2014-05-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litecp
Det jag har gjort är att fråga de jag brukar festa med om de har lust att ses nyktra. Har känt några vänner i säkert 4 år utan att någonsin träffat dom nyktra, å nu kommer första gångerna och man har faktiskt skoj ihop utan spriten!

Har också föreslagit att vi ska ses nyktra men det händer ju inte så ofta. Det är så djupt inrotad att det ska tas en öl så fort man ses. Ganska sjukt egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar

Alla rena festarpolare har jag i stort sett brutit med helt, nu när jag är nykter har vi inget gemensamt längre. Sen har jag såklart några riktiga vänner, trots att dom dricker då och då, som jag umgås med och vi har fått en mycket bättre kontakt nu än tidigare faktiskt. Jag har också fått flera nya nyktra vänner i AA och dom är guld värda.

Jag funderar faktiskt på att börja gå på AA-möten. Jag gillar att prata i grupp och är väldigt öppen med mina känslor så jag tror det skulle passa mig. Sen kan det nog vara skönt att höra andras historier och inse att man inte är så ensam.

Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Dom jag saknar minst är alla gamla "vänner" sen förr i tiden. Endast ångestfyllda personer med samma problem.
Lever hellre ensam då möjligheterna att hitt rätt personer att umgås med bara ökar om man mår bättre själv. Att komma till en arbetsplats bakfull är outhärdligt och dom flesta märker att det inte står rätt till fast det förträngs. Då man dricker saknar man serotonin och är helt humorsbefriad. Ju yngre ni är som läser här, ta det ännu mer på allvar och lägg av med drickandet.

Jag är ingen direkt ungdom och fattar att om man skulle fortsätta med dessa folköl försvinner livet och det blir en för tidig död.

Jag känner likadant. Lever hellre ensam och nykter bara jag slipper ångesten som alkoholen ger. Det är bara att kriga på, och hoppas på att man kommer må bra mycket bättre än vad man någonsin gjort, efter en lång tids nykterhet. Det är absolut värt ett försök iaf. Det finns inga alternativ egentligen.
Citera
2014-05-21, 23:14
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76

Jag funderar faktiskt på att börja gå på AA-möten. Jag gillar att prata i grupp och är väldigt öppen med mina känslor så jag tror det skulle passa mig. Sen kan det nog vara skönt att höra andras historier och inse att man inte är så ensam.

Gör det, vad har du att förlora? I början på min nykterhet gick jag på väldigt mycket möten. Idag går jag max 1-2 möten i månaden kanske och just att träffa andra som är som jag är största anledningen, att inte känna mig så ensam. Det kan ibland kännas som att åka och träffa lite kompisar faktiskt...

Tvivlar starkt på att jag hade klarat att bli nykter utan AA.
Citera
2014-05-21, 23:55
Medlem
ultrasunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Är det någon här som har fått EP-anfall och dille på grund av missbruket? Hur behandlades ni? Om man är i farozonen och vill självmedicinera, vilka doser diazepam bör jag ligga på dagligen och i hur många dagar?

hmm, vet inte, men iallafall 40 mg om dagen, utspritt då på 4 doser kanske?

när jag var som mest alkad o var hemlös, så kom jag till slut på ett behandlingshem. jag var i så dåligt skick så jag krampade när jag skulle äta/ svälja o kunde inte gå riktigt ordentligt för benen krampade osv. fick ingen dille o inga mediciner utan det gick bra. men det värsta var dag 3 och dag 4 utan, sen klingade det av. så jag säger under fyra dagar sen behövs kanske inte mer.

hur mycket har du druckit per dag? vilken sorts alkohol? ren sprit e det värsta!! det drack jag mycket av den perioden fyfaan..
Citera
2014-05-22, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Är det någon här som har fått EP-anfall och dille på grund av missbruket? Hur behandlades ni? Om man är i farozonen och vill självmedicinera, vilka doser diazepam bör jag ligga på dagligen och i hur många dagar?
Jag hade en bekant för väldigt många år sedan vilken såg sitt eget huvud på skrivbordet. Han blev inlagd och fick vård. Att han levde så många år med halstabletter, glass, läsk och brännvin som föda var ett under. Till slut fick han en stroke och har legat invalidiserad sedan ca 10 år tillbaka. Personen är född 1949 och skulle förmodligen blivit 120 år om han inte krökat sedan 15-årsåldern och blev fast efter första supen. En äkta kronisk alkoholist som tyvärr många men inte alla är och det tror jag är genetiskt. Gå inte och vänta på att få dille utan sök vård i någon form om du känner att det är så illa.
Citera
2014-05-22, 20:28
Medlem
Baduffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Här är en till som anmäler sig.
Antar att det är fler än jag som känner sig ensamma efter att ha slutat dricka? Jag har hållit mig spik i 6 veckor nu och även om det inte är något problem fysiskt, så är det desto jobbigare psykiskt. Sitter mest hemma och spelar tv-spel om kvällarna. Så gott som alla mina polare super redigt och de orkar jag inte umgås med nu.

Vad gör ni som bryter med gamla festarpolare? Skaffar ni nya vänner gemom ex AA eller liknande?

Sök dig till aktiviteter och kompisar som inte dricker. Det kan vara allt från träning till schackspelande eller virkning. Det är en enorm mängd av energi som frigörs när du är nykter och den kan du kanalisera åt valfritt håll, bara bestäm dig för något som du kanske längtat efter att bli bra på
Citera
2014-05-23, 08:23
Medlem
3 veckor nyktert nu! Tappat 2 kg fett, och har mer livslust att intressera mig för saker. Fortfarande panikattacker och ångest dock men tror det är från drogerna snarare, får hoppas det börjar lätta snarast.

Kraftprov denna helg med fräsh lön på kontot men känner på mig att det kommer att gå bra ändå! Att ha denna tråden att relatera till, skriva av sig lite och bli påmind är guld värt! Tack alla ni som läser å skriver!
Citera
2014-05-24, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litecp
3 veckor nyktert nu! Tappat 2 kg fett, och har mer livslust att intressera mig för saker. Fortfarande panikattacker och ångest dock men tror det är från drogerna snarare, får hoppas det börjar lätta snarast.

Kraftprov denna helg med fräsh lön på kontot men känner på mig att det kommer att gå bra ändå! Att ha denna tråden att relatera till, skriva av sig lite och bli påmind är guld värt! Tack alla ni som läser å skriver!
Att du gått ner 2 kg taggar mig ännu mer att fortsätta min nya bana. Hoppas verkligen att jag kan skriva här så småningom om samma sak. Det bästa i dagsläget är den sköna sömnen som aldrig infinner sig med någon form av alkohol i kroppen. Love it..
Citera
2014-05-24, 15:05
Medlem
Skulle vara intressant om man fick läsa här om hur några gått ner i vikt och hur lång tid det tog. Även andra positiva resultat är av intresse. Själv har jag ju skrivit flera ggr om hur bra sömnen blir och att det är väldigt skönt att vakna utan att känna sig hängig och håglös. Tycker att man blir starkare psykiskt och att inspirationen blir högre att ta itu med saker. Just att bryta den destruktiva vanan är jobbigast och det har gått åt mycket kranvatten.
Citera
2014-05-24, 18:40
Medlem
Strodes avatar
Jag har varit nykter i 12 veckor.
Gått ner 20 kg , men har ju ändrat matvanorna också.

Rätt säker på att jag kommer faila nykterheten idag. Har köpt öl och dom stirrar elakt på mig från kylen.
Citera
2014-05-24, 19:36
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode

Rätt säker på att jag kommer faila nykterheten idag. Har köpt öl och dom stirrar elakt på mig från kylen.
Häll ut ölen i vasken!!!
Citera
2014-05-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode

Om du gått ner 20 kg måste du varit riktigt stor innan. Jag har hört att man går ner ca 8 kg på ett visst antal veckor i genomsnitt. Hoppas att du inte faller dit på ölen vilket är ganska vanligt.
Citera
2014-05-25, 11:38
Medlem
Känner att jag börjar glida tillbaks lite i dåliga vanor.. Förra veckan drag jag torsdag-lördag, mestadels på kvällen. Nu har jag druckit tors-lördag igen, och börjar tidigare och tidigare, sitter och dricker lite folköl nu för att bli av med bakfyllan.. Har kvaddat handen så kan inte prestera alls på gymmet, så känner mig allmänt omotiverad att dra dit, men ska tvinga mig själv imorgon. Någon som har något småtips för det här dryga suget nu? Blir så mycket jobbigare när det är så bra väder också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in