2009-12-01, 13:25
Medlem
CrapStacks avatar
Hejsan

Citat:
Ursprungligen postat av persona
Är den gemensamt bekante Hans Norrman?
Det finns egentligen ingen anledning att länken med brevet finns med på sammanfattningen. Utan det är mer som ett märkligt sammanträffande att pappa Evert skickar ett kort till kolonin i haga, Hans Norrman själv som var död när brevet skickades visste med stor sannolikhet vem Hymme träffade i Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Vem är han/hon då?

Det kommer antagligen så småningom
Citera
2009-12-01, 14:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen O18920.

Efter att återigen ha talat med Länsstyrelsen i Göteborg har jag fått följande besked ang. detta registreringsnummer.

Alla gamla bilar är inlagda efter avregistreringsår. Dessa handlingar ligger i kartonger och får gås igenom manuellt än så länge.

Vi vet inte när "vår" O18920 blev avregistrerad bara att det skedde någongång mellan åren 1966 - 1972.

Personen ifråga som jag har kontakt med där har enligt egen utsago gått igenom dessa år manuellt. Hon har dock inte kunnat hitta Volvon när den blev avregistrerad. Hon kommer dock att ytterligare en gång gå igenon dessa handlingar för avregistreing under dessa år.

Dessa handlingar skall finnas där. Om de inte gör det betyder det att någon person har plockat bort dem av någon anledning.

Avsaknad av den gamla polisrapporten samt ev. avsaknad av handlingarna för avregistrering av O18920 gör att man börjar få vissa misstankar eller hur?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-12-01 kl. 14:25.
Citera
2009-12-01, 20:02
Medlem
O18920

Först, tack för en mycket spännande tråd. Jag antar att du, Skaraborg2, anar en gravad hund i den här historien, därav ditt stora engagemang.

Jag har följt tråden och även sökt men har inte hittat någon uppgift om att bilen, den duvblå alltså, verkligen skulle ha blivit avregistrerad.
Kan inte bilen alltjämt ha varit försvunnen då registreringsskyltarna började bytas ut till ABC123-systemet, alltså runt 1972?
Jag vet inte exakt hur det gick till när alla bilägare i landet skulle byta skyltar men jag har något svagt minne att min far fick någon slags avi med posten varefter han fick gå och lösa ut sina nya plåtar.
Det borde ha funnits någon lösning för hur man gjorde med bilägare som inte kunde påträffas, till exempel att bilen avfördes ur systemet om ägaren inte hämtat ut sina skyltar inom en viss tid?

Om däremot O18920 avregistrerats tidigare blir det verkligen intressant.
Citera
2009-12-01, 22:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Avregistrerad O18920.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Först, tack för en mycket spännande tråd. Jag antar att du, Skaraborg2, anar en gravad hund i den här historien, därav ditt stora engagemang
.

Jag har följt tråden och även sökt men har inte hittat någon uppgift om att bilen, den duvblå alltså, verkligen skulle ha blivit avregistrerad.
Kan inte bilen alltjämt ha varit försvunnen då registreringsskyltarna började bytas ut till ABC123-systemet, alltså runt 1972?
Jag vet inte exakt hur det gick till när alla bilägare i landet skulle byta skyltar men jag har något svagt minne att min far fick någon slags avi med posten varefter han fick gå och lösa ut sina nya plåtar.
Det borde ha funnits någon lösning för hur man gjorde med bilägare som inte kunde påträffas, till exempel att bilen avfördes ur systemet om ägaren inte hämtat ut sina skyltar inom en viss tid?

Citat:
Om däremot O18920 avregistrerats tidigare blir det verkligen intressant
.

Tack för visat intresse En debattör.

Ja vad skall man egentligen tro när man efterhand upptäcker att allt saknas samt att GP fram till augusti 1966 inte har skrivit ett ord om detta högst ovanliga fall?

När jag en gång startade denna tråd så trodde jag att dessa försvinnanden "bara" var "vanliga" försvinnanden. Numera vet jag att så inte var fallet.

Mitt engagemang är till största del den att anhöriga skall gå få någon slags vetskap om vad som skedde denna ödesdigra dag i Göteborg för så länge sedan. På så sätt också kunna få ett avslut. Åtminstone familjen Johansson fick sina liv förändrade sedan Kjell-Åke försvann.

Du har helt rätt i detta med att man fick en avi och fick sedan gå till posten och hämta dessa plåtar med de nya registeringsnumren på. Jag själv fick min avi januari 1973.

Då O18920 försvann fanns det inga bilbesiktningar. Däremot fanns bilskatt samt trafikförsäkringar. När det aldrig mera kom in någon bilskatt på O18920 vad hände då? Någon annan som vet?

Jag har för mig att bilbesiktningarna infördes 1968. Vad hände då med O18920? Denna bil genomgick ju aldrig en sådan besiktning?

I det här fallet är det inget som förvånar mig längre och det skulle inte förvåna mig om O18920 blev avregistrerad 1972 ev. så sent som 1973.

Åtminstone både Dahlsjö och Johansson lever kvar i registren 1966, 1967, 1968, 1969 och t.o.m. 31 december 1970 som om ingenting hade hänt.

Om jag minns rätt så blev en bil avregistrerad vars ägare inte av någon orsak hämtade ut de nya plåtarna. Detta p.g.a. att bilen hade då ett ogiltigt regnummer.

Just precis En debettör. Om O18920 blev avregistrerad t.ex. 1967 så blir det betydligt intressantare.
Citera
2009-12-02, 14:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare microfilm från GP.

Har nu gått igenom GP fram t.o.m. den 3 oktober 1966.

Naturligtvis inte en rad om "Dahlsjö-gänget". Ej heller något ytterligare ang. "Hymme".
Citera
2009-12-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Då O18920 försvann fanns det inga bilbesiktningar. Däremot fanns bilskatt samt trafikförsäkringar. När det aldrig mera kom in någon bilskatt på O18920 vad hände då? Någon annan som vet?

Jag har för mig att bilbesiktningarna infördes 1968. Vad hände då med O18920? Denna bil genomgick ju aldrig en sådan besiktning?

I det här fallet är det inget som förvånar mig längre och det skulle inte förvåna mig om O18920 blev avregistrerad 1972 ev. så sent som 1973.

Åtminstone både Dahlsjö och Johansson lever kvar i registren 1966, 1967, 1968, 1969 och t.o.m. 31 december 1970 som om ingenting hade hänt.

Om jag minns rätt så blev en bil avregistrerad vars ägare inte av någon orsak hämtade ut de nya plåtarna. Detta p.g.a. att bilen hade då ett ogiltigt regnummer.

Just precis En debettör. Om O18920 blev avregistrerad t.ex. 1967 så blir det betydligt intressantare.

Var det inte så att JOD köpte bilen av sin bror Bengt och att bilen aldrig skevs över så Bengt fortfarande stod som ägare i bilregistret är de försvann? ISF fick Bengt alla räkningar på skatt och försäkring, att den inte besiktades innebar bara automatiskt körförbud. Antagligen ställde han av bilen för att slippa betala räkningarna, om den nu inte var avställd redan när han sålde den? Bilen borde då ha avreggats för gott nån gång 1973-1976 pga att inga nya skyltar hämtades ut.

Årtalet när länen rensade bort gamla avställda regnr verkar variera och jag vet inte när o-län gjorde sin rensning.

Jag har själv beställt gamla reghandlingar från landsarkivet och alltid fått svar inom nån vecka så det är konstigt att den här bilen inte finns.
Citera
2009-12-02, 21:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Avregistreringen av O18920.

Citat:
Ursprungligen postat av frissefrisén
Var det inte så att JOD köpte bilen av sin bror Bengt och att bilen aldrig skevs över så Bengt fortfarande stod som ägare i bilregistret är de försvann? ISF fick Bengt alla räkningar på skatt och försäkring, att den inte besiktades innebar bara automatiskt körförbud. Antagligen ställde han av bilen för att slippa betala räkningarna, om den nu inte var avställd redan när han sålde den? Bilen borde då ha avreggats för gott nån gång 1973-1976 pga att inga nya skyltar hämtades ut.

Citat:
Årtalet när länen rensade bort gamla avställda regnr verkar variera och jag vet inte när o-län gjorde sin rensning.

Citat:
Jag har själv beställt gamla reghandlingar från landsarkivet och alltid fått svar inom nån vecka så det är konstigt att den här bilen inte finns
.

För O-län kunde det vara så sent som 1976.

När det gäller O-län och bilar efter 1952 så är det Länsstyrelsen som sköter denna uppgift. Ej Landsarkivet. Detta gäller enbart bilar med kombinationerna O, OA och OB. P och R-län ligger hos Landsarkivet.

När jag har talat med Bengt så kan han inte minnas att han någonsin skrev på några handlingar för att föra över "den duvblå" på sin yngre bror.

När väl brodern och bilen hade försvunnit så kom polisen till hans arbetsplats. Detta kan tyda på att det kan vara så att de fick fram Bengts namn via bilregistret.

Vi vet att bilen togs över av Jan-Olof kort innan de försvann. Sent på våren eller försommaren så bilen hann inte användas länge av Jan Olof med Gay Karlsson vid ratten. Troligtvis max tre (3) månader. Vi vet detta genom olika vittnesmål. Dock kan ingen säga exakt i tiden.

Jag håller med dig i ditt resenomang frissefrisén men i detta fall så försvann bilen utan ett spår. Detta måste ha spelat in i samband med att den skulle avregistreras.

Personligen tror jag faktiskt att Bengt gjorde ingenting som hade att göra med O18920 efter den 29 juli 1965. Myndigheterna visste vid det här laget att bilen var försvunnen.

Hur som helst så får inte Länsstyrelsen fram någonting t.o.m. 1972 så kommer jag att be dem att även titta på åren 1973 - 1976.

Bengt har jag försökt att få tag på men vid ett tillfälle var han ute och vid ett annat var det ingen som svarade.
Citera
2009-12-03, 09:59
Medlem
Lill-Einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Han hade dessutom en gemensam bekant med Dahlsjö-grabbarna

Får gratulera till detta framsteg. Att kunna förklara den omöjliga kopplingen Hymmne -Dahlsjögänget är verkligen något som ger ökad förtåelse för en del av skeendet denna dag.
Citera
2009-12-03, 13:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kände varandra innan?

Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Einar
Får gratulera till detta framsteg. Att kunna förklara den omöjliga kopplingen Hymmne -Dahlsjögänget är verkligen något som ger ökad förtåelse för en del av skeendet denna dag.

Huruvida "Dahlsjö-gänget" och "Hymme" hade träffat varandra innan detta datum har jag ingen aning om?

Om de träffades den 29 juli 1965 har jag heller ingen aning om men de kan ha gjort det? Om så skulle ha varit fallet måste "Hymme" ha kontaktat någon av dessa tre? Vem? Ja inte Karlsson iaf för han hade ingen telefon i sin lägenhet? Johansson tror jag inte på av vissa orsaker. Dahlsjö? Tja kanske? Vi får väl förutsätta att det fanns en telefon i familjen Dahlsjös lägenhet?

Dock tror jag inte personligen att någon telefonkontakt hade förekommit innan hans resa till Göteborg. Ett tag funderade ju "Hymme" på att han ville ha med sig sin mor på denna resa men ångrade sig i sista ögonblicket.

Jag är ganska övertygad om att mamma Lundquist inte hade blivit överförtjust över att träffa sonens nya kamrater Dahlsjö och Karlsson.

Brevledes kontakt? Knappast. Är ganska övertygad om att ingen i "Dahlsjö-gänget" var några flitiga brevskrivare. Hade "Hymme" fått ett brev från någon av dem till adressen i Torekov så hade troligtvis mamma Lundquist sett detta brev. Hon hade då troligtvis frågat sonen vem det var ifrån.

Personligen tror jag åter igen kan ha varit en ren tillfällighet?

Vad som dock talar för att "Hymme" hade tänkt att stanna några dagar någonstans är just medförandet av sovsäcken från sommarstugan i Torekov.

Var är då "någonstans"? Jag tror ännu en gång att detta var Göteborg.

Det finns dock en möjlighet ändå att "den duvblå" kunde ev. ha stått och väntat på "Hymme" när hans tåg kom till Göteborgs Central från Båstad denna dag?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-12-03 kl. 13:06.
Citera
2009-12-03, 14:51
Medlem
kvints avatar
En fråga mitt i allt: Vet ni om en polisrapport någonsin existerat?
Citera
2009-12-03, 15:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisrapporten.

Citat:
Ursprungligen postat av kvint
En fråga mitt i allt: Vet ni om en polisrapport någonsin existerat?

Vi vet iaf att någon slags polisrapport fanns. Detta vet vi genom efterlysningen i PU i september och oktober 1965.

Skyddspolisen hade därmed tagit emot en anmälan på Kjell-Åke från hans mor. Därför måste en polisutredning ha kommit till stånd. Sedan hur noggrann den var har vi ju ingen aning om?

Som jag skrev förut, så är det verkligen tur att Kjell-Åkes mamma var så snabb i vändningarna med att rapportera sonen som saknad. Hade inte hon gjort detta så hade det inte funnits någonting att gå på. Bl.a. hade vi inte kunnat få tag på det rätta registreringsnumret på "den duvblå". Ej heller kunnat få bekräftat att det var just den 29 juli 1965 som de försvann.
Citera
2009-12-04, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Väderleken innan den 29 juli 1965.

Enligt GP torsdagen den 22 juli var det följande: Då kulminerade det otroligt varma och soliga sommarvädret. Under fredagen den 23 juli så närmade sig en åskfront som skulle dra in över Göteborg med omnejd.

Enligt GP fredagen den 23 juli så skulle vädret lördagen den 24 juli fortsätta att vara dåligt. Dock kunde solen titta fram emellan regskurarna. Det dåliga vädret skulle hålla i sig de resterande dagarna i juli månad.

Vi vet att när Karlssons syster såg sin bror och Dahlsjö för sista gången ett par tre dagar innan de försvann (ca 26 - 27 juli) då var skönt väder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in