2009-04-28, 17:33
Medlem
zaturn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redibo
Tjo!

Ja, som trådtiteln lyder... Har alltid blivit förundrad över begreppet anarkism. Verkar finnas så många individer som hyser en gigantisk kärlek och tilltro till denna ideologi, men jag har aldrig fått någon ordentlig förklaring på vad som är så vackert med det, och framförallt inte hur det ska kunna fungera då vi trots allt har med människor att göra. Detta tror jag dock främst beror på att det närmaste jag kommit en anarkist är dessa små punkoffer som springer runt med det klassiska anarkist-A:t på sina trasiga jackor.

Jag utgår från att individerna här är mer vältaliga och förhoppningsvis har en IQ-nivå över den petflaska med hembränt som ovan nämnda individer tydligen verkar bygga sitt liv kring. Upplys mig! Anarkism: Varför och hur?

Och, för att förtydliga, inget tjat om olika ideologier hit och dit, det står klart och tydligt vad trådens tanke är, är ni inte läskunniga nog att notera det är jag inte heller intresserad av era åsikter.

Tack på förhand!

Anarkism är fan Anarkism vad fan är det som ska funka?

Poängen är väl fan att inget ska funka?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkism
Citera
2009-04-29, 09:45
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Bakunin och Proudhon bör också läsas och grundligt utvärderas av den seriöse anarkisten - om det nu i dagens hedonistiska slasksamhälle existerar någon sådan
Fan, Proudhon, Det namnet känner jag till!
Var det inte han som sa
Citat:
Ursprungligen postat av Proudhon i sin dagbok
"Vi måste skicka den judiska rasen tillbaka till Asien eller utplåna den"
Jo, det tror jag visst att det var!

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=8173&p=233939#p233939
Citera
2009-04-29, 11:23
Bannlyst
Många äldre marxister och anarkister var rasister och antisemiter, inklusive Marx själv. Det var helt gångbart på den tiden. Än idag står det inte i direkt motsats till anarkismen att tycka att varje folk passar bäst i sitt eget kulturområde, även om AFA inte tycker så.
Citera
2009-05-08, 09:09
Medlem
Lentons avatar
Stark tilltro till människan

Om man överhuvudtaget seriöst tror på att anarkistiska principer är tillämpliga på denna planeten så måste man har en otroligt naiv tilltro till människosläktet.
Citera
2009-05-08, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lenton
Om man överhuvudtaget seriöst tror på att anarkistiska principer är tillämpliga på denna planeten så måste man har en otroligt naiv tilltro till människosläktet.

Jag tror inte att folk i allmänhet är särskilt intelligenta, men dels fördummas de medvetet av samhället dels går själva frihetsprincipen före allt annat.
Citera
2009-05-08, 21:09
Bannlyst
Man är ett barn om frihetsprincipen gör före allt.

Exempel 1.

Du har en familj. Du vill verkligen dricka öl med dina kompisar. Men det är du som måste stanna hemma med lillbattingen, efter att ha jobbat för mycket för att få det att gå runt, så känner du ändå att du måste gå ut. Till sist sover ungen och du får sms från dina polare som dricker bira och du blir sjukt avundsjuk. Vad gör du?

1. Går ut med dina kompisar
- Grattis du är en idiot. Du har just lämnat ungen vind för våg, lyckats sabba ditt förhållande.

2. Väntar tålmodigt, i hänsyn till ditt barn, din familj, tills du kan gå ut och dricka öl. Trots att det är bittert som fan.

Alla beslut man tar påverkar kollektivet, de beslut man tar måste vara i samklang med kollektivet, därför är inte frihetsprincipen primär. Frihetssträvan har man alltid, men det är fullt normalt att känna sig fängslad, kan man inte tygla sig och ger blanka fan i folk runtomkring en och försätter folk i sin närhet för ens dumheter så har man inte utvecklats mycket sedan man fyllde 13 år.

Och det är därför anarkism inte fungerar. Ens frihet måste organiseras, precis som i verkliga livet.
Citera
2009-05-08, 21:10
Medlem
Holger Meinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Jo, det tror jag visst att det var!
Det är möjligt att han sade, han ansåg också att kvinnors enda yrke borde vara prostiterad eller hemmafru, men det betyder inte att hans åsikter i anarkistisk samhällsbildning behöver negligeras. Personkult är aldrig bra, man måste kunna ta fasta på de bra saker Proudhon ändå sa/skrev.
Citera
2009-05-08, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av comhragair
Man är ett barn om frihetsprincipen gör före allt.

Exempel 1.

Du har en familj. Du vill verkligen dricka öl med dina kompisar. Men det är du som måste stanna hemma med lillbattingen, efter att ha jobbat för mycket för att få det att gå runt, så känner du ändå att du måste gå ut. Till sist sover ungen och du får sms från dina polare som dricker bira och du blir sjukt avundsjuk. Vad gör du?

1. Går ut med dina kompisar
- Grattis du är en idiot. Du har just lämnat ungen vind för våg, lyckats sabba ditt förhållande.

2. Väntar tålmodigt, i hänsyn till ditt barn, din familj, tills du kan gå ut och dricka öl. Trots att det är bittert som fan.

Alla beslut man tar påverkar kollektivet, de beslut man tar måste vara i samklang med kollektivet, därför är inte frihetsprincipen primär. Frihetssträvan har man alltid, men det är fullt normalt att känna sig fängslad, kan man inte tygla sig och ger blanka fan i folk runtomkring en och försätter folk i sin närhet för ens dumheter så har man inte utvecklats mycket sedan man fyllde 13 år.

Och det är därför anarkism inte fungerar. Ens frihet måste organiseras, precis som i verkliga livet.

Jag släpar naturligtvis inte omkring på någon brud och ännu mindre på några ungar. Min frihet är för värdefull för det.
Citera
2009-05-08, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Holger Meins
Det är möjligt att han sade, han ansåg också att kvinnors enda yrke borde vara prostiterad eller hemmafru, men det betyder inte att hans åsikter i anarkistisk samhällsbildning behöver negligeras. Personkult är aldrig bra, man måste kunna ta fasta på de bra saker Proudhon ändå sa/skrev.

På hans tid var ju både rasism och sexism helt gångbara grejer. Man måste se det i förhållande till den tid som han levde i.
Citera
2009-05-10, 01:56
Medlem
amentias avatar
Angående människans "naturliga egoism" och bla bla som brukar viftas med när man diskuterar anarkism finns det ett roligt och passande gammalt citat av Edward Abbey som lyder:

"Anarkismen är grundad på insikten om att eftersom så få människor är visa nog att härska över sig själva, är än färre visa nog att härska över andra."

Den vetenskapliga synen på det hela är att vi vet otroligt lite om "människans natur". Forskare är inte i närheten av att kunna förklara så komplicerade saker som människans natur.

Min egen syn på det hela är att visst har människan en destruktiv och egoistisk sida, men den är inte dominerande. Sidan som är i behov av kärlek och gemenskap är så mycket starkare. Däremot lever vi nu i ett system som lockar fram och belönar de värsta sidorna hos människor och därför är det så att de destruktiva sidorna nu är de mest synliga i världen.
Citera
2009-05-10, 10:45
Bannlyst
Ja, självklart. Förtryckarapparaten måste hela tiden hålla sitt Moment 22 levande genom att provocera fram det allra sämsta hos människan och föra skenkrig mot drogerna och terrorismen etc.

Det värsta som skulle kunna hända för makthavarna vore att de lämnade folk ifred, för då skulle folk inse att de inte behöver makthavare. Därför måste makthavarna alltid hitta nya svepskäl för att besvära och kontrollera människorna.
Citera
2009-05-11, 12:42
Medlem
kolla upp parecon på wikipedia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här