2021-08-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Håller med, väldigt intressant. Som ja har förstått det ”ryktesvägen” var BL lite av en ”udda fågel” i familjen L vad gäller bedrägligt beteende osv. Det var inte nått som resten av familjen höll på med eller var inblandade i utan de var hårt arbetande och ärliga personer. Och vad än BL var inblandad i (bedrägeri eller värre) tycker jag inte att någon skugga skall falla över resten av familjen.
Fram till tonåren var det nog aldrig några problem men sen började han med lite mindre " udda" saker som min farmor fick betala för men som bara drabbade familjen.
Sen fanns en viss kontakt till och från under många år men inget som han sysslade visste övriga familjen om. Sen fanns ingen kontakt alls efter han sysslat med "udda" saker som drabbade familjen igen men i större skala.
Sen kom han en sista gång som jag skrivit om tidigare ca 1 år innan han lämnade oss.
Dom övriga bröderna är helt annorlunda med ett stort rättspatos.
Ska vid ett annat tillfälle dra en historia som min farfar alltid berättade om och som han kunde skratta åt så han storkna.
Sen om den blir lika rolig i text som när den berättades är tveksamt.
Vi får se.
Citera
2021-08-06, 21:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Trivdes bäst hemma på Gotland.

Citat:
Detta skall ha varit väldigt sällan. Det handlade om någon gång per år maximalt, och aldrig längre perioder.

Precis vad jag själv har trott.

Han trivdes på sin ö och där var där han ville vara. Kunde kanske ha gått flera år mellan hans resor.
Citera
2021-08-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ja, jag är också tveksam till om nedgrävning på jordbruksmark är så smart. Tidigare i tråden beräknades det väl att det skulle ta 4 timmar för en ensam person att gräva en acceptabel grav i normal jordmån?
Tänker att man i så fall inte vill bli sedd när man står och gör detta helt öppet på en åker. Då försöker man nog hitta en undanskymd plats där man kan gräva utan att upptäckas.

Det känns ju oerhört riskabelt under alla omständigheter att öppet stå och gräva ner ett lik egentligen oavsett om man gör det på en åker eller vid en soptipp som allmänheten har tillgång till, tycker jag. Skulle man ens få för sig att göra det är det ju just under förutsättning att det är en undanskymd plats, åker eller inte.
Citera
2021-08-07, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Fram till tonåren var det nog aldrig några problem men sen började han med lite mindre " udda" saker som min farmor fick betala för men som bara drabbade familjen.
Sen fanns en viss kontakt till och från under många år men inget som han sysslade visste övriga familjen om. Sen fanns ingen kontakt alls efter han sysslat med "udda" saker som drabbade familjen igen men i större skala.
Sen kom han en sista gång som jag skrivit om tidigare ca 1 år innan han lämnade oss.
Ska vid ett annat tillfälle dra en historia som min farfar alltid berättade om och som han kunde skratta åt så han storkna.
Vi får se.

Okej, jo då var det ungefär så som jag också förstått det.

Han återknöt alltså kontakten med familjen 1 år innan han gick bort? Kändes det som han ville försonas eller liknande? Nämndes det här med Sjögren-historien någonting då? Jag tänker eftersom du är så övertygad om att det inte kan vara han som gjorde det?

Den där historien från din farfar låter spännande. Ser fram emot den!
Citera
2021-08-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Precis vad jag själv har trott.

Han trivdes på sin ö och där var där han ville vara. Kunde kanske ha gått flera år mellan hans resor.

Ja, han åkte inte över annat än absolut nödvändigt. När han fortfarande hade fåren så åkte han över med dem till ett slakteri på fastlandet då han inte litade på att slakteriet på Gotland skötte jobbet korrekt.

Anledningen till varför Sjögren enligt BL skulle åka över till fastlandet oktober 1972 kan man också ifrågasätta. Han skulle ”betala en skuld till ett företag”. Det rörde sig om ett kravbrev som FriAB (ett markexploateringsföretag) skickat till Sjögren nästan ett år tidigare, efter att han hade förklarat att han inte ville sälja sin mark till dom. De tänkte nämligen sälja hela gården vidare till minkfarmaren. Sjögrens intention hade aldrig varit annat än att sälja av några tomter. Det stod till och med i kontraktet. När Sjögren drog sig ur fakturerade de honom för alla sina hotellnotor osv som de hade haft utlägg för när de var på ön för att ”smörja det byråkratiska maskineriet”. Rent svineri från FriABs sida alltså. Sjögren hade bara kort och gott svarat på kravbrevet att ”någon överrenskommelse att jag skall stå för era utlägg föreligger inte” - Vilket han hade helt rätt i. Det fanns alltså ingen anledning varför han skulle åka till Stockholm just den där veckan i oktober när han var fullt sysselsatt med att plöja och så på sina åkrar.
Citera
2021-08-07, 10:10
Medlem
Citat:

Han återknöt alltså kontakten med familjen 1 år innan han gick bort? Kändes det som han ville försonas eller liknande? Nämndes det här med Sjögren-historien någonting då? Jag tänker eftersom du är så övertygad om att det inte kan vara han som gjorde det?

Först kom han till kyrkan på sin broders begravning oanmäld och vi blev lite förvånade.
Sen kom han på samma broders bouppteckning (då var han kallad) tillsammans med sin gode man med vetskapen om att inte skulle ärva något för det fanns ett testamente.
Tror att han ville se/uppleva sitt bardomshem och sina bröder en sista gång.
Besöket gick väldigt bra och alla var nöjda. inom ett år efter detta gick han bort samtidigt som en av bröderna gjorde detsamma.
Känns i efterhand väldigt bra och det fanns inga som helst vilja från något håll att rota i det förflutna utan få till ett fint sista möte mellan bröderna som växte upp tillsammans som en familj.
Jag följde med ut till bilen och lyfte upp BL rullstol i bilen innan han lämnade gården för sista gången.
Sen deltog båda bröderna som är i livet på BL begravning men jag var inte där.
Historien har såklart Gotlands anknytning och har inslag av underbältet humor.😏
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-07 kl. 10:37.
Citera
2021-08-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Det där låter ganska märkligt i mina lekmannaöron. 2 år för en okomplicerad rapport?! Varför ligger man inte på från polisens sida och frågar efter preliminära svar på analyser under den tiden? Konstigt. Men av det ointresse du beskriver och att man inte ens uppmärksammade att analyssvar saknades får jag ju intrycket att polisen vid den tiden iaf inte var övertygade om att spyan var relevant för försvinnandet? Delar du den bedömningen (min bedömning d.v.s.)?

Ja, det är ytterst märkligt. Men har hört från flera håll att dåvarande SKL inte var i närheten av nuvarande NFC.

Det verkar som att det som händer är att de på ett ganska tidigt stadium detekterade spår av grundämnet silver i något av proverna på mjölken, och det blir mycket uppståndelse kring det. Sen visar det sig att några av proverna blandats ihop vilket leder till förvirring. När man väl klarat ut det så är summan av kardemumman i alla fall att man hittat spår av grundämnet silver i mjölkkannan som stod på Sjögrens bord samt i resterna av ”spyan”, men ingen annan stans, och inte heller i den svagdricksflaska som mjölken levererades i. Det antyder alltså en koppling mellan drickandet av mjölken på undervåningen och spyan i sovrummet. I podden framförs hypotesen att Sjögren kanske haft någon silversked eller liknande stående i mjölkkannan (vilket tydligen skall ha varit vanligt då silver har antibakteriella egenskaper och gör att mjölken håller längre). Det innebär ju å andra sidan att spyan teoretiskt kan ha skett tidigare, efter något annat tillfälle när Sjögren druckit mjölk som blivit dålig trots silvret t.ex.

Polisen själva trodde att silverspåren kom från fingeravtryckspulvret som användes vid brottsplatsundersökningen. Ett silverfärgat pulver vid namn ”argentorat” vilket antyder att det innehåller silver (latin: argentum = silver). Problemet är bara att pulvret består av aluminium, inte av silver!

Som ni ser så är det en ordentligt förvirrande soppa det här med provtagningarna på uppkastningen. I förvirringen verkar det som att SKL glömde bort det viktigaste av allt, nämligen att kolla efter gifter i själva uppkastningen! Dom tittade bara på den i mikroskop och undersökte den med en spektrograf (som detekterar grundämnen - men de flesta gifter innehåller bara vanliga grundämnen som kol, väte, kväve osv som finns i mjölk mm och som inte ger något speciellt utslag).

Inte ett särskilt imponerande arbete av dåvarande SKL helt enkelt. Hade varit väldigt intressant om dessa prover gick att återfinna och kunde testas på nytt så att förgiftningshypotesen kunde antingen bekräftas eller avföras.
Senast redigerad av WisbyPils 2021-08-07 kl. 10:33.
Citera
2021-08-07, 11:17
Medlem
Citat:

Som ni ser så är det en ordentligt förvirrande soppa det här med provtagningarna på uppkastningen. I förvirringen verkar det som att SKL glömde bort det viktigaste av allt, nämligen att kolla efter gifter i själva uppkastningen! Dom tittade bara på den i mikroskop och undersökte den med en spektrograf (som detekterar grundämnen - men de flesta gifter innehåller bara vanliga grundämnen som kol, väte, kväve osv som finns i mjölk mm och som inte ger något speciellt utslag).

Inte ett särskilt imponerande arbete av dåvarande SKL helt enkelt. Hade varit väldigt intressant om dessa prover gick att återfinna och kunde testas på nytt så att förgiftningshypotesen kunde antingen bekräftas eller avföras.

Tack för svar! Fast egentligen tycker inte jag att detta alls förklarar den andra märkligheten - nämligen varför polisen isf bara lät den här saken bero. Antingen måste inkompetensen från SKL ha spritt sig som en löpeld till Gotland eller så måste ju utredarna ha varit av uppfattningen att analysen av uppkastningarna ändå inte var 100% nödvändig för utredningen? Eller?

Ponera att du hade huvudansvar för polisutredningen och trodde på förgiftningsscenariot. Hade du inte engagerat dig en smula i saken och kontaktat SKL och frågat "var fan är mitt provsvar som ni lovade mig för tre månader sedan"? Även en oengagerad utredare måste ju ha reagerat på att analyssvaren bara helt uteblev, tycker man?

Jag tycker det är ett märkligt agerande från polisens sida också. Det går inte att lägga över all skuld på SKL här. Om polisutredningens agerande sedan beror på inkompetens eller bristande intresse för just detta analyssvar är däremot svårare att bedöma.
Citera
2021-08-07, 11:28
Medlem
Citat:

Jag säger först att jag inte tror att någon gjort detta ensam.
Sen säger jag att han kanske INTE är oskyldig , men att säga att han är skyldig är att dra det för långt.
Om vi tänker att han ICKE är skyldig. Hur hade ni känt om det gällt er själva. att bli utpekad , anklagad och dömd av folket.
Han gick ju själv ut i tidningen för att få slut på detta och hävdade sin oskuld.
Sen att man inte hjälper till i utredningar är idag mer en regel än undantag.
Det är inget konstigt med lite perspektiv på denna del.
Man gillar inte polisen eller man vill inte peka ut någon annan. Det är polisens uppgift helt enkelt.
Jag tror mig veta att BL var medveten om vad han gjort och att han inte hade rent mjöl i påsen och får acceptera en viss typ av ryktesspridning kring sin person.
Men som folk idag säger att råka ut för ett drev går inte att hejda/stoppa och det är lite det jag tycker ni och podden gör.
Jag tror han blev uppgiven , kanske ledsen och insåg att han får leva med detta oavsett.
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-07 kl. 11:33.
Citera
2021-08-07, 11:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressant inlägg.

Citat:
Vi får se.

Du skall återigen ha ett stort tack för vad du har berättat.

Har själv känt en familj som också var helt oförvitlig precis som din egen där en av sönerna tidigt utskilde sig från de övriga syskonen som bestod av både pojkar och flickor. Redan innan tonåren så märkte familjen att han var annorlunda och han fortsatte att vara det hela livet.

Mycket tråkigt att BLs föräldrar och bröder kom att bli drabbade av hans agerande. Kan inte ha varit trevligt för dem.
Citera
2021-08-07, 11:58
Medlem
Citat:
Jag säger först att jag inte tror att någon gjort detta ensam.
Sen säger jag att han kanske INTE är oskyldig , men att säga att han är skyldig är att dra det för långt.
Om vi tänker att han ICKE är skyldig. Hur hade ni känt om det gällt er själva. att bli utpekad , anklagad och dömd av folket.
Han gick ju själv ut i tidningen för att få slut på detta och hävdade sin oskuld.
Sen att man inte hjälper till i utredningar är idag mer en regel än undantag.
Det är inget konstigt med lite perspektiv på denna del.
Man gillar inte polisen eller man vill inte peka ut någon annan. Det är polisens uppgift helt enkelt.
Jag tror mig veta att BL var medveten om vad han gjort och att han inte hade rent mjöl i påsen och får acceptera en viss typ av ryktesspridning kring sin person.
Men som folk idag säger att råka ut för ett drev går inte att hejda/stoppa och det är lite det jag tycker ni och podden gör.
Jag tror han blev uppgiven , kanske ledsen och insåg att han får leva med detta oavsett.

Även om jag tror stenhårt på principer om rättssäkerhet och att man är oskyldig tills motsatsen bevisats så säger också min personliga moraliska kompass att den som ger sig in i leken får leken tåla. När kriminella människor (en sådan var BL) tycker synd om sig själva baserat på hur samhället behandlar dem efter att dom faktiskt har behandlat delar av samhället som skit vänder det sig ärligt talat i magen på mig.

Det här är väldigt långt ifrån ett drev. Ett drev lyssnar inte på motargument. Ett drev lyssnar i själva verket inte alls. Jag kan i viss mån hålla med om att podden driver sin tes ganska hårt och i ganska hög grad verkar ha bestämt sig för hur det gick till, men här i tråden diskuterar vi ju öppet fram och tillbaka och ingen är så låst i sitt tänkande att dom inte kan ändra sig. Tycker det är ett riktigt bra debattklimat här i tråden - rak och ärlig diskussion.
Citera
2021-08-07, 13:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Man får leken tåla.

Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Även om jag tror stenhårt på principer om rättssäkerhet och att man är oskyldig tills motsatsen bevisats så säger också min personliga moraliska kompass att den som ger sig in i leken får leken tåla. När kriminella människor (en sådan var BL) tycker synd om sig själva baserat på hur samhället behandlar dem efter att dom faktiskt har behandlat delar av samhället som skit vänder det sig ärligt talat i magen på mig.

Det här är väldigt långt ifrån ett drev. Ett drev lyssnar inte på motargument. Ett drev lyssnar i själva verket inte alls. Jag kan i viss mån hålla med om att podden driver sin tes ganska hårt och i ganska hög grad verkar ha bestämt sig för hur det gick till, men här i tråden diskuterar vi ju öppet fram och tillbaka och ingen är så låst i sitt tänkande att dom inte kan ändra sig. Tycker det är ett riktigt bra debattklimat här i tråden - rak och ärlig diskussion.

Ja då får man leken tåla.

Detta gäller allt vad en människa gör i livet. Många kriminella människor tycker synd om sig själva och går då ut i media och beklagar sig över hur samhället har behandlat dem. Hur har de själva behandlat andra människor? Tycker också att det är ett bra debattklimat i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in