2009-07-27, 17:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Håkansson och Sahlin. 09.07.27.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Den gamla trevliga damen hade glömt av att jag ringt förra veckan, tyvärr så upprepade sig hela historien igen med identiska svar .
Den hade krockat men inte lackerats om.
Den var Svart under den tiden som de hade den.
Den hade inte lånats ut längre tider iaf, kanske någon dag eller så.
Den var i ganska gott skick.
Hon hade aldrig hört talas om Dahlsjö, Gay Roger Karlsson eller Kjell-Åke Johansson.
Erik var en väldigt noggran och lugn person.
Planeringsman = Jobbar på kontor.

Faan också, hade väl hoppats på något nytt, men ,men , då står nästa hopp till sonen som jag inte fått tag på.

Tack för denna info CrapStack. Tycker inte att det är någat att vara över. Kommer säkert att komma många sådana svar tyvärr.

Det var inte dåligt att Håkansson kom ihåg detta "litet löst" med tanke på att han skrev detta för 25 år sedan (nästan på dagen). Troligtvis hade han fått O 19920 från polisutredningen, talade med någon utredningsman, från någon annan artikel i GP eller ev. skrev fel nummer.

Jaså en planeringsman arbetade på kontor? Det visste jag verkligen inte. Den gamla trevliga damen gav samma svar som förra gången, så troligtvis är det på detta sätt.

Alltså: Ev. har vi nu två (2) st. O 19920. Först den svarta "Sahlinbilen" och sedan den duvblå "Dahlsjöbilen". Vi vet att den bli som var registrerad som O 19920 var "Sahlinbilen".

Om "Dahlsjö-gänget" körde omkring i en duvblå likadan bil med samma
reg.nummer som "Sahlinbilen" så måste detta ha varit en falskskyltning? Jag måste säga att grabbarna tog en ganska stor risk. Om det förhöll sig på detta sätt så skulle de naturligtvis ha haft en svart PV istället. Dessutom var ju just svarta Volvos otroligt vanliga då.

Vi får se vad sonen har att säga om saken?

Jag väntar också på en del svar från olika håll och kanter. Får se när dessa dyker upp?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-27 kl. 18:06.
Citera
2009-07-27, 17:52
Medlem
olasvenssons avatar
Finns Norléns bok att låna på bibliotek tro?
Citera
2009-07-27, 17:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två broar till Hisingen 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av JaySolo
Att den ursprungliga bron fanns och var i bruk 1965 är utom tvivel. Vad jag dock inte kan svara på är om den var den naturligaste vägen till Brämaregården på den tiden. Med dagens trafiksituation är det definitivt bäst att köra Övre Husargatan-Nya Allén-Stampbroarna och förbi Centralstationen för att komam till Götaaälvbron och över till Hisingen.

Men jag skulle inte hålla för otroligt att man kunde köra Övre Husargatan-Hivtfeldtsplatsen-Kaserntorget-Lilla Torget och fram till och över Gamla Hisingsbron vid Lilla Bommen på 60-talet. Det är en mycket rakare väg och den skulle inte ta en förbi Centralstationen.

Tack för infon JaySolo.

Ja nu blir det återigen ytterligare mera frågaetecken? Två broar 1965.

Det är just det som blir problemet. Nu behövde alltså inte "den duvblå" passera centralstationen, om de var på väg till t.ex. Brämaregården! För vid centralstationen befann sig "Hymme" denna dag. Detta vet vi.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-27 kl. 18:27. Anledning: Glömde rubrik.
Citera
2009-07-27, 18:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Norléns bok att låna?

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Finns Norléns bok att låna på bibliotek tro?

Det vet jag inte, men jag vet att den finns att köpa på nätet.

Boken har titeln "Nordens Mata Hari och andra spioner, mördare och bedragare", 1995. Utkommen på Carlssons förlag i Stockholm. Boken är kartongerad och är på 234 sidor.

Under avsnittet Mysterier så finns "Den duvgrå PV:n" på sidorna 215-220.
Citera
2009-07-27, 20:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Undre världen i Göteborg 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av JaySolo
Med tanke på Karlsson och Dahlsjös (även Johanssons?) eventuella inblandning i den undre världen, finns det någon anledning att tänka att de skulle ha läckt informationen om att de skulle åka till Åsa eller Danmark den aktuella dagen för att skapa en rökridå för något annat de hade planerat?

Åtminstone vad anbelangar Dahlsjö och Karlsson så var dessa småkriminella.

Naturligtvis kan det ha varit möjligt att det skulle kunna ha lagts ut en rökridå, för att dölja något helt annat? Dock tror jag inte personligen på den teorin.

Man måste då fråga sig: Vad var det då som de begick den 29 juli 1965? Som måste ha varit av den grova art, så att de aldrig mera kunde höra av sig?

Samma dag begicks det berömda "Grodmansrånet" kl. 14:15 i Gamlestaden. De som begick detta rån var en ungersk liga. Hela ligan åkte också fast. Jag känner personligen inte till något annat av "grövre kaliber" som utspelade sig den 29 juli i Göteborg.

Nej något mycket värre måste "Dahsjö-gänget" ha råkat utför denna dag. Sedan har vi "Hymme" som också "gick upp i rök" denna dag.

Nu vet vi iof inte om någon ur trion har hört av sig till nära och kära? Vi vet iaf att Karlsson inte har gjort så. Likaså med "Hymme".
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-27 kl. 20:59.
Citera
2009-07-27, 23:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Norléns bok.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Okej. Tack.

Köp gärna boken olasvensson. Den är väl värd att läsa. Norlén tar upp många intressanta fall. En del av dem är i dag helt bortglömda.

Norlén har också skrivit två (2) mycket bra böcker om den skandalomsusade sångaren m.m. Johnny Bode.
Citera
2009-07-27, 23:28
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Alltså: Ev. har vi nu två (2) st. O 19920. Först den svarta "Sahlinbilen" och sedan den duvblå "Dahlsjöbilen". Vi vet att den bli som var registrerad som O 19920 var "Sahlinbilen".

Om "Dahlsjö-gänget" körde omkring i en duvblå likadan bil med samma
reg.nummer som "Sahlinbilen" så måste detta ha varit en falskskyltning? Jag måste säga att grabbarna tog en ganska stor risk. Om det förhöll sig på detta sätt så skulle de naturligtvis ha haft en svart PV istället. Dessutom var ju just svarta Volvos otroligt vanliga då.

Vi får se vad sonen har att säga om saken?

Jag väntar också på en del svar från olika håll och kanter. Får se när dessa dyker upp?

Jag tror inte den var falskskyltad, det vore puckat av snuten att efterlysa en bil som var falskskyltad utan att nämna det .Det är naturligtvis inte puckat om de gick ut med det i tidningen att den var falskskyltad, det kanske vi kan få svar på från "killen med microfilmerna".
De två broarna tycker jag inte spelar någon roll då det "nästan är samma", hade varit värre om den hade legat längre ifrån varandra, oas så är det nog det naturligaste att lifta från något brofäste eller centralen iaf oas vad broarna ligger. (idiotiskt formulerat och krångligt skrivet märker jag )
Har försökt att få kontakt med en avstängd användare vid namn "snorig", en fd kriminell från gbg, det kan vara i tidigaste laget för honom, men han har kanske hört något?
Försöker med Eriks son imorgon igen då han vägrat svara idag.

I släktens bekantskapskrets finns två vid namn Yvonne i 60-65 års åldern, skulle vara kul om någon av dem var GRK:s gamla flamma .

EDIT: Märker när jag läser igenom mina inlägg att jag verkar aggressiv, det är inte min mening jag är bara exalterad.
Citera
2009-07-28, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Den gamla trevliga damen hade glömt av att jag ringt förra veckan, tyvärr så upprepade sig hela historien igen med identiska svar .
Den hade krockat men inte lackerats om.
Den var Svart under den tiden som de hade den.
Den hade inte lånats ut längre tider iaf, kanske någon dag eller så.
Den var i ganska gott skick.
Hon hade aldrig hört talas om Dahlsjö, Gay Roger Karlsson eller Kjell-Åke Johansson.
Erik var en väldigt noggran och lugn person.
Planeringsman = Jobbar på kontor.

Faan också, hade väl hoppats på något nytt, men ,men , då står nästa hopp till sonen som jag inte fått tag på.

Får tyvärr intrycket att änkan verkar ha så dåligt minne att man knappast kan lägga särskilt stor vikt på det hon säger. Ditt samtal i förra veckan måste kommit som en total överraskning för henne, alla skulle bli något chockade om det kom ett samtal från en total främling om en bil som ens avlidne man ägt för mer än 40 år sedan och som eventuellt skulle ha koppling till 3 försvunna småkriminella ungdomar. Ändå kommer hon inte ens ihåg samtalet mindre än en vecka senare. Med detta i beaktning är det inte ens säkert att hon tänker på rätt bil när hon pratar om färger, krockar m.m. Iofs kan det vara så att hon spelar förvirrad för att hon inte vill prata om det, men jag tvivlar. Hursomhelst, oavsett vilket tror jag inte det kommer så mycket mer info från det hållet, hoppas sonen har mer info att komma med.
Citera
2009-07-28, 00:17
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Skaraborg2

Har du något att berätta om källan till att en nedknarkad Dahlsjö skulle ha siktats i Köpenhamn 1971? T.ex. vem som är källan, eller kanske bara någon trovärdighetsbedömning. Eller vad som helst.
Citera
2009-07-28, 00:40
Medlem
cheringens avatar
Jag vill verkligen INTE provocera...

Men..Just Gay Roger Karlsson, har klistrat sig i mitt sinne.

Gay Roger Karlsson...HUR vanligt var detta namn. Det ÄR ett "resande/tattare" namn. Kanske systern inte vill tillstå detta..med all respekt.

Just kombinationen Gay Roger......Hans bakgrund är så intressant. Jag förstår att han va en "strul-putte", familjens svarta får. Men ändock han hade syskon, han hade föräldrar...bara EN syster brydde sig...INGEN brydde sig och tog hand om hans kvarlåtenskap.....eller INGEN av de anhöriga blev ens informerade?!

Troligen, har mördaren plockat lägenhetsnycklarna ur hans ficka..EFTER hans frånfälle...av ngn anledning tagit lägenheten i besittning, samt Gay Rogers stickade tröja med veteskapen om att gay Roger ALDRIG skúlle ställa krav på sina ägodelar...
Citera
2009-07-28, 00:58
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Får tyvärr intrycket att änkan verkar ha så dåligt minne att man knappast kan lägga särskilt stor vikt på det hon säger. Ditt samtal i förra veckan måste kommit som en total överraskning för henne, alla skulle bli något chockade om det kom ett samtal från en total främling om en bil som ens avlidne man ägt för mer än 40 år sedan och som eventuellt skulle ha koppling till 3 försvunna småkriminella ungdomar. Ändå kommer hon inte ens ihåg samtalet mindre än en vecka senare. Med detta i beaktning är det inte ens säkert att hon tänker på rätt bil när hon pratar om färger, krockar m.m. Iofs kan det vara så att hon spelar förvirrad för att hon inte vill prata om det, men jag tvivlar. Hursomhelst, oavsett vilket tror jag inte det kommer så mycket mer info från det hållet, hoppas sonen har mer info att komma med.

Håller tyvärr med dig, man börjar ju undra när någon i andra änden av luren svarar "Det är den som bestämmer ". Hur som haver så verkar hon komma ihåg en hel del av forna tider vi pratade i 40 minuter om hur det var för henne att leva på 60-talet alternativet är ju att hon bara svamlade men det tror jag inte, det vore ju osannolikt att lyckas svamla samma sak två gånger.
Men exakt vad som stämmer eller inte får vi förhoppningsvis reda på genom sonen
Senast redigerad av CrapStack 2009-07-28 kl. 01:00.
Citera
2009-07-28, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Skaraborg2

Har du något att berätta om källan till att en nedknarkad Dahlsjö skulle ha siktats i Köpenhamn 1971? T.ex. vem som är källan, eller kanske bara någon trovärdighetsbedömning. Eller vad som helst.

Denna uppgift finns i Ingmar Norléns bok.Det står så här:

"1971 besökte två av Jan-Olof Dahlsjös kamrater hans moder för att berätta något intressant: De hade träffat Jan-Olof på ett hospital i Köpenhamn. Han var nerknarkad och hade färgat håret kritvitt,uppgav de". Sid 219.

Det var allt. Man kan undra hur mycket sanning det finns i detta. Man kanske ska söka i Danmark.
Senast redigerad av Edmond 2009-07-28 kl. 01:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in