Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-02, 00:05
  #625
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hubert Lundquist.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Detta var spännande
Vad är det frågan om? Vanligt konstnärs namn?

Tydligen har/hade denne konstnär Hubert Lundquist att göra med Linköpings akvarellsällskap.

En sak är säker att denne Hubert Lundquist inte är/var Hûber Lundquist. Fastän samma efternamn och snarlika förnamn.
Citera
2009-08-02, 00:09
  #626
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det såg hon faktiskt ut att vara. Det finns ett foto på henne, i samband med en berättelse ang. försvinnandet som jag tittar på ibland.

Evert fick säkert ut mycket av livet. Just det: Höga berg och djupa dalar. Vad hann "Hymme" att få ut under sin korta levnad? Dessutom rådde det säkert inte de allra bästa förhållanden inom denna familj. Man kanske inte kan kalla "Hymmes" liv för förslösat men näst intill. "Mannes" liv var däremot annorlunda. Det hade säkert också sina höjdpunkter emellan "dalgångarna". Jag tror dock att från när modern avled (1998), tills han avled, så hade han det inte något vidare. Jag undrar om "Manne" bodde själv eller om han bodde hela livet med föräldrarna?

Ja, jag frågade min källa om Manne kan ha "väntat ut" föräldrarna av "artighetsskäl" innan han begav sig till den "andra sidan". Det höll han inte för omöjligt. Men det var alltså bara som vi satt och spekulerade... Det kan också vara att Manne inte klarade sig utan mor och far. Hans egen far bodde ju hemma tills det var dags för äktenskap.

Vad hann Hymme få ut av livet? Som du själv sa, han hade några år då flickorna höll honom för att vara "störtskön". Många av oss får jobba ytterligare ett par år innan vi skaffar oss den typen av rykte.

Visst är det slöseri när en människa mördas. Det var faktiskt mest av respekt för det korta liv han faktiskt hann leva, som jag påpekade att det inte var helt förslösat.

Ungefär som Gay Roger Karlsson. Han har varit saknad i 44 år. Han var en "slacker", han gillade att fira från jobbet et.c. Men han hann säkert ha lite kul innan han försvann. Vi är några stycken som ägnat hans person ett inte så litet (förmodligen postumt) intresse. Den här tråden är ett monument över honom och tre andra unga män. Om inte annat så åtminstone det.
Citera
2009-08-02, 00:29
  #627
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett monument över fyra unga män.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Ja, jag frågade min källa om Manne kan ha "väntat ut" föräldrarna av "artighetsskäl" innan han begav sig till den "andra sidan". Det höll han inte för omöjligt. Men det var alltså bara som vi satt och spekulerade... Det kan också vara att Manne inte klarade sig utan mor och far. Hans egen far bodde ju hemma tills det var dags för äktenskap.

Vad hann Hymme få ut av livet? Som du själv sa, han hade några år då flickorna höll honom för att vara "störtskön". Många av oss får jobba ytterligare ett par år innan vi skaffar oss den typen av rykte.

Visst är det slöseri när en människa mördas. Det var faktiskt mest av respekt för det korta liv han faktiskt hann leva, som jag påpekade att det inte var helt förslösat.

Ungefär som Gay Roger Karlsson. Han har varit saknad i 44 år. Han var en "slacker", han gillade att fira från jobbet et.c. Men han hann säkert ha lite kul innan han försvann. Vi är några stycken som ägnat hans person ett inte så litet (förmodligen postumt) intresse. Den här tråden är ett monument över honom och tre andra unga män. Om inte annat så åtminstone det.

Mycket bra skrivet Sven-Gustaf. Ett monument över fyra unga mäns liv innan de vandrade in i glömskans land. "Om inte annat så åtminstone det". Delar till fullo detta som du har skrivit.

Jag tror personligen att t.ex. Gay Roger Karlsson fick ut mera av sitt liv tills "något" hände, än "Hymme". Jag har fått den uppfattningen att han trivdes uppenbarligen ganska bra med sitt liv, sina kompisar, pubarna i Haga m.m. Åtminstone tills hans 1½ årige son Peter blev ihjälsparkad. Personligen så tror jag att "Hymme" inte hade det "för muntert" alla gånger, men på ett helt annat sätt än Karlsson.

Det ligger nog en hel del i detta ang. "artighetskäl" och "väntat ut". Håller inte detta för helt otroligt att så var fallet.
Citera
2009-08-02, 01:21
  #628
Avstängd
purplesprites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej jag tror inte på detta scenario.

Nej alla fyra (4) blev inte mördade, ur trions bekantsskapskrets den 29 juli 1965. Om "Hymme" skulle rånas kan det ha gått till på det sätt som JazzforMiles skrev? Detta beror på hur "deltagarna" satt inne i den duvblå PV:n vid detta tillfälle. Vem körde och vem satt i baksätet?

Däremot håller jag helt och hållet med dig om att "Hymme" var på fel plats vid fel tidpunkt. Nej han skulle aldrig ha stigit in i denna bil - vad som nu exakt än hände?
Är väll mer sannolikt än att Hymme mördar Karlsson och att Dahlsjö/Johansson mördar Hymme och dumpar kropparna. Dahlsjö och Johansson hade kunnat säga att de agerade i självförsvar istället för att dumpa sin bästa väns kropp och sedan spårlöst försvinna för alltid? Tycker inte något scenario låter sannolikt. Det intressantaste spåret är den okända mannen i Karlssons lägenhet några dagar efter deras försvinnanden, och han verkar ju känna till en del saker. Är det Johanssom som står där så kan du ha rätt, är det någon annan ur deras bekantskapskrets så kan jag ha rätt.
Citera
2009-08-02, 11:34
  #629
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej olasvensson detta scenario är helt omöjligt.

Antar att du skrev på detta sätt för att skämta litet?

Hejsan.

Vi vet att Hymmel liftade från Skåne till Göteborg. Vi vet att Hymmel var labil. Bilen fanns tydligen kvar i några år innan den skrotades?

Ponera att Hymmel liftade från Skåne och till sist hamnar i PV:n. Hymmel sitter bak i bilen och får ett raseriutbrott. Hymmel tar fram kniven och dödar först han som sitter brevid honom där bak. Föraren kan inget göra som tvingas hålla kvar bilen på vägen. Till sist får även föraren känna på Hymmels raserianfall. Hymmel stjäl nycklarna till lägenheten och rensar den på prylar. Han säljer till sist allt inklusive den nu falsk registrerade bilen och flyr utomlands med pengarna. Varför skulle det inte kunnat gå till så här?

Nej min gode man, detta är inget skämt utan historien är grundat på Hymmels temperament. Vad är det i historien som a b s o l u t inte kan stämma?
Citera
2009-08-02, 11:54
  #630
Medlem
Hymmes humör är omtvistat hade han också lätt att bli deprimerad?
Tänkbart scenario är att han kom fram till Göteborg glad i hågen att han lyckats klara sig själv, skriver vykortet för att sen åka vidare.
Kanske får han lift av PV:n men blir i stället rånad, misshandlad och utslängd i skogen, blir deprimerad för att det som föräldrarna kanske sagt hela hans liv, att han inte duger till nått så han tar livet av sig. Kroppen blir med tiden förstörd av väder och vind och djur.
Killarna fortsätter i PV:n och av okänd anledning kör av vägen ner i ett vattendrag.
Citera
2009-08-02, 12:10
  #631
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Sannolikt

Allting är naturligtvis möjligt angående Dahlsjöfallet/Lundquists försvinnande.

Hübner/Hymme skulle alltså själv, utan att bli skadad, dödat TRE unga män, därefter sopat undan spåren efter sig och länsat Karlssons lägenhet samt lyckats sälja en bil som borde varit full med blod mm? Inte illa för en 18-åring som sannolikt inte hade någon större kännedom om/kontakter i Göteborg.

Lyckas man "bli av med" en bil och en/flera döda kroppar så väl att de inte hittas på 44 år måste man - enligt min åsikt - ha både lokalkännedom och en god portion tur. Hübner Lundquist hade uppenbarligen vissa psykiska problem men jag tvivlar på att dessa bestod i att han var en mordlysten galning med superkrafter.
Citera
2009-08-02, 12:14
  #632
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Den här tråden är ett monument över honom och tre andra unga män. Om inte annat så åtminstone det.

Håller med Skaraborg2, mycket fint formulerat.
Citera
2009-08-02, 12:25
  #633
Medlem
Skaraborg2s avatar
Allting är möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av purplesprite
Är väll mer sannolikt än att Hymme mördar Karlsson och att Dahlsjö/Johansson mördar Hymme och dumpar kropparna. Dahlsjö och Johansson hade kunnat säga att de agerade i självförsvar istället för att dumpa sin bästa väns kropp och sedan spårlöst försvinna för alltid? Tycker inte något scenario låter sannolikt. Det intressantaste spåret är den okända mannen i Karlssons lägenhet några dagar efter deras försvinnanden, och han verkar ju känna till en del saker. Är det Johanssom som står där så kan du ha rätt, är det någon annan ur deras bekantskapskrets så kan jag ha rätt.

Ja naturligtvis kan du ha rätt purplesprite. I denna "Dahsjö-härva" kan allting vara möjligt. Inget skulle längre förvåna mig.

I vilket fall som helst så är jag "säker" på att dessa fyra (4) personers försvinnande hör samman. På något sätt fick denna trio kontakt med en liftande "Hymme" i Göteborg, som slutade med en katastrof.

Jag har fått berättat för mig vem som stod i dörröppningen till Karlssons lägenhet. Systern kan klart och tydligt se en person stående där med broderns tröja på sig. Eftérsom det har gått så lång tid så är hon bara säker till 75-80%.
Citera
2009-08-02, 12:43
  #634
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare ett scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hejsan.

Vi vet att Hymmel liftade från Skåne till Göteborg. Vi vet att Hymmel var labil. Bilen fanns tydligen kvar i några år innan den skrotades?

Ponera att Hymmel liftade från Skåne och till sist hamnar i PV:n. Hymmel sitter bak i bilen och får ett raseriutbrott. Hymmel tar fram kniven och dödar först han som sitter brevid honom där bak. Föraren kan inget göra som tvingas hålla kvar bilen på vägen. Till sist får även föraren känna på Hymmels raserianfall. Hymmel stjäl nycklarna till lägenheten och rensar den på prylar. Han säljer till sist allt inklusive den nu falsk registrerade bilen och flyr utomlands med pengarna. Varför skulle det inte kunnat gå till så här?

Nej min gode man, detta är inget skämt utan historien är grundat på Hymmels temperament. Vad är det i historien som a b s o l u t inte kan stämma?

Nja nu var det troligtvis inte samma bil som rullade vidare till den 5 mars 1969. "Sahlinbilen" var svart till färgen och "Dahlsjöbilen" duvblå. "Sahlinbilen" skulle hela tiden ha varit svart till färgen - åtminstone fram till april 1967.

Nej jag tror inte på detta scenario. Jag tror inte att "Hymmes" skulle ha lyckats sticka ner tre personer i sin bästa ålder. Troligtvis var även någon av dessa innehavare av en kniv av något slag. Vi vet också genom Johanssons äldre bror att han var stark och orädd, hade säkert hårda nypor denne yngling.

Du har rätt i att "Hymme" var labil. Jag har dock mycket svårt att se att denne konstnärsyngling skulle ha dödat dessa tre, rånat dem på det lilla de hade, sedan sålde "den duvblå" (vilket inte gav många kronor) och därpå försvann från Sverige för alltid utan pass. "Hymme" hade inga kontakter att få tag i ett falskt sådant. Vid denna tid kunde du enbart som svensk medborgare resa till de nordiska länderna utan pass.

Huvudorsaken till att jag inte tror på detta sceanario, är att den person som står i dörröppningen i Karlssons lägenhet känner till att Karlsson brukade hänga på pubarna i Haga. Detta kände inte Lundquist till. Kunde inte ha gjort eftersom de aldrig förut hade träffats.

Dessutom var det inte heller "Hymme" som stod i dörröppningen när systern kom på besök.
Citera
2009-08-02, 12:57
  #635
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purplesprite
Är väll mer sannolikt än att Hymme mördar Karlsson och att Dahlsjö/Johansson mördar Hymme och dumpar kropparna. Dahlsjö och Johansson hade kunnat säga att de agerade i självförsvar istället för att dumpa sin bästa väns kropp och sedan spårlöst försvinna för alltid? Tycker inte något scenario låter sannolikt. Det intressantaste spåret är den okända mannen i Karlssons lägenhet några dagar efter deras försvinnanden, och han verkar ju känna till en del saker. Är det Johanssom som står där så kan du ha rätt, är det någon annan ur deras bekantskapskrets så kan jag ha rätt.

Nu får du en gissning att lista ut vem systern såg i dörren
Citera
2009-08-02, 13:08
  #636
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett annat scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av Naughtyboy
Hymmes humör är omtvistat hade han också lätt att bli deprimerad?
Tänkbart scenario är att han kom fram till Göteborg glad i hågen att han lyckats klara sig själv, skriver vykortet för att sen åka vidare.
Kanske får han lift av PV:n men blir i stället rånad, misshandlad och utslängd i skogen, blir deprimerad för att det som föräldrarna kanske sagt hela hans liv, att han inte duger till nått så han tar livet av sig. Kroppen blir med tiden förstörd av väder och vind och djur.
Killarna fortsätter i PV:n och av okänd anledning kör av vägen ner i ett vattendrag.

Tycker det är jättebra att folk engagerar sig och kommer med en mängd olika teorier.

Ja naturligtvis kan ingen säga till 100% att det inte gick till på detta sätt, även om jag själv inte tror på denna teori.

Om trion sedermera kört av vägen och ner i ett vattendrag, så tycker man att detta skulle ha upptäckts under dessa 44 år? Naturligtvis om alla tre hade blivit kvar inne i bilen så flöt ju inga kroppar upp. Skulle de ha gått till på detta sätt, så måste det ha varit i ett vattendrag som mycket sällan är besökt av människor samt t.ex. aldrig har blivit muddrat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback