2021-08-10, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Njaä. Inte med bästa vilja i världen kan man väl påstå att det var snyggt runt huset? Sjögren hade en väldig massa olika fordon och maskiner stående runtomkring på tomten som han hade plundrat på reservdelar och en lada som var statt i förfall och delvis hade rasat.

Att han inte hade pengar att reparera och underhålla för är känt och det förfallet syns både inne och ute men tycker ändå inte se den oordning runt gården som matchar köket.

Har du kanske fler bilder på gården i andra vinklar än de som finns länkade i mitt fg inlägg?
Senast redigerad av viperstyle 2021-08-10 kl. 18:03.
Citera
2021-08-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Att han inte hade pengar att reparera och underhålla för är känt och det förfallet syns både i be och ute men tycker ändå inte se den oordning runt gården som matchar köket.

Har du kanske fler bilder på gården i andra vinklar än de som finns länkade i mitt fg inlägg?

Ja, jag har iaf de bilder som finns i magasinet Horisonts specialnummer och som visar delar av tomten och gården. Hoppas inte jag låter väldigt dryg och ogin nu men jag tycker det känns lite sådär att dela ut dessa bilder eftersom Horisont nog har dessa exklusivt och har lagt ner massa tid och energi på att skapa vad jag tycker är kvalitetsjournalistik. Du kan ju själv köpa det numret för 66 kronor vilket jag tycker det är värt. Som sagt, hoppas du förstår varför jag inte bara laddar upp dom nånstans.
Citera
2021-08-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ja, jag har iaf de bilder som finns i magasinet Horisonts specialnummer och som visar delar av tomten och gården. Hoppas inte jag låter väldigt dryg och ogin nu men jag tycker det känns lite sådär att dela ut dessa bilder eftersom Horisont nog har dessa exklusivt och har lagt ner massa tid och energi på att skapa vad jag tycker är kvalitetsjournalistik. Du kan ju själv köpa det numret för 66 kronor vilket jag tycker det är värt. Som sagt, hoppas du förstår varför jag inte bara laddar upp dom nånstans.

Ok trodde möjligen du hade mer. Jag har också bland annat utgått ifrån både Horisonts text och bilder i nr 58.
Citera
2021-08-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ok trodde möjligen du hade mer. Jag har också bland annat utgått ifrån både Horisonts text och bilder i nr 58.

Nope. Har inga bilder utöver Horisonts, de som finns på hittasjogren.nu och de som finns på nån Facebook-sida som jag tror länkats till tidigare.

Får man fråga lite vad det är du far efter i det här resonemanget kring oredan, för jag förstår nog inte riktigt? Betvivlar du alltså uppgifterna om att Sven sedan länge hade det väldigt ohygieniskt och ostädat hemma och tror att det var gärningsmannen som åstadkom allt detta? Eller läser jag in för mycket i vad du skriver? Utveckla gärna lite för det är alltid intressant att höra andras infallsvinklar.
Citera
2021-08-10, 19:00
Medlem
Scientologys avatar
Måste nog ändå återknyta till tanken om att Sjögren kan ha haft en begynnande demens. Såvitt det framgår av sidan https://www.facebook.com/Olostamord/...50378850018079 så hade Sjögren tidigare både hästar, kor får, höns och ett svin. Men förefaller ha fått någon typ av djurförbud och därefter starkt decimerat sin djurhållning till höns och en katt. Någon som vet om detta är adekvat information?

Djurförbud associerar jag främst till någon typ av presenil demens, man & vill men klarar inte riktigt av det trotts att man är en stor djurvän. Finner det väldigt otroligt att en djurvän vid sina sinnes fulla bruk skulle få förbud att hålla djur (om inte förklaringen är just presenil demens)

Kommentarer till detta? Någon som kan klargöra faktaläget? Har jag missuppfattat något?
Citera
2021-08-10, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
På kvällen den 5 oktober i Sjögrens hus.

Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Ja, att huset genomsöktes efter att han försvann finns det mycket som talar för. Främst att Sjögren hade nämnt att han hade ”papper” hemma angående försäljningen av marken intill grottorna. Papper som utgjorde ett återköpskontrakt, skenkontrakt eller liknande. Papper som aldrig återfanns.
Alla elsladdar var också urdragna i Sjögrens sovrum. En granne till Sjögren har uppgett att denne hade ”sett att det lyste sent på kvällen” hemma hos Sjögren kvällen den 5 oktober vilket var ovanligt. Så de måste dragits ut efter detta, kanske på natten till den 6 oktober.
Ytterligare en sak som talar till BLs nackdel är att ett köpekontrakt för Sjögrens myrmarker signerat att BL och daterat den 3 oktober hittades i Sjögrens finrum. Det kvitto signerat av Sjögren som BL anförde som bevis för att detta kontrakt var äkta visade sig senare vara förfalskat. Det är alltså otroligt att denna köpehandling hamnade i Sjögren hus medan han fortfarande levde.

Var gäller att uppkastningarna inte borstades bort av gm så skrev jag tidigare att dessa snarare utgjorde ”stänk” än en renodlad ”spya”. Var belysningen lite skum när huset genomsöktes (och gm kanske fokuserade på annat så som att hitta de dokument han sökte efter) så är det inte alls omöjligt att denne helt enkelt inte lade märke till den.

Mycket intressanta uppgifter.

Man kan ju fråga sig varför drogs alla elsladdar ur i hans sovrum? Att det var ovanligt att det lyste sent på kvällen hemma hos SS var väl att han gick tidigt i säng. Fast sent på kvällen den 5 oktober gjorde var belysningen på slagen. Det var nog inte SS själv som vare sig hade tänt belysningen eller dragit ur elsladdarna i sovrummet. Det var nog någon som letade efter något. Vem denne "någon" var som man i första hand kommer att tänka på är förstås BL.
Citera
2021-08-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Måste nog ändå återknyta till tanken om att Sjögren kan ha haft en begynnande demens. Såvitt det framgår av sidan https://www.facebook.com/Olostamord/...50378850018079 så hade Sjögren tidigare både hästar, kor får, höns och ett svin. Men förefaller ha fått någon typ av djurförbud och därefter starkt decimerat sin djurhållning till höns och en katt. Någon som vet om detta är adekvat information?

Djurförbud associerar jag främst till någon typ av presenil demens, man & vill men klarar inte riktigt av det trotts att man är en stor djurvän. Finner det väldigt otroligt att en djurvän vid sina sinnes fulla bruk skulle få förbud att hålla djur (om inte förklaringen är just presenil demens)

Kommentarer till detta? Någon som kan klargöra faktaläget? Har jag missuppfattat något?

Tror inte du har missuppfattat något per se men min kommentar är att begynnande demens knappast är den enda möjliga förklaringen till brister i djurhållning. Depression, ekonomiska problem, ångestproblematik, orimligt stor arbetsbörda und so weiter kan förstås yttra sig i form av att man inte riktigt klarar av att ta hand om sina djur på bästa sätt, hur mycket djurvän man än är. Men tror säkert att Sjögrens ålder delvis kan ha börjat ta ut sin rätt i kombination med den skrala ekonomin. Det är ju verkligen frågan hur glad och nöjd han var med tillvaron med allt krångel med myndigheter o.s.v. också.

Sen bör man väl ha i åtanke att Sjögrens bristande djurhållning nog begränsades till att han klippte sina får för sällan och att de rymde frekvent. Det var alltså inte frågan om avancerad vanvård eller så.
Citera
2021-08-10, 19:56
Medlem
Dra ur sladden till Tv:n var vanligt förr. Så gjorde även min mormor och morfar födda tidigt 1900
Vissa gör så ännu idag av säkert.

Mjölken glömdes på åkern den dag Ss skulle hämta den så Majken levererade den dagen efter om det var på onsdagen. Mjölken som är opastöriserad kan stått i solen på eftermiddagen ute och bassiller börjat gro. Det är ändå oktober så på natten lär Mjölken kylts ner och smakat friskt fast full I bassiller.

Jag har gjort så själv en gång men då med vattenflaska som jag druckit ur och blev stående ute i solen. Jag drack av det nästa morgon då var det kallt och friskt men jag blev dålig I magen av det ..

Kan vara samma här.

Uppkastningen hade spår av silver lika så glaset I finrummet kanske ä en tillbringaren minns inte exakt nu men inte krukan i köket den hade inget spår av gift eller silver. Inget spår av gift i glaset heller men Uppkastningen blev inte undersökt för gift.
Synd det inte gjordes. Kanske där inte var nått gift. Vem vet..
Citera
2021-08-10, 20:16
Medlem
Citat:
Nope. Har inga bilder utöver Horisonts, de som finns på hittasjogren.nu och de som finns på nån Facebook-sida som jag tror länkats till tidigare.

Får man fråga lite vad det är du far efter i det här resonemanget kring oredan, för jag förstår nog inte riktigt? Betvivlar du alltså uppgifterna om att Sven sedan länge hade det väldigt ohygieniskt och ostädat hemma och tror att det var gärningsmannen som åstadkom allt detta? Eller läser jag in för mycket i vad du skriver? Utveckla gärna lite för det är alltid intressant att höra andras infallsvinklar.

Att Sjögren hade det både rejält snuskigt, skitigt och ostädat är nog ingen som ifrågasätter. Sen förföll gården säkert både invändigt och utvändigt i takt med att inkomsterna sina. Men frånsett det så är jag inte av uppfattningen att han direkt var så oordningsam som i den grad som syns i mischmaschen av allt bråte under köksbordet, på golv etc. Det är också ganska specifika saker som ligger utspridda: mest papper och kläder. Sen att polisen efter 12 dagar konstatera att mjölken surnat och grisfötterna i källaren ruttnat är mindre konstigt.

Han har, som många andra bönder, rostiga reservdelsmaskiner stående på tomten men frånsett dessa så är det ingen direkt röra med exempelvis gamla mögliga höbalar, presenningar, döda djur, foderfat, kasserad elektronik/vitvaror eller annat som ligger där.

Min teori är att GM systematiskt gått igenom huset för att avlägsna främst kontraktuella bevis men även planterat nya och det har tagit sin tid. Jag tror också att det är denna person som är orsaken till adhoc röran tillika mordet.

Jag misstänker att flertalet fingeravtryck kunnat fastställas i röran som pekat åt ett håll.
Senast redigerad av viperstyle 2021-08-10 kl. 20:33.
Citera
2021-08-10, 20:47
Medlem
Citat:
Att Sjögren hade det både rejält snuskigt, skitigt och ostädat är nog ingen som ifrågasätter. Sen förföll gården säkert både invändigt och utvändigt i takt med att inkomsterna sina. Men frånsett det så är jag inte av uppfattningen att han direkt var så oordningsam som i den grad som syns i mischmaschen av allt bråte under köksbordet, på golv etc. Det är också ganska specifika saker som ligger utspridda: mest papper och kläder. Sen att polisen efter 12 dagar konstatera att mjölken surnat och grisfötterna i källaren ruttnat är mindre konstigt.

Han har, som många andra bönder, rostiga reservdelsmaskiner stående på tomten men frånsett dessa så är det ingen direkt röra med exempelvis gamla mögliga höbalar, presenningar, döda djur, foderfat, kasserad elektronik/vitvaror eller annat som ligger där.

Min teori är att GM systematiskt gått igenom huset för att avlägsna främst kontraktuella bevis men även planterat nya och det har tagit sin tid. Jag tror också att det är denna person som är orsaken till adhoc röran tillika mordet.

Jag misstänker att flertalet fingeravtryck kunnat fastställas i röran som pekat åt ett håll.

Aha! Ja, jag har iaf inga invändningar mot något du skriver med möjligt undantag för gradskillnader i hur mycket av röran man kan lasta gärningspersonen för, men det är väl av blott akademiskt intresse.

Problemet med fingeravtrycken är väl bara att den huvudmisstänkte knappast förnekar att han har varit i huset, "hjälpt" Sjögren med ditt och datt och således avsatt sina fingeravtryck både här och där. Jag förmodar att han bara skulle förklara att hans fingeravtryck finns på konstiga ställen med att han förstås har letat efter sin vän och tittat runt bland papper och pinaler efter något som kan ge honom en ledtråd till vart Sven tog vägen? "Jag var orolig och tänkte att han kanske lämnat något självmordsbrev eller liknande."
Citera
2021-08-10, 21:19
Medlem
Citat:
Aha! Ja, jag har iaf inga invändningar mot något du skriver med möjligt undantag för gradskillnader i hur mycket av röran man kan lasta gärningspersonen för, men det är väl av blott akademiskt intresse.

Problemet med fingeravtrycken är väl bara att den huvudmisstänkte knappast förnekar att han har varit i huset, "hjälpt" Sjögren med ditt och datt och således avsatt sina fingeravtryck både här och där. Jag förmodar att han bara skulle förklara att hans fingeravtryck finns på konstiga ställen med att han förstås har letat efter sin vän och tittat runt bland papper och pinaler efter något som kan ge honom en ledtråd till vart Sven tog vägen? "Jag var orolig och tänkte att han kanske lämnat något självmordsbrev eller liknande."

Ja det försvarstalet hade varit lika självklart som ”Amen” i kyrkan. Intressantare hade nog varit uteslutningsmetoden i avsaknaden av andra fingeravtryck.
Citera
2021-08-10, 21:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alla elkablarna utdragna i sovrummet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Dra ur sladden till Tv:n var vanligt förr. Så gjorde även min mormor och morfar födda tidigt 1900
Vissa gör så ännu idag av säkert.

Mjölken glömdes på åkern den dag Ss skulle hämta den så Majken levererade den dagen efter om det var på onsdagen. Mjölken som är opastöriserad kan stått i solen på eftermiddagen ute och bassiller börjat gro. Det är ändå oktober så på natten lär Mjölken kylts ner och smakat friskt fast full I bassiller.

Jag har gjort så själv en gång men då med vattenflaska som jag druckit ur och blev stående ute i solen. Jag drack av det nästa morgon då var det kallt och friskt men jag blev dålig I magen av det ..

Kan vara samma här.

Uppkastningen hade spår av silver lika så glaset I finrummet kanske ä en tillbringaren minns inte exakt nu men inte krukan i köket den hade inget spår av gift eller silver. Inget spår av gift i glaset heller men Uppkastningen blev inte undersökt för gift.
Synd det inte gjordes. Kanske där inte var nått gift. Vem vet..

Ja detta var vanligt förr och förekommer ännu.

Fast nu var alla elsladdarna utdragna i Sjögrens sovrum. Hur många dessa var det jag dock inte. Det kan vara möjligt att det skett på det sättet med mjölken som han hade med sig när han var ute på fälten och arbetade. Tänker du svagdrickskaggen med surnad mjölk? Antagligen drack han mjölk när han var ute och arbetade på sina åkrar. Ja det är synd att uppkastningen aldrig blev undersökt närmare. Denna kanske innehöll gift eller så gjorde den inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in