Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Eller kan det av någon anledning ha varit så, att en sekretess har lagts på sekretssen?
Det sista tror jag knappast är troligt. En sekretess "läggs" i normalfallet inte på en allmän handling. Prövningen sker i normalfallet först när ngn begär att få ut handlingen. Vägras man detta så måste vägran motiveras. Därefter kan man överklaga till länsrätt, kammarrätt och (prövningstillstånd krävs) regeringsrätten. I samtliga fall måste besluten motiveras.
Nu är jag inte kunnig i hur utredningen i Dahlsjöfallet såg ut, eller hur den bedrevs, men inledningsvis *bör* den väl ha bedrivits med både försvinnande, olycka, och brott (dvs. mord, dråp, vållande till annans död etc) som orsak till försvinnandet. Ngn gång har utredningen avslutats, vilket idag sker genom att åklagaren fattar beslut om ärendets avskrivande, eller, om det ligger i domstol, domstolen skriver av det. Det borde sålunda ligga en förundersökning protokollförd i ngt arkiv ngnstans. Att denna idag, snart 45 år senare skulle behöva sekretessbeläggas finner jag totalt osannolikt.
Möjligen kan vissa smärre delar kanske fortfarande vara sekretessbelagda, och jag tänker då på uppgifter från de inblandades uppväxt, särskilt om det förekommit insatser från socialtjänsten. Men själva brottsutredningen, spaningsresultat, förhör etc är utan tvekan tillgänglig idag.