2009-08-02, 13:45
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nja nu var det troligtvis inte samma bil som rullade vidare till den 5 mars 1969. "Sahlinbilen" var svart till färgen och "Dahlsjöbilen" duvblå. "Sahlinbilen" skulle hela tiden ha varit svart till färgen - åtminstone fram till april 1967.

Nej jag tror inte på detta scenario. Jag tror inte att "Hymmes" skulle ha lyckats sticka ner tre personer i sin bästa ålder. Troligtvis var även någon av dessa innehavare av en kniv av något slag. Vi vet också genom Johanssons äldre bror att han var stark och orädd, hade säkert hårda nypor denne yngling.

Du har rätt i att "Hymme" var labil. Jag har dock mycket svårt att se att denne konstnärsyngling skulle ha dödat dessa tre, rånat dem på det lilla de hade, sedan sålde "den duvblå" (vilket inte gav många kronor) och därpå försvann från Sverige för alltid utan pass. "Hymme" hade inga kontakter att få tag i ett falskt sådant. Vid denna tid kunde du enbart som svensk medborgare resa till de nordiska länderna utan pass.

Huvudorsaken till att jag inte tror på detta sceanario, är att den person som står i dörröppningen i Karlssons lägenhet känner till att Karlsson brukade hänga på pubarna i Haga. Detta kände inte Lundquist till. Kunde inte ha gjort eftersom de aldrig förut hade träffats.

Dessutom var det inte heller "Hymme" som stod i dörröppningen när systern kom på besök.

Okej. Men jag VILL veta vad som har hänt . Vad tror du har hänt dessa människor?

Tack.
Citera
2009-08-02, 14:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alla vill veta vad som hände.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Okej. Men jag VILL veta vad som har hänt . Vad tror du har hänt dessa människor?

Tack.

Jag och alla de andra på denna tråd vill också veta detta. Vi kommer aldrig att få veta vad som hände denna ödesdigra dag den 29 juli 1965. Åtminstone inte till 100% men jag tror mycket väl att det går att få fram uppgifter till omkring 50%. Vackert så tycker jag.

Däremot kan man spekulera i olika scenarier. En del saker vet vi faktiskt, även om det inte är mycket.

Om uppgifter som har kommit fram idag hade kommit fram 1965, så tror jag att vi inte hade haft något "Dahlsjö-fall". Jag tror att i botten är detta ett ganska simpelt och inget märkvärdigt fall. Jag tror också att detta blev till "något" som det aldrig vad meningen att bli? Jag har skrivit om mina teori i ett långt inlägg förut.

Det Dahlsjö, Johansson och Karlsson råkade ut för denna dag tror jag inte iofs hade att göra med på vilket sätt de levde. Kanske indirekt i sådant fall?

Varför fallet har blivit så mytomomspunnet beror ju på att det har "allt"! Först försvinner tre unga män och ev. "den duvblå". Sedan försvinner ytterligare en liftande yngling. Alla försvinner en blåsig och regning dag. Dessutom begicks "Grodmansrånet" denna dag. Därefter har till dags dato aldrig någon hört av sig. Sverige har faktiskt inget liknande fall som detta. Vad jag inte kan förstå är varför det inte har blivit mera omskrivet under alla årtionden?

Man kan faktiskt säga att Hûbner Lundquist, blev mer berömd än sin målande tvillingbror "Manne". "Hymmes" försvinnande är ett välkänt sådant.
Citera
2009-08-02, 15:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte troligt "Hymme" som GM?

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Allting är naturligtvis möjligt angående Dahlsjöfallet/Lundquists försvinnande.

Hübner/Hymme skulle alltså själv, utan att bli skadad, dödat TRE unga män, därefter sopat undan spåren efter sig och länsat Karlssons lägenhet samt lyckats sälja en bil som borde varit full med blod mm? Inte illa för en 18-åring som sannolikt inte hade någon större kännedom om/kontakter i Göteborg.

Lyckas man "bli av med" en bil och en/flera döda kroppar så väl att de inte hittas på 44 år måste man - enligt min åsikt - ha både lokalkännedom och en god portion tur. Hübner Lundquist hade uppenbarligen vissa psykiska problem men jag tvivlar på att dessa bestod i att han var en mordlysten galning med superkrafter.

Nej jag är säker på att "Hymme" inte var någon GM. På sin höjd på det sätt som JazzforMiles har lagt fram det i sin teori.

Hans kunskaper om Göteborg samt kontaktnät i denna stad, måste ha varit mycket begränsade. Om han ens hade några?

Nej jag tror inte heller, att "Hymmes" psykiska besvär gjorde honom till en mordlysten galning med superkrafter. Dessutom lär det ha fodrats en hel del från hans sida, att "klara av" t.ex. Kjell Åke Johansson.
Citera
2009-08-02, 16:31
Medlem
olasvenssons avatar
Förvisso!

Citat:
Jag och alla de andra på denna tråd vill också veta detta. Vi kommer aldrig att få veta vad som hände denna ödesdigra dag den 29 juli 1965. Åtminstone inte till 100% men jag tror mycket väl att det går att få fram uppgifter till omkring 50%. Vackert så tycker jag.

Däremot kan man spekulera i olika scenarier. En del saker vet vi faktiskt, även om det inte är mycket.

Om uppgifter som har kommit fram idag hade kommit fram 1965, så tror jag att vi inte hade haft något "Dahlsjö-fall". Jag tror att i botten är detta ett ganska simpelt och inget märkvärdigt fall. Jag tror också att detta blev till "något" som det aldrig vad meningen att bli? Jag har skrivit om mina teori i ett långt inlägg förut.

Det Dahlsjö, Johansson och Karlsson råkade ut för denna dag tror jag inte iofs hade att göra med på vilket sätt de levde. Kanske indirekt i sådant fall?

Varför fallet har blivit så mytomomspunnet beror ju på att det har "allt"! Först försvinner tre unga män och ev. "den duvblå". Sedan försvinner ytterligare en liftande yngling. Alla försvinner en blåsig och regning dag. Dessutom begicks "Grodmansrånet" denna dag. Därefter har till dags dato aldrig någon hört av sig. Sverige har faktiskt inget liknande fall som detta. Vad jag inte kan förstå är varför det inte har blivit mera omskrivet under alla årtionden?

Man kan faktiskt säga att Hûbner Lundquist, blev mer berömd än sin målande tvillingbror "Manne". "Hymmes" försvinnande är ett välkänt sådant.

Har du någon teori själv vad som kan ha inträffat. Du är kanske den enda som verkligen är påläst i fallet och kanske därför har egna teorier kring fallet? Jag får läsa bakåt i FB om din teori.

Kommer du skriva en bok om fallet? Det hade varit roiligt. Jag vet att redan att en bok har släppts men du verkar ha mera kött på benen.

Tack.
Citera
2009-08-02, 17:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finns redan en bok om fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Har du någon teori själv vad som kan ha inträffat. Du är kanske den enda som verkligen är påläst i fallet och kanske därför har egna teorier kring fallet? Jag får läsa bakåt i FB om din teori.

Kommer du skriva en bok om fallet? Det hade varit roiligt. Jag vet att redan att en bok har släppts men du verkar ha mera kött på benen.

Tack.

Jag antar att du menar Norléns bok? Detta är ju iofs inte en bok om fallet, utan det är bara ett kapitel.

Om det skulle bli någon ev. bok får framtiden utvisa. Inte helt omöjligt men först skall allt insamlandet av alla uppgifter göras. Sedan blir det en sortering av det digra materialet.

Det finns faktiskt en person till här i tråden, som känner till precis lika mycket som jag själv. En mycket bra person som själv hjälper till mycket.

Återigen kort min teori:

Det hade varit tal om att åka till Åsa för att tälta och bada. Ev. en resa till Danmark var på tapeten.

Denna torsdag den 29 juli 1965 var regnig och blåsig - med andra ord ett riktigt busväder. Ingen vill åka och tälta i ett sådant väder. Eftersom det var skarlt med pengar så blev det heller ingen Danmarksresa av. Därför blev de kvar i de centrala delarna av stan utan att veta riktigt vad de skulle ta sig till.

Denna torsdag morgon var precis lik alla andra mornar för Dahlsjö, Johansson och Karlsson. Ev. hade Karlsson "den duvblå" hemma hos sig på Risåsgatan 9C? Vad jag grundar det på är inte mycket men vi vet iaf att hemma hos Karlsson fanns det en bakgård. Dessutom vet vi att Karlsson vid åtminstone två (2) tillfällen körde "den duvblå". Troligtvis fanns det även hemma hos Dahlsjö en bakgård samt lika troligt att han också hade kört denna bil? Detta vet vi dock ingenting om i dagsläget?

Karlsson tar bilen och kör till Dahlsjös bostad. Troligtvis går han upp till honom? Ingen står och väntar i ett sådant busväder. Dessutom vet vi att Karlsson inte hade någon egen telefon hemma hos sig så han var hänvisad till telefonkiosker. Därefter går Dahlsjö och Karlsson ner till bilen. Därefter kör de därifrån - ev. med Karlsson fortfarande bakom ratten.

De skall vidare till Brämaregården på Hisingen. Där skall de hämta upp Kjell Åke Johansson. De måste alltså över Götaälvbron för att komma till honom. På sin väg till Brämaregården passerar de Göteborgs Central. När de kommer uppemot brons södra brofäste står "Hymme" liftande och med sin bag i ena handen. De ser att killen är ungefär i samma ålder som de själva. De tycker synd om honom där han står där i spöregnet. Han berättar att han skall upp till norra Bohuslän. De säger då att så långt kan de inte ge honom lift. De talar om för honom att de kan köra honom ut ur Göteborg -norrut mot Kungälv. Detta tycker "Hymme" låter bra och stiger in i bilen. Detta sker under vänstertrafikens tidevarv så troligtvis sätter sig "Hymme" på vänstra sidan av baksätet - alltså bakom Karlsson.

Detta med att "Hymme" kom till centralstationen vet vi också.

De berättar att först skall de till Brämaregården för att plocka upp en kompis. De kör över bron och anländer sedan till Lantmätaregatan 12C där Johansson bor. Eftersom det är busväder ute så står säkert inte Johansson och väntar ute i det fria. Karlsson gör ett par tutande för att meddela "Nu är vi här". Johansson kommer då troligtvis utspringande och blir då tvungen att sätta sig på den högra sidan - alltså bakom Dahlsjö. När han väl har satt sig så ser han att det sitter en totalt främmande person där.

Vad som sedan kommer att hända vet jag inte och här är det svårare att spekulera. En sak är säker: Dessa tre ynglingar var "Hymmes" rena motpoler. Dessutom stockholmare. Troligtvis ansåg de att "Hymme" också var överklass och kanske snobb? Jag tror inte att de kom så bra överens faktiskt?

Då kan man fråga sig: Varför släppte då Dahlsjö och Karlsson in Lundquist i bilen? Jag tror att de märkte försent vad det var för en person som blev insläppt? Skadan var med andra ord redan skedd när han väl hade satt sig i "den duvblå". Dessutom kanske de märker att denne liftare kanske var något "konstig"? Vi vet inte heller i vilket tillstånd "Hymme" var vid detta tillfälle? Troligtvis inte alltför bra eftersom han nu är helt på egen hand. Ev. för första gången i sitt liv. Återigen: Nej den bilen skulle aldrig "Hymme" ha stigit in i!

Forstättningen är svårare och där får var och en själva dra sina slutsatser? Det kan mycket väl ha gått till på det sätt som JazzforMiles skrev?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-02 kl. 17:17.
Citera
2009-08-02, 17:51
Bannlyst
Citat:
Jag har fått berättat för mig vem som stod i dörröppningen till Karlssons lägenhet. Systern kan klart och tydligt se en person stående där med broderns tröja på sig. Eftérsom det har gått så lång tid så är hon bara säker till 75-80%.
Antar att du syftar på Johansson. Men hade systern verkligen sett honom tidigare? Om inte så kan hon omöjligt ha vetat att det var han som stod i dörröppningen.
Citera
2009-08-02, 18:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Systern såg aldrig Johansson.

Citat:
Ursprungligen postat av purplesprite
Antar att du syftar på Johansson. Men hade systern verkligen sett honom tidigare? Om inte så kan hon omöjligt ha vetat att det var han som stod i dörröppningen.

Systern har aldrig, vare sig hört talats om Johansson eller sett honom. Gay nämnde aldrig hans namn. Dahlsjö däremot kände hon ganska väl till via sin bror.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-02 kl. 18:17.
Citera
2009-08-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ja naturligtvis kan du ha rätt purplesprite. I denna "Dahsjö-härva" kan allting vara möjligt. Inget skulle längre förvåna mig.

I vilket fall som helst så är jag "säker" på att dessa fyra (4) personers försvinnande hör samman. På något sätt fick denna trio kontakt med en liftande "Hymme" i Göteborg, som slutade med en katastrof.

Jag har fått berättat för mig vem som stod i dörröppningen till Karlssons lägenhet. Systern kan klart och tydligt se en person stående där med broderns tröja på sig. Eftérsom det har gått så lång tid så är hon bara säker till 75-80%.

När såg systern bilder på den person som hon tror är den hon såg? Var det inte förrän du kontaktade henne i somras eller var det betydligt tidigare?
Citera
2009-08-02, 19:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
En bra fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
När såg systern bilder på den person som hon tror är den hon såg? Var det inte förrän du kontaktade henne i somras eller var det betydligt tidigare?

En mycket bra fråga daniel_andersso.

Tyvärr vet jag inte detta.
Citera
2009-08-02, 23:09
Medlem
Jag undrar angående polisutredningen om Hymmes försvinnande. Eftersom den tydligen var mycket bättre skött än de övrigas så måste de väl också på ett tidigt stadium ha kopplat ihop fallen? Kanske också utrett en del angående Karlsson,Dahlsjö,Johansson? Kanske finns det mycket intressant material där?
Citera
2009-08-02, 23:29
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purplesprite

Knappast när han öppnade dörren, jag tror inte hon glömmer hur en person ser ut som har på sig sin brors favorit tröja i hans egen lägenhet.
Hon kände förmodligen igen en personen från ett utav de tre fotona som är postade i tråden som han som stod i dörren, Skara skriver väl ungefär "han kanske inte var helt okänd iaf".
Citera
2009-08-02, 23:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utredningen ang. "Hymme" bättre gjord.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Jag undrar angående polisutredningen om Hymmes försvinnande. Eftersom den tydligen var mycket bättre skött än de övrigas så måste de väl också på ett tidigt stadium ha kopplat ihop fallen? Kanske också utrett en del angående Karlsson,Dahlsjö,Johansson? Kanske finns det mycket intressant material där?

Ja troligtvis är utredningen om "Hymmes" försvinnande grundligare gjord.

Ang. polisutredningen av de övriga tre (3) så vet vi väldigt lite. Vi vet inte hur denna gjordes? Den verkar vara mera av Kling och Klang-stuket, men det kan vara fel? De blev i vilket fall som helst efterlysta via Interpol.

Först så tog det ett tag innan polisen sammankopplade Dahlsjö, Johansson och Karlssons försvinnanden. Till en början utreddes dessa som tre separata sådana. Vi vet inte heller hur lång tid det tog innan de förstod att detta var ett gemensamt sådant?

Naturligtvis måste de också ha sammankopplat "Hymmes" försvinnande med de andras? Hur lång tid kan detta ha tagit?

Dahlsjö, Johansson och Karlssons förekommer med största sannolikhet i utredning om "Hymme" - samt "den duvblå".

Det skulle verkligen vara synnerligen intressant att få läsa dessa båda polisutredningar. Antar att det är sekretess på hela rasket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in