Citat:
Ursprungligen postat av Redibo
Tackar, jag bör ta allvarliga kurser i sök på forum..!
Ta det inte för personligt, det absolut inte meningen att ta död på dina frågor, men man borde söka först och/eller titta 10 sidor bakåt i forumet.
Samma typ av frågor dyker upp om och om igen, dessa hör hemma i en tråd, inte 25 stycken undermåliga. Forumet lider av kvalitetsproblem, en förbättrande åtgärd för att höja kvaliten, en vore rätt fråga i rätt tråd alternativ att moderator smälter isamman liknande frågeställningar till en tråd.
Sedan finns det hur många infallsvinklar på frågeställningar som, trots liknelser, genererar nya grepp eller argument förr eller mot anarkism.
Varför och hur?
För att jag är en obotlig romantiker, visserligen bitter och gnällig, men ändå obotlig.
De problem mänskligheten står inför kräver helt nya angreppssätt för att lösa, då tänker jag inte bara på miljöproblematiken utan sysselsättning, social trygghet och ett mer dynamiskt samhällsklimat för kulturell och teknologisk utveckling.
Anarkismen har fördelen att från några enkla principer skapa förutsättningar för komplexa problem som egentligen inte direkt är knutna till den klassiska rörelsen, i mitten av 1800-taler existerade inte miljöproblematiken i den skepnad vi ser idag(det rörde sig i.s.f. av en social spegling av miljöproblemen - arbetsmiljö).
Därför är det "mystiskt" att anarkismens teorier får ny näring 150 år senare, att det visar sig att organisationsidéerna är en utmärkt grogrund för att skapa ett betydligt mer resursrätt samhälle, både socialt, ekonomiskt och ekologiskt.
Jag skulle vilja påstå att anarkismen erbjuder det mest vattentäta alternativet på människans civilisatoriska problem, fast jag är ju romantiker....