Citat:
Ursprungligen postat av DarkToss
Intressat analys. Fast du kanske skulle vilja gå tillbaka och leva på medeltiden, innan indrustrialismen? Det har aldrig varit bättre än idag.
Jo, visst har vi i den industrialiserade världen fått längre medellivslängd och det gott ställt, inget jag förenekar.
Nu är det så att jag nöjer mig inte med att ha det "bra" materiellt sett, jag vill bli fri också, kunna välja hur jag vill leva och under vilka omständigheter utan yttre tvång, det kan jag inte idag.
Industrisamhället(stordriften) har bevisligen givit en del bra saker som sagt, men också en jävla massa skit. Den oändliga tillväxt civilisationsformen bygger på är inte förenlig med de resurser vi har till förfogande, naturen sätter praktiska gränser, träder vi över dem förstör vi också för framtida generationers möjligheter att leva.
Anarkister, förutom primitivister och nihilister, ser syntesen av det bästa från alla föregående civilisationer. Det finns kunskap och visdom från jordbruksamhället, naturvetenskap från industrisamhället och längtan till friheten från jägartiden exempelvis. Anarkisten ser inte upprepning av något som redan varit utan en syntes av alla föregående civilisationer.
Citat:
Ursprungligen postat av DarkToss
Och vilket system skulle du vilja ha istället då?
Som individualanarkist ser jag en framtid i små lokala samhällen, gröna mosiakbetonade storstäder där produktionen mer eller mindre förhåller sig till de resurser som finns i området. Utomregional handel förekommer i den utsträckning människorna anser det vara värt, och då på ömsesidig basis(mutualism), vilket utesluter dagen utsugning av den fattigare världen.
Produktionen sker i mindre kooperativ och av enskilda. Större infrastruktur som drift av tågsystem kräver dock övergripande organsiationer, där tillämpas
Proudhons federativa principer. Fokus ligger dock i lokala perspektivet.