2011-06-10, 00:52
Medlem
Daddy Staphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace08
Varför skulle du gå på det om det är hon som missbrukar?

Alltså det var jag som missbrukade, inte doktorn. Men han är en doktor på beroendeenhet, alltså "missbrukardoktor"
Citera
2011-06-10, 01:19
Medlem
CmdrKeens avatar
Varit spiknykter i 15 månader nu. Brukade dricka starköl varje helg och lira något datorspel eller vara med bruden. Månaderna innan jag slutade hade jag också börjat ta mig starkbärs på vardagarna. Insåg att det var en ohållbar livsstil som inte skulle hålla i längden. Jag tog den hårda vägen, sa upp bekantskapen med de vänner som ständigt söp, lämnade bruden då jag inte trivdes i hennes sällskap. Men framförallt började jag styrketräna, något som hjälpt otroligt mycket. Jag är övertygad om att jag inte skulle klara av mina universitetsstudier om jag hade fortsatt att supa.

Nu slutade jag att dricka utan hjälp då jag resonerade som så att viljestyrkan är allt som behövs om man är tillräckligt motiverad. Det känns jävligt bra faktiskt, har blivit en ny människa. Eller rättare sagt, jag är mitt riktiga jag nu när alkoholens dimmor har lagt sig. Så jävla skönt att inte vakna 10:00 på lördagen efter 4 timmars sömn och inte kunna somna om.

Alkohol är lömskt. Nästan alla ser alkoholen som en vän som de kommer att sakna när de slutar med drickandet. Förmodligen får ni också mysiga och nostalgiska tankar från de gånger ni haft trevliga supsessioner. Det där går över ganska snabbt, för mig tog det bara någon vecka. Inse att detta är beroendet som talar. Din hjärna försöker hela tiden hitta på ursäkter för att få sig ett till rus, det är därför du är din värsta fiende i kamp mot alkoholdjävulen. Självklart är det inte en enkel match, det hjälper enormt mycket om du har motivation och viljestyrka. Därför är det viktigt att du aktiverar dig med något annat när du slutar att supa. Styrketräning, programmering, studier, konditionsträning eller vad fan som helst. Se dock till att det är en aktivitet som leder till självförverkligande.
Senast redigerad av CmdrKeen 2011-06-10 kl. 01:54.
Citera
2011-06-10, 03:23
Medlem
Citat:
Jag bor i Sverige så skicka fakta från Sverige tack! Eller tror du att man lägger pengar på mötena som går till Folk i USA? Har du varit på ngt möte eller?

Hej igen, kan vi diskutera detta i tråden om kritisk analys på AA/Minnesota? Jag bumpar den.

Eftersom AA inte är svenskt så håller jag mig till huvudkontorets uppgifter. AA i sverige är litet, inte ens 10 000 personer. Och ja, AA skickar pengarna uppåt i pyramiden, grupp till krets till region osv. Till sist hamnar pengarna på HK i USA.

Jag skulle tro att jag varit på ungefär 624 st tolvstegsmöten. Nykter sedan 1997, själv?
Citera
2011-06-10, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daddy Staph
Alltså det var jag som missbrukade, inte doktorn. Men han är en doktor på beroendeenhet, alltså "missbrukardoktor"

ok. Men varför skulle en läkare rekomendera det om det inte fungerar och dessutom är en sekt?
Citera
2011-06-10, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Hej igen, kan vi diskutera detta i tråden om kritisk analys på AA/Minnesota? Jag bumpar den.

Eftersom AA inte är svenskt så håller jag mig till huvudkontorets uppgifter. AA i sverige är litet, inte ens 10 000 personer. Och ja, AA skickar pengarna uppåt i pyramiden, grupp till krets till region osv. Till sist hamnar pengarna på HK i USA.

Jag skulle tro att jag varit på ungefär 624 st tolvstegsmöten. Nykter sedan 1997, själv?

Men varför har du slösat bort din tid på ngt som inte fungerar och som är en sekt?
Citera
2011-06-10, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben

Om du inte fått ut ngt bra av att gå på så många möten så tror jag du är unik. Verkar dessutom lite korkat att spendera så mkt tid på möten om det du kom fram till var att helt dissa det! Men det finns många människor som väljer att gå genom livet och vara avstängda men jag har aldrig hört ngn som varit på så många möten utan att de gillar det !
Citera
2011-06-10, 08:58
Medlem
Hallå fullgubben! Vad tycker du då om Mia Törnblom?
Citera
2011-06-10, 09:09
Bannlyst
Citat:
ok. Men varför skulle en läkare rekomendera det om det inte fungerar och dessutom är en sekt?

Har du hört talas om Narkonon? De har rätt starka kopplingar till scientologrörelsen och får ändå pengar från bl.a. kriminalvården som skickar folk dit (det är ju inte gratis...)

Bara som ett annat exempel
Citera
2011-06-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldirith
Har du hört talas om Narkonon? De har rätt starka kopplingar till scientologrörelsen och får ändå pengar från bl.a. kriminalvården som skickar folk dit (det är ju inte gratis...)

Det ÄR scientologerna som driver Narconon! Men om du jämför dessa och AA så e d som att jämföra äpplen och päron. Visste inte att kriminalvården skickar folk dit.............. låter inte bra!
Citera
2011-06-10, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldirith

En gammal kompis va där ett tag å ja hälsade på honom å va där på julfest. Så jag vet ung hur deras metoder är. Känner du till dessa själv?
Citera
2011-06-10, 23:37
Medlem
Flickidols avatar
Idag (fredag) gick jag ut och sprang 7 km runt sjön 20.30 medans solen gick ned, så otroligt vacker kväll, vilka dofter/färger/lugn/värme, och maiden i lurarna! Haha... Skulle aldrig fallit mig in för ett år sedan att göra något sånt. Känns bra... Känns jävligt bra!

Peace08: vad gjorde du ikväll? Gick på möte och grät ut och kedjerökte?
Citera
2011-06-11, 02:45
Medlem
Daddy Staphs avatar
Citat:

Inte vet jag, men det lär ju fungera för en del, tänker jag. De som har frikyrkogenen dvs. Jag hör inte till dem. Men det är väl bra att det finns olika vägar att testa? Måste man vara för eller emot? Kan man inte bara vara "tack, men nej tack"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in