2011-03-23, 20:13
Medlem
GodModes avatar
Jag fattar inte varför ni pressar er så hårt, sök hjälp! Ring/gå till socialtjänsten och be att få tala med beroendegruppen/vuxenstöd och säg att ni behöver hjälp att bryta ert missbruk. En snabb utredning sedan är ni iväg! Det kan bli allt från öppenvårdsbehandling till åka-i-väg-instutionsbehandling. Desto tidigare desto bättre!! Ta steget nu!
Citera
2011-03-23, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Jag fattar inte varför ni pressar er så hårt, sök hjälp! Ring/gå till socialtjänsten och be att få tala med beroendegruppen/vuxenstöd och säg att ni behöver hjälp att bryta ert missbruk. En snabb utredning sedan är ni iväg! Det kan bli allt från öppenvårdsbehandling till åka-i-väg-instutionsbehandling. Desto tidigare desto bättre!! Ta steget nu!

Fast en del klarar sig bra utan hjälp och känner man att man gör det är det väl bara onödigt att blanda in staten. Jag klarade mig bra, varit spritfri i cirka 11 månader, utan någon som helst extern hjälp.
Citera
2011-03-23, 21:56
Medlem
Bssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detandrakontot
Fast en del klarar sig bra utan hjälp och känner man att man gör det är det väl bara onödigt att blanda in staten. Jag klarade mig bra, varit spritfri i cirka 11 månader, utan någon som helst extern hjälp.

Håller med... jag lade både amfetamin och sprit på hyllan efter mångårigt dagligt missbruk, och jag gjorde det helt själv i tysthet utan att ens min familj fattade. Det kan låta skumt, men detta blev min räddning tror jag. Just att jag gjorde det själv helt utan hjälp och utan att någon annan visste vad jag gick igenom gav mig en självkänsla och något att kämpa för som gjorde mig både stolt och glad.

Med detta sagt tycker jag förvisso att de som tror att de behöver hjälp ska skynda sig att söka...
Citera
2011-03-24, 00:10
Medlem
kaspens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bsson
Håller med... jag lade både amfetamin och sprit på hyllan efter mångårigt dagligt missbruk, och jag gjorde det helt själv i tysthet utan att ens min familj fattade. Det kan låta skumt, men detta blev min räddning tror jag. Just att jag gjorde det själv helt utan hjälp och utan att någon annan visste vad jag gick igenom gav mig en självkänsla och något att kämpa för som gjorde mig både stolt och glad.

Med detta sagt tycker jag förvisso att de som tror att de behöver hjälp ska skynda sig att söka...

Bra skrivet. Håller med helt.
Citera
2011-03-24, 04:37
Medlem
Krim1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kek123
Kikade bara in lite snabbt och vill säga till er alla, lycka till! Jag håller tummarna för varje person som ska sluta dricka. Har själv haft ett beroende men är nu "fri". Suget finns dock alltid kvar :(

Klart som fan suget finns kvar, det är ju gött att vara full.
Citera
2011-03-29, 02:24
Medlem
Saucy.Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mousserande
Jag är 22 år gammal och pluggar på universitet. Jag har druckit mer eller mindre regelbundet sedan jag fyllde 18 år. I somras bestämde jag mig för att det fick vara nog och jag har inte druckit sedan dess. Det är mest en ekonomisk fråga då jag helt enkelt känner att jag har slösat nog, det är ju bara att kasta pengarna i sjön. Nu till mitt, om man jämför med vissa andras i den här tråden, triviala problem.

Jag är rädd att tappa min vänner. På sommarlovet var jag hemma i min uppväxtort. Där har jag mina gamla trogna vänner som känner mig väl och som jag kan umgås med nykter utan att det på något vis känns konstigt. Andra bullar är det dock på universitetet. De vänner jag samlade på mig under nollningen och första terminen umgås nästan bara när det är alkohol involverat. Jag har redan blivit bjuden till ett antal stora fester under hösten och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det känns som att sluta helt kommer vara ett socialt självmord. Visst man kan gå på fester nykter, men det brukar sällan vara kul och om jag går ändå och bara sitter och tråkar kommer jag kanske inte bli bjuden i fortsättningen.

Sammanfattningsvis: Hur gör ni med den sociala biten? Jag känner på mig att mina ganska lösa relationer kommer att dras isär ytterliggare och till slut kommer jag sitta utan vänner i en stad där jag inte känner någon.

Har jag skrivit det här på fyllan och glömt bort det? Vi sitter nästan i samma sits du och jag. Pluggar också på universitet men jag har ingen jättebra kontakt med mina kursare (infödd stockholmare, stor bekantskapskrets av infödda och inflyttade sedan innan och pluggar på SU, du fattar nog). Har vänner från båda över-, medel- och arbetarklassen, vilket jag trivs bra med då det ger en härlig variation.

Problemet är förstås att alla festar stenhårt och har gjort så sedan slutet på högstadiet eller början på gymnasiet. Jag orkar inte längre; minnesluckorna blir värre och värre och ångesten blir starkare för varje bakfylla. Senast förra helgen slocknade jag på tunnelbanan och vaknade upp i en förort som gud glömt.

Jag betvivlar inte att en del vänner kommer att förstå mitt beslut. Problemet är att man, precis som du säger, begår socialt självmord och förpassas till kategorin "tråkmåns". Vad fan händer nu?
Citera
2011-03-29, 05:23
Medlem
kaspens avatar
Jag brukade lösa det på två sätt.

1. Man är hemligt nykter. Man dricker alkoholfri öl eller juicedrinkar. Ingen kommer märka något.

2. Man gör en grej av att man är den som är nykter. Så länge du inte är en sopa kommer du framstå som oändligt mycket mer intressant än andra fyllon. Gör bara inte misstaget att klanka på folk som dricker.
Citera
2011-03-29, 12:38
Medlem
Flickidols avatar
Boomshakalak! Nykter o drogfri sex månader igår.... Älskar att vakna upp fräsch på helgerna, feels good man! Eldprov på fredag dock, kommer vara ensam hemma då för första gången på länge, och jag känner redan alkodemonens övertalningsförsök nagga mig i bakhuvudet!
Citera
2011-04-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickidol
Boomshakalak! Nykter o drogfri sex månader igår.... Älskar att vakna upp fräsch på helgerna, feels good man! Eldprov på fredag dock, kommer vara ensam hemma då för första gången på länge, och jag känner redan alkodemonens övertalningsförsök nagga mig i bakhuvudet!

Bra jobbat, klarade du helgen utan snedsteg eller hur gick det?
Citera
2011-04-03, 14:30
Medlem
Bssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saucy.Jack
Jag betvivlar inte att en del vänner kommer att förstå mitt beslut. Problemet är att man, precis som du säger, begår socialt självmord och förpassas till kategorin "tråkmåns". Vad fan händer nu?

Snicksnack... Jag trodde själv det skulle vara socialt självmord att lägga av med spriten. Nu är det i och för sig 20 år sedan jag pluggade men det var just på universtietet som jag började supa på allvar. Hela min bekantskapskrets är före detta studiepolare och akademiker, och de super fortfarande när vi träffas som de en gång i tiden gjorde på nollningen. Jag har dock märkt till min stora förvåning att det snarare är en social tillgång att vara den enda nykteristen i sällskapet. Det är aldrig någon som ifrågasätter mitt val, och när det kommer på tal bemöts jag bara med respekt och vördnad. Efter varje fyllleslga med "det gamla gänget" känner jag mig bara glad, självsäker och stolt.
Citera
2011-04-04, 14:47
Medlem
Flickidols avatar
Detandrakontot: Tack. Jo jag kom ju på att jag ska göra blodprov för att få behålla körkortet om två veckor, så det blev tyvärr inte direkt något karaktärstest att tala om. Svinskönt var det iaf som vanligt att vakna fräsch på lördagen o åka med grabben till badhuset . Annat för tjejen som var dyngbakis hela lördagen, saknar inte det...

Men. Snart är det ju som sagt sommar. Och med sommar kommer suget att öka något enormt, det brukar det iaf göra. Så lär ju inte bli brist på karaktärstester om man säger så!
Men ska nog gå bra. Sista åren jag kröka hjälpte det inte ens tillfälligt mot ångesten. Vad är det för mening då? Och, alla andra gånger jag försökt vara nykter med antabus o skit så har det funkat 1-2 månader, sen har man glömt bort varför man är nykter o så satt man där igen. Denna gång har jag inte haft antabus och kommer fortfarande ihåg all skit som alkohol innebär för mig .

En sak som hjälpt mycket var att jag slutat röka. Sjukt mycket sug försvann med ciggen...
Citera
2011-04-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickidol
Detandrakontot: Tack. Jo jag kom ju på att jag ska göra blodprov för att få behålla körkortet om två veckor, så det blev tyvärr inte direkt något karaktärstest att tala om. Svinskönt var det iaf som vanligt att vakna fräsch på lördagen o åka med grabben till badhuset . Annat för tjejen som var dyngbakis hela lördagen, saknar inte det...

Men. Snart är det ju som sagt sommar. Och med sommar kommer suget att öka något enormt, det brukar det iaf göra. Så lär ju inte bli brist på karaktärstester om man säger så!
Men ska nog gå bra. Sista åren jag kröka hjälpte det inte ens tillfälligt mot ångesten. Vad är det för mening då? Och, alla andra gånger jag försökt vara nykter med antabus o skit så har det funkat 1-2 månader, sen har man glömt bort varför man är nykter o så satt man där igen. Denna gång har jag inte haft antabus och kommer fortfarande ihåg all skit som alkohol innebär för mig .

En sak som hjälpt mycket var att jag slutat röka. Sjukt mycket sug försvann med ciggen...

Fan, det var skönt att höra! Ja, sommaren är ett riktigt test om man är svensk då det krökas nått förjävligt i våra breddgrader under de tre månaderna. Klarade jag hela förra sommaren utan problem, knappt ens något sug om jag ska vara ärlig, så borde dock inte denna sommar vara något att bekymra sig över. Jag tycker du verkar vara rätt så rimlig i din approach så du ska nog se att din karaktär kan mota bort demonerna även om det är 23 grader och sol! Kan jag så kan du, jag var mycket trasigare än du verkar vara förra sommaren då jag började min nykterhet förra april och de första månaderna är jävligast. Under sommaren mår man dessutom så bra ändå så sprit känns onödigt.

Jag kan bara hålla med det där om antabus, när det gäller att sluta med spriten så hjälper inget annat än att man-up och knyta näven i fickan. Det fungerade för mig och det är det enda som fungerat för alla andra jag känner som slutat supa. Ibland har man dock sina svaga stunder, men då brukar jag bara säga till mig själv att "skärp dig för fan, vill du va en feg fitta som måste ta till alkohol för att föra dig bland folk eller är du en riktig man?" Foolproof.

Citat:
Ursprungligen postat av Bsson
Snicksnack... Jag trodde själv det skulle vara socialt självmord att lägga av med spriten. Nu är det i och för sig 20 år sedan jag pluggade men det var just på universtietet som jag började supa på allvar. Hela min bekantskapskrets är före detta studiepolare och akademiker, och de super fortfarande när vi träffas som de en gång i tiden gjorde på nollningen. Jag har dock märkt till min stora förvåning att det snarare är en social tillgång att vara den enda nykteristen i sällskapet. Det är aldrig någon som ifrågasätter mitt val, och när det kommer på tal bemöts jag bara med respekt och vördnad. Efter varje fyllleslga med "det gamla gänget" känner jag mig bara glad, självsäker och stolt.

Håller med om allt som är skrivet ovan! Jag är ungefär i samma sits som dig Saucy, 3-5 år äldre dock men fortfarande student, och jag kan intyga med allt jag är värd att det ABSOLUT inte är fråga om något socialt självmord att sluta supa. Den enda som kan begränsa dig är du själv, dina polare kommer knappast behandla dig annorlunda. Folk gillar folk som är nyktra, speciellt om det är i en miljö där många är fulla. Min morsa, inte applicerbart på dig och mig men likväl, berättar ibland historier om hur kärringarna drar i min nyktra farsa när de är på dans bara för att han är nykter. Jag har aldrig varit med om att någon tjafsat om min nykterhet men skulle de göra det så är det bara att skälla ut dom. Det enda du ska vara lite förberedd på är att du kanske kan bli testad, speciellt om det är lite yngre folk i din bekantskapskrets, de kanske frågar om du inte ska ha en bärs ändå. Hände mig ett par gånger i början men var bara att säga till vänligt men bestämt så fattar de hur det ligger till. Ett plus med att sluta supa är att man nästan är glad jämt och vem fan gillar inte en snubbe med integritet och ett brett leende?

Börja träna är annars ett uttjatat, välförtjänt förvisso, tips som verkligen fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in