2009-09-06, 21:28
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg1
Detta gör man inte om man inte är säker på att personen är extremt död. Vad grundar CrapStack detta på?

Personligen så anser jag det minde osannolikt med ett stort försvinnande än två mindre, framför allt då jag misstänker att de har blivit mördade (åtminstone två av dem). Ok. På vad bygger CrapStack detta resonemang på?

Sanning just nu är att ju mer man penetrerar Skaraborg2 och Crapstacks "saga" destomer så hade den platsat i Rekordmagasinet. Det ligger väl i sakens natur att ni bemöter era påståenden när de ransakas och motiverar era ställningstagande? De senaste dagarnas svar från er har präglats av "pudlar" och "jag tror", "vet inte säkert" och så vidare. Kan ni nu rakryggat ge ert nuvarande ställningstagande kring detta fall?

När man funderar kring ett fall som detta är det ganska naturligt att det förekommer teorier, hypoteser och gissningar. Hypotesernas trovärdighet kan dock variera kraftigt. När man sysslar med detektivarbete faller det sig naturligt att man använder en vetenskaplig modell baserad på empirism, vilket innebär att man lägger fram teorier och sedan försöker se om teorin är falsifierbar. Är den inte det har man kommit ett steg närmare sanningen om vad som skett. Problemet med detta över 40 år gamla fall är att samtliga teorier är falsifierbara, vilket beror på ett underskott av adekvata fakta.

Således håller jag med dig om att många av teorierna som här är framlagda bygger på mycket vilda gissningar, men som jag ser det är det en form av "dösnack" mellan att de i den "innersta cirkeln" framkommit med mer banbrytande fakta som för fallet framåt. Att gissa och ha teorier är inte fel, men det är fel när det plötsligt framstår som fakta och de som lagt fram teorierna inte vill bemöta skribenter som ifrågasätter de teorier som lagts fram. Men, här kommer varningens finger. De flesta som skrivit ned sina teorier i den här tråden liksom de som läser dessa är väl medvetna om att de bara är teorier. Alltså kan det kännas rätt onödigt att Skaraborg1 går in och hela tiden ifrågasätter teorier alla vet är just teorier.

Nog om det.

När det gäller fallet i sig känns det inte som att vi egentligen kommit särskilt långt. Det mest banbrytande hittills är iakttagandet av en misstänkt person i GRKs lägenhet dagarna efter försvinnandet samt klargörandet av den "duvblås" korrekta registreringsnummer. Bortsett från detta är tråden till 90 % fylld av ovannämnda teorier.
Citera
2009-09-06, 22:27
Bannlyst
Citat browneye: Alltså kan det kännas rätt onödigt att Skaraborg1 går in och hela tiden ifrågasätter teorier alla vet är just teorier.

Helt riktigt av browneye.

Om alla inklusive ts och medhjäparna hade haft samma ambition från början och inte tagit fasta på sina antaganden och gjort det till sanningar utan låtit teorierna hänga fritt i tråden så hade denna diskussion inte uppstått.

Det är just nu väldigt tydligt i tråden att upphovsmakarna till densamma inte är så benägna att diskutera frågan. Jag vidhåller dock att denna historia är oerhört intressant och spännande. Men klä inte densamma i "lånta fjädrar" för det mår den inte bättre av.

Redovisa nu vilka fakta som föreligger Skaraborg1 och CrapStack.
Citera
2009-09-06, 22:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
När man funderar kring ett fall som detta är det ganska naturligt att det förekommer teorier, hypoteser och gissningar. Hypotesernas trovärdighet kan dock variera kraftigt. När man sysslar med detektivarbete faller det sig naturligt att man använder en vetenskaplig modell baserad på empirism, vilket innebär att man lägger fram teorier och sedan försöker se om teorin är falsifierbar. Är den inte det har man kommit ett steg närmare sanningen om vad som skett. Problemet med detta över 40 år gamla fall är att samtliga teorier är falsifierbara, vilket beror på ett underskott av adekvata fakta.

Citat:
Således håller jag med dig om att många av teorierna som här är framlagda bygger på mycket vilda gissningar, men som jag ser det är det en form av "dösnack" mellan att de i den "innersta cirkeln" framkommit med mer banbrytande fakta som för fallet framåt. Att gissa och ha teorier är inte fel, men det är fel när det plötsligt framstår som fakta och de som lagt fram teorierna inte vill bemöta skribenter som ifrågasätter de teorier som lagts fram. Men, här kommer varningens finger. De flesta som skrivit ned sina teorier i den här tråden liksom de som läser dessa är väl medvetna om att de bara är teorier. Alltså kan det kännas rätt onödigt att Skaraborg1 går in och hela tiden ifrågasätter teorier alla vet är just teorier.
Nog om det.

När det gäller fallet i sig känns det inte som att vi egentligen kommit särskilt långt. Det mest banbrytande hittills är iakttagandet av en misstänkt person i GRKs lägenhet dagarna efter försvinnandet samt klargörandet av den "duvblås" korrekta registreringsnummer. Bortsett från detta är tråden till 90 % fylld av ovannämnda teorier.

Tack för ett intressant inlägg browneye.

Som du själv skrev så är många av teorierna framlagda på gissningar - ibland vilda gissningar. Detta har i många fall framlagts av den "innersta kretsen". Så har gjorts för att försöka att föra fallet framåt.

Dessa teorier och gissningar kan ibland verka, som om dessa skulle framstå som fakta. Det kan ibland bli så, när vissa personer känner till betydligt mera än det som skrivs ut här i tråden. Varför detta inte kan göras, går att läsa i inlägg # 906 av jamsson.

Alla skribenter som ifrågasätter, får mer eller mindre att ett svar på sin kritik. Detta ifrån mig själv, från CrapStack eller någon annan i den s.k. "innersta kretsen". Detta gäller alla skribenter förutom en enda. Jag behöver inte omnämna denne person för det är ganska uppenbart för läsaren.

Alla som läser och skriver ner sina teorier i den här tråden, är väl medvetna om att det just är teorier. Det är omöjligt att till 90% komma med fakta i fall som är 44 år gammalt.

Du skrev browneye att det som vi vet är detta, att någon befann sig i GRK:s lägenhet efter den 29 juli 1965 samt det rätta registreringsnumret på den duvblå nu är känt.

Jag skulle dock vilja dra fram en omständighet som vi faktiskt vet. Detta har framkommit genom samtal med KÅJ:s syster. Hon har berättat att han dagarna innan han försvann var orolig samt ville låna pengar av henne.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-06 kl. 23:18.
Citera
2009-09-06, 22:45
Bannlyst
Citat Skaraborg2:

Jag skulle dock vilja dra fram en omständighet som vi faktiskt vet. Detta har framkommit genom samtal med KÅJ:s syster. Hon har berättat att han dagarna innan han försvann var orolig samt ville låna pengar av henne.

Vad vill du ha sagt med detta?
Citera
2009-09-06, 23:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke var orolig och nervös dagarna innan.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Bra fråga.Vilken analytisk förmåga du besitter.
Jag enormt imponerad.Du sopar verkligen golvet här.
Bugar och bockar.

Han var orolig dagarna innan samt han behövde pengar. Varför han var orolig eller varför han behövde pengar vet vi inte?

I vilket fall som helst så vände han sig inte till föräldrarna för att kunna få låna dessa. Han nämnde ej heller för systern hur stor summa det var frågan om.

Vad vi vet är alltså att KÅJ några dagar innan har försvann var orolig samt behövde låna pengar. Han frågade sin syster men inte sina föräldrar. Den största möjligheten att få låna dessa måste ha varit av föräldrarna. Varför frågade han inte dem i stället?

Varför var han orolig? Vad behövde han pengarna till?

Är detta också bara tillfälligheter eller låg det något mera bakom?
Citera
2009-09-06, 23:23
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Han var orolig dagarna innan samt han behövde pengar. Varför han var orolig eller varför han behövde pengar vet vi inte?

I vilket fall som helst så vände han sig inte till föräldrarna för att kunna få låna dessa. Han nämnde ej heller för systern hur stor summa det var frågan om.

Vad vi vet är alltså att KÅJ några dagar innan har försvann var orolig samt behövde låna pengar. Han frågade sin syster men inte sina föräldrar. Den största möjligheten att få låna dessa måste ha varit av föräldrarna. Varför frågade han inte dem i stället?

Varför var han orolig? Vad behövde han pengarna till?

Är detta också bara tillfälligheter eller låg det något mera bakom?

Ren spekulation, men kan det vara så att de planerade en flykt, något hade hänt och de behövde lämna stan ett tag.

Eftersom de var i behov av pengar så plockade de därför upp Hymmne, som liftade, i syfte att råna honom.

Det kanske slutade med övervåld, då Hymmne gjorde motstånd och berövades sitt liv.

Nu kanske de hade fler saker de var tvugna att fly för och om sedan flykten gick som planerat eller om något oväntat inträffade är ju ett frågetecken.
Citera
2009-09-06, 23:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
På flykt från Göteborg?

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ren spekulation, men kan det vara så att de planerade en flykt, något hade hänt och de behövde lämna stan ett tag.

Eftersom de var i behov av pengar så plockade de därför upp Hymmne, som liftade, i syfte att råna honom.

Det kanske slutade med övervåld, då Hymmne gjorde motstånd och berövades sitt liv.

Nu kanske de hade fler saker de var tvugna att fly för och om sedan flykten gick som planerat eller om något oväntat inträffade är ju ett frågetecken.

Ja visst kunde de ha planerat en flykt. Dock tog vare sig JOD eller KÅJ med sig något, när de för sista gången lämnade sina bostäder. Dessutom lämnade även JOD sitt pass i bostaden. Hur GRK gjorde känner vi inte till? Han var den ende av dessa tre som hade egen bostad.

Detta att de plockade upp "Hymme" för att råna honom, vet jag har nämnts förut i tråden. Naturligtvis kan det ha varit så, eftersom vi inte vet något. Personligen undrar jag om de ändå inte förstod, att en yngling i deras egen ålder inte kunde ha mycket pengar på sig? Även om han kanske verkade "annorlunda"?

Om de skulle ha rånat "Hymme", så kan han ha gjort motstånd och på så sätt blivit dödad.
Citera
2009-09-07, 01:00
Medlem
Anmälan om försvinnande

Har nu plöjt igenom tråden de sista timmarna och kan ha missat någon detalj, men vad jag har fattat för så hade Karlsson, vid tiden för försvinnandet, flickvän/fästmö som lillasystern vid ett flertal tillfällen träffade hemma hos Karlsson, varför tog inte hon kontakt med lillasystern och berättade att hon inte hört av honom på ett tag?

Nästa vi läser om denna flickvän är att Karlssons lillasyster träffade henne två(?) år senare och då var hon förlovad med en annan?

Vill inte kasta några misstankar mot Yvonne(?) på något sätt, tycker bara att beteendet är märkligt för hon om någon måste ju upptäckt att han var borta?
Eller i vart fall inte gått att nå på ett par dagar?

Tack för en otroligt intressant tråd!
Väntar spänt på info om O18920.
Citera
2009-09-07, 10:47
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna84
Har nu plöjt igenom tråden de sista timmarna och kan ha missat någon detalj, men vad jag har fattat för så hade Karlsson, vid tiden för försvinnandet, flickvän/fästmö som lillasystern vid ett flertal tillfällen träffade hemma hos Karlsson, varför tog inte hon kontakt med lillasystern och berättade att hon inte hört av honom på ett tag?

Nästa vi läser om denna flickvän är att Karlssons lillasyster träffade henne två(?) år senare och då var hon förlovad med en annan?

Vill inte kasta några misstankar mot Yvonne(?) på något sätt, tycker bara att beteendet är märkligt för hon om någon måste ju upptäckt att han var borta?

Jag har också följt denna tråd i sin helhet och är imponerad av vad som grävts fram. Det finns ju förstås många teorier men ganska lite fakta även om en del nytt kommit fram i denna tråd.
Det ska tydligen gå att få utdrag ur fordonsregistret från stadsarkivet. Hittade denna sida. http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=17472
Kanske att informationen om bil O18920 redan har redovisats?
Citera
2009-09-07, 15:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Träffades på Risåsgatan 9C..

Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna84

Tack för dinuippskattning annapanna84.

Först vill jag berätta att det kommer att komma information om O18920, och som kommer att läggas ut i tråden. Tyvärr tar allt sin lílla tid.

Ja lillasystern till GRK träffade sin bror och hans flickvän i hans lägenhet ett antal gånger. Lillasystern var då i sällskap med sin dåvarande pojkvän. Omöjligt att säga exakt idag men skall ha skett ca under våren/försommaren 1965.

Flickvännen Yvonne (efternamn okänt) tog aldrig kontakt med lillasystern. Ej heller lillasystern tog kontakt med Yvonne. Jag tror inte systern ens visste var Yvonne bodde vid denna tid? Ev. kan hon ha bott hemma hos sina föräldrar?

Jag du, jag vet inte varför faktiskt? Tyvärr rörde sig Karlsson i sådana kretsar, som inte såg ut att bry sig något nämnvärt.

Nej Yvonne hade inget att göra med Karlssons försvinnade. Alltså detta tror jag.

Två-tre år efter hans försvinnande råkade de träffa varandra av en slump. Yvonne hade då frågat systerm om hon hade hört något ifrån honom. Då skall Yvonne ha varit förlovad med en annan kille. Hon skall tydligen sedermera ha gift sig. Hennes vidare öden är totalt okända?
Citera
2009-09-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för dinuippskattning annapanna84.

Först vill jag berätta att det kommer att komma information om O18920, och som kommer att läggas ut i tråden. Tyvärr tar allt sin lílla tid.

Ja lillasystern till GRK träffade sin bror och hans flickvän i hans lägenhet ett antal gånger. Lillasystern var då i sällskap med sin dåvarande pojkvän. Omöjligt att säga exakt idag men skall ha skett ca under våren/försommaren 1965.

Flickvännen Yvonne (efternamn okänt) tog aldrig kontakt med lillasystern. Ej heller lillasystern tog kontakt med Yvonne. Jag tror inte systern ens visste var Yvonne bodde vid denna tid? Ev. kan hon ha bott hemma hos sina föräldrar?

Jag du, jag vet inte varför faktiskt? Tyvärr rörde sig Karlsson i sådana kretsar, som inte såg ut att bry sig något nämnvärt.

Nej Yvonne hade inget att göra med Karlssons försvinnade. Alltså detta tror jag.

Två-tre år efter hans försvinnande råkade de träffa varandra av en slump. Yvonne hade då frågat systerm om hon hade hört något ifrån honom. Då skall Yvonne ha varit förlovad med en annan kille. Hon skall tydligen sedermera ha gift sig. Hennes vidare öden är totalt okända?

Nej tror inte heller att hon hade något med Karlssons försvinnande att göra, tycker bara det är märkligt att inte fästmön (flickvännen?) reagerar?
Tycker det säger mycket om hans levnadssätt.
Citera
2009-09-07, 15:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Information om O18920.

Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Jag har också följt denna tråd i sin helhet och är imponerad av vad som grävts fram. Det finns ju förstås många teorier men ganska lite fakta även om en del nytt kommit fram i denna tråd.
Det ska tydligen gå att få utdrag ur fordonsregistret från stadsarkivet. Hittade denna sida. http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=17472
Kanske att informationen om bil O18920 redan har redovisats?

Stort tack för din uppskattning J.R.

Som du helt riktigt skrev så är det ju mest teorier och inte så mycket fakta. I ett sådant här gammalt fall, blir det tyvärr inte så lätt att få fram just fakta. En del fakta har kommit fram och mer kommer förhoppningsvis att komma fram.

När det gäller att få fram gamla O-nummer för Göteborg och Bohuslän efter 1952 får man vända sig till Länstyrelsen i Västra Götalands län.

Fick idag ett sådant registerutdrag men detta var på på O19920. Hade begärt upplysningar om på de ev. numren OA19920 samt OB19920. Detta var innan vi visste det rätta registreringsnumret.

Nej ingen information har redovisats ännu gällande O18920. Förutom att detta är det riktiga reg. numret. Denna information kom från Landsarkivet i Göteborg.

Jag kan berätta i just Landsarkivet i Göteborg har varit otroligt vänliga och hjälpsamma i "Dahlsjö-fallet". De har t.o.m. ringt upp mig för att redovisa uppgifter per telefon. Alltså stor eloge till deras duktiga personal från mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in