2011-06-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickidol
Idag (fredag) gick jag ut och sprang 7 km runt sjön 20.30 medans solen gick ned, så otroligt vacker kväll, vilka dofter/färger/lugn/värme, och maiden i lurarna! Haha... Skulle aldrig fallit mig in för ett år sedan att göra något sånt. Känns bra... Känns jävligt bra!

Peace08: vad gjorde du ikväll? Gick på möte och grät ut och kedjerökte?

Ha-ha! Du e kul du !! Jag har aldrig rökt! Jag har varit på Astrid Lindgrens värld med familjen hela dagen så jag tog en kort promenad för jag var rätt slut av att ha gått där hela dagen.

Länge sen jag var på ett möte. Har aldrig varit drogberoende men gick stadigt på ACOA för ca 12 år sen och sen sporadiskt på sånna möten men nu va d läääääääääääääänge sen. Har varit på AA/NA/ALANON/OA/SE-möten för att kolla hur det är. Har inte haft behov av dem själv men vet många som mår bra av att gå på dem. Å hellre springa på möten å gråta ut och kedjeröka än att springa påtänd på plattan å råka ut för både det ena och det andra !
Senast redigerad av Peace08 2011-06-12 kl. 22:46.
Citera
2011-06-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daddy Staph
Inte vet jag, men det lär ju fungera för en del, tänker jag. De som har frikyrkogenen dvs. Jag hör inte till dem. Men det är väl bra att det finns olika vägar att testa? Måste man vara för eller emot? Kan man inte bara vara "tack, men nej tack"?

Om du tror att man måste va religiös så tror du fel. Orkar inte förklara det där igen men om du läser deras steg så förstår du.................................kanske......... ..............
Citera
2011-06-12, 23:17
Medlem
Citat:
Inte vet jag, men det lär ju fungera för en del, tänker jag. De som har frikyrkogenen dvs. Jag hör inte till dem. Men det är väl bra att det finns olika vägar att testa? Måste man vara för eller emot? Kan man inte bara vara "tack, men nej tack"?
mycket ,mycket klokt skrivet!!
Citera
2011-06-13, 09:08
Medlem
Daddy Staphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace08
Om du tror att man måste va religiös så tror du fel. Orkar inte förklara det där igen men om du läser deras steg så förstår du.................................kanske......... ..............

Det skrev jag inte, men det är en viss typ av människor som går igång på gruppdynamik och gemensamma mål och värden. Då kan man t.ex. bli kommunist, AA-frälst eller frireligiös.
Citera
2011-06-13, 13:54
Medlem
Citat:
Det skrev jag inte, men det är en viss typ av människor som går igång på gruppdynamik och gemensamma mål och värden. Då kan man t.ex. bli kommunist, AA-frälst eller frireligiös.

Å du tror på den gamla klyschan "ensam e stark" ? Det har jag lagt ner för länge sen. Människan är ett flockdjur. å många som går på AA mm går på "Sinnesrogudstjänster" som är just för dem som inte tror direkt på Gud............................... Å vem vill inte ha sinnesro? Det märks att du inte är insatt i tolvstegsmodellen eller har tolkat den helt fel och jag orkar inte förklara den så jag skriver inte mer om det nu. Du kör din linje och jag min. Å det är ok! I alla fall för mig...................
Citera
2011-06-13, 14:13
Medlem
Enzymes avatar
AA = Massa människor som hittar en identitet i att dom är alkoholister och sitter och tycker synd om sig själva.
Citera
2011-06-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
AA = Massa människor som hittar en identitet i att dom är alkoholister och sitter och tycker synd om sig själva.

Citera
2011-06-13, 16:19
Medlem
Herr.Virrpannas avatar
Man ska respektera spriten, den knölar sönder allt i ens omgivning och krossar ens själ. Den är destruktiv mörk och framkalla ångest och förtvivlan, och framförallt törst efter mer. Vissa kirrar svensson fyllor, och vissa inte, jag tillhör den senare. Och varje dag är en kamp, även om jag tar antabus så faller jag tillbaka ofta, allt för ofta. 3-4 dagar i dimman sen är man på ruta ett igen, ångest, spyor och avslagna 3,5or. Kämpa på alla därute som lider!
Citera
2011-06-13, 20:54
Medlem
Daddy Staphs avatar
Citat:
Å du tror på den gamla klyschan "ensam e stark" ? Det har jag lagt ner för länge sen. Människan är ett flockdjur. å många som går på AA mm går på "Sinnesrogudstjänster" som är just för dem som inte tror direkt på Gud............................... Å vem vill inte ha sinnesro? Det märks att du inte är insatt i tolvstegsmodellen eller har tolkat den helt fel och jag orkar inte förklara den så jag skriver inte mer om det nu. Du kör din linje och jag min. Å det är ok! I alla fall för mig...................

Nej, jag tror att vissa (jag) är starkare ensamma och att andra funkar bättre i grupp. Den senare kategorin utgör basen i all världens folkrörelser, frikyrkor och AA-grupper.
Citera
2011-06-13, 21:40
Medlem
Citat:
Nej, jag tror att vissa (jag) är starkare ensamma och att andra funkar bättre i grupp. Den senare kategorin utgör basen i all världens folkrörelser, frikyrkor och AA-grupper.

Har du läst sinnersrobönen?
Citera
2011-06-14, 11:02
Bannlyst
Citat:
En gammal kompis va där ett tag å ja hälsade på honom å va där på julfest. Så jag vet ung hur deras metoder är. Känner du till dessa själv?

Har en kusin som kommit ut därifrån för drygt 6 månader sen så jag vet lite själv också. Men jag menade mer som svar på din fråga:
"Men varför skulle en läkare rekomendera det om det inte fungerar och dessutom är en sekt?"

Min kusin har varit ren sen h*n kom därifrån (bortsett från att h*n börjat röka cigaretter igen) så jag ifrågasätter inte huruvida det fungerar eller inte (även om det säkert är subjektivt också).

Dock erkänner de inte att de har några kopplingar till Scientologirörelsen! Det tycker jag är skrämmande.
Sen har jag förstått att de inte försöker tvinga på scientologi idéer på folk medans de "behandlas" (om jag får säga så), EFTERÅT däremot är de igång med att försöka konvertera (hon blev "rekommenderad" någon att prata med om hon ville ha mera hjälp efter narkonon som då var direkt från kyrkan)/sälja deras "material" som f.ö. verkar sakna verklighetsförankring. Du kan kolla på denna tråden i Cannabis forat så kan man få några "fina citat" ur deras läroböcker (som dessutom är utgiven av en tredje organisation: "Riksorganisationen för ett drogfritt Sverige", som inte heller erkände någon koppling till scientologin/narkonon tills det uppdagades i bl.a. uppdrag granskning om jag inte minns fel.)

Citat från "Boken om Knark och sånt": https://www.flashback.org/t1227719
Lite om Riksorganisation för ett drogfritt Sverige: https://www.flashback.org/t511619
Senast redigerad av eldirith 2011-06-14 kl. 11:05.
Citera
2011-06-14, 14:33
Medlem
Det är jobbigt att försöka hålla sig nykter när ens sambo köper hem sprit till en dagligen. Damn. Tips?
Senast redigerad av draplig 2011-06-14 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in