Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Först, tack för en mycket spännande tråd. Jag antar att du, Skaraborg2, anar en gravad hund i den här historien, därav ditt stora engagemang
.
Jag har följt tråden och även sökt men har inte hittat någon uppgift om att bilen, den duvblå alltså, verkligen skulle ha blivit avregistrerad.
Kan inte bilen alltjämt ha varit försvunnen då registreringsskyltarna började bytas ut till ABC123-systemet, alltså runt 1972?
Jag vet inte exakt hur det gick till när alla bilägare i landet skulle byta skyltar men jag har något svagt minne att min far fick någon slags avi med posten varefter han fick gå och lösa ut sina nya plåtar.
Det borde ha funnits någon lösning för hur man gjorde med bilägare som inte kunde påträffas, till exempel att bilen avfördes ur systemet om ägaren inte hämtat ut sina skyltar inom en viss tid?
Citat:
Om däremot O18920 avregistrerats tidigare blir det verkligen intressant
.
Tack för visat intresse En debattör.
Ja vad skall man egentligen tro när man efterhand upptäcker att allt saknas samt att GP fram till augusti 1966 inte har skrivit ett ord om detta högst ovanliga fall?
När jag en gång startade denna tråd så trodde jag att dessa försvinnanden "bara" var "vanliga" försvinnanden. Numera vet jag att så inte var fallet.
Mitt engagemang är till största del den att anhöriga skall gå få någon slags vetskap om vad som skedde denna ödesdigra dag i Göteborg för så länge sedan. På så sätt också kunna få ett avslut. Åtminstone familjen Johansson fick sina liv förändrade sedan Kjell-Åke försvann.
Du har helt rätt i detta med att man fick en avi och fick sedan gå till posten och hämta dessa plåtar med de nya registeringsnumren på. Jag själv fick min avi januari 1973.
Då O18920 försvann fanns det inga bilbesiktningar. Däremot fanns bilskatt samt trafikförsäkringar. När det aldrig mera kom in någon bilskatt på O18920 vad hände då? Någon annan som vet?
Jag har för mig att bilbesiktningarna infördes 1968. Vad hände då med O18920? Denna bil genomgick ju aldrig en sådan besiktning?
I det här fallet är det inget som förvånar mig längre och det skulle inte förvåna mig om O18920 blev avregistrerad 1972 ev. så sent som 1973.
Åtminstone både Dahlsjö och Johansson lever kvar i registren 1966, 1967, 1968, 1969 och t.o.m. 31 december 1970 som om ingenting hade hänt.
Om jag minns rätt så blev en bil avregistrerad vars ägare inte av någon orsak hämtade ut de nya plåtarna. Detta p.g.a. att bilen hade då ett ogiltigt regnummer.
Just precis En debettör. Om O18920 blev avregistrerad t.ex. 1967 så blir det betydligt intressantare.