå.
Citera
2021-08-10, 23:04
Medlem
Citat:
Det som redan tidigare, i mina ögon iaf, var en riskabel plan med relativt liten chans till framgång blir ännu mer svår att lyckas med, under dessa nya förutsättningar.

Man skall alltså lura i Sven en bulle med sömnmedel/morfin i köket, utan att i praktiken ha en aning om hur mycket av dosen han faktiskt kommer få i sig eller hur han reagerar, med förhoppning om att han blir alldeles lagom drogad för att för egen maskin ta sig ut till säckarna på åkrarna för att väl framme vara vänlig nog att somna in utan att under någon del av processen väcka uppmärksamhet eller ställa till någon sorts besvär?

Vad händer om han får i sig för lite? =>
Legendariskt stark bonde inser att något är väldigt fel.

Vad händer om han får i sig för mycket? =>
Legendariskt tung bonde somnar eller dör och bitter besvärad bulvan med revbensbrott får stora, stora bärproblem.

Jag tror inte ens att en utbildad narkosläkare skulle klara av att få i en grovhuggen gotländsk bonde precis rätt dos sömnmedel via peroral bulle, och än mindre skulle en glad giftmördaramatör utan känd erfarenhet klara det.

Hur avgjorde man om morfinbullen var tillräckligt god för att inte planen skulle leda till omedelbar katastrof när Sjögren tar en enda tugga och arg som ett bi konfronterar bulvanbullbakaren? Avsmakade det kriminella geniet månne själv sin sats med smaskiga morfinwienerbröd?

Det är bara i mina ögon en alltför invecklad och onödigt komplicerad plan för att jag skall köpa detta som det mest troliga scenariot. Jag ser ingenting i BLs personlighet som får mig att tro att han skulle välja detta framför en mer direkt approach. Dessutom VET vi att förövarens plan faktiskt i praktiken lyckades - försvinnandet är olöst, inga avgörande spår hittades och jag ser alltför stora problem med denna plan. Jag tror att Sven hade upptäckt att något var väldigt fel innan han blev inkapaciterad och reagerat, varnat eller ställt till problem för förövaren.

Det är relevanta invändningar, helt klart. Vad gäller ”doseringen” så tänker jag att det är en viktig sak som glöms bort i ditt resonemang där, nämligen tidsaspekten. Något som är mycket viktigt är ju hur lång tid man tänker sig att det skall ta från inmundigandet tills att man sätter in dödsstöten. Att åka från Sjögrens hus till åkrarna på myren tar cirka 10 min med bil. Jag tänker att man som gärningsman därför tar i med en rejält kraftig dos. Hellre för mycket än för lite. Tar du dig bara ut till platsen där det skall avslutas ganska snart så gör det inget. Det tar ett bra tag innan offret märker att något är fel, är man då på rätt plats så spelar det ingen roll om man har tagit i tillräckligt för att sänka en häst eller för att sänka en elefant

Det som kan gå snett är i så fall att Sjögren tar längre tid på sig innan det är dags att lämna huset. Att han i så fall börjar få symptom och i den vevan får nån slags uppkastning mot TVn.

En annan aspekt är den att Sjögren in i det sista litade fullständigt på BL enligt Sjögrens vänner. Det fanns nog inte på hans karta att BL skulle tänkas skada honom. Tror därför att reaktioner på beska wienerbröd eller sjukdomssymptom hos Sjögren inte nödvändigtvis behöver ha blivit så starka som man kanske först kan tro!

Citat:
Du menar ju att BL plockade upp Sjögren precis där han somnade? Hur kan han då inte ha noterat Svens uppkastning precis bredvid honom? Fläckarna har dessutom väldigt stor kontrast mot underlaget. Det låter inte alls rimligt att man inte noterar dessa.

”Spyan” eller snarare stänken var ju på TVn som stod någon meter från Sjögrens säng. Inte i själva sängen. Jag tänker att GMs uppmärksamhet i ett sånt här fall sannolikt var helt riktad mot offret. Det var bevidligen väldigt skräpigt. Var det dessutom dålig belysning är det inte orimligt att missa, nej.

Citat:
Varför trodde inte polisen, som intervjuade BL flera gånger personligen, som undersökte Sjögrens hus med egna ögon istället för att bara titta på gamla foton, som fick en dagsaktuell bild av händelserna snarare än ett retrospektiv, på ett förgiftningsscenario?

Dom trodde helt klart på förgiftning initialt. Det var bland det första som de skickade analys för. Det skulle de inte gjort om de uppfattat spyan som något som funnits på platsen under lång tid. Sen tror jag att de stirrade sig blinda på att han hade blivit förgiftad via mjölken som stod på bordet. Så när det visade sig att så inte var fallet så tappade de intresset, vilket jag tycker är konstigt. BL skulle ju varit sällsynt korkad om han förgiftat Sjögren och lämnat kannan med gift kvar för allmän beskådan!

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Sjögrens immunförsvar måste ha varit anpassat efter hur han hade bott under många år så man kan säga att han var immun mot det mesta fast inte mot främmande bakteriestammar.

Tänk om han t. o. m. sov i sin skitiga overall? T. o. m. mat kan mycket väl ha stått framme som sedan ruttnade. Åt han ändå sådan mat? SS var inte en sådan person som badade och/eller duschade alltför ofta. Jag förutsätter att det inte fanns sådana möjligheter att göra det i hans hus. Någon gång lär han ändå ha gjort detta. Badade han i havet? Åkte han till ett badhus?

Det här är en bra poäng. Sjögren hade ju bott under sådana här förhållanden i säkert decennier. Jag har svårt att tänka mig att han sprang runt och kräktes stup i kvarten. Det mesta tyder på att spyan var färsk? Varför spydde han bara vid detta tillfälle? Spydde han lite när som helst borde fler spyor hittats. Det gjorde man inte.

Sjögren badade ibland hemma hos en bekant dom bodde i Visby.

Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Ingen verkar tro på att det inte var BL eller att han hsft hjälp av minst en till.
Varför då ?.

Förutom det gamla talesättet ”två är en för mycket” så utesluter jag inte detta. Att minkfarmaren plockade ut 10.000 kr kontant (idag ca 80000) samma dag som Sjögren försvann skulle ju kunna tyda på en oförutsedd utgift i form av att någon extern tillgång behövde ”anlitas”. Men det är ren spekulation. Vi vet inte vad de pengarna skulle vara till för det frågade aldrig polisen. Polisen misstänkte ett tag BLs bekant vaktmästaren för att ha hjälp till, men man hittade aldrig något som tydde på någon inblandning förutom det där med att han hjälpte till att köra in Sjögrens säckar.

Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Ja absolutOch med en giftig dos silver borde inte mjölken blivit sur. Påstår någon det blir jag sur i stället. Huskurer med silverskedar och silverföremål är kända sedan lång tid.

Jag tänker inte att det var silvret som orsakade förgiftning eller kräkning, det var alldeles för liten mängd för det. Jag tänker att spåren av silver antyder att det finns en koppling mellan kräkningen och mjölken på bordet, men att denna koppling inte i sig behöver ha med förgiftning att göra.

Det här med ”huskurer” med silverföremål och silverskedar är mycket intressant. Jag har hört liknande ryktas tidigare. Kan du eller någon annan berätta mer om detta?
Citera
2021-08-10, 23:08
Medlem
Citat:
Detta inlägg var en helgardering 1 X 2.
Du menar eftersom han inte tog hand om sin mjölkkanna samma kanna som han glömde ute vid åkern så pekar det på vadå.

Hahaha Ja ioförsig.
Men krukan var iallafall inte öppen då vill jag tro.
Jag vill mena att om man reser bort lämnar man inte färsk mjölk i en kruka på golvet i köket öppen dessutom.
Citera
2021-08-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Mjölken glömdes på åkern den dag Ss skulle hämta den så Majken levererade den dagen efter om det var på onsdagen. Mjölken som är opastöriserad kan stått i solen på eftermiddagen ute och bassiller börjat gro. Det är ändå oktober så på natten lär Mjölken kylts ner och smakat friskt fast full I bassiller.

Jag har gjort så själv en gång men då med vattenflaska som jag druckit ur och blev stående ute i solen. Jag drack av det nästa morgon då var det kallt och friskt men jag blev dålig I magen av det ..

Detta är så klart tänkbart, men märkligt att det skedde i direkt anslutning till att han sedan försvann. Snacka om att han i så fall hade en otursdag om båda dessa incidenter inträffade utan samband med varandra.

Annars finns det ju teorier som gör gällande att det finns ett samband: https://worldcitizenfederation.blogs...-1972.html?m=1

I detta scenario finns dessutom inte mindre än två alternativa gärningspersoner så jag hoppas TLarsson365 blir glad!
Citera
2021-08-10, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Detta är så klart tänkbart, men märkligt att det skedde i direkt anslutning till att han sedan försvann. Snacka om att han i så fall hade en otursdag om båda dessa incidenter inträffade utan samband med varandra.

Annars finns det ju teorier som gör gällande att det finns ett samband: https://worldcitizenfederation.blogs...-1972.html?m=1

I detta scenario finns dessutom inte mindre än två alternativa gärningspersoner så jag hoppas TLarsson365 blir glad!
Jag är alltid glad och gladare blir jag när jag ser detta.
Om det finns någon sanning i detta låter jag vara osagt eftersom jag inte känner till detta närmare.
Men om det är på samma låga nivå som när det gäller BL är jag skeptisk.
Nu dom senaste dagarna tycker jag nivån stigit avsevärt och nu finns en dialog där man ifrågasätter och kommer med intresanta inlägg både för och emot visa teorier och där fokusen inte är på någon specifik person i 1a hand.
Det som jag från början var emot är den enorma fokus på BL och att man inte tittade bredare.
Nu när jag fått en bättre inblick hur SS levde och att BL var skadad i revbenen är jag övertygad av följande.
Om BL är inblandad finns det någon som hjälp honom.
Men det lutar åt och känns mer som jag verkligen inte tror att BL är inblandad i försvinnandet.
Sen kan eller vill inte jag uttala mig om vem det kan vara istället eftersom jag inte känner till vilka andra som kan vara inblandade.
När det gäller bedrägeriet är BL skyldig och att lura en människa som "var" ens vän är avskyvärt och en person som SS som hade det svårt i många avseenden. Det är vidrigt.
Sen om det jag läst om hans ekonomiska bekymmer och att han blev av med sina djur som betytt mycket för honom och tillslut insåg han att blivit lurad av sin vän stämmer är det inte omöjligt att han hamnde i en eller djupare i en depression och valde att avsluta detta på egen hand.
Om så är fallet är det tragiskt och indirekt har BL varit delaktig i försvinnandet och att man tycker enormt illa om det förstår jag och det innebär att han är skyldig till viss del.
Men BL är då ingen mördare.
Citera
2021-08-10, 23:57
Medlem
Citat:

Nja tror inte på Majken och Tomas som dräpare.
Tack för länken förresten! Ska se Youtube filmen om nån dag. Har lite fullt upp närmsta tiden.

Kan man inte bara tänka sig att SS börjar sin sista dag i livet med en att han vaknar på morgonen reser sig upp i sängen och får en sur uppstötning som han råkar hosta till över. Vipps har vi stänken utan gift i över tv n . Mjölk kan han även druckit kvällen före. Och igen i finrummet nästa dag tillsammans med BL.
Jag vill tro att uppkastningen sura uppstötningen är rätt färsk då lantbrukare särskilt om man plöjer och sår med traktor utan hytt varje kväll ser väderleksprognos på TV. Kan även höras på radio. Men har man TV bör man väll se vädret på tv:n. Polisen bör kollat så att Tv:n fungerade. Var den trasig kan uppkasstningen uppstötningen varit äldre. Funkade Tv:n kolla han nog vädret varje kväll och då borde han puttsat av rutan. Därför var han nog död före kvällens aktuellt och väder eller vad det hette 1972.
Citera
2021-08-11, 00:11
Medlem
Citat:
Om det finns någon sanning i detta låter jag vara osagt eftersom jag inte känner till detta närmare.
Nu dom senaste dagarna tycker jag nivån stigit avsevärt och nu finns en dialog där man ifrågasätter och kommer med intresanta inlägg både för och emot visa teorier och där fokusen inte är på någon specifik person i 1a hand.
Det som jag från början var emot är den enorma fokus på BL och att man inte tittade bredare.
Nu när jag fått en bättre inblick hur SS levde och att BL var skadad i revbenen är jag övertygad av följande.
Men det lutar åt och känns mer som jag verkligen inte tror att BL är inblandad i försvinnandet.
Sen kan eller vill inte jag uttala mig om vem det kan vara istället eftersom jag inte känner till vilka andra som kan vara inblandade.
När det gäller bedrägeriet är BL skyldig och att lura en människa som "var" ens vän är avskyvärt och en person som SS som hade det svårt i många avseenden. Det är vidrigt.
Sen om det jag läst om hans ekonomiska bekymmer och att han blev av med sina djur som betytt mycket för honom och tillslut insåg han att blivit lurad av sin vän stämmer är det inte omöjligt att han hamnde i en eller djupare i en depression och valde att avsluta detta på egen hand.
Om så är fallet är det tragiskt och indirekt har BL varit delaktig i försvinnandet och att man tycker enormt illa om det förstår jag och det innebär att han är skyldig till viss del.

BL själv framförde ju denna teorin vid flera tillfällen genom åren. Att Sjögren skulle ha blivit deprimerad och hoppat från gotlandsbåten.

Det som brister i teorin är det faktum att det egentligen inte var Sjögren som blev lurad, det var ju minkfarmaren som BL lurade genom att få honom att betala dyra pengar för en massa kontrakt som var båg. Hade Sjögren inte försvunnit så hade han säkert blivit sur på BL då det hade blivit en massa merarbete med att reda ut härvan, men inget av kontrakten hade gått igenom och Sjögren hade nog kanske tyckt att det var lite kul att minkfarmaren åkte på en näsbränna i sin iver att komma åt marken.

Men nu försvann ju Sjögren så då blev historien en helt annan.
Citera
2021-08-11, 00:36
Medlem
Citat:

Citat:
BL själv framförde ju denna teorin vid flera tillfällen genom åren. Att Sjögren skulle ha blivit deprimerad och hoppat från gotlandsbåten.

Det som brister i teorin är det faktum att det egentligen inte var Sjögren som blev lurad, det var ju minkfarmaren som BL lurade genom att få honom att betala dyra pengar för en massa kontrakt som var båg. Hade Sjögren inte försvunnit så hade han säkert blivit sur på BL då det hade blivit en massa merarbete med att reda ut härvan, men inget av kontrakten hade gått igenom och Sjögren hade nog kanske tyckt att det var lite kul att minkfarmaren åkte på en näsbränna i sin iver att komma åt marken.

Men nu försvann ju Sjögren så då blev historien en helt annan.
SS blev sviken eller lurad beroende på hur man ser det.
Direkt efter jag skrev mitt senaste inlägg kändes det inte bra i "magen".
Det kändes inte helt ok i efterhand och min känsla brukar inte svika mig.

När det gäller vänskapen mellan BL och SS så tror jag den var äkta.
det finns ett uttryck som är .
Tillfället gör tjuven.
När BL fick möjligheten till att få en större summa pengar genom att förmå SS att sälja sin tomt tog girigheten över.

BB är inte mördaren den känslan står fast.
Men om vi tar med dom 10.000 i beräkningen som betaldes är min känsla isåfall att han anlitat personer att utföra uppdraget utifrån av den som betalde dessa pengar till honom.
Han agerade mellanhand igen.

Har SS tagit livet av sig.
Den teorin känns inte rätt enligt magen.

Finns det en alternativ gärningsman.
Ja enligt magen. Den känslan är påtaglig.
Vem och varför vet jag inte eftersom jag inte är tillräckligt insatt.

Skulle jag tippa enligt magen ska vi fokusera på ev torpeder eller söka efter misstänkta gärningman runt SS men då inte BL.
Nu är magen lugn igen.😉
Citera
2021-08-11, 11:39
Medlem
Citat:
Fast hur skall du påvisa någon skuld i själva försvinnandet med eventuell avsaknad av annan persons fingeravtryck på diverse saker i huset menar du? Om du syftar på att Sjögrens fingeravtryck skulle saknas på nåt dokument så är ju BL trots allt dömd för bedrägeri med förfalskade papper som rör Sjögrens mark. Det är ju oomtvistat att han var en ful fisk.

Nje jag menade mer på om nu inte polisen valt att lägga ner Sjögrens försvinnande var detta ett i mängden av indicier.
H*oas var tydligen av uppfattningen att då de ej hade någon kropp och det skulle bli svårt med bevisläget även med kropp (hur han nu visste det?) valde man att lägga ner.

Detta trots att det inkom fler tips med uppenbar koppling till BA och husaffärerna. Inte minst under rättegången med markaffärerna där BA försvann, lägligt kan tyckas, precis vid överklagandet till HD, uppstod ännu fler frågetecken. H*oas uttalar sig själv om detta i Horisont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in