2021-08-11, 14:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev Sjögren förgiftad?

Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Det är relevanta invändningar, helt klart. Vad gäller ”doseringen” så tänker jag att det är en viktig sak som glöms bort i ditt resonemang där, nämligen tidsaspekten. Något som är mycket viktigt är ju hur lång tid man tänker sig att det skall ta från inmundigandet tills att man sätter in dödsstöten. Att åka från Sjögrens hus till åkrarna på myren tar cirka 10 min med bil. Jag tänker att man som gärningsman därför tar i med en rejält kraftig dos. Hellre för mycket än för lite. Tar du dig bara ut till platsen där det skall avslutas ganska snart så gör det inget. Det tar ett bra tag innan offret märker att något är fel, är man då på rätt plats så spelar det ingen roll om man har tagit i tillräckligt för att sänka en häst eller för att sänka en elefant

Det som kan gå snett är i så fall att Sjögren tar längre tid på sig innan det är dags att lämna huset. Att han i så fall börjar få symptom och i den vevan får nån slags uppkastning mot TVn.

En annan aspekt är den att Sjögren in i det sista litade fullständigt på BL enligt Sjögrens vänner. Det fanns nog inte på hans karta att BL skulle tänkas skada honom. Tror därför att reaktioner på beska wienerbröd eller sjukdomssymptom hos Sjögren inte nödvändigtvis behöver ha blivit så starka som man kanske först kan tro!

”Spyan” eller snarare stänken var ju på TVn som stod någon meter från Sjögrens säng. Inte i själva sängen. Jag tänker att GMs uppmärksamhet i ett sånt här fall sannolikt var helt riktad mot offret. Det var bevidligen väldigt skräpigt. Var det dessutom dålig belysning är det inte orimligt att missa, nej.

Dom trodde helt klart på förgiftning initialt. Det var bland det första som de skickade analys för. Det skulle de inte gjort om de uppfattat spyan som något som funnits på platsen under lång tid. Sen tror jag att de stirrade sig blinda på att han hade blivit förgiftad via mjölken som stod på bordet. Så när det visade sig att så inte var fallet så tappade de intresset, vilket jag tycker är konstigt. BL skulle ju varit sällsynt korkad om han förgiftat Sjögren och lämnat kannan med gift kvar för allmän beskådan!

Det här är en bra poäng. Sjögren hade ju bott under sådana här förhållanden i säkert decennier. Jag har svårt att tänka mig att han sprang runt och kräktes stup i kvarten. Det mesta tyder på att spyan var färsk? Varför spydde han bara vid detta tillfälle? Spydde han lite när som helst borde fler spyor hittats. Det gjorde man inte.

Sjögren badade ibland hemma hos en bekant dom bodde i Visby.

Förutom det gamla talesättet ”två är en för mycket” så utesluter jag inte detta. Att minkfarmaren plockade ut 10.000 kr kontant (idag ca 80000) samma dag som Sjögren försvann skulle ju kunna tyda på en oförutsedd utgift i form av att någon extern tillgång behövde ”anlitas”. Men det är ren spekulation. Vi vet inte vad de pengarna skulle vara till för det frågade aldrig polisen. Polisen misstänkte ett tag BLs bekant vaktmästaren för att ha hjälp till, men man hittade aldrig något som tydde på någon inblandning förutom det där med att han hjälpte till att köra in Sjögrens säckar.

Jag tänker inte att det var silvret som orsakade förgiftning eller kräkning, det var alldeles för liten mängd för det. Jag tänker att spåren av silver antyder att det finns en koppling mellan kräkningen och mjölken på bordet, men att denna koppling inte i sig behöver ha med förgiftning att göra.

Det här med ”huskurer” med silverföremål och silverskedar är mycket intressant. Jag har hört liknande ryktas tidigare. Kan du eller någon annan berätta mer om detta?

Ja jag tror att Sjögren litade fullständigt på BL och ansåg denne som en av sina "vänner".

SS måste ha varit i stort sett "impregnerad" mot alla bakterier som fanns i huset efter att under ett flertal decennier levt på detta sätt och att det bara blev värre och värre i hans hus ju längre tiden gick. Han byggde upp ett sakta men säkert skydd mot den här miljön. Naturligtvis gick inte Sjögren omkring och spydde hela tiden eftersom han dagligen utsattes för den hälsovådliga miljön som han levde i. Något "extra" tillkom som gjorde att han spydde i riktning mot sin TV. Hata slumpen.

Den här vaktmästaren och BL var de gamla goda vänner?
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-08-11 kl. 14:45.
Citera
2021-08-11, 16:31
Medlem
Bra sammanfattning!

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag tror att Sjögren litade fullständigt på BL och ansåg denne som en av sina "vänner".

SS måste ha varit i stort sett "impregnerad" mot alla bakterier som fanns i huset efter att under ett flertal decennier levt på detta sätt och att det bara blev värre och värre i hans hus ju längre tiden gick. Han byggde upp ett sakta men säkert skydd mot den här miljön. Naturligtvis gick inte Sjögren omkring och spydde hela tiden eftersom han dagligen utsattes för den hälsovådliga miljön som han levde i. Något "extra" tillkom som gjorde att han spydde i riktning mot sin TV. Hata slumpen.

Den här vaktmästaren och BL var de gamla goda vänner?

Det är det här jag har försökt få fram. Även om Sjögren levde i en sanitär olägenhet så är det väldigt otroligt att en spya/upphostning av maginnehåll och ett försvinnande båda två sker inom ett relativt kort tidsintervall utan att det finns ett samband mellan dessa två händelser.

Vaktmästaren och BL var väl relativt ”nya goda vänner”. De hade inte känt varandra så länge men umgicks ganska intensivt. Vänskapen tog också slut ett par år senare när det visade sig att BL lurat vaktmästaren på X antal pengar.
Citera
2021-08-11, 16:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror inte på att båda dessa personer var inblandade.

Citat:
Detta är så klart tänkbart, men märkligt att det skedde i direkt anslutning till att han sedan försvann. Snacka om att han i så fall hade en otursdag om båda dessa incidenter inträffade utan samband med varandra.

Annars finns det ju teorier som gör gällande att det finns ett samband: https://worldcitizenfederation.blogspot.com/2021/06/forsvinnandet-av-sven-sjogren-1972.html?m=1

I detta scenario finns dessutom inte mindre än två alternativa gärningspersoner så jag hoppas TLarsson365 blir glad!

Tack för en intressant länk.

Ja SS skulle i s f haft en riktig otursdag. Jag tror inte på att dessa båda personer hade något att göra med hans försvinnande och död.
Citera
2021-08-11, 16:51
Medlem
Citat:
Det är relevanta invändningar, helt klart. Vad gäller ”doseringen” så tänker jag att det är en viktig sak som glöms bort i ditt resonemang där, nämligen tidsaspekten. Något som är mycket viktigt är ju hur lång tid man tänker sig att det skall ta från inmundigandet tills att man sätter in dödsstöten. Att åka från Sjögrens hus till åkrarna på myren tar cirka 10 min med bil. Jag tänker att man som gärningsman därför tar i med en rejält kraftig dos. Hellre för mycket än för lite. Tar du dig bara ut till platsen där det skall avslutas ganska snart så gör det inget. Det tar ett bra tag innan offret märker att något är fel, är man då på rätt plats så spelar det ingen roll om man har tagit i tillräckligt för att sänka en häst eller för att sänka en elefant
Nej, jag har inte glömt någon tidsaspekt. Jag har bara inte, som du gör, utgått från ett idealscenario med enbart gynnsamma utfall som jag själv har tänkt ut hemma på kammaren. Jag utgår istället från den bitterljuva läxa livet har lärt mig om att om något kan gå fel så gör det det.

Jag är ingen morfinätare själv men alla andrahandsuppgifter jag har säger att krossade morfintabletter smakar extremt bittert och definitivt är något som påverkar smaken oerhört negativt i ett bakverk. Det är betydligt lättare då att dölja smaken hjälpligt i något välkryddat, som kanske..en köttfärspaj. Morfintabletter är gjorda för att vara funkish om man sväljer dom hela. Dom skall inte tuggas. Att då sitta och säga att man dessutom skall trycka in så stor dos morfingranulat som bara är möjligt (som skulle sänka en elefant) i en mesig slät bulle gör ju snarare planen bara än mer riskabel. Jag tror inte för ett ögonblick på att man äter upp en vedervärdig bulle som smakar råttgift oavsett om man i grova drag litar på den som bjussar.

Vet du vad jag däremot tror?

Jag tror att du eller någon dig närstående hörde talas om det intressanta fall som kallas "Uppsalakidnappningen" i media, där en läkarstudent drogade och kidnappade en bekant med sömnmedel i mat. Du/ni läste om detta spännande fall och förmodligen helt omedvetet lade sig tanken om att man ju faktiskt kan droga någon med matvaror sig till ro någonstans bland vindlingar och vrår i bakhuvudet.

En dag tittar så någon av er på en bild av en uppkastning i Svens hus.

En tanke börjar spira och gro.

Du har själv refererat till Uppsalakidnappningen och velat att läsarna där skall finna stöd för att bullförgiftning i SS-fallet är troligt, varför du förstås inte kan förneka kännedom. Jag påstår att det förmodligen är det fallet som är själva källan och ursprunget till teorin kring förgiftning via bulle. "Vad äter en mjölkdrickare gärna"?

[FYI] Här kan det kanske vara på sin plats att bara inflika att jag och WisbyPils alls inte på något sätt är ovänner, tvärtom. Vi är ense om att det är nyttigt med ett mått av kritisk granskning och ifrågasättande i ett intellektuellt utbyte.

Citat:

Dom trodde helt klart på förgiftning initialt. Det var bland det första som de skickade analys för. Det skulle de inte gjort om de uppfattat spyan som något som funnits på platsen under lång tid.

Tänka sig. Det gjorde jag också. Initialt. Men att man tar prover och skickar för analys kan inte förstås som att man tar direkt ställning för eller emot en given teori. Det är ju inget mer än standardprocedur under en husrannsakan och är väl mer att betrakta som värdeneutral informationsinhämtning av allt som eventuellt skulle kunna vara av intresse. Först senare tar man ju via den inhämtade informationen ställning till vilka teorier som anses värda att följa upp. Att man inte genast avfärdade uppkastningen medger jag såklart utan omsvep men något annat hade också varit direkt tjänstefel.

Sen tror inte heller jag att uppkastningen var speciellt gammal. Frånvaron av fler odiskutabla bevis på uppkastningar utgör verkligen inte bevis på att sådana inte existerat. (Intelligenta karl, skall jag verkligen behöva poängtera det?! ) Sannolikheten för att slarvern Sven skall städa ens en enda gång ökar trots allt längs tidsaxeln. Han kan ta sig till diskhon eller utomhus för att kräkas och i princip alla människor av den generationen som hade utedass hade också en potta.
Citera
2021-08-11, 16:53
Medlem
Citat:
Tack för en intressant länk.

Ja SS skulle i s f haft en riktig otursdag. Jag tror inte på att dessa båda personer hade något att göra med hans försvinnande och död.

Ja, personen i länken har ju dragit sina egna slutsatser och konstruerat en hypotes som helt utelämnar BL, vilket ju efterfrågats av vissa personer i tråden. Jag måste väl säga att det gått ”sådär”. Samma person verkar även ha gjort liknande rekonstruktioner gällande exempelvis Wilma-mordet där han hävdar att Tishko Ahmed är oskyldig, så det verkar vara lite av hans ”grej”.
Citera
2021-08-11, 17:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sjögren utsatt för den sanitära olägenheten dagligen.

Citat:
Bra sammanfattning!

Det är det här jag har försökt få fram. Även om Sjögren levde i en sanitär olägenhet så är det väldigt otroligt att en spya/upphostning av maginnehåll och ett försvinnande båda två sker inom ett relativt kort tidsintervall utan att det finns ett samband mellan dessa två händelser.

Vaktmästaren och BL var väl relativt ”nya goda vänner”. De hade inte känt varandra så länge men umgicks ganska intensivt. Vänskapen tog också slut ett par år senare när det visade sig att BL lurat vaktmästaren på X antal pengar.

Sjögren utsattes dagligen för denna hälsovådliga miljö och måste därmed ha skapat ett immunskydd mot denna sanitära olägenhet.

Hade någon annan ovan person bosatt sig i huset så hade h*n med största sannolikhet känt sig illamående och spytt. Om inte Sjögren hade haft detta immunskydd så skulle det ha hittats ett antal andra spyor både här och där. Nu gjordes inte det.

Såg att den overall han brukade bära var grön. När han besökte Visby hade han på sig en sliten gammal kostym och hatt och rock. Sven Sjögren var född 1910-07-12 så han hade fyllt 62 år då han försvann.

Naturligtvis blåste BL även sin kompis vaktmästaren på pengar.
Citera
2021-08-11, 18:39
Medlem
I Horisonts granskning av fallet blir det för mig lite tydligare än innan vilket impulsivt högriskbeteende BL präglades av. Det var ett fysiskt mod, som bl.a. yttrade sig i att han tjärade kyrktak med inga andra säkerhetsanordningar än att han knöt fast sig i kyrkspiran. Vi talar alltså också om en människa som arbetat som indrivare, torped.

Varför en torped känd för sitt fysiska mod skulle lockas av en såpass "feg" plan i form av förgiftning (en utpräglat kvinnlig metod) framför den enklare kommer jag aldrig förstå logiken kring, oavsett om han hade ont i revbenen. Som sagt vore det enda rimliga om han själv tog en morfintablett och löste sitt problem som en torped hade löst det.

Kanske finns det anledning att återkomma till diskussion kring en eventuell förgiftning senare men just nu är jag lite trött på den här detaljen och tänkte gå vidare till annat. Det är för övrigt bara roligt och givande om folk har olika uppfattningar.
Citera
2021-08-11, 19:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tjärade kyrktak.

Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
I Horisonts granskning av fallet blir det för mig lite tydligare än innan vilket impulsivt högriskbeteende BL präglades av. Det var ett fysiskt mod, som bl.a. yttrade sig i att han tjärade kyrktak med inga andra säkerhetsanordningar än att han knöt fast sig i kyrkspiran. Vi talar alltså också om en människa som arbetat som indrivare, torped.

Varför en torped känd för sitt fysiska mod skulle lockas av en såpass "feg" plan i form av förgiftning (en utpräglat kvinnlig metod) framför den enklare kommer jag aldrig förstå logiken kring, oavsett om han hade ont i revbenen. Som sagt vore det enda rimliga om han själv tog en morfintablett och löste sitt problem som en torped hade löst det.

Kanske finns det anledning att återkomma till diskussion kring en eventuell förgiftning senare men just nu är jag lite trött på den här detaljen och tänkte gå vidare till annat. Det är för övrigt bara roligt och givande om folk har olika uppfattningar.

Den där uppgiften kommer jag.

Har läst tidigare någonstans att BL hade arbetat med att tjära kyrktak utan i stort sett utan några säkerhetsanordningar.
Citera
2021-08-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337

Nej vi kommer nog inte längre på detta stickspår med annat än en ny analys av provmaterialet som antingen kan bekräfta eller slutgiltigt skjuta förgiftningshypotesen i sank!

Håller med om att en mer fysiskt offensiv metod hade varit mer i linje med BLs personlighet, men samtidigt är det svårt att bortse från den tekniska bevisning som ändå finns. En snabb reflektion är väl att för en torped och indrivare gäller det att sätta sig i respekt. Här gällde det att så smärtfritt som möjligt skaffa undan ett problem. Det kan påverka agerandet.

Men jag håller med om att vi gott kan släppa denna diskussion för den här gången, det rör ju sig trots allt om ett stickspår i ordets rätta bemärkelse. För oavsett om Sjögren förgiftas eller luras ut till myrmarkerna så slutar det ändå med all sannolikhet med att han hamnar i bakluckan på en bil tillhörande BL...
Citera
2021-08-11, 20:29
Medlem
Citat:
Den där uppgiften kommer jag.

Har läst tidigare någonstans att BL hade arbetat med att tjära kyrktak utan i stort sett utan några säkerhetsanordningar.

En annan egenhet han hade var att han bara tjärade den del av taket som syntes från kyrkvaktmästarexpeditionen. Den andra delen lät han bli! (Men det upptäckes så klart inte förens efter att han hade fått betalt).
Citera
2021-08-11, 21:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
En riktig storskojare och lurendrejare.

Citat:
En annan egenhet han hade var att han bara tjärade den del av taket som syntes från kyrkvaktmästarexpeditionen. Den andra delen lät han bli! (Men det upptäckes så klart inte förens efter att han hade fått betalt).

Så han lurade även kyrkan på pengar.

Med andra ord var BL en verkligt riktig storskojare och lurendrejare. Var detta hans huvudsakliga "yrke"? Kan inte ha blivit så många kyrktak som han tjärade. Inte undra på att han var en mycket omtalad person på Gotland är så fortfarande - och kommer så att förbli.
Citera
2021-08-12, 12:22
Medlem
Scientologys avatar
Gotland folkblad 8 dec 1972
Där framkommer att BL rört sig med 50.000 kronor och att dessa har han "vunnit i Stockholm på roulette."https://www.facebook.com/Tips-om-Sven-Sj%C3%B6grens-f%C3%B6rsvinnande-1972-103898157883707/photos/a.150507809889408/152068033066719

Är ett av några intressanta tidningsklipp i ärendet, då tråden är så gammal skulle det vara bra om länkar till klipp och källor uppdaterades.
De bästa källorna till bra klipp jag har hittat verkar vara

Bloggen Hitta Sjögren
https://hittasjogren.nu/alternerande-bilder-med-rubriker/

Tips om Sven Sjögrens försvinnande 1972
https://www.facebook.com/Tips-om-Sven-Sj%C3%B6grens-f%C3%B6rsvinnande-1972-103898157883707/

Facebooksidan från podden Olösta Mord
https://www.facebook.com/Olostamord/photos/?ref=page_internal
Några unika FUP sidor..
Andra klipp
AB förstasida: BL Jag är ingen Mördare https://imgur.com/a/35ILBn0 forts: Hela bygden tror att jag har mördat min kamrat. https://imgur.com/a/lt5Eqwk

Söker ett klipp om en person som observerat en röd bil som framfördes väldigt snabbt och vårdslöst som vid en olycka. Personen tänkte inte mer på detta men efter några dagar får personen syn på en tidning med en bild som han snabbt igenkänner som föraren av den röda bilen. Någon som kan länka till det klippet?

Någon kunnig som kan fylla i? Själv är jag väldigt ny och har ganska låg kunskapsnivå, är därför väldigt beroende av de data som redan har skrivits, typ tidningsurklipp och data från polisutredningen. Någon som kan sammanställa en mer adekvat lista eller lämna några till bra källor till tidingsurklipp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in