2009-07-28, 14:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Den duvblå" och registreringsnumret.

Citat:
Ursprungligen postat av Manick
Nu har jag precis sträckläst hela tråden - och det är enda anledningen till att jag sitter uppe till efter 4 en vardagsnatt.

Det här var en otroligt spännande tråd, jag instämmer i lovsången till Skaraborg2.

Jag kan heller inte få ihop det här med registreringsnumret!
-Killarna har inte körkort, fick man ändå äga en bil på den tiden?
-Man registrerar sig knappast som ägare till en stulen bil, eller? Så varifrån kommer numret? Även om de totat ihop numret med Sahlins bil som förebild, hur har numret hamnat i något slags register, sammankopplat med männen? Vad är det jag har missat?
-Kan de ha köpt bilen, packad och klar med falska plåtar, och fick den därmed billigt, om den ändå skulle dumpas, av tidigare tjuvar? Nu vet jag ingenting om att stjäla bilar, men om man tjuvkopplar en PV, måste man inte ha igång motorn hela tiden efter start (eller är det bara något jag fått för mig efter för mycket film-tittande)? Kunde de ha stulit den med nycklar och allt?

Och jag är inte heller riktigt redo att släppa det här med Mölndal. Kan Sahlin ha känt GRK eller dennes familj, sedan deras vistelse i staden? På den tiden var Mölndal ganska litet... Vet någon var exakt de bodde? Jag vet var Stenbrog ligger. Gillar inte mystiska sammanträffanden, även om jag nu kanske spekulerar alldeles för vilt.

Tyvärr skulle jag inte lita på något damen har att säga. Senila människor kan komma ihåg saker som inte har hänt

Stort tack för visat intresse samt för din uppskattning Manick.

Nej tyvärr kan man nog inte lita till fullo på denna något "virriga" dam. Det skall bli intressant att höra vad sonen har att säga?

Som jag skrev förut så fick man äga en bil utan körkort vid denna tid. Jag gjorde detta själv fast några år senare.

Nej var bilen stulen så kunde de naturligtvis inte registrera denna. Just detta är otroligt viktigt att få fram. Står registreringsnumret O 19920 i deras personakter? Står detta registreringsnummer i polisutredningen? Jag har begärt att få dessa uppgifter förra veckan. Får se när svaret kommer samt vad det har att berätta?

Ja att sno en bil på denna tid var inte så himla svårt. Många nycklar kunde användas till andra bilar av samma modell. Säkerheten stod inte så högt i kurs under 1960-talet som idag.

Det är som sagt vad en stor mängd "lösa trådar" i detta mycket komplicerade och mystiska fall. Vi måste åtminstone kunna få svar några av dessa frågor.
Citera
2009-07-28, 14:54
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I vilken släktens bekantskapskrets finns det två (2) olika kvinnor med namnet Yvonne i 60-65 års åldern. I vilken släkts bekantskapkrets menar du exakt? Sahlins?
I min
Citat:
Ang. microfilmerna så har jag själv nu tagit reda på var jag skall gå för att läsa gamla GP. Kommer att sitta större delen av en dag när jag är i "Götet".
KTB antar jag,har tillbringat antal dygn där själv, om du vill ha en stolvärmare/kaffehämtare så är jag gärna till hands.
Citat:
Ang. broarna CrapStack så undrar jag om det var möjligt att gå till båda från centralstationen 1965?
Visst, hisingsbron låg ca 3 minuters gångväg från götaälvbron
Senast redigerad av CrapStack 2009-07-28 kl. 14:59.
Citera
2009-07-28, 17:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stolvärmare och kaffehämtare.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
I min

KTB antar jag,har tillbringat antal dygn där själv, om du vill ha en stolvärmare/kaffehämtare så är jag gärna till hands.

Visst, hisingsbron låg ca 3 minuters gångväg från götaälvbron

Tack för dina erbjudanden. Kan säkert komma att behövas.

Tack för klarläggandet ang. Hisingsbron och Götaälvbron.
Citera
2009-07-29, 00:12
Medlem
Orm Ondes avatar
Ett förtydligande om gamla och nya hisingsbron:

Det är alldeles korrekt att den gamla Hisingsbron från 1906 fanns kvar 1965. Den revs 1968 eller 1969. Den gick mellan Lilla Bommen och Frihamnen, i princip alldeles bredvid den nya Götaälvbron (som byggdes 1939). Till skillnad från Götaälvbron, som har en öppningsbar klaff på mitten som öppnas för höga fartyg, var den gamla bron svängbar och låg vid fartygspassage "på tvären" mitt i älven. Jag avstod emellertid medvetet från att gå in på den gamla bron i mina tidigare inlägg, eftersom den med all sannolikhet var utsvängd och obrukad vid tillfället (och dessutom i princip var parallell med nya bron och kunde nås via Centralstationen). Efter att den nya bron byggdes sparade man den gamla som reserv men höll den avstängd. På 1950-talet hade trafiken ökat så mycket på nya bron att man breddade denna, och man öppnade då också den gamla bron igen. Den gamla bron var då främst avsedd för gångtrafik, hästvagnar etc. som man ville få bort från den nya bron, samt för lokal trafik till frihamnen. När man var klar med breddningen av Götaälvbron lät man den gamla bron vara öppen för trafik under rusningstid och övrig tid låg den utsvängd i älven. Det gick i och för sig att köra bil över den. Jag antar emellertid att det inte fanns anledning att hålla gamla bron öppen en torsdagsförmiddag i juli, varför jag är säker på att man körde över nya Götaälvbron - där ju på den tiden också E6:an gick - om man skulle till Brämaregården. Den nya bron var den rakaste och snabbaste vägen och att köra gamla bron vore en försinkande omväg även om den nu skulle ha varit öppen vid tillfället. Att en liftare som tänkte sig uppåt mot Bohuslän skulle ha ställt sig vid gamla bron är dessutom helt osannolikt.

Kul att få dyka ner i litet mer Göteborgshistoria. Var själv nere i förra veckan men hann inte med att besöka någon av de platser som nämns här i tråden. Hatten av för alla engagerade skribenter i denna tråd!

Ps: den blågrå PV som bedbug länkade till skulle faktiskt kunna vara en 56:a när man ser den bakifrån
Senast redigerad av Orm Onde 2009-07-29 kl. 00:16.
Citera
2009-07-29, 00:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Dahsjö-fallet" "fyller år" idag - den 29 juli 2009.

Idag för precis 44 år sedan, den 29 juli 1965, så skedde "något" som gjorde att Jan-Olof Dahlsjö 21 år, Kjell Åke Johansson 16 år och Gay Roger Karlsson 22 år försvann. Ev. tillsammans med en duvblå PV.

Denna blåsiga och regniga torsdag i Göteborg, skedde "något" som var så hemskt att dessa unga män aldrig mera visade sig eller hörde av sig. Iaf inte officiellt.

Även om Hûbner "Hymme" Lundquist 18 år, inte var bekant med dessa personer innan den 29 juli, så får även han räknas in i dessa försvinnanden. "Hymme" var troligtvis på fel plats vid fel tidpunkt.

Har aldrig kommit i kontakt med ett liknande fall förut. Ju mera man får reda på, desto mera frågetecken. Ett verkligen unikt och udda fall!
Citera
2009-07-29, 00:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förklaring av nya och gamla bron.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Ett förtydligande om gamla och nya hisingsbron:

Det är alldeles korrekt att den gamla Hisingsbron från 1906 fanns kvar 1965. Den revs 1968 eller 1969. Den gick mellan Lilla Bommen och Frihamnen, i princip alldeles bredvid den nya Götaälvbron (som byggdes 1939). Till skillnad från Götaälvbron, som har en öppningsbar klaff på mitten som öppnas för höga fartyg, var den gamla bron svängbar och låg vid fartygspassage "på tvären" mitt i älven. Jag avstod emellertid medvetet från att gå in på den gamla bron i mina tidigare inlägg, eftersom den med all sannolikhet var utsvängd och obrukad vid tillfället (och dessutom i princip var parallell med nya bron och kunde nås via Centralstationen). Efter att den nya bron byggdes sparade man den gamla som reserv men höll den avstängd. På 1950-talet hade trafiken ökat så mycket på nya bron att man breddade denna, och man öppnade då också den gamla bron igen. Den gamla bron var då främst avsedd för gångtrafik, hästvagnar etc. som man ville få bort från den nya bron, samt för lokal trafik till frihamnen. När man var klar med breddningen av Götaälvbron lät man den gamla bron vara öppen för trafik under rusningstid och övrig tid låg den utsvängd i älven. Det gick i och för sig att köra bil över den. Jag antar emellertid att det inte fanns anledning att hålla gamla bron öppen en torsdagsförmiddag i juli, varför jag är säker på att man körde över nya Götaälvbron - där ju på den tiden också E6:an gick - om man skulle till Brämaregården. Den nya bron var den rakaste och snabbaste vägen och att köra gamla bron vore en försinkande omväg även om den nu skulle ha varit öppen vid tillfället. Att en liftare som tänkte sig uppåt mot Bohuslän skulle ha ställt sig vid gamla bron är dessutom helt osannolikt.

Kul att få dyka ner i litet mer Göteborgshistoria. Var själv nere i förra veckan men hann inte med att besöka någon av de platser som nämns här i tråden. Hatten av för alla engagerade skribenter i denna tråd!

Ps: den blågrå PV som bedbug länkade till skulle faktiskt kunna vara en 56:a när man ser den bakifrån

Tack för din ypperliga förklaring av nya resp. gamla bron. Har läst detta med intresse.

Ja jag har också tittat en del på denna blågrå PV som bedbug länkade. Jag undrar var någonstans han hittade denna?
Citera
2009-07-29, 13:38
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Familjen Lundquist

Jag körde igenom Kantonområdet intill Drottningholms slott där Hübner Lundquist hade sitt föräldrahem igår. Adressen Kinagatan verkar vara utbytt mot annat gatunamn men ska väl inte vara omöjligt ta reda på vilket hus familjen bodde i. Det verkar som om föräldrarna bodde kvar till de dog på 90-talet. Platsen är en idyll av småstadskaraktär, äldre trävillor med rosor och fruktträd i trädgårdarna.

Det finns ett museum i slottsparken, Evert Lundquists gamla ateljé, där hela familjens verk finns att se, även något av den försvunne Hymme. Mamman - som också var konstnär - var född Reutercrona, hennes far hade varit kammarherre. Fick inte klart för mig om det var därför familjen hade sin bostad och ateljé intill slottet.

Med denna bakgrund (1965 var klasskillnaderna fortfarande påtagliga) måste Hymme varit arbetargrabbarnas från Göteborg raka motsats. Om det verkligen var så att deras vägar korsades för 44 år sedan behövdes säkert inte mycket för att de skulle råka i luven på varandra.
Citera
2009-07-29, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Jag körde igenom Kantonområdet intill Drottningholms slott där Hübner Lundquist hade sitt föräldrahem igår. Adressen Kinagatan verkar vara utbytt mot annat gatunamn men ska väl inte vara omöjligt ta reda på vilket hus familjen bodde i. Det verkar som om föräldrarna bodde kvar till de dog på 90-talet. Platsen är en idyll av småstadskaraktär, äldre trävillor med rosor och fruktträd i trädgårdarna.

Det finns ett museum i slottsparken, Evert Lundquists gamla ateljé, där hela familjens verk finns att se, även något av den försvunne Hymme. Mamman - som också var konstnär - var född Reutercrona, hennes far hade varit kammarherre. Fick inte klart för mig om det var därför familjen hade sin bostad och ateljé intill slottet.

Med denna bakgrund (1965 var klasskillnaderna fortfarande påtagliga) måste Hymme varit arbetargrabbarnas från Göteborg raka motsats. Om det verkligen var så att deras vägar korsades för 44 år sedan behövdes säkert inte mycket för att de skulle råka i luven på varandra.

Japp. Lägg till detta Göteborgare vs Stockholmare
Citera
2009-07-29, 13:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Drottningholm och Lundquist.

Citat:

Tack för info WaltzingMatilda.

Jaså adressen Kinagatan har bytt namn?

Ja det är verkligen mycket vackert där ute. Än idag kan inte vem som helst bo där. Föräldrarna bodde kvar där tills de avled. Fadern 1990 och modern 1998 om jag inte minns helt fel.

Innan "Manne" dog 2004 så invigdes detta museum. Bl.a. var drottning Silvia närvarande vid denna.

Ja jag vet att "Hymme" hann att producera en del alster innan sitt försvinnande. Har dock aldrig sett några målningar av sönerna.

Ja "Hymme" och "Dahlsjö-gänget" var verkligen varandras motpoler. De hade troligtvis inget gemensamt att tala om. Lägg detta till som Lage Vrängare skrev. Göteborgare vs Stockholmare.

Om "Hymme" och de andras vägar korsades den 29 juli för 44 år sedan vet vi ju inte förstås med säkerhet? Dock är det med största sannolikhet troligt, med tanke på att alla fyra (4) försvann samma dag. Personligen tror jag inte på en sådan tillfällighet. Det är uppenbart att "något" hände.
Citera
2009-07-29, 14:16
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Spinner vidare

Ja, adressen Kinagatan och även postnumret verkar ha bytts. Har sett både 1990 och 1994 som dödsår på Evert Lundquist (inte så viktigt kanske för Dahlsjöfallet). Det ska finnas dels en skulptur, dels en oljemålning av Hymme att se i fd ateljén, funderar på att åka dit och titta. Guidade visningar på söndagarna tom augusti.

Jag kan inte låta bli att fundera över om pappans psykiska åkomma (hittade efter googling en text av Ulf Linde enligt vilken Evert Lundquist själv var väl medveten om att han hade denna form av problem) ärvdes av sonen Hymme, tror det nämnts att han och brodern Manne ansågs lite knepiga? Stämmer detta gällande Hymme påverkades han kanske av sin psykiska status vilket utlöste eller förvärrade en ansträngd situation?

Ja, det var så jag menade, en överklasspojke från Stockholm vs arbetarpojkar från Göteborg, låter som en explosiv kombination.

Jag har också svårt att smälta att dessa fyra (och bilen) skulle försvinna samma dag! Tror på samband, inte tillfällighet.
Citera
2009-07-29, 14:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lundquist och "Dahlsjö-gänget".

Citat:
Ja, adressen Kinagatan och även postnumret verkar ha bytts. Har sett både 1990 och 1994 som dödsår på Evert Lundquist (inte så viktigt kanske för Dahlsjöfallet). Det ska finnas dels en skulptur, dels en oljemålning av Hymme att se i fd ateljén, funderar på att åka dit och titta. Guidade visningar på söndagarna tom augusti.

Jag kan inte låta bli att fundera över om pappans psykiska åkomma (hittade efter googling en text av Ulf Linde enligt vilken Evert Lundquist själv var väl medveten om att han hade denna form av problem) ärvdes av sonen Hymme, tror det nämnts att han och brodern Manne ansågs lite knepiga? Stämmer detta gällande Hymme påverkades han kanske av sin psykiska status vilket utlöste eller förvärrade en ansträngd situation?

Ja, det var så jag menade, en överklasspojke från Stockholm vs arbetarpojkar från Göteborg, låter som en explosiv kombination.

Jag har också svårt att smälta att dessa fyra (och bilen) skulle försvinna samma dag! Tror på samband, inte tillfällighet.

Jag är säker på att du har rätt, att dödsåret för Evert Lundquist var 1994.

Nu hann ju inte "Hymme" att s.a.s. utveckla dessa problem som "Manne" fick. Redan vid den tiden "Hymme" försvann så hade han vissa problem. För dessa hade han fått mediciner. Han var också något labil till sin läggning.

Detta kunde säkert leda till en "explosiv" urladdning?
Citera
2009-07-29, 15:13
Medlem
CrapStacks avatar
Erik Sahlins Son

CRAP

Efter många om och men så fick jag tag på "grabben", Lika trevlig som sin mamma och SAMMA SVAR.
PV:n var svart, den har inte blivit omlackerd, de har inte heller haft någon vit.
Planeringsman = Logistiker på kontor.

Vi får nog anta att vi fått fel reg. nummer, det är nog det minst osannolika.

Detta fallet är verkligen konstigt!

Det känns nästan som om det aldrig funnits något Dahlsjö-fall, det är bara för mycket som är knas.

Varför finns det nästan inget hos länsarkivet?
Varför är inte Dahlsjö, johansson dödförklarade?
Varför försvann GRK:s alla saker från lägenheten?
Varför brydde sig polisen inte om fallet?
Vad är bilen, isf vilken bil ?
Varför har GP fel reg. nummer på bilen?
mm mm

Om vi lyckas knäcka någon av de viktiga frågorna så tror jag att det kan lossna.
Senast redigerad av CrapStack 2009-07-29 kl. 15:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in