2021-08-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Om det är som de flesta av oss tror, så vore det ju direkt konstigt om inte gärningsmannen sökte igenom huset, tycker man. Så att det har skett drar jag personligen inga större växlar på. Egentligen tycker jag isf att det mest konstiga är att den personen som rotade runt överallt i huset inte blaskade över uppkastningarna lite med en trasa, om uppkastningarna på något sätt hade med försvinnandet att göra.

Ja, att huset genomsöktes efter att han försvann finns det mycket som talar för. Främst att Sjögren hade nämnt att han hade ”papper” hemma angående försäljningen av marken intill grottorna. Papper som utgjorde ett återköpskontrakt, skenkontrakt eller liknande. Papper som aldrig återfanns.
Alla elsladdar var också urdragna i Sjögrens sovrum. En granne till Sjögren har uppgett att denne hade ”sett att det lyste sent på kvällen” hemma hos Sjögren kvällen den 5 oktober vilket var ovanligt. Så de måste dragits ut efter detta, kanske på natten till den 6 oktober.
Ytterligare en sak som talar till BLs nackdel är att ett köpekontrakt för Sjögrens myrmarker signerat att BL och daterat den 3 oktober hittades i Sjögrens finrum. Det kvitto signerat av Sjögren som BL anförde som bevis för att detta kontrakt var äkta visade sig senare vara förfalskat. Det är alltså otroligt att denna köpehandling hamnade i Sjögren hus medan han fortfarande levde.

Var gäller att uppkastningarna inte borstades bort av gm så skrev jag tidigare att dessa snarare utgjorde ”stänk” än en renodlad ”spya”. Var belysningen lite skum när huset genomsöktes (och gm kanske fokuserade på annat så som att hitta de dokument han sökte efter) så är det inte alls omöjligt att denne helt enkelt inte lade märke till den.
Senast redigerad av WisbyPils 2021-08-10 kl. 12:36.
Citera
2021-08-10, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils

Ja, jag funderar på om jag inte kan vara inne på något här ändå. Med brutna revben vill man väl varken hamna i handgemäng eller behöva bära en tung kropp, så han kan mycket väl tänkt att han skulle kunna ge Sjögren något som satte honom ur spel samtidigt som han körde ut honom till åkrarna, och där var planen att slutföra jobbet och sen lasta in kroppen i bakluckan för vidare transport till dumpningsplats. BL säger ju själv att episoden där de fikade i Sjögrens finrum var innan de åkte ut till åkern. Så det kanske var så den ursprungliga planen såg ut. Sen tog Sjögren för lång tid på sig eller att dosen var för stark och då brast planen i viss mån, men BL lyckades ändå rädda upp situationen någolunda genom att antingen leda ut den omtöcknade Sjögren till bilen, eller avsluta jobbet i sovrummet genom t.ex. kvävning och sen stålsatt sig och burit ned kroppen med brandmansgrepp trots smärtorna.

En sak som talar mot hammare-i-skallen och liknande scenarier som innefattar knivar, skjutvapen mm är ju den totala bristen på blodspår någonstans.

Ja, det känns som att något scenario där kroppen bara behöver lyftas ur bilen ändå är troligast i så fall. Tankarna går tillbaka till den där tippen... Bara lasta av och vräk ned för kanten så är det klart sen.

Det är på ett sätt väldigt bra att man anpassar sina existerande teorier efter nya insikter men om teorierna har ändrats drastiskt från sin ursprungliga form kan det också vara ett varningstecken om att man kanske borde börja om, förutsättningslöst, från början. Kill your darlings, säger man ju ibland, syftande på att man måste våga släppa sina favoritteorier om de inte längre håller vatten.

Det som redan tidigare, i mina ögon iaf, var en riskabel plan med relativt liten chans till framgång blir ännu mer svår att lyckas med, under dessa nya förutsättningar.

Man skall alltså lura i Sven en bulle med sömnmedel/morfin i köket, utan att i praktiken ha en aning om hur mycket av dosen han faktiskt kommer få i sig eller hur han reagerar, med förhoppning om att han blir alldeles lagom drogad för att för egen maskin ta sig ut till säckarna på åkrarna för att väl framme vara vänlig nog att somna in utan att under någon del av processen väcka uppmärksamhet eller ställa till någon sorts besvär?

Vad händer om han får i sig för lite? =>
Legendariskt stark bonde inser att något är väldigt fel.

Vad händer om han får i sig för mycket? =>
Legendariskt tung bonde somnar eller dör och bitter besvärad bulvan med revbensbrott får stora, stora bärproblem.

Jag tror inte ens att en utbildad narkosläkare skulle klara av att få i en grovhuggen gotländsk bonde precis rätt dos sömnmedel via peroral bulle, och än mindre skulle en glad giftmördaramatör utan känd erfarenhet klara det.

Hur avgjorde man om morfinbullen var tillräckligt god för att inte planen skulle leda till omedelbar katastrof när Sjögren tar en enda tugga och arg som ett bi konfronterar bulvanbullbakaren? Avsmakade det kriminella geniet månne själv sin sats med smaskiga morfinwienerbröd?

Det är bara i mina ögon en alltför invecklad och onödigt komplicerad plan för att jag skall köpa detta som det mest troliga scenariot. Jag ser ingenting i BLs personlighet som får mig att tro att han skulle välja detta framför en mer direkt approach. Dessutom VET vi att förövarens plan faktiskt i praktiken lyckades - försvinnandet är olöst, inga avgörande spår hittades och jag ser alltför stora problem med denna plan. Jag tror att Sven hade upptäckt att något var väldigt fel innan han blev inkapaciterad och reagerat, varnat eller ställt till problem för förövaren.
Senast redigerad av Strasser1337 2021-08-10 kl. 13:10.
Citera
2021-08-10, 12:57
Medlem
Citat:

Var gäller att uppkastningarna inte borstades bort av gm så skrev jag tidigare att dessa snarare utgjorde ”stänk” än en renodlad ”spya”. Var belysningen lite skum när huset genomsöktes (och gm kanske fokuserade på annat så som att hitta de dokument han sökte efter) så är det inte alls omöjligt att denne helt enkelt inte lade märke till den.

Du menar ju att BL plockade upp Sjögren precis där han somnade? Hur kan han då inte ha noterat Svens uppkastning precis bredvid honom? Fläckarna har dessutom väldigt stor kontrast mot underlaget. Det låter inte alls rimligt att man inte noterar dessa.
Citera
2021-08-10, 12:59
Medlem
Citat:
Jag tycker verkligen inte att ”spyan” kan strykas. Visst, att den inte med 100% säkerhet kan kopplas till brottet går jag med på, men man kan absolut inte heller säga att den inte har med brottet att göra.

Det ÄR märkligt att en person, oavsett hur skitigt den har det hemma spyr/hostar maginnehåll över sin TV, att detta dessutom verkar ske i hyffsad närtid till att personen försvinner för att inte säga precis innan OCH att bland det sista som bevisligen sker innan försvinnandet är att den försvunne och den som är huvudmisstänkt sitter och fikar, där det dessutom visar sig att mjölken som då dracks innehåller spår av samma oväntade ämne (silver) som dessutom hittades i spyan.
Jag vänder på frågan. Vad kopplar den till ev brott.
Vi vet inte om brott har skett överhuvudtaget.
Att man kan spy utan att vara förgiftad sker varje dag.
Lever han dessutom i missär där man VET att han förvarade sin mjölk i ert spann där mjölken kan ha surnat så är den enkla förklaringen att detta är orsaken till spyan eller enbart miljön för den delen.
Jag kan inget om gifter men att silver som är det enda man hittade i spyan inte är synonymt med förgiftning förstod jag.
Polisen gjorde inte heller den kopplingen eftersom dom inväntade mer analys.
Den kom inte och dom efterfrågade inte den heller så den teorin är inget jag tror på och inte polisen heller.
Troligtvis drev inte polisen detta överhuvudtaget och därför vill ni göra det för att bevisa er förträfflighet eller visa att polisen gjorde ett dåligt jobb.
Jag är som en papegoja när jag säger att ni famlar i mörkret i dessa teorier utan jag tycker ni ska inrikta er på alternativa eller en medgärningsman och se om det den vägen öpnnar en ny väg framåt.
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-10 kl. 13:02.
Citera
2021-08-10, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Det är på ett sätt väldigt bra att man anpassar sina existerande teorier efter nya insikter men om teorierna har ändrats drastiskt från sin ursprungliga form kan det också vara ett varningstecken om att man kanske borde börja om, förutsättningslöst, från början. Kill your darlings, säger man ju ibland, syftande på att man måste våga släppa sina favoritteorier om de inte längre håller vatten.

Det som redan tidigare, i mina ögon iaf, var en riskabel plan med relativt liten chans till framgång blir ännu mer svår att lyckas med, under dessa nya förutsättningar.

Man skall alltså lura i Sven en bulle med sömnmedel/morfin i köket, utan att i praktiken ha en aning om hur mycket av dosen han faktiskt kommer få i sig eller hur han reagerar, med förhoppning om att han blir alldeles lagom drogad för att för egen maskin ta sig ut till säckarna på åkrarna för att väl framme vara vänlig nog att somna in utan att under någon del av processen väcka uppmärksamhet eller ställa till någon sorts besvär?

Vad händer om han får i sig för lite? =>
Legendariskt stark bonde inser att något är väldigt fel.

Vad händer om han får i sig för mycket? =>
Legendariskt tung bonde somnar eller dör och bitter besvärad bulvan med revbensbrott får stora, stora bärproblem.

Jag tror inte ens att en utbildad narkosläkare skulle klara av att få i en grovhuggen gotländsk bonde precis rätt dos sömnmedel via peroral bulle, och än mindre skulle en glad giftmördaramatör utan känd erfarenhet klara det.

Hur avgjorde man om morfinbullen var tillräckligt god för att inte planen skulle leda till omedelbar katastrof när Sjögren tar en enda tugga och arg som ett bi konfronterar bulvanbullbakaren? Avsmakade det kriminella geniet månne själv sin sats med smaskiga morfinwienerbröd?
Bra skrivet. Jag är emot dom teorierna som ändras och anpassas efter nya fakta när dom dessutom blir så långsökta att all rimlighet försvinner.
Sen kan BL fortfarande vara skyldig till brottet men då måste nivån upp när det gäller sannolikt scenario.
Min roll i detta och som jag trivs med är att slå hål på vissa teorier och ju mer man diskuterar detta framkommer fler försvårande omständigheter som att BL hade svåra smärtor och som gör att dumpa en kropp väldigt svårt om man är ensam.
Ingen verkar tro på att det inte var BL eller att han hsft hjälp av minst en till.
Varför då ?.
Citera
2021-08-10, 13:17
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Jag tycker verkligen inte att ”spyan” kan strykas. Visst, att den inte med 100% säkerhet kan kopplas till brottet går jag med på, men man kan absolut inte heller säga att den inte har med brottet att göra.

Det ÄR märkligt att en person, oavsett hur skitigt den har det hemma spyr/hostar maginnehåll över sin TV, att detta dessutom verkar ske i hyffsad närtid till att personen försvinner för att inte säga precis innan OCH att bland det sista som bevisligen sker innan försvinnandet är att den försvunne och den som är huvudmisstänkt sitter och fikar, där det dessutom visar sig att mjölken som då dracks innehåller spår av samma oväntade ämne (silver) som dessutom hittades i spyan.

Är det inte sannolikt att den projektila spyan emmanerar från den opastöriserade* mjölken Sjögren förfogade över? Opastöriserad mjölk är ökänd för sin förmåga att ha bakteriell kontent. Speciellt Listeria förefaller vara vanligt och inte alls någon okänd genesis när det gäller projektil uppkastning.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6380126/
Listerial meningitis: A diagnostic dilemma

*med tanke på förpackningen svagdrickeflaska får man rimligen förmoda att det var mjölk han fått från en bonde i närheten och inte pastöriserad mjölk. Det eventuella Silver som påvisats kan väl emanera från någon huskur för att få mjölken att hålla längre? Eller finns det någon bevisad hög koncentration av silver i mjölken påvisad. Med vilken metod är detta påvisat? Gasemissions kromatografi? Plasma emissions kromatografi?
Vad är sannolikare än bakterieförorsakad projektila uppkastningar från opastöriserad mjölk? och vilka fakta finns det i konkret analysmässig mening som talar för en förgiftning? Både SKL och Polisen verkar ha behandlat dessa fynd med relativt ointresse.
Citera
2021-08-10, 13:18
Medlem
Varför trodde inte polisen, som intervjuade BL flera gånger personligen, som undersökte Sjögrens hus med egna ögon istället för att bara titta på gamla foton, som fick en dagsaktuell bild av händelserna snarare än ett retrospektiv, på ett förgiftningsscenario?
Citera
2021-08-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Är det inte sannolikt att den projektila spyan emmanerar från den opastöriserade* mjölken Sjögren förfogade över? Opastöriserad mjölk är ökänd för sin förmåga att ha bakteriell kontent. Speciellt Listeria förefaller vara vanligt och inte alls någon okänd genesis när det gäller projektil uppkastning.

*med tanke på förpackningen svagdrickeflaska får man rimligen förmoda att det var mjölk han fått från en bonde i närheten och inte pastöriserad mjölk. Det eventuella Silver som påvisats kan väl emanera från någon huskur för att få mjölken att hålla längre? Eller finns det någon bevisad hög koncentration av silver i mjölken påvisad. Med vilken metod är detta påvisat? Gasemissions kromatografi? Plasma emissions kromatografi?
Vad är sannolikare än bakterieförorsakad projektila uppkastningar från opastöriserad mjölk? och vilka fakta finns det i konkret analysmässig mening som talar för en förgiftning? Både SKL och Polisen verkar ha behandlat dessa fynd med relativt ointresse.
Detta är en del från en artikel från tidsskriften NyTeknik från 2015.
Det utesluter inte att man trodde att silver ökar hållbarheten på mjölk.

Med silverpartiklar inbäddade i plastflaskor kan mjölkens hållbarhetstid fördubblas.

Det brasilianska företaget Agrindus har utvecklat en teknik där hållbarheten för pastöriserad mjölk kan ökas från sju till 15 dagar, skriver brittiska Packaging News.
Citera
2021-08-10, 13:31
Medlem
Scientologys avatar
I fall den opastöriserade mjölken inehöll giftigt höga koncentrationer av Silver borde inte mjölken ha surnat. Då sådana koncentrationer borde konserverat mjölken för lång tid framöver och avdödat bakteriestammar i mjölken tämligen omgående.

Silver i flera former är känt för sina antibakteriella egenskaper. Många är de nyfödda som fått silvernitrat droppat i sina ögon även om det på sin tid kallades lapisdroppar
Citera
2021-08-10, 13:32
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Detta är en del från en artikel från tidsskriften NyTeknik från 2015.
Det utesluter inte att man trodde att silver ökar hållbarheten på mjölk.

Med silverpartiklar inbäddade i plastflaskor kan mjölkens hållbarhetstid fördubblas.

Det brasilianska företaget Agrindus har utvecklat en teknik där hållbarheten för pastöriserad mjölk kan ökas från sju till 15 dagar, skriver brittiska Packaging News.

Ja absolutOch med en giftig dos silver borde inte mjölken blivit sur. Påstår någon det blir jag sur i stället. Huskurer med silverskedar och silverföremål är kända sedan lång tid.
Senast redigerad av Scientology 2021-08-10 kl. 14:16.
Citera
2021-08-10, 13:37
Medlem
Citat:

Jo. Vi vet att Sjögren hade för vana att konstant bära en och samma arbetsoverall som han aldrig någonsin tvättade - han bara köpte en ny med jämna mellanrum. Vi vet att hans hem var en fullständig sanitär olägenhet. Vi vet att han bl.a hade ovanan att dricka mjölk som han förvarade i rumstemperatur.

Att under dessa kända omständigheter då utgå från att en uppkastning i hans hem måste härröra ifrån något så ytterst exceptionellt som en medveten förgiftning med sömnmedel/morfin är bara inte god vetenskaplighet efter mitt förmenande. Jag tycker inte det är rimligt nånstans.
Citera
2021-08-10, 13:38
Medlem
Citat:
Ja absolutOch med en giftig dos silver borde inte mjölken blivit sur. Påstår någon det blir jag sur i stället.
Svårt att dosera överhuvudtaget.
Fel marginalen borde vara påtaglig.
Bara man ska brygga kaffe så har det hänt mer än engång när man undrar om man var på 4e eller 5e skopan .🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in