2013-10-16, 15:26
Medlem
Hurdant lyder den engelska motsvarigheten till schemat "ju ... desto ...."?
Citera
2013-10-16, 15:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satfanskap
Hurdant lyder den engelska motsvarigheten till schemat "ju ... desto ...."?

Menar du som tex "Ju fler desto bättre"/"The more the merrier","Ju större dom är desto hårdare faller dom"/"The bigger they are the harder they fall" och liknande?
Citera
2013-10-16, 15:46
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det syftar väl på Bengt Lagerkvists korta och eminenta tv-program, vari diverse målningar koncist begrundades.
Det hette programmet kanske, men det är ju ett uttryck inom konsten. Att inte stoppa korv liksom, utan ta det lite lungt och ta paus ibland.
Citera
2013-10-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Menar du som tex "Ju fler desto bättre"/"The more the merrier","Ju större dom är desto hårdare faller dom"/"The bigger they are the harder they fall" och liknande?

Jo, det är ju exempel, men de är fasta, idiomatiska uttryck. Jag vill t.ex. kunna säga "ju fler hydrofoba partiklar som äntrar cellen desto fler hydrofoba partiklar befinner sig i cellen". Ja, på engelska.
Citera
2013-10-16, 17:21
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adventure09
Hur skulle du översätta meningen i denna kontext:
(¹) "They throw one another to the wolves then fight over the scraps."?
När jag undrade om kontext så menade jag den sociala situationen etc. Men ditt längre exempel visar att uttrycket är metaforiskt på engelska, kanske rent av en hybrid-metafor.

I en konkret situationen är det dels märkligt om två personer kastar varandra till vargarna, dels lär inte båda kunna njuta av benknotor och köttslamsor efter att vargarna ätit sig mätta.

Här är ett exempel i en tänkt social kontext: Två bröder har kivats om arvet efter en moster. Mostern har lovat ena brodern något extra men det finns inget testamente. Brödernas föräldrar är båda döda.
Bröderna försökte ta heder och ära av varandra och fortsatte kivas även sen advokaten hade tagit det mesta av behållningen.
Eller i den kontext som Google anvisar:
(¹) De [familjerna] tar heder och ära av varandra och fortsätta kivas även sedan båda familjerna hamnat i vanära.
Som sagt: ... varandra till vargarna ... slåss om resterna ... närmar sig en så kallad katakres. Det är kanske en hybrid-metafor redan på engelska.
Senast redigerad av egon2b 2013-10-16 kl. 17:30.
Citera
2013-10-16, 17:25
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Jo, det är ju exempel, men de är fasta, idiomatiska uttryck. Jag vill t.ex. kunna säga "ju fler hydrofoba partiklar som äntrar cellen desto fler hydrofoba partiklar befinner sig i cellen". Ja, på engelska.
Det är ju halvengelska redan – äntra menar jag.

Ett komma gör susen, tror jag:
The more hydrophobic particles that enter the cell, the more hydrophobic particles accumulate therein.
Det är i och för sig en tautologi för att cellen inte kan omintetgöra partiklarna i fråga.
Citera
2013-10-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Det är ju halvengelska redan – äntra menar jag.

Ett komma gör susen, tror jag:
The more hydrophobic particles that enter the cell, the more hydrophobic particles accumulate therein.
Det är i och för sig en tautologi för att cellen inte kan omintetgöra partiklarna i fråga.

Äh, själva meningen är inget vidare och var endast stöpt ur illstrativt syfte, därför är den rätt dum... Schemat "the more ... the more ..." tänkte jag lite på, men låter inte det lite fel?
Citera
2013-10-16, 18:19
Medlem
AldenGs avatar
Citat:

Sereena och egon2b har rätt.
Det heter ändå "the more . . ., the more . . ." i allmän formulering eller "the ____er . . ., the ____er . . ." även om de citerade exemplen råkar (som du invänder) vara fasta uttryck.

"The more hydrophobic particles that enter a/the cell, the more particles the cell will contain."

Jag ser att du vill hitta en bra motsvarighet till ordet 'desto' men sådant finns inte på engelska i någon motsvarande formulering.

Det närmaste ordet jag hittar nu på fläcken är 'commensurate with' men det används i ett helt annat grammatiskt sammanhang. "The number of hydrophobic particles found in a cell will be commensurate with the rate of entry at any given moment."

I en annan formulering kan man tala om "all the more" eller "all the ____er".
"The penalty will be (all the) bigger/greater the longer you wait to pay it."
Senast redigerad av AldenG 2013-10-16 kl. 18:22.
Citera
2013-10-16, 18:23
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Det hette programmet kanske, men det är ju ett uttryck inom konsten. Att inte stoppa korv liksom, utan ta det lite lungt och ta paus ibland.
Jag har aldrig sett några belägg för uttrycket före Lagerkvists program.
Citera
2013-10-16, 18:23
Medlem
AldenGs avatar
The longer you wait, the more it will cost.

The faster you run, the sooner you'll arrive.

The more you complain, the more homework I'll assign.
Citera
2013-10-16, 18:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Jag har aldrig sett några belägg för uttrycket före Lagerkvists program.

Nu är vi visserligen utanför trådens syfte och jag är inte säker på att jag förstår vad du påstår, men:

Citera
2013-10-16, 18:51
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är vi visserligen utanför trådens syfte
Ja, men ibland kanske det behövs.
Citat:
och jag är inte säker på att jag förstår vad du påstår, men:
Jag kände inte till uttryckets ursprung.

Intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in