2024-05-21, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Saknar henne mycket.

https://29juli1965.blogspot.com/

Efter den 2022-04-01 kommer inget mera att postas i denna blog.

Detta kom att bli det sista inlägget. Eva Kullenberg har tyvärr nyligen avlidit. Vi hade mycket med varandra att göra under drygt 10 års tid och jag saknar henne mycket. Hon var en mycket intressant och trevlig person.

Vila i frid Eva.
Citera
2024-06-08, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel den 6 juni.

I torsdags skrev Aftonbladet om försvinnandena den 29 juli 1965.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vm9rBB/pojkarna-forsvann-sparlost--samma-dag

Tyvärr låst artikel. Kan någon lägga ut något vad som står i artikeln? Tror att detta är en gammal artikel. Kan tidigare ha varit publicerad både 2014 och 2018.

Kort citat:

"Stack de i väg för att förverkliga sina drömmar, eller mötte de ett fasansfullt öde?"
Citera
2024-06-10, 09:13
Medlem
RFTs avatar
I ingressen till artikeln står det ”den snart 50 år gamla gåtan”.
Citera
2024-06-10, 09:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
I ingressen till artikeln står det ”den snart 50 år gamla gåtan”.

Eftersom artikeln är från 2014 så stämmer ju det.
Citera
2024-06-10, 19:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
10 år gammal artikel.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Eftersom artikeln är från 2014 så stämmer ju det.

Tack för PM.

Ja det stämmer eftersom detta är en 10 år gammal artikel.
Citera
2024-06-22, 17:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ungkarlshottelet Mårten Krakow.

Nedanstående fall som är hämtat från SVENSKA MORDFALL har inget att göra med de händelser som tas upp i den här tråden.

Citat:

"Brottsoffer: Sture Lennart Johansson, född 1936-12-04
Gärningsman: Man, 26 år
Datum: 1970-11-20
Adress/ort: Mårten Krakowgatan 5, Göteborg
Län: Västra Götaland
Modus: Kniv
Brottsrubricering: Dråp
Dom: Sluten psykiatrisk vård
Händelse: Sture Lennart Johansson drack sprit tillsammans med sin 26-årige rumskamrat på Hotell Mårten Krakow. De blev osams varvid 26-åringen, som tidigare vårdats på mentalsjukhus, knivskar Johansson så svårt att han avled."

Dock intressant ur den aspekten att på samma ungkarlshotell var även Kjell-Åke äldre bror "Putte" också boende. 1970 var han fortfarande skriven på Haga Östergata 12 men i a f 1975 var "Putte" mantalsskriven på detta hotell. Vet inte exakt när han slog ner sina bopålar där.

Kjell-Åke är fortfarande 1970 skriven i Brämaregården fastän har hade då varit försvunnen i 5 år. 1980 däremot så har han försvunnit från mantalslängden.
Citera
2024-07-07, 00:14
Medlem
Stilichios avatar
Jag har läst den här tråden i omgångar. Men nu är det så många inlägg att det är helt omöjligt. I vanliga fall brukar jag läsa igenom en hel tråd, jag har svårt för lata skribenter. Men det går inte. Nu riskerar jag att bli en själv...

För en tid sedan körde ett äldre par av en färja vid Blidö/Yxland i Sthlm skärgård. Det tog minst 5 minuter innan någon upptäckte något och det skedde genom att böcker och annat flöt på ytan.

Så 1965, vid kraftigt regnoväder, vad är det som säger att det inte är vad som hänt. En färja eller en bro, och ingen såg något. Och där har de legat i alla år.

Reflektioner:

De tre som bevisligen gav sig iväg i Pv:n, var inga duvungar, och det kör omkring i en bil utan körkort. Märkligt också att det är så stor åldersskillnad. Varför hänga med en sextonårig om man år 20+. Att de ska åka och bada/campa söderut, borde snarare innebära att de åker åt andra hållet. De hade helt klart något på gång.

Att de plockade upp Hybner är jag också rätt säker på. Om det var av snällhet, drogrelaterat eller om de skulle råna honom är oklart, men de ca 60kr han hade på sig var mycket pengar 1965. Hybner skulle till sin konstnärsskola som låg norrut. Därför körde man norrut.

Läste någonstans i tråden att knark inte var så vanligt vid den här tiden? Heroin klassades som läkemedel tom 1964. Innehav blev olagligt först med narkotikastrafflagen 1968:64 (1968). I Sverige startade den pågående narkotikaepidemin tidigare än i övriga Europa. Redan i mitten av 1950-talet kom de första alarmerande rapporterna om missbruk i ungdomsgäng i Stockholm. Under 1960-talet ökade missbruket lavinartat. Så nog fanns knarket 1965, det var bara det att det var lagligt!

Så vad hände? Här har vi förutsättningarna: Inget körkort eller körvana, dålig sikt och dåligt väglag. Ev drogintag och det faktum att minst en person, Hybner gick på starka mediciner och kunde få aggressiva utbrott utan någon förvarning.
Psykiskt var Hybner bräcklig men fysiskt var han stark som en oxe.

Jag har svårt för foliehattar och anonyma vittnen, som ser folk på de mest underliga ställen.Vi skulle behöva få hit Search Team (Youtube) som med avancerad utrustning, sonar och dykare letar rätt på försvunna människor i sänkta bilvrak (Usa).
Citera
2024-07-07, 00:25
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Jag har läst den här tråden i omgångar. Men nu är det så många inlägg att det är helt omöjligt. I vanliga fall brukar jag läsa igenom en hel tråd, jag har svårt för lata skribenter. Men det går inte. Nu riskerar jag att bli en själv...

För en tid sedan körde ett äldre par av en färja vid Blidö/Yxland i Sthlm skärgård. Det tog minst 5 minuter innan någon upptäckte något och det skedde genom att böcker och annat flöt på ytan.

Så 1965, vid kraftigt regnoväder, vad är det som säger att det inte är vad som hänt. En färja eller en bro, och ingen såg något. Och där har de legat i alla år.

Reflektioner:

De tre som bevisligen gav sig iväg i Pv:n, var inga duvungar, och det kör omkring i en bil utan körkort. Märkligt också att det är så stor åldersskillnad. Varför hänga med en sextonårig om man år 20+. Att de ska åka och bada/campa söderut, borde snarare innebära att de åker åt andra hållet. De hade helt klart något på gång.

Att de plockade upp Hybner är jag också rätt säker på. Om det var av snällhet, drogrelaterat eller om de skulle råna honom är oklart, men de ca 60kr han hade på sig var mycket pengar 1965. Hybner skulle till sin konstnärsskola som låg norrut. Därför körde man norrut.

Läste någonstans i tråden att knark inte var så vanligt vid den här tiden? Heroin klassades som läkemedel tom 1964. Innehav blev olagligt först med narkotikastrafflagen 1968:64 (1968). I Sverige startade den pågående narkotikaepidemin tidigare än i övriga Europa. Redan i mitten av 1950-talet kom de första alarmerande rapporterna om missbruk i ungdomsgäng i Stockholm. Under 1960-talet ökade missbruket lavinartat. Så nog fanns knarket 1965, det var bara det att det var lagligt!

Så vad hände? Här har vi förutsättningarna: Inget körkort eller körvana, dålig sikt och dåligt väglag. Ev drogintag och det faktum att minst en person, Hybner gick på starka mediciner och kunde få aggressiva utbrott utan någon förvarning.

Jag har svårt för foliehattar och anonyma vittnen, som ser folk på de mest underliga ställen.Vi skulle behöva få hit Search Team (Youtube) som med avancerad utrustning, sonar och dykare letar rätt på försvunna människor i sänkta bilvrak (Usa).

Nej

Nej

Nej
Citera
2024-07-09, 11:53
Medlem
RFTs avatar
Hej och kul att någon kommer in i diskussionen med andra infallsvinklar. Jag har lagt in mina synpunkter i din text.

Citat:

Fullt möjligt, anser jag. Jag har för länge sedan presenterat scenariot att de skulle iväg och hämta eller leverera något, men p g a polisaktiviteterna kring bankrånet var de tvungna att ta en annan väg, blev försenade, ökade farten och körde av vägen.

De tre som bevisligen gav sig iväg i Pv:n
Det finns faktiskt ingen som sett dem åka iväg. Så det kan vara så att Gay blev mördad och att K-Å och Dahlsjö gick under jorden. Men vad hände i så fall med bilen?

I denna soppa verkar allt möjligt, men jag håller detta för mindre troligt. Jag kan inte se någon anledning till att de skulle plocka upp en person bara så där.

Jag har svårt för foliehattar och anonyma vittnen, som ser folk på de mest underliga ställen.
Personligen är jag tveksam till de ”vittnen” som säger sig sett K-Å resp Janne D på olika platser. Att det finns (som Skaraborg skriver) ”av varandra oberoende källor” som sett dem, är inget bevis på att de överlevde sommaren -65. Dahlsjö skulle ha bosatt sig i Rotterdam och dog där. K-Å har setts vid i alla fall tre tillfällen, hävdas det, och kan fortfarande vara i livet.

Senast redigerad av RFT 2024-07-09 kl. 12:03.
Citera
2024-07-10, 07:21
Medlem
RFTs avatar
”Problemet” med de oberoende källor som menar sig ha sett K-Å är att de i alla fall löst kände honom och visste vem han var och att han var försvunnen. Det kan handla om suggestion när de ser en man som påminner om K-Å. Vittnesmålen skulle ha varit mer värda om vittnena inte alls kände till K-Å och försvinnandet, utan efter mötet sett en bild och kopplat mannen på bilden till mötet.
Något sådant vittnesmål har mig veterligen inte dykt upp.
Citera
2024-07-17, 04:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Körvana m. m.

Citat:

Reflektioner:

Nej dessa tre var inga duvungar.

Varför både Dahlsjö och Gay umgicks med den betydligt yngre Kjell-Åke berodde på att denne var betydligt äldre till sättet. Han umgicks också helst med personer som var äldre än honom. Under den sista tiden, ca 1½ år, så växer han också till sig fysiskt och ser då betydligt äldre ut. Detta kan man se i det "mäktiga fotot". Kanske det allra sista fotot som togs av honom innan den 29 juli. Han ser då ut att vara dryga 20 år.

Ja inte hade dessa tre arbetargrabbar från Haga-Annedal något till övers för en överklassyngling från Stockholm. Vi vet att Kjell-Åke var vänlig mot dem han kände. Gällande körvana så var Dahlsjö känd som en usel chaufför. Det skämtades om detta ibland på Mården. Kjell-Åke kan inte ha suttit många gånger bakom en ratt. En som däremot hade körvana var Gay och det var också han som för det mesta framförde den midnattsblå. Han hade också fått lära sig att köra bil av sin gamle kompis "Fjärde mannen". Han hade däremot körkort.
Citera
2024-07-23, 21:53
Medlem
448s avatar
Citat:

Reflektioner:

Angående Hymne

Hymne var antagligen bög o morsan ville inte att anuset hon pudrat som liten skulle vara andra mäns töm&glömhål så han tog sig ut på dom sju havena o hamna väl i bögarnas huvudstad SanFran på amerikanska västkusten.
Aidsepedemin blomstrade väl nått decenium senare o Hymne gick under där o hamnade väl i en namnlös grav
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in