2024-07-29, 18:01
Medlem
Jan Janne Dahlsjö, sedan Jan Johansen gifte sig i Rotterdam, fick fick två barn och fyra barnbarn. Han fick skyddad identitet och inget namn på gravstenen.
Citera
2024-07-29, 19:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bevis att så skulle ha skett?

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Jan Janne Dahlsjö, sedan Jan Johansen gifte sig i Rotterdam, fick fick två barn och fyra barnbarn. Han fick skyddad identitet och inget namn på gravstenen.

Låter fullt möjligt men hur vet du detta?

Har du några bevis gällande dessa uppgifter?

Idag är det på dagen 59 år sedan Dahlsjö-gänget försvann permanent.
Citera
2024-07-31, 13:59
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Låter fullt möjligt men hur vet du detta?

Har du några bevis gällande dessa uppgifter?

Idag är det på dagen 59 år sedan Dahlsjö-gänget försvann permanent.

Detta låter inte alls fullt möjligt. Tänk efter lite nu ”Skaraborg”. Varför skulle holländska myndigheter ge en svensk skyddad identitet? Och om så är fallet, så fick han medborgarskap i Holland alltså.
Hur har det gått till? Har han gått till folkbokföringsmyndigheten och sagt ”Hej, det är folk i Sverige som jagar mig, jag behöver ny identitet”. I ett sådant läge ligger det nära till hands att de holländska myndigheterna misstänker att han är en kriminell på flykt från den svenska rättvisan och man tar kontakt med svenska myndigheter.
Quentin5 har spammat den här tråden tidigare och han spammar även tråden om Helena Andersson.
Citera
2024-07-31, 14:33
Medlem
moralhoras avatar
Tror fortfarande åtminstone dom tre pojkarna som åkte iväg i bilen ligger i ett vattendrag någonstans. Det är oftast så det brukar sluta - speciellt med tanke på att pojkarna var på väg att åka och bada. Folk borde fokusera sig på att titta på satellitbilder från när vattenståndet är lågt, men tyvärr kan de ha åkt i ett område med mycket träd som skymmer.
Citera
2024-07-31, 19:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efterlysta enbart p. g. a. utrönande av vistelseorten.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Detta låter inte alls fullt möjligt. Tänk efter lite nu ”Skaraborg”. Varför skulle holländska myndigheter ge en svensk skyddad identitet? Och om så är fallet, så fick han medborgarskap i Holland alltså.
Hur har det gått till? Har han gått till folkbokföringsmyndigheten och sagt ”Hej, det är folk i Sverige som jagar mig, jag behöver ny identitet”. I ett sådant läge ligger det nära till hands att de holländska myndigheterna misstänker att han är en kriminell på flykt från den svenska rättvisan och man tar kontakt med svenska myndigheter.
Quentin5 har spammat den här tråden tidigare och han spammar även tråden om Helena Andersson.

Jag var uppenbart inte tillräckligt tydlig här.

Vad jag menar med orden "fullt möjligt" är att Dahlsjö kan ha gift sig och ha fått barn i Holland. Vi vet att hans kompis "Fjärde mannen" såg honom i hamnen i Rotterdam (eller Amsterdam) sommaren 1966.

Dahlsjö, och de andra två, kom aldrig någonsin att bli efterlysta p. g. a. flykt från den svenska rättvisan. De kom enbart att bli efterlysta för utrönande av vistelseorten. Dahlsjö var i sin fulla rätt om han ville försvinna eftersom han var myndig. Däremot var inte Kjell-Åke i sin fulla rätt eftersom han bara var 16 år fyllda.
Citera
2024-07-31, 23:56
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag var uppenbart inte tillräckligt tydlig här.

Vad jag menar med orden "fullt möjligt" är att Dahlsjö kan ha gift sig och ha fått barn i Holland. Vi vet att hans kompis "Fjärde mannen" såg honom i hamnen i Rotterdam (eller Amsterdam) sommaren 1966.

Skaraborg, hej!
Du vet vad jag tänker skriva, gissar jag.

Tyvärr har jag inte hängt med så mycket när det gäller ”den fjärde mannen”.
Så du får ursäkta att jag som vanligt är skeptisk och frågar: hur vet vi det, har du pratat med denne man?
Citera
2024-08-01, 00:04
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Tror fortfarande åtminstone dom tre pojkarna som åkte iväg i bilen ligger i ett vattendrag någonstans. Det är oftast så det brukar sluta - speciellt med tanke på att pojkarna var på väg att åka och bada. Folk borde fokusera sig på att titta på satellitbilder från när vattenståndet är lågt, men tyvärr kan de ha åkt i ett område med mycket träd som skymmer.

Verkligheten är ofta enklare och tråkigare än man vill tro. Även jag tror att de körde av vägen. Dock inte nödvändigtvis på väg till bad.
Citera
2024-08-01, 06:31
Medlem
RFTs avatar
Den här Quentin5 är ju ”rolig” så det håller.
”Inget namn på gravstenen”
Varför då? Han har ju inget att frukta som död.

59 år sedan de försvann. Utifrån dina resonemang Skaraborg, skulle alla tre faktiskt kunna vara i livet. K-Å runt 75 år, de andra två runt 80.
”Den fjärde mannen”, hur gammal skulle han vara, eller vet vi att han är död, han gick väl till sjöss?
Citera
2024-08-01, 11:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Skaraborg, hej!
Du vet vad jag tänker skriva, gissar jag.

Tyvärr har jag inte hängt med så mycket när det gäller ”den fjärde mannen”.
Så du får ursäkta att jag som vanligt är skeptisk och frågar: hur vet vi det, har du pratat med denne man?

"Fjärde mannen" kallas också för "Fotografen" här i tråden.

Detta namn fick han efter att han hade kommit hem från en jorden-runt-resa med Älvsnabben. Han hade då köpt sig en dyr och ovanlig kamera som han hade köpt under denna resa. Han gick då runt i bl. a. Haga och fotograferade. Kjell-Åke syster kommen än idag väl ihåg honom.

Jag har pratat med honom efter att först besökt Krigsarkivet och gjort min "hemläxa". Han var villig att prata om sin tid på Älvsnabben. Däremot "det övriga" ville han däremot (förstås) inte prata om. Däremot kom en mycket aktiv person här i tråden att ringa upp en god vän till "Fotografen". För den här gode vännen hade han då berättat mycket om sin tid tillsammans med detta gäng och då bl. a. uppgiften att han hade sett Dahlsjö i Holland 1966.

Det finns en hel del om "Fjärde mannen"/"Fotografen" i den här tråden. Du får själv googla om du vill veta mera om honom.
Citera
2024-08-01, 18:19
Medlem
RFTs avatar
Det är ju ett vittnesmål som är väldigt osäkert, eller hur.
Han såg honom, men pratade alltså inte med honom.
Han minns inte i vilken stad det var.
Han vill inte prata med dig om något.

Hos mig ringer varningsklockor som säger efterhandskonstruktion.
Citera
2024-08-01, 21:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Både före och efter den 29 juli 1965.

Citat:
59 år sedan de försvann. Utifrån dina resonemang Skaraborg, skulle alla tre faktiskt kunna vara i livet. K-Å runt 75 år, de andra två runt 80.
”Den fjärde mannen”, hur gammal skulle han vara, eller vet vi att han är död, han gick väl till sjöss?

Har aldrig någonsin påstått att alla tre fortfarande skulle vara i livet för det är de inte.

"Fotografen"/"Fjärde mannen" och Gay Karlsson var födda samma år och var gamla kompisar. Vi vet att han avled 2017. Han var ute till sjöss före den 29 juli 1965 (Älvsnabben). Han gick ånyo ut till sjöss igen kort tid efter den 29 juli.
Citera
2024-08-01, 23:56
Medlem
RFTs avatar
Ledsen, jag uttryckte mig oklart. Jag borde skrivit: utifrån dina resonemang om att killarna överlevde sommaren 1965 och ”gick under jorden”, så skulle de kunna leva fortfarande. Guy undantagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in