Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Först vill jag bara ge en stor eloge till Skaraborg2, CrapStack m fl för ert eminenta grävjobb. Jag hittade den här tråden igår kväll och har andlöst plöjt igenom den nu.
Jag har inga nya uppgifter att bidra med, men väl några funderingar. Som jag förstår är det nästintill säkert att Johansson, Karlsson och Dahlsjö åkte iväg någonstans den 29 juli. Däremot undrar jag om det möjligen finns ett större tidsspann mellan detta och att något hände dem? Johansson hade sagt att de skulle ut och campa. Även om det var osant skulle det kunna tyda på att de planerade vara hemifrån en längre tid. Man nöjer sig sällan med att "campa" över dagen. Visserligen sade Johanssons föräldrar att han aldrig varit borta över natten utan att höra av sig, men betänk att det rörde sig om en 16-åring som nyligen(?) hamnat på glid. Uppgiften har inte samma tyngd som om det rört sig om en några år äldre person.
Hybbes försvinnande skulle då kunna vara helt frikopplat från de tre övrigas. De behöver inte ha råkat ut för något samma dag. Eller så stötte de faktiskt ihop och Hybbe lockades att följa med de övriga. Stod det inte någonstans att han var rastlös och kände sig hämmad? En minisemester med de nyfunna vännerna från en helt annan värld än hans egen kan ha tett sig som ett nog så gott tillfälle att bli kvitt hämningarna som någon tråkig konstskola.
Ett tidsspann på några dygn öppnar för fler scenarier. De kan ha råkat ut för en olycka i ett område ingen räknat med att de skulle befinna sig och där de faktiskt kunnat försvinna spårlöst. Detta förutsätter i och för sig att Karlssons syster och flera andra misstagit sig när de tror sig ha sett Johansson. Cancermannens teori framstår också som troligare om de hann med att umgås och eventuellt supa/ta droger tillsammans än om de bara plockade upp en liftare i ett par timmar.
Jag funderar också på det här scenariot: De behövde pengar. Inbrott eller rån framstår som frestande alternativ. I synnerhet om man har bil och kan åka ut till ensliga gårdar på landet. Något går väldigt galet då de blir påkomna eller ger sig på fel personer. Typiskt nog är det Hybbe, som är helt ovan brottsling, och Karlsson som beskrivs som naiv och "dumsnäll" som råkar värst ut. Dahlsjö och Johansson kanske lyckas undkomma. Luckan i det här resonemanget är förstås om det är skäl nog för de övriga två att hålla sig undan sedan.
Ja, det är många frågetecken och jag vill betona att mina funderingar bara är rena spekulationer utifrån vad jag läst i tråden.
Tack för din uppskattning samt berömmet till oss "grävare" sickpuppy.
Bara en liten rättelse först. Hûbner Lundquist kallades "Hymme" och inte "Hybbe". I G-P den 1 april 1966 så kallas han dock för "Hybbe" men det är en felskrivning.
Tidspannet från det de troligtvis lämande tillsammans i O18920, tills något hände har vi ingen som helst aning om? Det kan ha varit en (1) timme likaväl som 24 timmar?
Alla de funderingar och scenarier som du lagt fram kan vara möjliga. Vi vet inget säkert vad som hände den 29 juli 1965. Vi kan bara anta och spekulera.
När det gäller det som systern till Karlsson säger sig ha sett
efter den 29 juli, så tror jag henne. Det har liksom etsat sig fast i minnet, bl.a. p.g.a. av att personen, som troligtvis var Johansson, hade hennes brors tröja på sig. Har faktiskt pratat mycket med henne ang. detta och hon har hela tiden hållit fast vid vad hon såg i dörröppningen på Risåsgatan 9C.
Vem vet det kanske fanns kopplingar mellan "Dahlsjö-gänget" och "Hymme"? Låter inte troligt men vi vet inte hur det egentligen förhöll sig?
Om Dahlsjö och Johansson fortfarande var i livet under fredagen den 30 juli så fanns det troligtvis starka skäl för dessa två att hålla sig undan för alltid. Detta för att få behålla livhanken. Dessa skäl vet vi ingenting och kan bara spekulera i.