Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-26, 17:54
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 5 oktober 1972 försvann den 62-årige Sven Sjögren från sitt hus liggande alldeles i närheten av de kända Lummelundagrottorna på Gotland.
Han hade samma dag varit in till Visby för en del ärenden. Eftersom det inte är långt mellan dessa två ställen lär Sjögren ha gjort de flesta av sina olika ärenden i just Visby. När han återvände till sin bostad så ställde han som vanligt sin bil (ev. en Mercedes av nyare modell) på tomten.
När polisen sedan tillkallades så verkare "allt vara som vanligt" i hans hus som han bebodde ensam. Inga omkullvräkta möbler, blodspår etc.
Ej heller verkade något vara stulet men å andra sidan så visste ju inte polisen vad exakt han hade i sina lådor och skåp?
Polisen draggade i vattnet, de sökte på hans tomt samt i Lummelundagrottorna efter hans kropp. Tyvärr var allting förgäves och än idag väntar detta försvinnande på en uppklaring/förklaring.
Citera
2009-04-26, 17:57
  #2
Medlem
Ung_Fascists avatar
Vad är frågeställningen?

han kanske gett sej in i grottorna för att aldrig hittas igen, eller drunknat och missats i draggningen.
Citera
2009-04-26, 18:13
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ja frågeställningen är denna: Vad hände med honom? Han försvann utan ett spår. Det kan ha varit en kriminell handling och det kan vara som du bl.a. skrev att han omkom genom en olycka. Eftersom det var i oktober månad så lär han knappast ha tagit sig en simtur? Eftersom han bodde alldeles intill grottorna så kan man tänka sig att han hade besökt dessa en del och kände till dem bra? Han kanske rent utav var född i trakterna?
Däremot bodde han ensam och var tydligen ganska förtegen ang. sitt liv. Om jag inte minns helt fel skulle han ha varit affärman till yrket.
Polisen ansåg dock tydligen att allt talade för ett brott.
Citera
2009-04-26, 18:21
  #4
Medlem
Ung_Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja frågeställningen är denna: Vad hände med honom? Han försvann utan ett spår. Det kan ha varit en kriminell handling och det kan vara som du bl.a. skrev att han omkom genom en olycka. Eftersom det var i oktober månad så lär han knappast ha tagit sig en simtur? Eftersom han bodde alldeles intill grottorna så kan man tänka sig att han hade besökt dessa en del och kände till dem bra? Han kanske rent utav var född i trakterna?
Däremot bodde han ensam och var tydligen ganska förtegen ang. sitt liv. Om jag inte minns helt fel skulle han ha varit affärman till yrket.
Polisen ansåg dock tydligen att allt talade för ett brott.


Har du rätt i. Fan va många frågor som inte går att besvara!
Men nån info måste ju finnas angående dennes liv. Får lägga in google hjärnan i bruk så vi kommer nån vart.
Citera
2009-04-26, 18:24
  #5
Medlem
Ung_Fascists avatar
"alistair_2008-04-16, 18:58
Fröjelmordet är perskriberat,men gärningsmannen ska ha bekänt för en viss präst-Fröjel morden 2 knarkare,ena sitter på 10 år den andre på Livstid..Sven Sjögren??


sven sjögren var en gotländsk lantbrukare i ca 60 årsåldern som ägde attraktiv mark vid lummelunda grottorna och han som ägde minkfarmen ville köpa marken men fick inte å han antogs ha mördat honnom "hans båt försvann i samma veva och man trodde att han sänkt båten med sven i men båten eller sven har alldrig hittats ... tror jag"

Han från minkfarmen alltså? Han sägs väl att blivit nedmald och matad med?
Skumt detta.
Citera
2009-04-26, 18:57
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket stort tack för intressant info Ung Fascist. Nej Fröjel-mordet är något helt annat och av betydligt äldre datum - 1954. Här var det en gammal och sjuk änka som blev ihjälslagen med en käpp. Detta förblev också olöst.
Den Sven Sjögren som bodde granne med en minkfarm är nog den rätte Sven Sjögren. Detta ev. förfaringssätt låter faktiskt ganska troligt? Jaså var Sven Sjögren lantbrukare? Jag har dock aldrig hört talats om detta med minkfarmen? Jag vet att i ett stort bokverk som kom ut under 1970-talet (eller i NK?) togs just detta fall upp mycket kortfattat på en enda sida samt det visades ett litet s/v foto på Sjögrens bil samt en del av hans hus.
Tänk om Sjögren blev nermald och matad med till minkarna? Jag håller med dig att det hela låter skumt!
Citera
2009-04-26, 19:09
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ju mer man tittar på detta fall desto mera mystiskt blir det?
I en artikel 1974.10.20. så skall tydligen inte enbart Sven Sjögren ha försvunnit utan även ytterligare en man vid namn Björn Adolfsson? Eftersom jag inte kunde få upp de aktuella sidorna så kunde jag bara läsa en del av det hela. Där nämns också i denna artikel om en 33-åring som skulle vara rädd. Kunde tyvärr inte läsa mera.
Tydligen så skall de fått fram att Sjögren satt i sitt kök och läste tidningen denna dag den 5 oktober 1972.
Iaf så ägde han 28000 kvm attraktiv mark i närheten av Lummelundagrottorna.
Citera
2009-04-26, 19:29
  #8
Medlem
Ung_Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ju mer man tittar på detta fall desto mera mystiskt blir det?
I en artikel 1974.10.20. så skall tydligen inte enbart Sven Sjögren ha försvunnit utan även ytterligare en man vid namn Björn Adolfsson? Eftersom jag inte kunde få upp de aktuella sidorna så kunde jag bara läsa en del av det hela. Där nämns också i denna artikel om en 33-åring som skulle vara rädd. Kunde tyvärr inte läsa mera.
Tydligen så skall de fått fram att Sjögren satt i sitt kök och läste tidningen denna dag den 5 oktober 1972.
Iaf så ägde han 28000 kvm attraktiv mark i närheten av Lummelundagrottorna.


Hm detta går djupare och djupare ner i skumheten. Kan man få fram dessa artiklar? Kanske kan begära ut dessa på biblioteket i arkivet. Får försöka detta om jag har vägarna förbi där nåndag.

Även förundersökningen kring detta borde man väl kunna begära ut?
Citera
2009-04-26, 19:55
  #9
Medlem
Ung_Fascists avatar
Helt omöjligt att hitta information om detta fall ju! Nån som kommit nånvart?
Citera
2009-04-26, 20:14
  #10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sjögren och Adolfsson skall tydligen också ha varit grannar. Troligen så skall det också ha legat en barnkoloni i närheten av deras markareal. Denna lär väl dock ha varit stängd i oktober 1972.
Ja det har du rätt i att det är mycket svårt att få fram några uppgifter ang. detta fall eller rättare sagt dessa fall. Adolfsson hade jag aldrig ens hört talats om?
Ja det skall gå att få ut förundersökningar ang. Sven Sjögren om hans fall är ansett av polisen som ett mord utan kropp. Är det ansett som enbart ett försvinnande så kan det nog bli svårare tror jag? Ett mord preskriberas ju efter 25 år men ett försvinnande, t.ex. Viola Widegren, efter hela 70 år.
Citera
2009-04-26, 21:08
  #11
Medlem
Ung_Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Sjögren och Adolfsson skall tydligen också ha varit grannar. Troligen så skall det också ha legat en barnkoloni i närheten av deras markareal. Denna lär väl dock ha varit stängd i oktober 1972.
Ja det har du rätt i att det är mycket svårt att få fram några uppgifter ang. detta fall eller rättare sagt dessa fall. Adolfsson hade jag aldrig ens hört talats om?
Ja det skall gå att få ut förundersökningar ang. Sven Sjögren om hans fall är ansett av polisen som ett mord utan kropp. Är det ansett som enbart ett försvinnande så kan det nog bli svårare tror jag? Ett mord preskriberas ju efter 25 år men ett försvinnande, t.ex. Viola Widegren, efter hela 70 år.


Jo den nissen Adolfsson hade jag aldrig hört talas om. Ska höra mej för lite imorn kring båda dessa fall.
Okej, får man nästan ta kontakt med polisen(?) och höra efter.
Citera
2009-04-27, 15:24
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pratade idag med en person som ursprungligen kommer ifrån Tingstede och kände till detta ang. Sven Sjögren mycket väl. Björn Adolfsson hade personen ifråga aldrig hört talats om konstigt nog?
Lummelundagrottorna ligger ca 1 mil ifrån Tingstede och i denna bygd pratades det mycket om att den 31-årige (1972) misstänkte mannen skulle ha malt ner Sjögren till minkfoder. 31-åriingen vars namn jag också fick fram arbetade just på denna minkfarm. När väl polisen kollade minkfodret samt kvarnarna för att se om det fanns rester kvar efter en kropp hade det gått för lång tid så de "kammade noll" där också.
Han ville köpa Sjögrens mark men denne vägrade. Det skall tydligen ha blivit bråk emellan dem ang. detta. Idag skall all Sjögrens mark ägas av någon slags stiftelse.
Efter dessa händelser så blev den misstänkte tvungen att flytta från området. Han var redan "dömd" av lokalbefolkningen och kallades öppet för "Mördaren".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback