Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
När det gäller inriktningen att försvinnanden bygger på en brottslig gärning (mord har nämts) så hittar jag inget som i praktiken styrker det. Det scenariot byggs upp av ts. egna gissningar samt av ett stort antal mer eller mindre kryptiska "hintar" från sk. uppgiftslämnare. Understundom får hela historien en karaktär av "kioskdeckare". Att personer skulle agera såsom ts. beskriver sina källor finner jag föga troligt. Att tex. påstå att personerna levde i en "högriskgrupp" är ett exempel på hur ts. vill "klistra" på dessa sin personliga tolkning. Samma sak med Karlssons alkoholvanor. Ts. beskriver honom mer eller mindre som missbrukare av alkohol, vilket rimligen torde vara en grov överdrift med tanke på hans ålder. En rimligare bedömning är att grabbarna festade på, vilket inte var ovanligt i deras ålder.
Det är även ett stort antal händelser som stoppas in i tråden vilka aldrig förklaras eller sätts i något samband med försvinnanden.
Min slutsats blir att det på intet sätt kan styrkas att något brottsligt har spelat in i samband med dessa försvinnanden.
Att utifrån detta benämna försvinnanden som "ett unikt fall i svensk kriminalhistoria" såsom ts. gör, är verkligen att skjuta över målet.
Olycksteorin däremot som bla. GhettoSven har utvecklat är både trovärdig och realistisk. Om något nytt ska komma fram så tror jag att detta är rätt väg.
Du verkar ha missat min utläggning om SANNOLIKHET. Att personerna omkommit i en olycka utan att ha hittats på 45 år är osannolikt, att alla 3 försvunnit av fri vilja är något mer sannolikt, men knappast troligt. Att försvinnandet skulle vara kopplat till någon form av brott är i sammanhanget mest sannolikt, särskilt eftersom någon då antagligen vidtagit åtgärder för att dölja sitt brott.
GhettoSven har lagt upp, vadå? 15-20 länkar med personer vars olyckabilar hittats efter lång tid. Om jag inte minns fel var merparten av dessa också enbart 20-25 år gammla fall.
Om någon hade betalat mig timlönen för att leta fram det (jag har faktiskt ett jobb att sköta) hade jag kunnat hitta betydligt fler länkar om äldre försvinnanden som visat sig vara mord, dråp, självmord eller frivilligt försvinnande.
Sedan vill jag fråga dig som är så insatt i hur dessa grabbar hade det i vardagen, levde du i Haga på mitten av 60-talet? Jag gjorde inte det, alltså får jag lite på uppgifter från personer som gjorde det. Om du råkade vara ung man i Haga kring 1965 så kommer jag ha lite mer tilltro till dina teorier, men är du lika ovetandes som jag har bådas teorier samma värde.
Observera också att det inte heller finns något som tyder på att det var en olycka.
Och sannolikheten återigen, av alla som varit försvunna i flera år så är merparten mördade eller självspillda, några enstaka har försvunnit frivilligt och en mycket, mycket liten, till och med minimal, del av dessa är oupphittade olycksoffer och merparten av personerna i den gruppen är personer som befunnit sig på en båt och med största sannolikhet fallit över bord och drunknat.
Min slutsats är att ALLA teorier är lika trovärdiga i detta stadie. (Och du kanske hört om den unga flickan som skulle till tvättstugan för 2-3 år sedan och bara försvann. Polisen jobbar utefter brottsteorin, men du kan säkert ringa och gaffla om att det var en olycka. Hon har säkert hittat ett lönnrum med en mangel som hon blivit ihjälklämd i).