2012-06-10, 11:33
Citat:
Nej, jag tror inte att jag missuppfattade. Min poäng var att det är skillnad på främmande språk och ens modersmål. Det är skillnad mellan att i valet mellan ett antal ord som man inte alls behärskar eller vilkas nyanser man inte behärskar (vilket ofta är fallet på ett främmande språk) välja det ovanligare och att välja det ovanligare på sitt modersmål. På ett främmande språk är det primära oftast att uttrycka sig korrekt och neutralt och det kan därför vara klokt att inte chansa med något ovanligare som kan göra ett underligt intryck på någon som har detta språk som modersmål. På sitt modersmål kan man vara friare, eftersom man i allmänhet har betydligt bättre koll på betydelse och stilvärde.
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror du missuppfattar mitt inlägg. Det var inte ett försvar. Jag köper definitivt att användningen av "whine" bara är 1/16, men innebär det att det "inte är lika rätt" eller rentav "fel"?
Nu är detta som sagt ett generellt resonemang. Det är mycket möjligt att du i det här fallet har full koll på att whine passar precis lika bra som eller bättre än de andra orden. Min poäng är bara att om en svensk råder en svensk om ett annat språk är det ett rätt bra argument, generellt sett, vad som får mest träffar. Det behöver inte alltid vara det. Säkert finns det fall där något som anses stilistiskt undermåligt av kunniga skribenter ger mer träffar än det "bästa" ordet eller uttrycket.
Citat:
Ja, jag förstod det, och försökte signalera det med mitt "skämt åsido" före det egentliga resonemanget.
Jag exemplifierade med med båda/bägge eftersom de är lika "rätt", men "båda" är ju mycket vanligare. "Bägge" ligger ungefär på 1/10 gentemot "båda" i uttrycken "båda/bägge två".
Jag menar inte att den som använder "båda" signalerar till andra att använda "bägge". Jag använde Språkrådets argument som menar att de betyder samma och borde kunna användas i samma utsträckning.
Jag menar inte att den som använder "båda" signalerar till andra att använda "bägge". Jag använde Språkrådets argument som menar att de betyder samma och borde kunna användas i samma utsträckning.