Citat:
Ursprungligen postat av
WisbyPils
Ja, jag funderar på om jag inte kan vara inne på något här ändå. Med brutna revben vill man väl varken hamna i handgemäng eller behöva bära en tung kropp, så han kan mycket väl tänkt att han skulle kunna ge Sjögren något som satte honom ur spel samtidigt som han körde ut honom till åkrarna, och där var planen att slutföra jobbet och sen lasta in kroppen i bakluckan för vidare transport till dumpningsplats. BL säger ju själv att episoden där de fikade i Sjögrens finrum var innan de åkte ut till åkern. Så det kanske var så den ursprungliga planen såg ut. Sen tog Sjögren för lång tid på sig eller att dosen var för stark och då brast planen i viss mån, men BL lyckades ändå rädda upp situationen någolunda genom att antingen leda ut den omtöcknade Sjögren till bilen, eller avsluta jobbet i sovrummet genom t.ex. kvävning och sen stålsatt sig och burit ned kroppen med brandmansgrepp trots smärtorna.
En sak som talar mot hammare-i-skallen och liknande scenarier som innefattar knivar, skjutvapen mm är ju den totala bristen på blodspår någonstans.
Ja, det känns som att något scenario där kroppen bara behöver lyftas ur bilen ändå är troligast i så fall. Tankarna går tillbaka till den där tippen... Bara lasta av och vräk ned för kanten så är det klart sen.
Det är på ett sätt väldigt bra att man anpassar sina existerande teorier efter nya insikter men om teorierna har ändrats drastiskt från sin ursprungliga form kan det också vara ett varningstecken om att man kanske borde börja om, förutsättningslöst, från början. Kill your darlings, säger man ju ibland, syftande på att man måste våga släppa sina favoritteorier om de inte längre håller vatten.
Det som redan tidigare, i mina ögon iaf, var en riskabel plan med relativt liten chans till framgång blir ännu mer svår att lyckas med, under dessa nya förutsättningar.
Man skall alltså lura i Sven en bulle med sömnmedel/morfin i köket, utan att i praktiken ha en aning om hur mycket av dosen han faktiskt kommer få i sig eller hur han reagerar, med förhoppning om att han blir alldeles lagom drogad för att för egen maskin ta sig ut till säckarna på åkrarna för att väl framme vara vänlig nog att somna in utan att under någon del av processen väcka uppmärksamhet eller ställa till någon sorts besvär?
Vad händer om han får i sig för lite? =>
Legendariskt stark bonde inser att något är väldigt fel.
Vad händer om han får i sig för mycket? =>
Legendariskt tung bonde somnar eller dör och bitter besvärad bulvan med revbensbrott får stora, stora bärproblem.
Jag tror inte ens att en utbildad narkosläkare skulle klara av att få i en grovhuggen gotländsk bonde precis rätt dos sömnmedel via peroral bulle, och än mindre skulle en glad giftmördaramatör utan känd erfarenhet klara det.
Hur avgjorde man om morfinbullen var tillräckligt god för att inte planen skulle leda till omedelbar katastrof när Sjögren tar en enda tugga och arg som ett bi konfronterar bulvanbullbakaren? Avsmakade det kriminella geniet månne själv sin sats med smaskiga morfinwienerbröd?
Det är bara i mina ögon en alltför invecklad och onödigt komplicerad plan för att jag skall köpa detta som det mest troliga scenariot. Jag ser ingenting i BLs personlighet som får mig att tro att han skulle välja detta framför en mer direkt approach. Dessutom VET vi att förövarens plan faktiskt i praktiken lyckades - försvinnandet är olöst, inga avgörande spår hittades och jag ser alltför stora problem med denna plan. Jag tror att Sven hade upptäckt att något var väldigt fel innan han blev inkapaciterad och reagerat, varnat eller ställt till problem för förövaren.