2009-09-30, 15:50
Medlem
Följer utvecklingen i detta fall dagligen. Tänk om vi på något sätt kunde få media intresserade av detta fall. -Kontakter någon?????? -Förresten,,,,någon skymt av utredningen ännu?
Citera
2009-09-30, 20:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Media intresserade?

Citat:
Ursprungligen postat av pedda19
Följer utvecklingen i detta fall dagligen. Tänk om vi på något sätt kunde få media intresserade av detta fall. -Kontakter någon?????? -Förresten,,,,någon skymt av utredningen ännu?

Tack återigen för visat intresse pedda19.

Om du menar polisutredningen så har jag inte brytt mig om att ens söka efter denna. Åtminstone inte ännu.

Däremot väntar jag på mera information ang. O18920 från flera håll men det dröjer uppenbarligen. Allt tar tid som vi alla vet.

Jag tror inte att det vore det rätta sättet att vända sig till media i dagsläget. Har svårt att se att media skulle kunna få någon slags lösning på vad som hände för 44 år sedan? De kunde ju inte ens skriva om fallet, t.ex. G-P, när fallet s.a.s. var färskt.

När alla andra möjligheter är uttömda skulle man ev. kunna göra på detta sätt.
Citera
2009-09-30, 20:34
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedda19

Hejsan

Jag har haft kontakt med två snutar, dessa fick inte fram något den normala vägen . Den ena sa dock att utredningen kunde vara på ett tredje ställe, har dock inte fått något svar om han hittade något och förväntar mig inte något.

Det troligaste polisagerandet är att de inte brydde sig, men det kan ju också vara så att det är "polisiärt uppklarat", eller att de inte fann något.
Citera
2009-09-30, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad gjorde polisen?

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Hejsan

Jag har haft kontakt med två snutar, dessa fick inte fram något den normala vägen . Den ena sa dock att utredningen kunde vara på ett tredje ställe, har dock inte fått något svar om han hittade något och förväntar mig inte något.

Det troligaste polisagerandet är att de inte brydde sig, men det kan ju också vara så att det är "polisiärt uppklarat", eller att de inte fann något.

Vi vet iaf att polisen var på det klara med mycket tidigt att "Dahlsjö-gänget" försvann tillsammans med "den duvblå". Detta vet vi genom PU den 7 september 1965.

Det konstiga med utredningen är att efter den hade gallrats av polisen varför den inte hamnade hos Landsarkivet i Göteborg? Detta skulle den faktiskt ha gjort om detta hade varit ett "normalt fall". Man kan ju undra varför?

Jag tror att det var en kombination av att inte bry sig samt att de inte fann något att gå på. Det senare verkar minst sagt konstigt med tanke på att det efter 44 år finns fortfarande spår att gå på!

Om lekmän kan få fram en del efter denna tid, vad kunde då polisen inte fått fram med sina resurser då försvinnandena var färska?

Det som ändå förvånar mig allra mest, är varför det inte skrevs en rad i G-P ända fram till hösten 1966? Förutom två mindre artiklar om "Hymme". Den ena var dessutom på begäran av hans föräldrar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-30 kl. 22:22.
Citera
2009-10-05, 01:32
Medlem
Ja, man blir inte klok på detta att inget skrevs! Tre killar och en bil försvinner spårlöst och mystiskt. De hade ju varit något att bita i för t.ex GT. Polisen visste ju om på ett tidigt stadium att dom hade försvunnit tillsammans. Journalister brukade väl ha bra kontakter med polisen när det gällde allt intressant som hände vad det gällde brott och försvinnanden.
Nu var det ju inte mycket som skrevs om Hymme heller tydligen åtminstånde inte i Göteborgstidningarna. Norlén skrev ju i sin bok att "fallet gav stora rubriker i tidningarna". Nu vet vi ju att det inte gjorde det. Hade det gjort det skulle säkert många kommit ihåg det.
Det är ju också konstigt om man börjar skriva om ett försvinnande efter flera år. Då undrar ju folk varför man inte skrivit om detta tidigare när det var aktuellt? Eventuella vittnen som sett eller hört något hade väl hunnit glömma.
Polisen hade väl också varit intresserad av att det skrevs om fallet så de kunde få hjälp av detektiven allmänheten. Själva kom de ju ingen vart om de överhuvudtaget brydde sig. Men något var de väl tvungna att göra.Kjell-Åke var ju i alla fall formellt anmäld försvunnen och tydligen också efterlyst av Interpol.De två andra borde ju kommit med automatiskt eftersom försvinnandena hängde ihop.
Synd att de anhöriga inte kommer ihåg ungefär när och var det skrevs något. Men det är ju många år sedan och mycket har man kanske förträngt. Det är i alla fall sorgligt och vemodigt att tänka på detta mysterium.
Hoppas det kommer fram mer information och detaljer framöver!
Citera
2009-10-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi vet iaf att polisen var på det klara med mycket tidigt att "Dahlsjö-gänget" försvann tillsammans med "den duvblå". Detta vet vi genom PU den 7 september 1965.

Det konstiga med utredningen är att efter den hade gallrats av polisen varför den inte hamnade hos Landsarkivet i Göteborg? Detta skulle den faktiskt ha gjort om detta hade varit ett "normalt fall". Man kan ju undra varför?

Jag tror att det var en kombination av att inte bry sig samt att de inte fann något att gå på. Det senare verkar minst sagt konstigt med tanke på att det efter 44 år finns fortfarande spår att gå på!

Om lekmän kan få fram en del efter denna tid, vad kunde då polisen inte fått fram med sina resurser då försvinnandena var färska?

Det som ändå förvånar mig allra mest, är varför det inte skrevs en rad i G-P ända fram till hösten 1966? Förutom två mindre artiklar om "Hymme". Den ena var dessutom på begäran av hans föräldrar.
Jag snackade med en bekant som är polis om det där och han tyckte det verkade vara ett intressant fall. Han trodde absolut att polisutredningen borde finnas någonstans. Men kanske den kommit bort för att täcka upp en klantig utredning?
Citera
2009-10-05, 18:49
Medlem
Citat:
Däremot väntar jag på mera information ang. O18920 från flera håll men det dröjer uppenbarligen. Allt tar tid som vi alla vet.

Bilar bytte reg.nr. om ägaren flyttade till ett annat län eller om bilen såldes till någon som var bosatt i ett annat län.
Någon som vet om det gick att spåra historien för en bil som bytte län?
Fanns det ett landsomfattande bilnr.reg? Kan Volvo O18920 fått ett nytt reg.nr. i ett nytt län?
Citera
2009-10-05, 20:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Fallet gav stora rubriker".

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Ja, man blir inte klok på detta att inget skrevs! Tre killar och en bil försvinner spårlöst och mystiskt. De hade ju varit något att bita i för t.ex GT. Polisen visste ju om på ett tidigt stadium att dom hade försvunnit tillsammans. Journalister brukade väl ha bra kontakter med polisen när det gällde allt intressant som hände vad det gällde brott och försvinnanden.
Nu var det ju inte mycket som skrevs om Hymme heller tydligen åtminstånde inte i Göteborgstidningarna. Norlén skrev ju i sin bok att "fallet gav stora rubriker i tidningarna". Nu vet vi ju att det inte gjorde det. Hade det gjort det skulle säkert många kommit ihåg det.
Det är ju också konstigt om man börjar skriva om ett försvinnande efter flera år. Då undrar ju folk varför man inte skrivit om detta tidigare när det var aktuellt? Eventuella vittnen som sett eller hört något hade väl hunnit glömma.
Polisen hade väl också varit intresserad av att det skrevs om fallet så de kunde få hjälp av detektiven allmänheten. Själva kom de ju ingen vart om de överhuvudtaget brydde sig. Men något var de väl tvungna att göra.Kjell-Åke var ju i alla fall formellt anmäld försvunnen och tydligen också efterlyst av Interpol.De två andra borde ju kommit med automatiskt eftersom försvinnandena hängde ihop.
Synd att de anhöriga inte kommer ihåg ungefär när och var det skrevs något. Men det är ju många år sedan och mycket har man kanske förträngt. Det är i alla fall sorgligt och vemodigt att tänka på detta mysterium.
Hoppas det kommer fram mer information och detaljer framöver!

Det är som vanligt intressanta synpunkter du kommer med Edmond.

Jag vet själv att jag läste om detta fall. Eftersom åren går så kan jag inte komma ihåg när? Det kan lika gärna ha varit 1969? Systern till Karlsson hade dessutom en hel del utklipp om honom men dessa har tyvärr försvunnit p.g.a. ett antal flyttningar.

Vi vet nu att Norléns intressanta bok tyvärr innehåller en hel del felaktiger, iaf kapitlet som handlar om Dahlsjö, Johansson och Karlsson.

Det som förvånar mig allra mest är just detta: Varför skrev t.ex. inte G-P och även GT om fallet? Det måste ju ha varit ett högintressant sådant? PU är ju dessutom mycket tidiga ute med efterlysningen på KÅJ och O18920 och på så sätt får JOD och GRK följa med på köpet.

Kommer att fortsätta att gå igenom G-P från senare delen av år 1966 och vidare in på 1967. Detta kommer jag dock inte att kunna göra förrän om några månader.

Ja du har så rätt Edmond. Det är mycket sorgligt och vemodigt att tänka på detta mycket tragiska fall. Inte minst för de anhöriga som fick sina liv förändrade f.o.m. den 30 juli 1965.

Jag väntar faktiskt på en hel del ytterligare detaljer och informationer från olika håll men allt tar ju sin tid tyvärr.
Citera
2009-10-05, 21:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Jag snackade med en bekant som är polis om det där och han tyckte det verkade vara ett intressant fall. Han trodde absolut att polisutredningen borde finnas någonstans. Men kanske den kommit bort för att täcka upp en klantig utredning?

Ja den borde faktiskt ha funnits på Landsarkivet i Göteborg. Efter en viss gallring överförs alla gamla polisutredningar dit. Tydligen har polisen gallrat bort hela utredningen av någon anledning? Den skulle ha funnits på Landsarkivet men det gör den inte! Mycket underligt måste jag säga!

Man börjar ju misstänka att en total gallring kan ha gjorts, just p.g.a. en dålig ock slapp polisutredning? Landsarkivet kunde inte själva förstå varför de inte hade denna?

Eller kan det av någon anledning ha varit så, att en sekretess har lagts på sekretssen?
Citera
2009-10-06, 00:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bil som bytte län.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Bilar bytte reg.nr. om ägaren flyttade till ett annat län eller om bilen såldes till någon som var bosatt i ett annat län.
Någon som vet om det gick att spåra historien för en bil som bytte län?
Fanns det ett landsomfattande bilnr.reg? Kan Volvo O18920 fått ett nytt reg.nr. i ett nytt län?

Om t.ex. O18920 bytte från Göteborg och Bohuslän till Älvborgs län som hade bokstaven P (och sedermera även PA) så går detta att följa i denna bils historia.

Jag köpte själv en begagnad bil i ett län och där kunde jag läsa i bilens handlingar, att den ursprungligen hade varit registrerad i Västmanlands län (som hade bokstaven U).

Om detta skulle ha skett med "den duvblå" så kommer detta att synas i dessa gamla handlingar. Om detta skulle ha hänt med O18920 så fick den ett nytt reg. nummer i t.ex. Älvsborgs län.

Ja det fanns ett landsomfattande bilregister även på denna tid.

Skall man idag söka en bil med dessa gamla registreringsnummer, så måste man ha själva numret på bilen. Går inte att söka på ägarens namn och adress.

Detta har varit det stora problemet med "den duvblå". Där har vi haft ägarens namn och adress men med ett felaktigt reg. nummer.
Citera
2009-10-06, 10:27
Medlem
Citat:
Eller kan det av någon anledning ha varit så, att en sekretess har lagts på sekretssen?

Det sista tror jag knappast är troligt. En sekretess "läggs" i normalfallet inte på en allmän handling. Prövningen sker i normalfallet först när ngn begär att få ut handlingen. Vägras man detta så måste vägran motiveras. Därefter kan man överklaga till länsrätt, kammarrätt och (prövningstillstånd krävs) regeringsrätten. I samtliga fall måste besluten motiveras.

Nu är jag inte kunnig i hur utredningen i Dahlsjöfallet såg ut, eller hur den bedrevs, men inledningsvis *bör* den väl ha bedrivits med både försvinnande, olycka, och brott (dvs. mord, dråp, vållande till annans död etc) som orsak till försvinnandet. Ngn gång har utredningen avslutats, vilket idag sker genom att åklagaren fattar beslut om ärendets avskrivande, eller, om det ligger i domstol, domstolen skriver av det. Det borde sålunda ligga en förundersökning protokollförd i ngt arkiv ngnstans. Att denna idag, snart 45 år senare skulle behöva sekretessbeläggas finner jag totalt osannolikt.

Möjligen kan vissa smärre delar kanske fortfarande vara sekretessbelagda, och jag tänker då på uppgifter från de inblandades uppväxt, särskilt om det förekommit insatser från socialtjänsten. Men själva brottsutredningen, spaningsresultat, förhör etc är utan tvekan tillgänglig idag.
Citera
2009-10-06, 10:39
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Det sista tror jag knappast är troligt. En sekretess "läggs" i normalfallet inte på en allmän handling. Prövningen sker i normalfallet först när ngn begär att få ut handlingen. Vägras man detta så måste vägran motiveras. Därefter kan man överklaga till länsrätt, kammarrätt och (prövningstillstånd krävs) regeringsrätten. I samtliga fall måste besluten motiveras.

Nu är jag inte kunnig i hur utredningen i Dahlsjöfallet såg ut, eller hur den bedrevs, men inledningsvis *bör* den väl ha bedrivits med både försvinnande, olycka, och brott (dvs. mord, dråp, vållande till annans död etc) som orsak till försvinnandet. Ngn gång har utredningen avslutats, vilket idag sker genom att åklagaren fattar beslut om ärendets avskrivande, eller, om det ligger i domstol, domstolen skriver av det. Det borde sålunda ligga en förundersökning protokollförd i ngt arkiv ngnstans. Att denna idag, snart 45 år senare skulle behöva sekretessbeläggas finner jag totalt osannolikt.

Möjligen kan vissa smärre delar kanske fortfarande vara sekretessbelagda, och jag tänker då på uppgifter från de inblandades uppväxt, särskilt om det förekommit insatser från socialtjänsten. Men själva brottsutredningen, spaningsresultat, förhör etc är utan tvekan tillgänglig idag.

Tycker att det verkar rimligt det du skriver, men utredningen finns inte där de brukar finnas. Har som jag skrivet tidigare haft kontakt med två poliser som har försökt hitta den, men de har misslyckats!
De har dock bara försökt få tag på utredningen den "vanliga vägen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in