2009-11-13, 06:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen narkotika.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Jag vet inte exakt hur "vanligt" eller utbrett det var med narkotika 1965 men det var inget ovanligt eller okänt.Det började komma i stor skala. Det skrevs och pratades mycket om detta.Det kommer jag själv ihåg från denna tid.
Citat:
Det var väl mycket hasch i början tror jag
. Men också annat.

Citat:
Är det så Skaraborg att du tror att försvinnandet var på något sätt relaretat till narkotika? Att dom blev inblandade i narkotikaaffärer
?
Ja,allt är väl möjligt i detta underliga fall!

Ja jag kommer själv ihåg det samma från denna tid. Just detta med allt hasch.

Skall jag personligen gissa och utan att veta något så tippar jag på just narkotikaaffärer. Jag tror också att just O18920 inköptes för detta ändamål.

I vilket fall som helst så tror jag att "den duvblå" användes för att frakta något. Kanske för ompaketering av narkotika i Danmark?
Citera
2009-11-13, 08:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilen O18920.

Om jag skall vidareutveckla detta med bilen så tror jag just detta att Dahlsjö och Karlsson, visste mycket väl vad bilen skulle användas till när den köptes.

Jan Olof Dahlsjö berättade heller inte sanningen för sin sin äldre bror när han köpte denna av honom. Han berättade bl.a.att Karlsson, som enligt JOD hade körkort, skulle köra denna. Detta har den äldre brodern själv berättat för mig.

Vi vet nu alla att Karlsson aldrig var innehavare av något körkort.

Brodern tyckte också att det var konstigt att JOD skulle äga en bil. Inte enbart p.g.a. att han inte hade körkort utan p.g.a. att han egentligen inte behövde någon bil.

Detta är bl.a. några av sakerna som gör att jag tror att på att "den duvblå" skulle användas till något kriminellt.

Jag har betydligt svårare att sätta in Kjell-Åke Johansson i sammanhanget. T.ex. när kom han in i bilden? Var han med från början? Tyvärr var han i vilket fall som helst med den 29 juli 1965!
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-11-13 kl. 08:04.
Citera
2009-11-22, 00:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen fotona på Dahlsjö, Johansson och Lundquist.

http://img190.imageshack.us/i/janolofdahlsjoq.jpg/

http://img190.imageshack.us/i/kjellakejohansson.jpg/

http://img39.imageshack.us/i/hubnerlundquistb.jpg/
Citera
2009-11-24, 13:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
O18920.

Först så vill jag berätta att att OA19920 innehades av två (2) st. Volksvagens och OB19920 var en Triumph.

När det gäller O18920 så har dessa uppgifter hitills framkommi.

Detta var en Volvo P 1900 av 1956 års modell. Bilen blev godkänd den 19 november 1956.

Den 28 november 1956 registreras bilen på en direktör boende på Olof Skötkonungsgatan i Göteborg. Samma dag betalar direktören 28 kr i skatt. Årskatten var på 166 kr.

Bilen blev försäkrad den 19 november 1956 hos försäkringsanstalten Skandia Norden. Där avregistreras försäkringen den 11 april 1957.

Den 2 april 1957 överflyttas O18920 till Örebro län och får då ett T-nummer. Alltså registreringsnumret O18920 upphör att gälla den 2 april 1957. Detta är antecknat den 13 april.

Detta måste betyda att att "vår" O18920 var en annan Volvo av 1956, som erhöll detta reg.nummer p.g.a. att det var vakant. Även om denna bil sedermera (som registrerades i Örebro län) återkom till Göteborg så skulle den inte ha fått tillbaka det gamla numret.

Jag väntar nu mera uppgifter från Länsstyrelsen i Göteborg. Kommer också att försöka följa bilens vanding inom T-länet men jag tror att denna O18920 är en annan än den som försvann den 29 juli 1965. Vad tror ni?

Tyvärr står det ingen färg på bilen på de handlingar jag har erhållit.

Är det någon annan som har något förslag hur man skall kunna gå till väga för att kunna följa "den duvblå"?
Citera
2009-11-24, 13:45
Medlem
Angående teorin om att ifall de fanns i vattnet så skulle de upptäckas med ekolod eller dylikt så kan jag bara säga att nä, det finns det inga självklarheter kring. Det är förvisso 44 år sedan detta hände, men det finns platser i Göteborgs hamn som man aldrig muddrat eller ens dykt ner till då det är för djupt. Att svaret kan finnas på havets botten är därför ingen omöjlighet alls, tvärtom ser jag det som ganska troligt, oavsett om de råkat köra i eller om det hänt någonting och de dumpats i havet.

Och angående haschhandel känns det ganska tveksamt också. Att tre pojkspolingar som de här skulle komma upp i de kvantiteter som krävs för att livet ska vara i fara känns inte sannolikt. Då skulle jag nog snarare lägga mina pengar på att det handlade om tjack.

En bra sak att veta kan vara hur droger fraktades in och ut ur Göteborg på den här tiden. Vad var det vanligaste, vilka kända pundare finns det från den här tiden, vilka dömda knarksmugglare etc.
Senast redigerad av Chepo 2009-11-24 kl. 13:51.
Citera
2009-11-24, 18:55
Medlem
Volvo P 1900 tillverkades i endast 68 exemplar 56-57, så det är en riktig raritet du har hittat! P 1900 var en tvåsitsig sportbil med plastkaross som lades ner väldigt fort pga att " Under Volvos egna tester visade det sig att bilen var under all kritik"

Bifogar lite bilder.

http://www.picsearch.se/bilder/bilar/europeiska%20m%C3%A4rken/volvo/volvo%20p1900.html

Att Dahlsjögänget ägde en sån tror jag väl knappast utan som Skara tror så måste den duvblå sålts ny i ett annat län och hamnat i O-län efter april -57 och fått regnr O18920. Den duvblå ska heta Volvo PV 444-K i regbeviset precis som Sahlinbilen (bokstaven står för årsmodellen) så det här är inte rätt bil.

Det verkar svårt att komma nånstans i det här fallet, bara en massa återvändsgränder. Det finns inga nya uppgifter om den försvunna polisutredningen? Den skulle vara intressant att få läsa!
Senast redigerad av frissefrisén 2009-11-24 kl. 19:04.
Citera
2009-11-24, 20:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilen sänkt i vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Angående teorin om att ifall de fanns i vattnet så skulle de upptäckas med ekolod eller dylikt så kan jag bara säga att nä, det finns det inga självklarheter kring. Det är förvisso 44 år sedan detta hände, men det finns platser i Göteborgs hamn som man aldrig muddrat eller ens dykt ner till då det är för djupt. Att svaret kan finnas på havets botten är därför ingen omöjlighet alls, tvärtom ser jag det som ganska troligt, oavsett om de råkat köra i eller om det hänt någonting och de dumpats i havet.

Och angående haschhandel känns det ganska tveksamt också. Att tre pojkspolingar som de här skulle komma upp i de kvantiteter som krävs för att livet ska vara i fara känns inte sannolikt. Då skulle jag nog snarare lägga mina pengar på att det handlade om tjack.

En bra sak att veta kan vara hur droger fraktades in och ut ur Göteborg på den här tiden. Vad var det vanligaste, vilka kända pundare finns det från den här tiden, vilka dömda knarksmugglare etc.

Ja det är inte alls någon omöjlighet att "den duvblå" blev sänkt efter den 29 juli 1965. Det finns dock vissa indikationer på att bilen kan ha slaktats.

De droger som fraktades in och ut frånl Göteborg vid denna tid var främst ritallina, preludin samt hasch. En del av detta fördes bl.a. i sin tur upp till Stockholm.

Vad det än kan ha varit så inköptes denna bil av Jan Olof Dahlsjö för något specifikt ändamål. Egentligen behövde vare sig Dahlsjö eller Karlsson en bil. Dahlsjö kunde inte köra bil och Karlsson var ganska alkoholserad samt utan körkort. Johansson var ju endast 16 år fyllda och kunde troligtvis inte heller framföra en bil.
Citera
2009-11-25, 13:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen O18920.

Citat:
Ursprungligen postat av frissefrisén
Volvo P 1900 tillverkades i endast 68 exemplar 56-57, så det är en riktig raritet du har hittat! P 1900 var en tvåsitsig sportbil med plastkaross som lades ner väldigt fort pga att " Under Volvos egna tester visade det sig att bilen var under all kritik"

Bifogar lite bilder.

http://www.picsearch.se/bilder/bilar/europeiska%20m%C3%A4rken/volvo/volvo%20p1900.html

Att Dahlsjögänget ägde en sån tror jag väl knappast utan som Skara tror så måste den duvblå sålts ny i ett annat län och hamnat i O-län efter april -57 och fått regnr O18920. Den duvblå ska heta Volvo PV 444-K i regbeviset precis som Sahlinbilen (bokstaven står för årsmodellen) så det här är inte rätt bil.

Det verkar svårt att komma nånstans i det här fallet, bara en massa återvändsgränder. Det finns inga nya uppgifter om den försvunna polisutredningen? Den skulle vara intressant att få läsa!

Stort tack för dessa intressanta uppgifter frissefrisén.

Första gången registeringsnumret O18920 dyker upp är redan 1940. Därefter sker en hel del avregistreringar av detta nummer varmed ett vakanskort upprättas.

Troligtvis erhöll "vår" duvblå PV detta registreringsnummer den 20 september 1958. O18920 hade då varit vakant i närmare 1½ år. Det enda som hitlls har framkommit om denna bil är att det var en personbil samt att den inte avregistrerades före 1961.

Detta register går tyvärr inte längre än t.o.m. år 1960.

Hur som helst så kan faktiskt O18920 ha avregistrerats så sent som 1971-72. Det är då som de nya registreringsnumren började att tas i bruk.
Citera
2009-11-26, 21:00
Medlem
Sökandet efter bilen söder om Göteborg

Hej allihopa!

Instämmer i kören av hyllningsrop till TS och andra grävare i den här tråden.

Jag har nu plöjt igenom hela tråden och har en fundering:

I början stod att det genomförts draggningar efter bilen i vattendrag mellan Göteborg och Åsa. Åsa ligger ju i Kungsbacka kommun i Hallands län. Kan utredningen ha hamnat hos kungsbackapolisen och således vara arkiverad någon annanstans än i landsarkivet i Göteborg? Till exempel landsarkivet i Lund? Åtminstone borde ju polisen i Kungsbacka ha varit inblandade i dessa draggningar och det skulle kunna innebära att det åtminstone finns efterlämnad dokumentation om letandet från kungsbackapolisen?
Citera
2009-11-27, 00:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningen i Kungsbacka.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dr.Linda
Hej allihopa!

Instämmer i kören av hyllningsrop till TS och andra grävare i den här tråden.

Jag har nu plöjt igenom hela tråden och har en fundering:

I början stod att det genomförts draggningar efter bilen i vattendrag mellan Göteborg och Åsa. Åsa ligger ju i Kungsbacka kommun i Hallands län. Kan utredningen ha hamnat hos kungsbackapolisen och således vara arkiverad någon annanstans än i landsarkivet i Göteborg? Till exempel landsarkivet i Lund? Åtminstone borde ju polisen i Kungsbacka ha varit inblandade i dessa draggningar och det skulle kunna innebära att det åtminstone finns efterlämnad dokumentation om letandet från kungsbackapolisen?

Tack för visat intresse samt för din uppskattning Dr.Dr. Linda.

Naturligtvis kan polisutredningen ha hamnat i Kungsbacka men personligen tror jag inte det. Grabbarna var boende i centrala Göteborg, bilen var hemmahörande i Göteborg samt deras umgängeskrets var i Göteborg.

Nu spelar det ingen större roll var polisutredningen lagrades. Efter en viss gallring i denna så skulle den ha hamnat hos Landsarkivet i Göteborg. Så görs det med alla polisutredningar. En del har jag fått reda på från Landsarkivet har gallrats ganska hårt men när det gäller "Dahlsjö-fallat" så har hela utredningen uppenbarligen blivit bortgallrad.

Har av en person häromdagen fått berättat för mig en sak ang. Kjell-Åke Johansson Onsdagen den 28 juli träffade en kvinnlig barndomskamrat tillika granne Kjell-Åke. Han hade då berättat för henne att han följande dag skulle resa med några kompisar till Åsa. Hon undrade då vad de skulle göra där (vädret var dåligt med regn och blåst vid denna tid)? Han hade då svarat att de skulle dit ner för att bada och tälta. Han hade också tillagt att det kunde ju vara skönt att få komma ut och röra på sig litet.

Detta blev hennes sista möte med Kjell-Åke varför hon än idag minns detta kristalklart.

Hur som helst så blev det ingen resa för trion till Åsa denna torsdag. T.ex. så tog vare sig Kjell-Åke eller Jan Olof med sig badbyxor och handuk. Hur det var med Karlsson är det ingen som vet eftersom han hade egen lägenhet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-11-27 kl. 00:23.
Citera
2009-11-29, 17:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke Johansson.

Kjell-Åke skall ha varit till sin läggning något godtrogen, ej misstänksam gentemot främmande samt charmig. Han hade en hel del flickvänner. Han stod även sin mor mycket nära.

Kjell-Åke gick i skolan på Kronängsskolan i Hjällbo. Hans skolgång avslutades dock på Nordhemsskolan i Haga (?) 1963-64. Skolfotot på honom som ligger utlagd i tråden är just från denna skola.

Denna senare skola var tydligen mera yrkesinriktad. Att han bytte skola berodde ev. på att han hade svårt att sitta still i skolbänken.
Citera
2009-11-30, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kjell-Åke skall ha varit till sin läggning något godtrogen, ej misstänksam gentemot främmande samt charmig. Han hade en hel del flickvänner. Han stod även sin mor mycket nära.

Kjell-Åke gick i skolan på Kronängsskolan i Hjällbo. Hans skolgång avslutades dock på Nordhemsskolan i Haga (?) 1963-64. Skolfotot på honom som ligger utlagd i tråden är just från denna skola.

Denna senare skola var tydligen mera yrkesinriktad. Att han bytte skola berodde ev. på att han hade svårt att sitta still i skolbänken.

Intressant info om Kjell-Åke som ger ett annat, mjukare intryck av honom som person än som framkommit tidigare. Foton och annat kan ju vara missvisande.

En annan sak som jag funderade på är det här med polisutredningen som inte finns på landsarkivet. Vet man om den någonsin har funnits där överhuvudtaget?
Jag kommer inte ihåg om detta har framkommit tidigare? Det måste väl finnas register eller vara bokfört på något sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in