2021-08-19, 12:20
Medlem
Scientologys avatar
De som ville ha marken fick den!

Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Vad hände med mark och hus efter SS's försvinnande? Tog syskonbarnen över eller vad

Sjögren var nog inte så rik som man lätt kan tro vid första titten.
Citat:
Hans arvingar blev hans bror och tre syskonbarn. Av Sven Sjögrens saker fanns då diverse möbler som släktingarna hade tagit hand om. Hela hans bohag värderades till 2 600 kronor. Sammanlagt värderades hans hus, marker och tillgångar till nära en kvarts miljon kronor. Men när alla skulder var betalda återstod bara 74 571 kronor.
Sven Sjögrens arvingar sålde av hans tillgångar. I dag ägs hans hus och det mesta av hans marker av arvingar till de två spekulanter han själv vägrade sälja till.
https://helagotland.se/start/utredni...a-5508178.aspx
Citera
2021-08-19, 12:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Från Horisont.

Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Sjögren var nog inte så rik som man lätt kan tro vid första titten.https://helagotland.se/start/utredni...a-5508178.aspx

Tack för detta.

I Horisont på sidan 72 står det följande som jag citerar:

"När Sjögrens dödförklaring var ett faktum blev det hans systerson som ärvde den mycket förfallna gården, som då hade stått öde och övergiven i över tio års tid. Systersonen hade dock inget intresse av Sjögrens mark utan sålde allt på den öppna marknaden. Det mesta köptes upp av minkfarmaren."
Citera
2021-08-19, 13:10
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för detta.

I Horisont på sidan 72 står det följande som jag citerar:

"När Sjögrens dödförklaring var ett faktum blev det hans systerson som ärvde den mycket förfallna gården, som då hade stått öde och övergiven i över tio års tid. Systersonen hade dock inget intresse av Sjögrens mark utan sålde allt på den öppna marknaden. Det mesta köptes upp av minkfarmaren."

RR jublade och SS vände sig i sin grav
Citera
2021-08-19, 14:15
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
RR jublade och SS vände sig i sin grav

Ja och BL (33-åringen) hade en sådan otrolig tur att han vann 50 tusen kronor en kort tid därefter. Tänka sig!https://www.facebook.com/Tips-om-Sve...52068033066719
Vilken räcka av tillfälligheter...
Citera
2021-08-19, 17:32
Jag jobbade en säsong på minken under 70talet. Det var allmänt känt att SS åkte ner i den stora kvarnen där man malde nöt och griskadaver till minkarna. Jag har då aldrig hört något annat. Kanske är det inte sant men ingen rök utan eld
Citera
2021-08-19, 17:49
Medlem
Scientologys avatar
https://www.facebook.com/10389815788...5894949350694/

Gotlands nyheter 10 november 1972 Skriver om att Sjögren troligen haft 87500 kronor på sig och att detta kan ha varit motivet för ett brott. Dessa pengar i samband med markaffären är tydligen anledningen till att riksmordkommisionen kopplades in. Stämmer detta?

Någon som kan belysa varför Sven Sjögren dragit på sig så mycket skulder & och varför det blev så lite pengar kvar till släktingarna? Marken borde ju ha stigit i värde och några löpande kostnader fanns det väl inte?
Citera
2021-08-19, 18:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sjögren blev minkföda?

Citat:
Jag jobbade en säsong på minken under 70talet. Det var allmänt känt att SS åkte ner i den stora kvarnen där man malde nöt och griskadaver till minkarna. Jag har då aldrig hört något annat. Kanske är det inte sant men ingen rök utan eld

Kan mycket väl vara fullt möjligt att Sjögren blev nermald i den stora kvarnen.

Ett mycket bra sätt om någon vill bli av med en kropp utan att den skall hittas genom att mala ner den till minkföda.
Citera
2021-08-19, 19:34
Medlem
Citat:

Ett mycket bra sätt om någon vill bli av med en kropp utan att den skall hittas genom att mala ner den till minkföda.

Verkar väldigt lätt.. Borde inte fler vara ”försvunna” (nermalda)? Finns ju förmodligen fler som inte varit sams på ön..
Citera
2021-08-19, 20:29
Medlem
Sjögren var utfattig när han försvann.

Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
https://www.facebook.com/10389815788...5894949350694/

Gotlands nyheter 10 november 1972 Skriver om att Sjögren troligen haft 87500 kronor på sig och att detta kan ha varit motivet för ett brott. Dessa pengar i samband med markaffären är tydligen anledningen till att riksmordkommisionen kopplades in. Stämmer detta?

Någon som kan belysa varför Sven Sjögren dragit på sig så mycket skulder & och varför det blev så lite pengar kvar till släktingarna? Marken borde ju ha stigit i värde och några löpande kostnader fanns det väl inte?

Man trodde i början att Sjögren hade haft en massa pengar från markförsäljningen och att det skulle kunnat varit motivet till att någon tagit honom av daga. Det visade sig dock rätt snart att BL, den så kallade "bulvanen" föreföll ha behållit och spenderat i princip alla de pengar som Sjögren skulle ha fått i handpenning. I själva verket var Sjögren utfattig vid försvinnandet och låg efter med ett flertal räkningar.
Citera
2021-08-19, 20:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte så vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fintsomfn
Verkar väldigt lätt.. Borde inte fler vara ”försvunna” (nermalda)? Finns ju förmodligen fler som inte varit sams på ön..

Det finns det säkert men är inte så vanligt att detta sker och GM måste ha tillgång till en mink- eller grisfarm.

Kan inte komma på något annat svenskt fall men väl några utländska.
Citera
2021-08-19, 23:20
Medlem
Citat:

Ja det kan ju vara så och jag är lite inne på det också att så skett men i så fall är det ju kört nu att bevisa det. Så därför försöker jag tro på andra alternativ.

Dessutom är köttkvarnen egentligen en ordentligt dålig ide. Skulle du göra det idag kommer hela kvarnen bli full i dna och hårstrån. Där till alla hinkar och skottkärror eller vad man har för att bära fram nermalda till minkarna.

Nu är ju detta tidigt 70 tal så DNA är väll inget som man kan hantera. Men hårstrån då ?

Hur som. Nyttjade man kvarnen kan man ju bara konstatera att det fungerade den gången i alla fall
Citera
2021-08-19, 23:30
Medlem
Citat:
Om så är fallet kan man undra vem som är mördaren.
Är det bulvanen eller minkfarmaren eller båda.
Alla pratar om bulvanen men få om minkfarmaren.
Är man en bedragare blir man lätt en mördare. Är man minkfarmare och/eller direktör så tror få att man kan mörda.
Lite märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in