2009-08-19, 11:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Registreringsnumret på "den duvblå".

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Den tackar vi för, CrapStack! Nu bör det gå att spåra reg-numret va? Eller är jag för optimistisk?

Har idag varit i kontakt med Landsarkivet i Göteborg, Länsstyrelsen i Göteborg samt Transportregistret i Örebro.

Man måste ha ett reg.nummer för att kunna gå vidare. Jag gick på Bengt Dahlsjös personnummer men det går inte. Där finns bara vad han har för fordon idag. Efter ett tag så gallras personnumret bort och då kan man bara enbart gå på det nummer "den duvblå" hade 1965.

Jag ringde även något som heter "Uppdrag", som verkar inom Transportregistret när man vill gräva djupare. Även där svarade de samma sak. Det hjälper ej heller att komma med bilmärke, årsmodell och färg.

Nu är det bara att hoppas att det rätta numret, skall finnas i någon artikel i någon gammal tidning?
Citera
2009-08-19, 12:31
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Tack för intressant info CrapStack! Jag antar att Dahlsjö måste ha anmälts saknad av någon efter någon tid eftersom polisen förhörde sig hos hans familj?
Bilden av Jan-Olof stämmer alltså inte riktigt med det som Johanssons syster berättade även om han ju kan ha förändrats. Nu vet vi alltså lite mer om bilen även om en del återstår t.ex numret. Jag undrar vad Bengt själv tror om sin brors försvinnande om han har någon teori? Och vad han tror om uppgiften att Dahlsjö och Johansson skulle ha synts på Kungstorget i Göteborg i oktober -65? Uppgift enligt Norlén igen.

Tack själv

Om jag inte minns fel så anmäldes J-O saknad 67, att de hördes av polisen kan ju bero på något vittne av något slag eller att de uteblev från jobbet. Men jag tycker detta är konstigt, det var ju K-Å som vart anmäld först och han kopplades inte ihop med de övriga två, alternativt så kopplades alla ihop på en gång (vilket är mest troligt) och polisen gick till de två familjerna på samma gång (GRK hade ju enligt polisen ingen familj!).

Att vi får olika beskrivningar var nog något man kunde räkna med. Viss skönmålning , sen viss skönmålning som inte är medveten + det har gått 44 år sedan det hände, man minns inte allt.
Men vi vet att J-O sysslade med viss kriminalitet (han finns med i polisregistret redan 1960), vi vet att han söp duktigt med GRK (enligt GRK:s syster), vi vet att han skolkade från jobbet (om inte annat när de försvann). Nej, detta var inga lugna grabbar som nöjde sig med att dricka ett glas saft till bullen efter en arbetsdag.

Bengt hade ingen teori alls faktiskt, allt var fullkomligt obegripligt tyckte han.
Han trodde inte på några vittnen, då de flesta var helt befängda enligt honom, ett utav ryktena sa att J-O skulle haft en radio och TV affär i Eksjö.
Men det är konstigt att det finns en hel del uppgifter på att folk skulle ha sett J-O och K-Å men inget på GRK!

Jag hade tänkt att ringa alla igen då jag glömde att ställa en hel del frågor, så ni får gärna PM:a mig om frågor som ni vill att jag ställer.
Citera
2009-08-19, 12:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Volvon köptes för ett visst ändamål?

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Tack för intressant info CrapStack! Jag antar att Dahlsjö måste ha anmälts saknad av någon efter någon tid eftersom polisen förhörde sig hos hans familj?
Bilden av Jan-Olof stämmer alltså inte riktigt med det som Johanssons syster berättade även om han ju kan ha förändrats. Nu vet vi alltså lite mer om bilen även om en del återstår t.ex numret. Jag undrar vad Bengt själv tror om sin brors försvinnande om han har någon teori? Och vad han tror om uppgiften att Dahlsjö och Johansson skulle ha synts på Kungstorget i Göteborg i oktober -65? Uppgift enligt Norlén igen.

Det verkar som om denna PV inköptes av Jan-Olof Dahlsjö för ett visst ändåmål? Ringde själv brodern Bengt idag men han var inte hemma förrän senare svarade hans sambo. Hon lät också trevlig och vänliig.

Första gången som vi känner till när denna mytomomspunna PV användes, var för resan till Borås - ca 2-4 månader innan försvinnandena. Då med Karlsson bakom ratten och Dahlsjö i passagerarsätet. Tror inte att Dahlsjö kan ha innehaft denna bil speciellt länge innan den 29 juli.

Ja någon lär ha anmält honom som försvunnen. Vi vet dock inte vem, förutom att det inte var Bengt som gjorde detta.
Citera
2009-08-19, 13:20
Medlem
Sträck-läste hela tråden igår och det är nog det mest intressanta jag läst på ett forum någonsin. Helt galet att nästan ingen har hört talas om detta förut. Såg någonting om biblioteket i Arvika tidigare i tråden, bor inte långt därifrån och hjälper gärna till om det är något som behövs kollas upp där.
Citera
2009-08-19, 13:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen har hört talats om detta förut?

Citat:
Ursprungligen postat av Changed
Sträck-läste hela tråden igår och det är nog det mest intressanta jag läst på ett forum någonsin. Helt galet att nästan ingen har hört talas om detta förut. Såg någonting om biblioteket i Arvika tidigare i tråden, bor inte långt därifrån och hjälper gärna till om det är något som behövs kollas upp där.

Tack för din uppskattning Changed.

Ja det är verkligen konstigt att det är knappast någon som har känt till detta fall förut. Inte nog med att dessa personer försvann för alltid, även själva fallet ser ut att också ha försvunnit på något sätt?

Att Arvika har nämnts beror på att bilen O19920, den svarta PV:n, har kopplats samman med "Dahlsjö-gänget". På något sätt har massmedia skrivit fel reg.nummer? Denna svarta PV, hade säkerligen inget med dessa försvunna personer att göra. Mannen som ägde denna bil bodde i Mölndal, men kom ursprungligen från Arvika landsförsamling.
Citera
2009-08-19, 13:49
Medlem
Citat:
Det enda jag vet var att den skulle ha blivit sedd av ett gift par någonstans i skogarna utanför Bräcke. Enligt paret som rapporterade detta till polisen i Arvika så kände de båda igen både Kjell Åke Johansson och den duvblå PV:n.

Det är nog inte helt omöjligt att få tag på var exakt bilen och Johansson hade blivit synliga i trakterna av Bräcke. Detta måste det ha skrivits om i lokaltidningen där. Även lokaltidningen i Arvika måste ha rapporterat om denna vittnesiaktagelse.

Något bibliotek...

Det var detta jag tänkte på, det kan ju inte skada att kolla upp.
Citera
2009-08-19, 14:32
Medlem
pv:n i Bräcke

Är det någon som har lite mer exakt koll på när det ska ha stått i tidningarna i Jämtland om PV:n?? Ett spann på ett eller ett par månader skulle hjälpa mycket, jag kan kolla läggen på Öp.
Citera
2009-08-19, 14:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vittnen i Bräcke.

Citat:
Ursprungligen postat av Changed
Det var detta jag tänkte på, det kan ju inte skada att kolla upp.

Jaså du menade detta. Ja det var några vittnen som påstod sig ha sett "den duvblå" utanför Bräcke. Det var sommaren 1966. Sedan körde det gifta paret till Arvika varvid de anmälde sina iaktagelser till polisen. Detta skall ha skett i juli.

Det som är intressant här är att kunna läsa, vad ev. lokalpressen skrev om denna iaktagelse. Detta är definitivt av intresse att få veta.

Själv tror jag inte på denna vittnesuppgift. Vad skulle dessa tre urgöteborgare göra i skogarna runt Bräcke, dessutom ett helt år efter att de hade försviúnnit?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-19 kl. 14:41.
Citera
2009-08-19, 14:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kolla i Ö-P.

Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Är det någon som har lite mer exakt koll på när det ska ha stått i tidningarna i Jämtland om PV:n?? Ett spann på ett eller ett par månader skulle hjälpa mycket, jag kan kolla läggen på Öp.

Det vore mycket bra om du kunde kolla detta svenne-i-viken.

Som jag skrev förut så skall detta ha varit i juli 1966. Det är nog isf bäst att kolla tiden 1 juli - 31 juli. Detta har Norlén omnämnt.
Citera
2009-08-19, 22:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare damtal med bordern Bengt Dahlsjö. 09.08.19.

Hade idag ett samtal med honom. Var lika vänlig och trevlig som när CrapStack pratade med honom.

Han berättade att han hade hjälpt in sin yngre bror på den firma som han arbetade på ca 1959. Här arbetade J-O fram till han ryckte in i lumpen. Troligtvis var han klar med denna 1964 (alltså ungefär samtidigt som GRK).
Denna firma arbetade på Arendalsvarvet med att göra rent tankarna på båtarna. De var alltså inte anställda av själva varvet. Som kuriosa kan nämnas att GRK:s far arbetade på Arendalsvarvet.

Bengt själv arbetade den 29 juli 1965 på CocaCola-fabriken i Haga (när fabriken llåg där) samt bodde i Länsmansgården.

En sak som inte blev riktigt klarlagd var hur mycket J-O arbetade efter lumpen? Bengt trodde inte att han hade haft arbete hela tiden? Dock hade J-O lön innestående som hans mamma fick gå och hämta ut efter försvinnandet. Skall få detta exakt klargjort, hur det egentligen förhöll sig vid nästa samtal.

Bengt berättade vidare att "den duvblå" sålde han till J-O inte långt innan han försvann. Troligtvis på våren 1965, vilket passar bra i tiden med tanke på GRK:s och J-O:s resa till Borås. Bilen var i gott skick och han sålde denna billigt till J-O eftersom Bengt köpte en annan bil. Tyvärr mindes han inte om det var en O eller OA registrerad bil? Han skall dock försöka att ta reda på detta, för han verkar intresserad av att få fram detta.

Enligt brodern var J-O lugn, sansad och glad. J-O bodde tillsammans med åtminstone mamman på Haga Östergata 5 D vid försvinnandet.

Något som familjen hade talat mycket om, var att när J-O lämnade lägenheten för sista gången, så hade han absolut imgenting med sig förutom gångkläderna. Hans pass hade modern hittat efter ett tag hittat i lägenheten.

J-O hade ingen flickvän när han försvann och han efterlämnade inga barn.

Bengt och hans sambo är själva inne och läser på denna tråd. Han tyckte att den var intressant.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-19 kl. 22:05.
Citera
2009-08-20, 16:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen ingenting i gamla tidningar.

Kunde inte hitta någonting som vanligt ang. "Dahlsjö-fallet". Nu är större delen av 1965 (30/7 - 31/12-65) avklarade. Någon månad 1966, samt några månader 1967.

Den duvblå PV:ns reg.nummer måste ha skrivits ut i artiklarna om försvinnandena. När nu dessa blev skrivna? Hittade andra fall där reg.numrerna var utskrivna.

När "den duvblå" försvann, så var den troligtvis inte registrerad på Jan-Olof Dahlsjö, utan fortfarande på den äldre brodern Bengt. Han hade inget minne av att ett ägarbyte hade skett.
Citera
2009-08-20, 20:49
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kunde inte hitta någonting som vanligt ang. "Dahlsjö-fallet". Nu är större delen av 1965 (30/7 - 31/12-65) avklarade. Någon månad 1966, samt några månader 1967.

Den duvblå PV:ns reg.nummer måste ha skrivits ut i artiklarna om försvinnandena. När nu dessa blev skrivna? Hittade andra fall där reg.numrerna var utskrivna.

När "den duvblå" försvann, så var den troligtvis inte registrerad på Jan-Olof Dahlsjö, utan fortfarande på den äldre brodern Bengt. Han hade inget minne av att ett ägarbyte hade skett.

Otroligt!
Det är många som minns att det skrevs i tidningarna och följde fallet.
Det skall verkligen bli intressant att se när det börjas skrivas och vad det skrivs om. Reg.nr borde komma fram, borde vara något närbesläktat till 019920, fasan för att det var 019920 de sökte är fortfarande stor, isf är det ju inte så konstigt att bilen har sätts på andra ställen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in