Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dr.Linda
Hej allihopa!
Instämmer i kören av hyllningsrop till TS och andra grävare i den här tråden.
Jag har nu plöjt igenom hela tråden och har en fundering:
I början stod att det genomförts draggningar efter bilen i vattendrag mellan Göteborg och Åsa. Åsa ligger ju i Kungsbacka kommun i Hallands län. Kan utredningen ha hamnat hos kungsbackapolisen och således vara arkiverad någon annanstans än i landsarkivet i Göteborg? Till exempel landsarkivet i Lund? Åtminstone borde ju polisen i Kungsbacka ha varit inblandade i dessa draggningar och det skulle kunna innebära att det åtminstone finns efterlämnad dokumentation om letandet från kungsbackapolisen?
Tack för visat intresse samt för din uppskattning Dr.Dr. Linda.
Naturligtvis kan polisutredningen ha hamnat i Kungsbacka men personligen tror jag inte det. Grabbarna var boende i centrala Göteborg, bilen var hemmahörande i Göteborg samt deras umgängeskrets var i Göteborg.
Nu spelar det ingen större roll var polisutredningen lagrades. Efter en viss gallring i denna så skulle den ha hamnat hos Landsarkivet i Göteborg. Så görs det med alla polisutredningar. En del har jag fått reda på från Landsarkivet har gallrats ganska hårt men när det gäller "Dahlsjö-fallat" så har
hela utredningen uppenbarligen blivit bortgallrad.
Har av en person häromdagen fått berättat för mig en sak ang. Kjell-Åke Johansson Onsdagen den
28 juli träffade en kvinnlig barndomskamrat tillika granne Kjell-Åke. Han hade då berättat för henne att han följande dag skulle resa med några kompisar till Åsa. Hon undrade då vad de skulle göra där (vädret var dåligt med regn och blåst vid denna tid)? Han hade då svarat att de skulle dit ner för att bada och tälta. Han hade också tillagt att det kunde ju vara skönt att få komma ut och röra på sig litet.
Detta blev hennes sista möte med Kjell-Åke varför hon än idag minns detta kristalklart.
Hur som helst så blev det ingen resa för trion till Åsa denna torsdag. T.ex. så tog vare sig Kjell-Åke eller Jan Olof med sig badbyxor och handuk. Hur det var med Karlsson är det ingen som vet eftersom han hade egen lägenhet.