Kjell-Åke Johansson från Brämaregården.
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Skaraborg2 du ställer inga lätta frågor. Om den yngste i Dahlsjögänget skulle vara i livet än idag kan man ju undra vad de/han gjort som gör att han ännu till dags dato inte gett sig till känna för sina anhöriga? Även om det skulle innefatta mord så är det sedan länge preskriberat. Å andra sidan, om det skulle handla om något allvarligt brott kanske han skäms och vill skona sin familj från detta.
För mig känns det märkligt att just den yngste av de tre är den som systern anser sig ha sett. Som yngst borde han ha haft sämst förutsättningar att överleva - dessutom var han också i någon mån handikappad av sitt skadade ben. Å andra sidan har vi kanske rätt, vi som tycker oss se en brådmogen yngling med utstrålning som indikerar vuxenhet långt över hans ålder i bilden av honom? Däremot undrar jag om denna brådmognad räckte tillräckligt långt för att Kjell-Åke Johansson skulle kunna skapa sig en tillvaro långt från familj och den miljö han vuxit upp i, jag tror inte han levde så länge efter Gay Karlssons systers besök. Han var trots allt bara 16 år gammal!
Så gör du en intressant koppling angående den misshandlade ryggen, visst retar det fantasin att sätta in detta i ett annant sammanhang än det påstådda. Tvivlar på att en arbetargrabb skulle dragit sig för att prata med sin syster om det verkligen varit polisen som gett honom stryk.
För mig känns det märkligt att just den yngste av de tre är den som systern anser sig ha sett. Som yngst borde han ha haft sämst förutsättningar att överleva - dessutom var han också i någon mån handikappad av sitt skadade ben. Å andra sidan har vi kanske rätt, vi som tycker oss se en brådmogen yngling med utstrålning som indikerar vuxenhet långt över hans ålder i bilden av honom? Däremot undrar jag om denna brådmognad räckte tillräckligt långt för att Kjell-Åke Johansson skulle kunna skapa sig en tillvaro långt från familj och den miljö han vuxit upp i, jag tror inte han levde så länge efter Gay Karlssons systers besök. Han var trots allt bara 16 år gammal!
Så gör du en intressant koppling angående den misshandlade ryggen, visst retar det fantasin att sätta in detta i ett annant sammanhang än det påstådda. Tvivlar på att en arbetargrabb skulle dragit sig för att prata med sin syster om det verkligen varit polisen som gett honom stryk.
Nej WaltzingMatilda det är verkligen ingen lätt fråga men å andra sidan är hela "Dahlsjö-fallet" inget lättlöst fall. En av de mest underliga och udda gåtor i svensk kriminalhistoria.
Om nu Johansson skulle vara i livet än idag, så kan jag tänka mig att en av orsakerna till att han aldrig varit i kontakt med med sin familj är att han skäms samt vill skona sin familj från det liv har isf har fått leva?
Om vi nu spekulerar i att han skulle vara i livet, så behöver det kanske inte vara på det sättet, att han under alla dessa 44 år har bott långt från sin familj och från de platser han växte upp på?
Det hela verkar dock så otroligt med tanke på det liv han måste ha isf ha levat under alla dessa år?
Nu behöver inte den personen till 100% ha varit Johansson som öppnade dörren när Karlssons syster knackade på denna? Det kan ha varit någon annan men det måste isf ha varit en person som var mycket lik honom. Samt inte pratade med en utpräglad göteborgsdialekt. Han skulle ha pratat på ungefär samma sätt som systern gör.
Återigen om Kjell-Åke överlevde den 29 juli 1965 så kan det ev. ha berott på just hans låga ålder? En 16-årig Johansson, hade kanske inte ett lika långt "syndaregister" som t.ex. en 22-årig Karlsson. Åtminstone var det på detta sätt på denna tid.
Dessutom är jag ganska övertygad om att systern till Johansson och hans övriga familj kände bara brodern/sonen från ett visst håll. De kände honom enbart som broder och son. Jag kan mycket väl tänka mig att denne brådmogne yngling kunde ha "hårda nypor" när detta behövdes. Personligen tror jag att han mycket väl kunde ha en mindre trevlig sida s.a.s.
Då kan man ju fundera över varför skulle polisen misshandla Johansson ordentligt med en batong över ryggen? Han ville inte diskutera detta. Det kan lika gärna ha varit någon annan.
Jag vet att Johanssons syster är ganska ofta inne och läser på tråden. Det skulle vara mycket intressant, om hon själv kunde skriva ner sina egna kommentarer om sin försvunne broder. Om t.ex. sina känslor som är svåra för någon annan att förstå, som inte själv har varit utsatt för något liknande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-26 kl. 15:42.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-26 kl. 15:42.